Gå til innhold

Er det rødt flagg at noen har det rotete og skittent?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil gå så langt som å kalle det et faktisk rødt flagg. Vi skal ikke undervurdere konsekvensene av at den ene parten, oftest kvinner, tar den største byrden hjemme. Det kan faktisk gjøre stor skade å gå med evig stress fordi man alltid henger etter på hjemmebane fordi partneren ikke tar sin del. Det kan også få følger bare det at man er den som jobber dobbelt- og trippelskift med ordinært arbeid, vasking og rydding hjemme, og den som tar seg av tenking og planlegging hjemme. Sistnevnte må ikke bli et problem selvom partneren ikke vasker og rydder, men jeg vil si at det er en høy sannsynlighet. Så ja, både dealbreaker og faktisk rødt flagg. Hilsen en som slet seg fullstendig ut fysisk og psykisk i forholdet, og det ga store helseproblemer. 

Anonymkode: e3eb8...edc

HVordan folk er som single og i et forhold er to ulike ting. De fleste liker å vise seg fra en ålreit side for en partner, så du vil rydde mer hjemme om du bor med noen du er glad i.

Hva planlegging og ryddighetsbehov angår, er det eksempler på der hvor motsetninger ikke er bra i det hele tatt. Noen vil sikkert mene at man "utfyller" hverandre, men realiteten er jo slik du beskriver - at den som stiller størst krav også i praksis MÅ ta den største byrden og potensielt blir sliten av det. Hvis en liker ta ting på sparket og den andre liker å planlegge, møtes man i utgangspunktet på midten - men ofte blir det til at den som vil planlegge mye tar på seg den delen av planleggingsjobben man har "kompromisset" bort. Det samme gjelder også vasking. Hvis den ene syns en gang i måneden er godt nok og den andre vil ta det ukentlig, ender man kanskje opp med å ta det hver 2-3 uke - inntil den som vil ha det ryddig går lei og tar det ukentlig likevel for egen velværes skyld. Slik må det også bli i praksis om ikke den ene skal bli overkjørt, selv om den andre blir sliten av det. Løsningen? Ikke bli samboer med folk du ikke passer å bo med :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. Hvis de ikke har gjort seg litt flid til å vise frem hjemmet sitt første gang, blir det bare verre derfra og videre. Samme hvis de selv fremstår ustelt. 

Anonymkode: aca4d...736

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 18.09):

Hoho, var hjemme hos en mann som skrøt av hvor mye han hadde rydda og vaska før jeg kom på date hos han. Mens jeg tenkte på hvordan det pleide å være hvis dette var rent og ryddig. ☺️

Anonymkode: 5bada...380

Det er nok ulike meninger om hva som er ryddig og rent. 🤭

Jeg var på facetime med en jeg hadde snakket med på tinder. Han ville gjerne vise meg leiligheten sin og gikk fra rom til rom. Jeg tenkte bare oi da. Hvis han selv hadde synes det var rotete ville han vel ikke gjort det. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 16.47):

Er det mange som tenker at om en mann, eller kvinne forsåvidt har det rotete og skittent hjemme (og eller i bilen) er et rødt flagg? 

Anonymkode: 53eb7...69b

Ja, helt klart

Anonymkode: ec276...c49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du kan kommentere det å se hva som skjer.

blir nok du som må rydde og vaske går du inn i et slikt forhold.

jeg hjalp en kompis og vaska ned hele huset hans som er en svinesti. Har ikke blitt vasket siden jeg gjorde det og det er 2 År siden. har sakt til han  direkte at skal han ha sjanse på en oppegående dame så må han ha det reint. Sa det rett ut flere ganger!! og ingenting endra seg. 

Endret av Ekko jenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 18.14):

Synes rødt flagg-begrepet misbrukes her på KG, så uansett hvor lite attraktivt det er å ha det rotete og skittent, så vil jeg ikke si det er rødt flagg.
Synes det begrepet bør forbeholdes «farlige ting/oppførsel» 

Anonymkode: a9b81...6a2

Ja og nei. Ett rødt flag alene er jo ikke en dealbreaker, da alle har røde flagg. Det er mer litt, "vær varsom". Det er slik jeg tenker om røde flagg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker du å rydde og vaske for to når dere bor sammen? Jeg gjør ikke. Så 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩

Anonymkode: 0e1ae...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på alder og livssituasjon. Hadde til sammen 3 kjærester da jeg var i 20-årene og samtlige av de, som bodde for seg selv i et lite ungkarsrede, var over gjennomsnittet sløve med gulvvasken og rene bad/kjøkken. Han siste som ble min nåværende samboer var likeså da jeg traff ham da han var 24 år. Han jobbet mye, mye reising ifm jobb, så han var lite hjemme. Og da han først var hjemme prioriterte han altså ikke husarbeid. Dette skremte meg ikke. Da vi flyttet sammen i større enebolig to år og et barn senere, så fikk han et ganske nytt og modent syn på det. Han var like opptatt som meg av at vi skulle ha et koselig familierede. Han tok/tar sin del av husarbeidet og hoveddelen av utendørs arbeidet (maling, plenklipping, stusse hekken osv sommerhalvåret).

Så i dag er jeg jo glad jeg ikke lot meg skremme av den skitne og rotete leiligheten han den gang. For det førsteinntrykket ga absolutt feil bilde på hvem han er.

Anonymkode: 77a6a...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå forskjell på når han er tjue år og nettopp har flyttet fra mor, og når han er blitt en voksen mann.

En voksen mann som lever i skitt og rot ville vært uaktuell.

Anonymkode: f44b8...03a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA. Aldri overse det. Det gjenspeiler seg ofte i andre deler av livet også. Det vil si - er hjemmet rotete og skittent, innebærer det også at vedkommende ofte mangler kontroll i andre arenaer også. Fks. personlig økonomi, betale regninger i tide osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 16.47):

Er det mange som tenker at om en mann, eller kvinne forsåvidt har det rotete og skittent hjemme (og eller i bilen) er et rødt flagg? 

Anonymkode: 53eb7...69b

Ja, jeg fikser ikke å være særlig hos slike folk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at folk har mange sider ved seg da, ordenssans er bare en liten ting. Du kan gå glipp av mye bra om du ser så snevert på ting!

Anonymkode: 60866...211

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke et rødt flagg i seg selv. Men det sier jo mye om personen. 
Jeg er en meget ryddig og ren person.. så for meg hadde det vært uaktuelt å være sammen med en som var totalt motsatt. Det byr meg imot. Syns det er ekkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller bodd med noen som var litt mer rotete, så kunne jeg brukt 5 minutter om dagen på litt småplukk-rydding og havnet på riktig plass for min del. Det er bedre å bo med noen som er mer rotete enn seg selv hvor man lett kan ordne det selv - fremfor å bo med noen som skal løpe etter deg og gnåle fordi de ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...