Gå til innhold

Barn som plutselig faller og ikke får med føttene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Lille vennen vår er utrolig flink motorisk. Klatrer overalt, løper, hopper og lignende. Det har han gjort siden han var 1år. Han ser stødig ut i bevegelsene sine ellers. 

I det siste (1.5år) har han begynt å falle ofte og barnehagen har påpekt det.  
De sier at det virker som han plutselig ikke får med seg føttene og at de ikke forstår hvorfor det skjer. Han snubler ikke i noe, han bare faller rett frem når han løper. 
Etter å ha fått tenkt oss om på hjemmebane er vi forsåvidt enig i at han faller en del og at det som oftest ikke er noe i veien for han, han bare faller frem. 

Har noen opplevd lignende? Vi skal selvfølgelig til lege, men er interessert i å høre andres erfaringer. 

Anonymkode: 11de7...b9b

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Lege ja. 

Jeg ønsker ikke å fortelle om min erfaring, da det bare skaper unødvendig bekymring. Det kan være alt fra ingenting til ganske ugreie ting og masse bagatellmessige ting midt i mellom.

Men det er viktig å få det skikkelig sjekket, og ikke gi deg på bare en synskontroll (spesielt når det ikke er slik at han i utgangspunktet snubler i hindringer). Med min erfaring i bagasjen hadde jeg aldri akseptert å bare prøve ut briller. 

Anonymkode: 5e61e...d66

• Liker 3
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lege ja. 

Jeg ønsker ikke å fortelle om min erfaring, da det bare skaper unødvendig bekymring. Det kan være alt fra ingenting til ganske ugreie ting og masse bagatellmessige ting midt i mellom.

Men det er viktig å få det skikkelig sjekket, og ikke gi deg på bare en synskontroll (spesielt når det ikke er slik at han i utgangspunktet snubler i hindringer). Med min erfaring i bagasjen hadde jeg aldri akseptert å bare prøve ut briller. 

Kan du fortelle hva det var? Er det andre ting jeg bør se etter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du fortelle hva det var? Er det andre ting jeg bør se etter? 

Som jeg nevnte, så ønsker jeg ikke å skape unødvendig bekymring hos deg. Alvorlig sykdom hos små barn er heldigvis svært sjeldent, men tilfellet jeg kjenner til hadde barnet dessverre kreft. Liten sannsynlighet for at dette gjelder ditt barn, husk det! I de fleste tilfeller er det helt ufarlige årsaker som lett kan behandles.

Men for å oppdage alvorlig sykdom tidlig, så må man ta enkelte signaler på alvor og få de sjekket ut. Ustøhet og trøbbel med balansen, plutselig skjeling på øynene og kvalme/oppkast kan være slike symptomer. Så ta barnet med til legen og så får dere en sjekk. Heller en for mye enn en for lite 😊 Når barnehagen reagerer, så er det absolutt verdt å ta på alvor, da de observerer mange barn og lettere kan reagere når ting skiller seg ut. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

det du beskriver er som å høre det beskrevet fra filmen om ibelin ❤️ håper dog dere få godt nytt hos legen og at det ikke er noe alvorlig. 

Anonymkode: 34b17...01e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

det du beskriver er som å høre det beskrevet fra filmen om ibelin ❤️ håper dog dere få godt nytt hos legen og at det ikke er noe alvorlig. 

Jeg tenkte også på dette. Heldigvis er Duchenne en sjelden sykdom, sannsynligvis er det noe helt annet og ufarlig som er grunnen til at gutten til TS snubler.

Anonymkode: 3e70b...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan det være begynnende MS eller polio? Sistnevnte et på vei tilbake.

synes dere skal kontakte fastlegen for henvisning jeg ❤️

Anonymkode: 0c381...adc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan det være begynnende MS eller polio? Sistnevnte et på vei tilbake.

synes dere skal kontakte fastlegen for henvisning jeg ❤️

Anonymkode: 0c381...adc

Herrefred! Du trenger da ikke kaste ut masse skumle diagnoser? TS har allerede skrevet at de skal til lege. 

❤️ 

Anonymkode: 8e826...825

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Herrefred! Du trenger da ikke kaste ut masse skumle diagnoser? TS har allerede skrevet at de skal til lege. 

❤️

Anonymkode: 8e826...825

Det går fint. Jeg ba om det. men takk for omtanken❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men var vedkommende tidlig ute motorisk i forkant? Leser at ved den sykdommen har de forsinket utvikling og at de først går ved 1.5års alder. Han her var tidlig ute motorisk og har ikke vist tegn til noe før nå 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt barn hadde som du beskriver, var kun en ufarlig slimposebetennelse i hoftene ☺️ så det kan være helt ufarlig også. Men ta med barnet til lege, da får du mest sannsynlig svar på det ☺️

Anonymkode: e8e93...518

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei. Lille vennen vår er utrolig flink motorisk. Klatrer overalt, løper, hopper og lignende. Det har han gjort siden han var 1år. Han ser stødig ut i bevegelsene sine ellers. 

I det siste (1.5år) har han begynt å falle ofte og barnehagen har påpekt det.  
De sier at det virker som han plutselig ikke får med seg føttene og at de ikke forstår hvorfor det skjer. Han snubler ikke i noe, han bare faller rett frem når han løper. 
Etter å ha fått tenkt oss om på hjemmebane er vi forsåvidt enig i at han faller en del og at det som oftest ikke er noe i veien for han, han bare faller frem. 

Har noen opplevd lignende? Vi skal selvfølgelig til lege, men er interessert i å høre andres erfaringer. 

Her får du en time hos fastlegen før julen ringes inn. 
Det trenger ikke være noe, og det kan være litt av hvert. 
Prøv om barnehagen kan få filmetnhan i naturlig lek og aktivitet når han så plutselig faller. Da har du noe å vise legen slik at legen forstår hva som skjer. Klarer dere eventuelt å filme han selv i lek ute, når det kan komme til å skje? 

Anonymkode: 8f16a...05d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Her får du en time hos fastlegen før julen ringes inn. 
Det trenger ikke være noe, og det kan være litt av hvert. 
Prøv om barnehagen kan få filmetnhan i naturlig lek og aktivitet når han så plutselig faller. Da har du noe å vise legen slik at legen forstår hva som skjer. Klarer dere eventuelt å filme han selv i lek ute, når det kan komme til å skje? 

Ja jeg kan få til å filme han. Han gjorde det tidlig i dag. Han sprang fra stua og til gangen, plutselig ramlet han rett frem så lang han var. Ingen hindringer i veien å føttene «hang igjen».

jeg forsøkte også å legge merke til noe nå i ettermiddag, å sett på videoer av han fra september og til nå. Jeg la merke til at det kanskje ser ut som den ene foten ikke «lystrer» helt i takt med den andre , når han går vanlig. 

jeg blir selvsagt litt bekymret. Det er noen ganger jeg har lagt merke til at han skjeler, som nevnt ovenfor av en annen bruker. Har tenkt at han kanskje alltid har gjort det uten at jeg har sett det. Ellers har han lite matlyst for tiden og spiser mye mindre enn han pleier,  han våkner en del på nettene. 

Han har vært en bedagelig kar frem til nå de siste ukene, da sov han hele natten gjennom. I perioder med tannfrembrudd har han våknet en del, så det kan være en årsak det også. 

vi har time neste uke, håper alt går bra med lilleskatten vår❤️

• Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja jeg kan få til å filme han. Han gjorde det tidlig i dag. Han sprang fra stua og til gangen, plutselig ramlet han rett frem så lang han var. Ingen hindringer i veien å føttene «hang igjen».

jeg forsøkte også å legge merke til noe nå i ettermiddag, å sett på videoer av han fra september og til nå. Jeg la merke til at det kanskje ser ut som den ene foten ikke «lystrer» helt i takt med den andre , når han går vanlig. 

jeg blir selvsagt litt bekymret. Det er noen ganger jeg har lagt merke til at han skjeler, som nevnt ovenfor av en annen bruker. Har tenkt at han kanskje alltid har gjort det uten at jeg har sett det. Ellers har han lite matlyst for tiden og spiser mye mindre enn han pleier,  han våkner en del på nettene. 

Han har vært en bedagelig kar frem til nå de siste ukene, da sov han hele natten gjennom. I perioder med tannfrembrudd har han våknet en del, så det kan være en årsak det også. 

Sønnen til min venninne gjorde som din sønn, og viste seg at ene beinet var litt lenger enn det andre. Han fikk oppbygd såle i skoen. Han er nå 19år gammel, og det har jevnet seg ut. 

Ellers så kan feilstilling på beina gjøre så de hekter seg sammen da man løper. 

Synet kan også være en faktor.

Det så mange ting som kan være grunnen, og de aller fleste er heldigvis ufarlige ❤️

Anonymkode: 63dcb...f84

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det likedan enten han har sko på seg eller sokker? 
Forstår at du leter etter alt som er annerledes, men kanskje du skal prøve å ikke se på alt, for å ta vare på deg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja lege sier jeg.  Bør sjekkes

Vi hadde barn som vare falt sammen, gikk på ting og falt mye.

Anonymkode: 567f2...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Et barn jeg kjenner snublet mye, det viste seg å være hoftene. Måtte gå med gips, og senere skinner. Hoftene var ikke blitt sjekket skikkelig på kontroll når babyen var liten.

Anonymkode: 007bd...af8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fastlege ja

Som alt annet , ha litt is i magen og se an over tid

Jeg kjenner til et tilfelle av dette der det viste seg å være alvorlig sykdom, men hvis du tenker etter så kan stort sett alle symptomer vi har potensielt være tegn på noe alvorlig. 

Er sikker på dette går bra, bare ha den timen hos fastlege og i ventetiden litt «is i magen-mentalitet»

Anonymkode: 86315...1f9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan er finmotorikken? Har barnet pinsettgrep? Om du serverer f.eks.  noen maiskorn, vil barnet ta de opp med pinsettgrep eller hele hånda?

Anonymkode: 007bd...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Er det likedan enten han har sko på seg eller sokker? 
Forstår at du leter etter alt som er annerledes, men kanskje du skal prøve å ikke se på alt, for å ta vare på deg selv?

Hva mener du. «For å ta vare på deg selv»? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...