AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #21 Del Skrevet 11. desember 2024 Men gjør ikke dette som gjest selvsagt. Selv hadde jeg beregnet 300-400 gram kalkun per person. Det gjør ingenting om det blir rester. Ønsker at gjestene skal få spise så mye de orket. Anonymkode: 7778a...6e8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #22 Del Skrevet 11. desember 2024 Man beregner ca 250 g kalkunfilet per person. Det har aldri slått feil hos oss samme hvor mange vi er og alle spiser seg stappmette. Har heldigvis ingen som lever bare på kjøtt i familien. Anonymkode: d12d1...983 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #23 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tror det ikke er noen i den vestlige verden som spiser for lite prosessert mat. Anonymkode: 47836...2ae Hvorfor mener du tilbehør er prosessert? Det er som regel grønnsaker. Anonymkode: 8fb7a...e88 7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #24 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er enda ingen som har blitt overvektige av å spise kjøtt. Har stort proteinbehov på grunn av trening. Anonymkode: 47836...2ae Du trenger ikke mer protein enn toppidrettsutøvere… Anonymkode: 322b3...f53 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #25 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mannen min spiser gjerne 600-800 gram kjøtt til ett måltid. Men han spiser ikke tilbehør og spiser 1-2 måltid i døgnet, der det ene er veldig lite, kanskje noen osteskiver e.l. Han trener mye og har lav fettprosent. Det er ikke en spiseforstyrrelse, men bevisst for å fungere best mulig fysisk. Anonymkode: 7778a...6e8 Fytterakkern, høres usolidarisk, lite miljøvennlig og svært dyrt ut. Håper han betaler den umoralske dietten sin sjøl. Han hadde ikke jeg hatt delt matkonto med, gitt. Anonymkode: afc2c...8f1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #26 Del Skrevet 11. desember 2024 Det var lite kjøtt. Du kan mette 2 personer om de er småspist. Husk at det også er bein etc på fuglen om den er hel. Det veier en del og tar bort fra kjøttet. Jeg er kvinne og hadde nok klart å spise mesteparten alene av det lille der. Men da er jeg også veldig glad i kjøtt. Anonymkode: 839bb...6bf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #27 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fytterakkern, høres usolidarisk, lite miljøvennlig og svært dyrt ut. Håper han betaler den umoralske dietten sin sjøl. Han hadde ikke jeg hatt delt matkonto med, gitt. Anonymkode: afc2c...8f1 Hehe, det var dagens gode. Er det usolidarisk å spise nå da.. hvem bryr seg om det er miljøvennlig. Her i huset er vi så lite miljøvennlig det går ann, og kjøtt er det viktigste og beste på tallerkenen. Blir det rester så kastes det glatt uten dårlig samvittighet. Regn minst 400g per person. Anonymkode: 839bb...6bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
exictence Skrevet 11. desember 2024 #28 Del Skrevet 11. desember 2024 200 gram per person er mer enn nok til de gjestene jeg pleier å ha. Noen spiser som fugler, uansett. Så 6 personer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #29 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det var lite kjøtt. Du kan mette 2 personer om de er småspist. Husk at det også er bein etc på fuglen om den er hel. Det veier en del og tar bort fra kjøttet. Jeg er kvinne og hadde nok klart å spise mesteparten alene av det lille der. Men da er jeg også veldig glad i kjøtt. Anonymkode: 839bb...6bf Du må jo faktisk lese innlegget før du svarer. Det er snakk om kalkunfileter. Kun rent kjøtt. 2 personer spiser da vitterlig ikke over en kilo med rent kjøtt! Hva feiler det folk? Det vanlige er vel å servere en filet per person. Hverken jeg eller mannen har spist mer enn en kyllingfilet hver per middag. Og da blir vi gode og mette. Ville sagt at det er nok mat til MINST fire personer. I høytider har man jo ofte masse godt tilbehør, som rosenkål, potetmos, gulrøtter, saus og waldorfsalat. Anonymkode: e89ca...052 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #30 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hehe, det var dagens gode. Er det usolidarisk å spise nå da.. hvem bryr seg om det er miljøvennlig. Her i huset er vi så lite miljøvennlig det går ann, og kjøtt er det viktigste og beste på tallerkenen. Blir det rester så kastes det glatt uten dårlig samvittighet. Regn minst 400g per person. Anonymkode: 839bb...6bf Slike som deg gjør at jeg mister troa på menneskeheten. Snakk om egoisme. "La oss drite i at verden går til helvete og at uskyldige dyr lider i masseproduksjonen av kjøtt. Så lenge JEG har det bra og kan gjøre akkurat det jeg vil, så driter jeg i alle andre". Dere skulle vært født et annet sted i verden og fått kjent litt på det. Så kunne noen andre blitt født her som faktisk hadde satt pris på velferden og hatt respekt for det. Anonymkode: e89ca...052 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #31 Del Skrevet 11. desember 2024 For meg hadde 1250 g vært det jeg beregnet til 5 personer. Jeg bruker å beregne ca 250 g rent kjøtt pr person. Vi har noen som er storspiste, og andre som er småspiste i familien, og det er bedre å få litt rester enn å ha for lite Anonymkode: 1522d...6c5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #32 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det var lite kjøtt. Du kan mette 2 personer om de er småspist. Husk at det også er bein etc på fuglen om den er hel. Det veier en del og tar bort fra kjøttet. Jeg er kvinne og hadde nok klart å spise mesteparten alene av det lille der. Men da er jeg også veldig glad i kjøtt. Anonymkode: 839bb...6bf Kan folk være så snill å LESE hovedinnlegg før man svarer? Du kan jo umulig ha faktisk gjort det med dette tullete svaret. Herregud 🙄 usnsett om folk er «glad i kjøtt» så kan dere inne forvente å spise helt syke mengder med kjøtt i ett besøk. Det er helt sjukt ego. Anonymkode: 6ded4...4f6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #33 Del Skrevet 11. desember 2024 Inne = ikke. Anonymkode: 6ded4...4f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #34 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): I dag kjøpte jeg nyttårsmiddagen, og siden jeg ikke vet om vi blir to eller fem personer så kjøpte jeg ikke en hel kalkun, men en pakke med kalkunfiletér på 1,250 kg. Filétene er frosne og er en drøy cm tykke. Hvordan tilbereder jeg filétene slik at de ikke blir tørre, og hvor mange kan spise seg mette? Stemmer det at man skal beregne 200 gram kalkunkjøtt pr person? Anonymkode: 92087...382 Hvor mye kjøtt du må beregne kommer og litt an på tilbehøret du serverer ved siden av? Hva skal du servere det sammen med? Anonymkode: 4a5e4...ed3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #35 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg regner 150g rent protein til barn og 200-250g til vanlige voksne. Kalkun er magert og ofte kjedelig kjøtt med mye godt tilbehør så kanskje litt i underkant. For en festmiddag så kjøper jeg inn for mye og har heller rester. Anonymkode: 1d30a...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #36 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må jo faktisk lese innlegget før du svarer. Det er snakk om kalkunfileter. Kun rent kjøtt. 2 personer spiser da vitterlig ikke over en kilo med rent kjøtt! Hva feiler det folk? Det vanlige er vel å servere en filet per person. Hverken jeg eller mannen har spist mer enn en kyllingfilet hver per middag. Og da blir vi gode og mette. Ville sagt at det er nok mat til MINST fire personer. I høytider har man jo ofte masse godt tilbehør, som rosenkål, potetmos, gulrøtter, saus og waldorfsalat. Anonymkode: e89ca...052 Én kalkunfilet pr pers...? Ja da blir de ihvertfall stappmett 😂😂😂. En kalkunfilet veier gjerne 1,5 kg. Anonymkode: a73a3...8e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #37 Del Skrevet 11. desember 2024 1,25kg kalkunfilet passer til 2-3 stk. Er dere 5 så bør du kjøpe en pakke til. Du bør beregne 400g pr pers. Og du bør ikke ha for lite kjøtt. Da er det bedre med for mye! Anonymkode: 63c50...d57 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #38 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ville sagt at det er nok mat til MINST fire personer. I høytider har man jo ofte masse godt tilbehør, som rosenkål, potetmos, gulrøtter, saus og waldorfsalat. Anonymkode: e89ca...052 "Hei. Vil du komme på middag? Jeg serverer tilbehør med litt kalkun til...". Nå man serverer kalkun så spiser jo ikke folk seg mett på rosenkål, potetmos, gulrøtter og saus... Overraskende mange dropper rosenkål og gulrøtter, og har litt potet til, mens kjøttet er hovedmåltidet. Jeg spiser nok 400-500g kalkun alene. Hadde jeg kommet i et selskap der verten hadde beregnet 200g pr pers så hadde jeg gått "sulten" fra bordet. Og hadde det vært flere som meg så er sjansen stor for at noen hadde fått 300g kjøtt og andre 100g kjøtt den kvelden. Det er nyttårsaften. Folk kommer for å spise seg mette på en sjelden sak som kalkun. Som ofte er favoritt. Da må man være raus i beregningene i fare for at det kan bli for lite mat. Og sistnevnte hadde bare vært trist. For både vert og gjester. Kalkun kan du også spise dagen derpå... Anonymkode: 63c50...d57 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #39 Del Skrevet 11. desember 2024 Hvis du beregner 250g til hver, og har nok poteter, mye grønnsaker, og saus til, så er det nok. Min erfaring er at de fleste beregner for mye kjøtt, og alt for lite grønnsaker, til slike selskaper. Selv om mange klarer spise opptil 800g kjøtt, så er det virkelig ikke normalt å spise så mye kjøtt i ett selskap. Og hvis man spiser hovedsakelig carnivore så bør man varsle verten på forhånd, eller så spiser man normal mengde kjøtt... Å komme i ett selskap å forvente å kunne spise 600-700 g kjøtt og en kvart potet er fullstendig mangel på folkeskikk hvis man ikke har sagt i fra på forhånd. Anonymkode: a6d02...71b 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anon01 Skrevet 11. desember 2024 #40 Del Skrevet 11. desember 2024 Jeg pleier å kjøpe disse frosne kalkunfiletene på ca 700gr, det holder til 2 porsjoner for MEG alene. Men jeg spiser lite tilbehør, da jeg er mest opptatt av å spise proteiner Så holder med de fleste her at du må beregne minst 250-300 gr per pers. Mer til menn, og litt mindre til kvinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå