Gå til innhold

Gjeld

annyom

Anbefalte innlegg

Hei, noen som har fått hjelp med økonomien sin?😅 Har klart å pådratt meg inkasso gjeld av 7 selskaper. Har selvfølgelig ringt å fått oversikt over summene.  Noen er små/middels som eg klare å betale med engang mens andre er litt høyere beløp. 
Fikk brev i dag fra namsmannen om tvangstrekk i lønn fra 4 kreditorer. Er fortvilet og redd og ønsker egt å bare bli ferdig med alt. 

Har litt over 100 tusen kr i gjeld. Noen som har tips og råd å komme med? Redd for det ikkje skal gå rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å få til en avtale med alle sammen. Lag en plan for nedbetaling. For oversikt over inntekter og utgifter. 

Så over til de viktigste. Hva kan du lære av dette? Hvorfor havnet du der? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodbeforelong skrev (1 minutt siden):

Prøv å få til en avtale med alle sammen. Lag en plan for nedbetaling. For oversikt over inntekter og utgifter. 

dem begynner å trekke i januar😵‍💫 redd for hele lønnen min forsvinner for har ikkje sendt inn opplysninger på utgifter for har gått i glemmeboksen. Har 100% fast stilling med middels inntekt. Er jo selvfølgelig bare bra med trekk  å bare bli ferdig med men blir forsett urolig. Hadde en tung perioder 2 år siden der eg stod uten jobb å slet psykisk med å komme meg på beina, så hadde ingen inntekt. Men klarte å reise meg igjen på beina å skaffe meg jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

goodbeforelong skrev (31 minutter siden):

Det er alt for seint når det er nedlagt trekk. Rådet er å la trekkene gå sin gang, å bli ferdig med gjelda raskest mulig.

Anonymkode: 7aa28...aab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er alt for seint når det er nedlagt trekk. Rådet er å la trekkene gå sin gang, å bli ferdig med gjelda raskest mulig.

Det er selvsagt ikke for sent.

Anonymkode: 1fd78...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du må iallfall sende inn nå og fylle ut skjema slik at du har igjen til mat og husleie 

Anonymkode: e5cbf...f7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan klage på trekket hvis det er for høyt og sende inn opplysninger om inntekter og utgifter. Namsmannen har egne satser for hvor mye du skal sitter igjen med livsopphold etter trekk og husleie. Hilsen en som har hatt mange lønnstrekk fra namsmannen og er nå gjeldfri. 100 000 er ikke mye.

Anonymkode: 39885...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 23.50):

Selvsagt er det for seint å inngå frivillige avtaler når det allerede er besluttet utleggtrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
annyom skrev (På 10.12.2024 den 22.46):

dem begynner å trekke i januar😵‍💫 redd for hele lønnen min forsvinner for har ikkje sendt inn opplysninger på utgifter for har gått i glemmeboksen. Har 100% fast stilling med middels inntekt. Er jo selvfølgelig bare bra med trekk  å bare bli ferdig med men blir forsett urolig. Hadde en tung perioder 2 år siden der eg stod uten jobb å slet psykisk med å komme meg på beina, så hadde ingen inntekt. Men klarte å reise meg igjen på beina å skaffe meg jobb

Du logger inn på politiet.no/namsmann og så fyller du inn de skjemaene om utgifter og boliglån/ husleie som tilhører hver sak. Hvis alt er regner ut så ligger den utregningen der også da kan du sende inn klage.

Men du får kun sitte igjen med livsopphold på ca10.700 hvis du er enslig og boligutgifter da, men det varierer fra sted i landet. 

Anonymkode: 4f46d...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du logger inn på politiet.no/namsmann og så fyller du inn de skjemaene om utgifter og boliglån/ husleie som tilhører hver sak. Hvis alt er regner ut så ligger den utregningen der også da kan du sende inn klage.

Men du får kun sitte igjen med livsopphold på ca10.700 hvis du er enslig og boligutgifter da, men det varierer fra sted i landet. 

Anonymkode: 4f46d...85c

Livsopphold er det samme hvor enn du bor enn, men det vises skjønn etter behov. Har du feks høye utgifter til helse som eksempel så kan namsmannen sette av ekstra midler til dette.  Har du bil av nøktern verdi så blir det satt av  en viss sum for forsikring, og drivstoff/lading utenom Livsopphold. 

Uansett så må ts sende inn opplysninger for å få satt riktig trekk. Hun skal ha til boutgifter + livsopphold på 10700 kg + evt bil. Står ingenting om ts har barn, men hvis så er det livsopphold per barn etter alder + evt bhg/sfo som skal trekkes i fra før utleggstrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 23.50):

Det er absolutt for sent så lenge det er sendt inn til namsmann. Jeg fikk redusert sum på alt mitt med unntak av det som er gått til namsmann. Grunnen til det er at et lønnstrekk sikrer kreditorene pengene tilbake absolutt garantert så ingen grunn for dem å være snill med lavere rente eller lignende når de allerede har en avtale på bordet som sikrer dem alt. 

Anonymkode: 85a5d...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt er det for seint å inngå frivillige avtaler når det allerede er besluttet utleggtrekk.

Selvsagt ikke. En forhandler da med de kreditorene som ikke er omfattet i utleggstrekket. Det kan forhindre at det blir besluttet nytt utleggstrekk i fremtiden.

En må se løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er absolutt for sent så lenge det er sendt inn til namsmann. Jeg fikk redusert sum på alt mitt med unntak av det som er gått til namsmann. Grunnen til det er at et lønnstrekk sikrer kreditorene pengene tilbake absolutt garantert så ingen grunn for dem å være snill med lavere rente eller lignende når de allerede har en avtale på bordet som sikrer dem alt. 

Anonymkode: 85a5d...98c

Og du bekrefter at det ikke er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...