Gå til innhold

Jeg har kjøpt 1,250 kg med kalkunfilet, og lurer på hvor mange munner jeg kan mette?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ramlet jeg inn i et freakshow av stor-etere med knekte antenner og moral på bunn-nivå, nå? Ja, jeg tror det. Her var det mye rart.

Anonymkode: 6b18e...0fe

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er enda ingen som har blitt overvektige av å spise kjøtt. Har stort proteinbehov på grunn av trening.

Anonymkode: 47836...2ae

Men her er det snakk om nyttårsaften, middag i et selskap. Du sitter vel ikke og klager i selskap hos andre at du fikk en halvkilo for lite kjøtt på din tallerken?

I selskapeligheter er det vanlig å ikke stappe seg så full som man kan finne på å gjøre hjemme alene.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var lite kjøtt. Du kan mette 2 personer om de er småspist. Husk at det også er bein etc på fuglen om den er hel. Det veier en del og tar bort fra kjøttet.

Jeg er kvinne og hadde nok klart å spise mesteparten alene av det lille der. Men da er jeg også veldig glad i kjøtt.

Anonymkode: 839bb...6bf

TS skriver jo tydelig at det er filet, ikke hel kalkun... hva med å lese skikkelig før man svarer? 

Anonymkode: 325e5...426

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fytterakkern, høres usolidarisk, lite miljøvennlig og svært dyrt ut. Håper han betaler den umoralske dietten sin sjøl. Han hadde ikke jeg hatt delt matkonto med, gitt.

Anonymkode: afc2c...8f1

Han betaler alt for hele familien. Regner man på miljø og solidaritet når det gjelder forbruk kommer han godt ut. 

Anonymkode: 7778a...6e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var 5 voksne og jeg serverte en to kilos filet, halvparten lå igjen. Vi har masse tilbehør til.

Anonymkode: bd409...2bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalkun er litt udrøyt kjøtt. Jeg ville ha regna 400 gr per person hvis folk er normal-spiste. Steker du på lav temperatur i stekepose vil filetene holde seg saftige. Tørrstekt kalkun er ikke godt. 
Den vanlige porsjonsberegninga er jo 200-250 gr kjøtt per person, men en vil jo ikke invitere til selskap hvor gjestene ikke blir mette

Anonymkode: faf20...b9a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner 300 g kalkunfilet per pers. Veldig mange spiser litt for mye til jul og nytt år,så  heller bedre med for mye enn litt for lite. På 5 personer ville jeg hatt to steker På 1,2 kg for en stek alene tror jeg blir knapt.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det var lite kjøtt. Du kan mette 2 personer om de er småspist. Husk at det også er bein etc på fuglen om den er hel. Det veier en del og tar bort fra kjøttet.

Jeg er kvinne og hadde nok klart å spise mesteparten alene av det lille der. Men da er jeg også veldig glad i kjøtt.

Anonymkode: 839bb...6bf

Det er 1,250 kg med rent kjøtt- ikke noe bein da et er filéter.

Ts

Anonymkode: 92087...382

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvor mye kjøtt du må beregne kommer og litt an på tilbehøret du serverer ved siden av?

Hva skal du servere det sammen med?

Anonymkode: 4a5e4...ed3

Mandelpoteter, rosenkål, Waldorfsalat, gulrøtter og muligens en saus hvis det ikke er mye sjy

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er 1,250 kg med rent kjøtt- ikke noe bein da et er filéter.

Ts

Synes det høres nok ut hvis dere blir maks 5 personer. Kommer jo litt an på tilbehøret du har tenkt til å ha og.

Anonymkode: 82553...25c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mandelpoteter, rosenkål, Waldorfsalat, gulrøtter og muligens en saus hvis det ikke er mye sjy

Ts

Fløtesaus er lurt til kalkun uavhengig av mengde sky .

Men jeg blir helt matt av fråtsesamfunnet vi nå er i. Man lesser da ikke på med kjøtt i et selskap, og man forsyner seg av alt (eller hvertfall det meste). Og så spiser man seg passe mett. Ikke stappmett. Og er normalt sulten når maten kommer. Ingen ulvehunger. Det er normal folkeskikk! 

Verten sørger for at det er rikelig, men innenfor rammene over. 

Målet er at det skal være hyggelig for både vert og gjest. 

Anonymkode: 636f5...592

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fløtesaus er lurt til kalkun uavhengig av mengde sky .

Men jeg blir helt matt av fråtsesamfunnet vi nå er i. Man lesser da ikke på med kjøtt i et selskap, og man forsyner seg av alt (eller hvertfall det meste). Og så spiser man seg passe mett. Ikke stappmett. Og er normalt sulten når maten kommer. Ingen ulvehunger. Det er normal folkeskikk! 

Verten sørger for at det er rikelig, men innenfor rammene over. 

Målet er at det skal være hyggelig for både vert og gjest. 

Anonymkode: 636f5...592

Å spise 300-400g kalkun er ikke å fråtse. Det er en helt normal posjon med kalkun. At du er vant med mindre får nesten bare være, men det er ikke alle andre som fråtser bare fordi de har behov for mer mat enn 200g. 200g kjøtt er faktisk lite. Det er en halv kjøttdeig, til sammenligning. Synes du det er mye? Ja det gjør du sikkert, men folk flest spiser mer enn en halv kjøttdeig når de er på besøk hos andre og får servert f.eks taco. 

Jeg spiser 400-500g kjøtt hver dag til middag i tillegg til potet, grønnsaker og gjerne salat. Og da går jeg ikke fra bordet stappmett, selv om jeg er mett. 

Folk er forskjellige! Folk har forskjellige behov og mengde. Og det må man som vert ta hensyn til. Derfor bør man alltid beregne såpass mye at det er rester igjen når alle har fått sitt. 

Ellers er det bare trasig for både vert og gjester. Å gå til bords og se at det er for lite mat er kinkig.

Dessuten kan man spise kalkun dagen etter, så blir det rester så har man mat da også. 

Beregn 400g pr pers. Da blir alle mett. Og du får en restmiddag dagen derpå. Passer jo bra siden det alltids er rester fra tilbehøret også, med mindre du har tenkt å servere 1 potet pr stk, en brokkoliblanding fordelt på 5 stk, 2 dl saus og en krus med waldorfsalat på gjengen....

Anonymkode: 63c50...d57

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts

Jeg tror det blir mer enn nok. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker ofte Matprat når jeg skal se om jeg har nok mat, eller om jeg bør kjøpe litt mer. Det pleier ofte å stemme ganske bra.

Jeg linket til en oversikt over julemat her, der står det at man skal beregne 500 gram hel kalkun pr person og 200 gram kalkunfilet.

Jeg ville absolutt laget en god saus å servere ved siden av, det løfter maten og siden kalkunfilet er magert kjøtt vil en saus bidra til både smak og konsistens. Sjy blir ikke det samme i det hele tatt, syns jeg.

Jeg tror altså at du, ts, med tilbehøret du nevner har mer enn nok kjøtt til både 3 og 5 personer. Dere skal kanskje ha dessert i tillegg siden det er nyttårsaften? Min erfaring er at de aller fleste sparer plass til en god dessert. ;)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 0.20):

Jeg er mann og spiser alene 700-800 gram med kjøtt til middag 

Anonymkode: 47836...2ae

Det vil være utnyttelse av gjestfriheten hvis du gjør dette hos andre. Folk flest har en viss peiling på hva mat koster.

Enkelte mangler folkeskikk.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram per person holder, så du har nok mat om dere blir fem stykker. I tillegg skal du ha diverse tilbehør og sikkert en dessert. 

Anonymkode: 50bcc...f83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Å spise 300-400g kalkun er ikke å fråtse. Det er en helt normal posjon med kalkun. At du er vant med mindre får nesten bare være, men det er ikke alle andre som fråtser bare fordi de har behov for mer mat enn 200g. 200g kjøtt er faktisk lite. Det er en halv kjøttdeig, til sammenligning. Synes du det er mye? Ja det gjør du sikkert, men folk flest spiser mer enn en halv kjøttdeig når de er på besøk hos andre og får servert f.eks taco. 

Jeg spiser 400-500g kjøtt hver dag til middag i tillegg til potet, grønnsaker og gjerne salat. Og da går jeg ikke fra bordet stappmett, selv om jeg er mett. 

Folk er forskjellige! Folk har forskjellige behov og mengde. Og det må man som vert ta hensyn til. Derfor bør man alltid beregne såpass mye at det er rester igjen når alle har fått sitt. 

Ellers er det bare trasig for både vert og gjester. Å gå til bords og se at det er for lite mat er kinkig.

Dessuten kan man spise kalkun dagen etter, så blir det rester så har man mat da også. 

Beregn 400g pr pers. Da blir alle mett. Og du får en restmiddag dagen derpå. Passer jo bra siden det alltids er rester fra tilbehøret også, med mindre du har tenkt å servere 1 potet pr stk, en brokkoliblanding fordelt på 5 stk, 2 dl saus og en krus med waldorfsalat på gjengen....

Anonymkode: 63c50...d57

Vil det si at du alltid bestiller 2-3 porsjoner om du skal spise ute på restaurant også, og da kun er mett, ikke stappmett? 
En normal biff på en biffrestaurant er 200g. En stor porsjon er 300g. Indrefilet er vanligvis 150g. 

Anonymkode: a6d02...71b

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde jeg beregnet mye mat, men her inne ville visstnok flere ha sultet ihjel 😂

Jeg beregner 200-250 g kalkunfilet per pers. Jeg kjenner jo også nærmeste familie og venner, så vet jo også hvem som spiser lite, normalt og mye. Men med en god fløtesaus og dessert + snacks utover kvelden, så skulle jeg hatt veldig mange storspisere på besøk for å beregne mer enn de 200-250 grammene.

Anonymkode: 6321b...a25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 12.01):

Hvis du beregner 250g til hver, og har nok poteter, mye grønnsaker, og saus til, så er det nok. 
Min erfaring er at de fleste beregner for mye kjøtt, og alt for lite grønnsaker, til slike selskaper. 

Selv om mange klarer spise opptil 800g kjøtt, så er det virkelig ikke normalt å spise så mye kjøtt i ett selskap. 
Og hvis man spiser hovedsakelig carnivore så bør man varsle verten på forhånd, eller så spiser man normal mengde kjøtt...
Å komme i ett selskap å forvente å kunne spise 600-700 g kjøtt og en kvart potet er fullstendig mangel på folkeskikk hvis man ikke har sagt i fra på forhånd. 

Anonymkode: a6d02...71b

Enig! Jeg elsker grønnsaker, og synes som regel det blir for lite av det! Er ikke veldig glad i poteter, så har alltid ønsket meg mer grønnsaker enn potet på tallerkenen, men har selvsagt balansert det i forhold til hvor mye som er tilgjengelig og i forhold til pris på råvarene. Tidligere har jo grønnsaker vært billige, så har aldri hatt noe dårlig samvittighet til å forsyne meg mye av det om det har vært overflod av det ved bordet. 

Jeg er en av de få som alltid har elsket rosenkål, dvs før det en hit-grønnsak som alle tydeligvis skal ha på fancy mat, så jeg er vant til å ha den for meg selv, hehe. 

Anonymkode: d7854...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1250 kg, 1,2 tonn, holder vel til 6000 personer. Stort selskap,  det.

Anonymkode: 27fe8...fbd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...