Gå til innhold

Hormonell migrene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror det må være en slags migrene. Fikk det første gang i svangerskapet med minsten for 4 år siden. Verst første og andre trimester. Er nå 42 år og får det ofte dagene før mens, men heldigvis ikke i hver syklus. Paracet og Ibux hjelper ingenting. Kommer meg nesten ikke opp av senga på det verste. Kan kun ligge med øynene lukket kaldt og mørkt rom. Hodepinen forsvinner med ‘et knips’ når mensen kommer.

Legen sier det må være en slags hormonell migrene og ber meg loggføre anfallene for å kartlegge før evt utredning. Hun mener det ikke er alvorlig nok siden det bare er snakk om noen dager i enkelte sykluser og har foreskrevet Naproksen mot smertene (som ikke hjelper).

Nå ligger jeg og får ikke sove pga hodepinen.

Har noen her erfaring med hormonell migrene og vil dele erfaringer? Evt har noen gode tips/råd til meg?

Anonymkode: a6054...c09

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden legen sier det er migrene må hun klare å skrive ut migrenemedisiner til deg. Det er egentlig en enkel sak for en fastlege. Man trenger ikke en lang utredning for det. 

Anonymkode: e7b97...e78

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om legen ikke vil skrive ut forebyggende medisin, bør du få prøve triptaner (anfallsmedisin) 

Anonymkode: 502a4...5d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har noe av samme utfordringen, bortsett fra at min hodepine fortsetter 4-5 dager ut i mensen.

Jeg tar Cataflam, ofte hjelper det (migrenen er ofte knyttet til ett øye/tinning). Nå har jeg fått Sarotex av legen som kan tas forebyggende. Har ikke fått prøvd det skikkelig enda.

Jeg vurderer også å kjøpe en migrenehette da jeg opplever at kald klut gjør veldig godt.

Men jeg er også nysgjerrig på hva som finnes av hjelp der ute. Medisinene jeg tar nå gjør at jeg slipper å være sengeliggende, men kjedelig å være så smertepreget og redusert 5-6 dager hver måned dersom det finnes hjelp. 

Jeg bruker appen Brain Twin til å registrere hodepine. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I samarbeid med legen min starter jeg med Naramig hver 12. time et par dager før ventet mensblødning. Fortsetter så tre-fire dager til. 
Det har vært en gamechanger. Nå har jeg faktisk ikke migreneanfall i det hele tatt under mensen, stort sett. 

Syklusen er ikke 100% pålitelig og noen ganger dukker blødningen opp uventet sammen med migreneanfallet. Da slår jeg anfallet ned med Relpax, og tar så Naramig ved leggetid samme dag og hver 12. time i tre-fire dager.

Naramig er et triptan med lengre virketid enn de andre. 

https://hodepinenorge.no/triptaner-anfallsbehandling-mot-migrene/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har vært plaget med sterke migreneanfall rundt eggløsning og mens siden jeg var 16 år og begynte på p-piller. Har tre barn og med alle tre barna har jeg hatt ukentlige anfall i hele 1.trimester. Så roet det seg helt og hadde ingen anfall i 2 og 3.trimester og heller ikke anfall da jeg fullammet. Men etterhvert som ble baby ammet mindre så kom anfallene tilbake.

Så falt det meg plutselig inn at det måtte være på grunn av hormoner at jeg opplevde disse anfallene. Så bestemte vi at mannen skulle snippe strengen. Med det slapp jeg for første gang i mitt voksne liv å gå på prevansjon - det hadde jeg aldri opplevd utenom i svangerskapene. Nå er det nede på 2-3 anfall i året max!! Naproxen hjelper meg i noen anfall, men ikke i andre. Triptaner fungerer litt, men har for mye bivirkninger til at det veier opp. Så nå har jeg droppet all medisin og føler at det er ok siden jeg likevel har få anfall.

Anonymkode: 47ebd...ce2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har vært plaget med sterke migreneanfall rundt eggløsning og mens siden jeg var 16 år og begynte på p-piller. Har tre barn og med alle tre barna har jeg hatt ukentlige anfall i hele 1.trimester. Så roet det seg helt og hadde ingen anfall i 2 og 3.trimester og heller ikke anfall da jeg fullammet. Men etterhvert som ble baby ammet mindre så kom anfallene tilbake.

Så falt det meg plutselig inn at det måtte være på grunn av hormoner at jeg opplevde disse anfallene. Så bestemte vi at mannen skulle snippe strengen. Med det slapp jeg for første gang i mitt voksne liv å gå på prevansjon - det hadde jeg aldri opplevd utenom i svangerskapene. Nå er det nede på 2-3 anfall i året max!! Naproxen hjelper meg i noen anfall, men ikke i andre. Triptaner fungerer litt, men har for mye bivirkninger til at det veier opp. Så nå har jeg droppet all medisin og føler at det er ok siden jeg likevel har få anfall.

Ja, dette var et moment jeg tenkte på også. Tidligere hadde jeg spiral, men siste året har jeg gått på p-piller og har fått mer vondt i hodet eller migrene siste 5-6 månedene. 

Flere som har erfaringer med og uten hormoner/prevansjon ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Leve med hodepinesykdom | Facebook

Anonymkode: 209f2...927

Eller den som heter Hodepine og migrene, for da trenger du ikke melde deg inn i Hodepine Norge først og det blir helt gratis for deg å være medlem av en gruppe du kan få hjelp. Ærlig talt, denne innmeldingsmanien som er overalt er over alle støvelskaft. 

Anonymkode: e7b97...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (28 minutter siden):

Dette er ikke migrene. Dette er forstadia til fôr svangerskapsforgiftning. Oppsøk lege. 

Ts er ikke gravid nå slik jeg forstår det. Hun skriver at hun fikk migrene første gang i et svangerskap for 4 år siden. Veldig langdryg forstadie til svangerskapsforgiftning såfall 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Connie80 skrev (42 minutter siden):

Ja, dette var et moment jeg tenkte på også. Tidligere hadde jeg spiral, men siste året har jeg gått på p-piller og har fått mer vondt i hodet eller migrene siste 5-6 månedene. 

Flere som har erfaringer med og uten hormoner/prevansjon ?

Har en venninne som også hadde vanvittig mye og sterk hodepine/migrene da hun var yngre (gikk på p-piller). Så gikk hun over til spiral og fikk det mye bedre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle gode råd❤️ Hadde helt glemt jeg hadde skrevet dette innlegget, men nå er jeg der igjen og fant tilbake til innlegget. Er glad det finnes mulighet fr å prøve ut migrene medisin ved anfall og håper det virker.

Per i dag bruker jeg Paracet og Naproxen mot smertene uten at det virker nevneverdig. Fikk en Paralgin forte av mannen i går som tok smertene bedre, men vil jo helst holde meg unna sånne medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 18.30):

Har en venninne som også hadde vanvittig mye og sterk hodepine/migrene da hun var yngre (gikk på p-piller). Så gikk hun over til spiral og fikk det mye bedre!

Jeg har faktisk ikke gått på hormonprevensjon særlig lenge pga bivirkinger, så kan ikke skylde på det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kalevala skrev (På 11.12.2024 den 15.36):

I samarbeid med legen min starter jeg med Naramig hver 12. time et par dager før ventet mensblødning. Fortsetter så tre-fire dager til. 
Det har vært en gamechanger. Nå har jeg faktisk ikke migreneanfall i det hele tatt under mensen, stort sett. 

Syklusen er ikke 100% pålitelig og noen ganger dukker blødningen opp uventet sammen med migreneanfallet. Da slår jeg anfallet ned med Relpax, og tar så Naramig ved leggetid samme dag og hver 12. time i tre-fire dager.

Naramig er et triptan med lengre virketid enn de andre. 

https://hodepinenorge.no/triptaner-anfallsbehandling-mot-migrene/

Fikk du prøve dette uten lang utredning? Det er jo fordi jeg ‘bare’ sliter med dette 5-7 dg per mnd at jeg ikke har gått til legen før. Går nesten aldri til legen. Men når hodeverkenpågår som verst har jeg heller ikke overskudd til å komme meg på legekontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Connie80 skrev (På 11.12.2024 den 14.34):

Hei, jeg har noe av samme utfordringen, bortsett fra at min hodepine fortsetter 4-5 dager ut i mensen.

Jeg tar Cataflam, ofte hjelper det (migrenen er ofte knyttet til ett øye/tinning). Nå har jeg fått Sarotex av legen som kan tas forebyggende. Har ikke fått prøvd det skikkelig enda.

Jeg vurderer også å kjøpe en migrenehette da jeg opplever at kald klut gjør veldig godt.

Men jeg er også nysgjerrig på hva som finnes av hjelp der ute. Medisinene jeg tar nå gjør at jeg slipper å være sengeliggende, men kjedelig å være så smertepreget og redusert 5-6 dager hver måned dersom det finnes hjelp. 

Jeg bruker appen Brain Twin til å registrere hodepine. 

Takk for mange gode råd❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 14.00):

Selv om legen ikke vil skrive ut forebyggende medisin, bør du få prøve triptaner (anfallsmedisin) 

Anonymkode: 502a4...5d2

Jeg bruker disse. Alle gangene jeg har fått migrene, så har denne medisinen vært til hjelp. Paracet og Ibux fungerer ikke på meg med migreneanfall 

Anonymkode: ea208...b75

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg burde streket under innlegget over, men denne dama ble altså kvitt sin hormonelle migrene etter noen timer hos nevrorefleksolog og min erfaring er at denne typen behandling hjelper masse mot overgangsalder, så det gir mening.

Anonymkode: 86158...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...