Gå til innhold

Er dette sopp?

An0nymm

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det nytter lite å klage inn til boligkjøperforsikring for noe som står i takstrapporten. I tillegg så blir ikke kostnadene høye nok å skifte ut vinduer, til at det blir laget sak mot selger. Dette er jo et ikke problem, la vinduene være, spar opp litt penger og bytt vinduer med tiden. 

Anonymkode: bf788...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
An0nymm skrev (På 11.12.2024 den 17.56):

Hei

Nettopp kjøpt leilighet. Bygget i 1990, og vinduer/karmer er fra denne tid.

Er det bildene viser noe å bekymre seg over? Ja, det trekker litt fra vinduer/balkongdør. 

IMG_6289.jpeg

IMG_6290.jpeg

IMG_6291.jpeg

Disse bildene minner mer om sprekker i treverk enn mugg. Om det var nymalt på visning, så er det ikke unormalt at treverket nå har trekt seg sammen grunnet kaldere vær, da sprekker det opp i malingen. Om det er det som er tilfellet (hvis du vasker så bli sort på kluten om det er mugg) at det ikke er mugg, så kjøper du litt akrylfug og tetter slik at det ser litt penere ut. 

I og med at vinduene er 35 år gammel, så sier det seg selv at de må byttes. Du trenger ikke stresse med det, men det er ingen reklamasjonssak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det nytter lite å klage inn til boligkjøperforsikring for noe som står i takstrapporten. I tillegg så blir ikke kostnadene høye nok å skifte ut vinduer, til at det blir laget sak mot selger. Dette er jo et ikke problem, la vinduene være, spar opp litt penger og bytt vinduer med tiden. 

Det er sant. Men det står ikke nevnt at det er mugg på vinduene, og selger har åpenbart malt for å skjule dette i forbindelse med salget. Derfor bør TS melde det inn. 

Anonymkode: ca46e...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
An0nymm skrev (11 timer siden):

Hm, hva med dette?

På det ene soverommet.

Noe jeg bør melde til boligkjøperforsikring? 

IMG_6502.jpeg

Disse bildene minner mer om sprekker i treverk enn mugg. Om det var nymalt på visning, så er det ikke unormalt at treverket nå har trekt seg sammen grunnet kaldere vær, da sprekker det opp i malingen. Om det er det som er tilfellet (hvis du vasker så bli sort på kluten om det er mugg) at det ikke er mugg, så kjøper du litt akrylfug og tetter slik at det ser litt penere ut. 

I og med at vinduene er 35 år gammel, så sier det seg selv at de må byttes. Du trenger ikke stresse med det, men det er ingen reklamasjonssak. 

Tenker du bør se nøyere på bildene. Hvis selger har malt vinduskarmer for å skjule dette, uavhengig alder på vindu, så bør TS melde det inn pga selgers forsøk på å skjule mugg alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tenker du bør se nøyere på bildene. Hvis selger har malt vinduskarmer for å skjule dette, uavhengig alder på vindu, så bør TS melde det inn pga selgers forsøk på å skjule mugg alene. 

Men da må det også bevises at det er malt for å skjule det, og ikke malt av andre grunner.

Det er ikke uvanlig male så gamle vinduer før visning/salg av ren estetisk årsak. Jeg malte mine karmer som er 5 år gamle, fordi det var riper etter katteklør i karmen...

Anonymkode: 0d61d...d87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig på eldre hus med naturlig ventilasjon. Ha lufteventiler åpne og ikke la det bli for kaldt og rått i rommet. Ha rullegardiner åpne på dagtid så det ikke blir liggende fukt bak. Ta gjerne en kort utlufting av fukt i rommet på morgenen, men ikke la det stå åpent mer enn et par minutter.

Det er for fuktig i rommet fordi det ikke er god nok ventilasjon.
Det er for kaldt i rommet. 
Det er utette vinduer.

Vask over innimellom med litt klorin og sørg for at det er tørt der så ikke muggen trekker ned i treverket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar folkens. Meldte inn for formalitetene. Heldigvis skal sameiet snart bytte ut vinduer.

Vet noen om det kan være fukt som har ført til bulken i laminatgulv her?

IMG_6512.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
An0nymm skrev (6 timer siden):

Takk for svar folkens. Meldte inn for formalitetene. Heldigvis skal sameiet snart bytte ut vinduer.

Vet noen om det kan være fukt som har ført til bulken i laminatgulv her?

IMG_6512.jpeg

Mest sannsynlig sprekk i laminatet og sølt vann. Laminat lar seg bytte ut med ett bord, eller så legger du bare helt nytt gulv akkurat slik som du vil ha det :) 

Er det lenge siden du overtok leiligheten? Førstegangs kjøper? 
Jeg var igjennom dette selv for et par år siden, det dukket liksom opp ting her og der som jeg ikke hadde lagt merke til på visningen. Meldte alt inn til forsikringen, men det meste var nevnt i taksten. Jeg fikk også utgifter på nær 100.000 kr i utbedringer på feil jeg oppdaget underveis som ikke var nevnt i taksten. Fikk ingenting tilbake.. Boligkjøperforsikringen skal kreve inn penger for deg, via rettssak mot selger, derfor er grensen på 5% av kjøpesummen før de går videre med det. Det er ganske mye penger.. 

Bare meld inn alt du finner, men dette er nok ikke noe annet enn småtterier som du selv må fikse opp i selv. Mange syns det er ok å la boligene forfalle litt etter litt, mens nye eiere gjerne vil ha det ordentlig. 

Om du er bekymret for fukt så kan du kjøpe måler som måler inneklimaet. Jeg tror ikke det er noe du trenger å bekymre deg så mye for, men kjenner følelsen med ny bolig for første gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er sant. Men det står ikke nevnt at det er mugg på vinduene, og selger har åpenbart malt for å skjule dette i forbindelse med salget. Derfor bør TS melde det inn. 

Jeg tror ikke de første bildene er mugg som sagt. Derfor ikke noe selger har prøvd å skjule, men har frisket opp karmer med nytt strøk maling. Helt normalt at maling sprekker opp dersom det kun er malt og ikke fuget i skjøtene- og i tillegg passet på å malt på vinterstid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men da må det også bevises at det er malt for å skjule det, og ikke malt av andre grunner.

Det er ikke uvanlig male så gamle vinduer før visning/salg av ren estetisk årsak. Jeg malte mine karmer som er 5 år gamle, fordi det var riper etter katteklør i karmen...

Når en vinduskarm er nymalt før visning, og det to mnd senere er full av mugg vinduskarmen,så er det er jo lov å bruke huet. Vesentlig forskjell på å flekke over riper og det å skjule giftig muggsopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
An0nymm skrev (På 11.1.2025 den 11.34):

Hm, hva med dette?

På det ene soverommet.

Noe jeg bør melde til boligkjøperforsikring? 

IMG_6502.jpeg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror ikke de første bildene er mugg som sagt. Derfor ikke noe selger har prøvd å skjule, men har frisket opp karmer med nytt strøk maling. Helt normalt at maling sprekker opp dersom det kun er malt og ikke fuget i skjøtene- og i tillegg passet på å malt på vinterstid. 

Jo, dette er mugg/fukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Når en vinduskarm er nymalt før visning, og det to mnd senere er full av mugg vinduskarmen,så er det er jo lov å bruke huet. Vesentlig forskjell på å flekke over riper og det å skjule giftig muggsopp. 

Nå er det seks måneder siden visning da, og TS har valgt å ikke ha varmekilder på rommet heller enda det er oppgitt at vinduene er tg2, så det er godt mulig mugg har kommet først nå i vinter. Hvis selger har brukt dette rommet til daglig, så er det stor sannsynlighet for at de har hatt en jevn temperatur og jevn lufting og dermed ingen problemer med mugg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det seks måneder siden visning da, og TS har valgt å ikke ha varmekilder på rommet heller enda det er oppgitt at vinduene er tg2, så det er godt mulig mugg har kommet først nå i vinter. Hvis selger har brukt dette rommet til daglig, så er det stor sannsynlighet for at de har hatt en jevn temperatur og jevn lufting og dermed ingen problemer med mugg.

Man må ikke ha varmekilde på rommet selv om et vindu har TG2, særlig hvis rommet ikke er i bruk. TS skriver at døren står åpen og får inn varme fra andre rom. En karm blir ikke slik på så kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet at selger ikke brukte dette rommet til noe særlig, men de pleide (utrolig nok) å tørke klær på stativ her inne…….

Håper for guds skyld ikke det er giftig muggsopp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
An0nymm skrev (2 minutter siden):

Jeg vet at selger ikke brukte dette rommet til noe særlig, men de pleide (utrolig nok) å tørke klær på stativ her inne…….

Håper for guds skyld ikke det er giftig muggsopp! 

Tørke klær i kalde rom uten avtrekk er en særdeles dårlig ide. 
Dette er mugg/råte, det er ikke noe å diskutere. Og det er ikke nyoppstått, det er lett å se. Men det må ikke være aggressiv mugg, og i mellomtiden får du sette på en varmovn der og lukke døren tjl rommet. 

Hvis sameiet skal i gang med vindusutbytting nå fortløpende, så ville jeg ikke bekymret meg. Men veldig bra og viktig at du meldte fra til forsikringen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tørke klær i kalde rom uten avtrekk er en særdeles dårlig ide. 
Dette er mugg/råte, det er ikke noe å diskutere. Og det er ikke nyoppstått, det er lett å se. Men det må ikke være aggressiv mugg, og i mellomtiden får du sette på en varmovn der og lukke døren tjl rommet. 

Hvis sameiet skal i gang med vindusutbytting nå fortløpende, så ville jeg ikke bekymret meg. Men veldig bra og viktig at du meldte fra til forsikringen. 

Er det en dårlig idé å oppbevare seg der? Har vasket det bort. Lar døren stå åpen heller mot gang/stue? Kan evt legge inn en konvektorovn der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
An0nymm skrev (1 minutt siden):

Er det en dårlig idé å oppbevare seg der? Har vasket det bort. Lar døren stå åpen heller mot gang/stue? Kan evt legge inn en konvektorovn der. 

Hvis du er redd for at det er mugg og giftig, så er det jo en dårlig i de å la døren stå åpen slik at sporer sprer seg. Råte lar seg ikke vaske bort, men du får bare se om det kommer tilbake. Hvis du ikke føler deg dårlig så går det nok bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du er redd for at det er mugg og giftig, så er det jo en dårlig i de å la døren stå åpen slik at sporer sprer seg. Råte lar seg ikke vaske bort, men du får bare se om det kommer tilbake. Hvis du ikke føler deg dårlig så går det nok bra...

Ok, takk for tips!

Har våknet et par netter på hovedsortiment av kløe/tørrhoste (… har astma) , men kan ikke se til noe råte der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
An0nymm skrev (5 minutter siden):

Ok, takk for tips!

Har våknet et par netter på hovedsortiment av kløe/tørrhoste (… har astma) , men kan ikke se til noe råte der. 

Det ser ut som råte i vinduskarmen, altså i treverket. Uansett, har du astma ville jeg få satt på litt lunk der og lukket døren til rommet. Men slik type sopp i karmen trenger ikke være helsefarlig, bare greit å ta forholdsgregler. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, dette er mugg/fukt. 

De første bildene. Der er det bilder av sprekker i treverket. Kan jo være mugg der også, men i all hovedsak sprekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...