Gå til innhold

Når blir man sliten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bra for deg da. Da sover sikkert ungen din på natta slik at du får søvnen din. Spør de med kolikkbarn og de med barn som våkner 35 ganger hver natt hvor sliten de er. Skikkelig lite gjennomtenkt spørsmål

Anonymkode: c0930...1d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg var høygravid var det en dame som sa til meg at hun har aldri lest så mange bøker som i barseltiden, og at jeg bare kunne glede meg!

Jeg leste ikke én bok før barnet mitt var over 2 år, og da dro jeg på husmorferie alene til Kypros for å få seks netter sammenhengende søvn og fikk lest én bok.

Vi har det alle forskjellig

Anonymkode: 88e00...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bra for deg da. Da sover sikkert ungen din på natta slik at du får søvnen din. Spør de med kolikkbarn og de med barn som våkner 35 ganger hver natt hvor sliten de er. Skikkelig lite gjennomtenkt spørsmål

Anonymkode: c0930...1d1

Er våken minst tre-fire ganger på natta og har stadig vekk netter vi ikke sover. Hvorfor er spørsmålet lite gjennomtenkt? Merkelig at det ikke skal være lov å si at man ikke er sliten. Jeg lurer oppriktig på når det begynte å bli slitsomt og tungt for de som ikke opplevde at det var det de første månedene. Og det spørsmålet blir folk krenka av. Spesielt å være så sår

Anonymkode: 2bd56...fdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde samme barseltid som deg, en skikkelig sove baby som var veldig enkel. Var ikke noe sliten. 
Det kom perioder fra rundt 6 mnd som ble slitsomme. Mye utviklingstrinn i den perioden, ungen var mer sutrete fordi han ikke fikk til å krabbe, gå osv. 

Men fortsatt full overkommelig! 

Den virkelig slitsomme tiden var barnehagestart for vår del. Det ble dårlig  søvn og sutrete unge etter henting. Men det gikk seg til etter en god del uker. 

Anonymkode: 1cd13...e45

Takk for svar! 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

S frekt.

Og du klarer ikke å gjøre det tydelig utifra hi. "Når blir det slitsomt for dere som i starten ikke ville slitne" skulle du spurt om da.

Svaret er jo selvfølgelig at det er forskjellig fra person og situasjon. 

Anonymkode: 2d0d0...c2d

Frekt faktisk. Hvorfor i alle dager er jeg frekk?😅 Beklager at det ikke kom tydelig nok fram  i HI, trodde jeg var tydelig i det jeg skrev. Var heldigvis flere som skjønte det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg regner med du ikke har et kolikkbarn, at du er frisk selv og har en mann som tar sin del?

Anonymkode: 88e00...a80

Har ikke kolikkbarn, nei. Far jobber borte, så er alene fra søndag til fredag, men selvfølgelig tar han sin del når han er hjemme

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Og du tenker at babyer på 4 måneder ikke har noen form for behov eller?

Jo, åpenbart … men det blir mer krevende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gleder meg til du skal svelge den enorme hårete arrogante kamelen din. Mothårs! 

Anonymkode: 10be1...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg gleder meg til du skal svelge den enorme hårete arrogante kamelen din. Mothårs! 

Anonymkode: 10be1...b4c

Hva er det å si? Hvorfor er jeg arrogant? Fordi jeg har vært heldig med en rolig baby? Seriøst, skjerp dere, hvorfor er det så forferdelig at andre ikke har det like ille som en selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For et utrolig merkelig spørsmål.. 

Man blir sliten når man får alt for lite søvn og hvile. Når det oppstår, vil jo selvsagt komme helt an på ungen, din egen helse, og hvor mye støtte du har. 

Har du en rolig sovebaby, godt sovehjerte selv, og en partner som gjør sin del, så blir du kanskje ikke sliten, da? 

Mens om du har en baby som sover maks 20 min sammenhengende, du ender opp med å få sove maks 2 timer oppstykket i løpet av døgnet, dag ut og dag inn og dag ut og dag inn, og du har lite hjelp, så blir man gjerne sliten umiddelbart...? 

Jeg endte opp med å bli sykemeldt, for første gang i mitt liv, da min eldste var 8 uker. Han hadde kolikk, skrek og skrek og skrek og skrek, sov aldri mer enn 20 min om gangen, bodde på puppen hele kvelden og tok ikke flaske, så det var veldig begrenset hvor mye "hjelp" jeg kunne få av andre, måtte bæres og bysses konstant, og jeg knakk til slutt helt sammen. 

Fint for deg om du har det helt annerledes, men det er ufattelig arrogant å lure på "Når man blir sliten". og "Hvorfor er det så fokus på det negative". Det var knapt en positiv ting å fokusere på i den jævligste tiden! Prøv å sove 2 oppstykkede timer i døgnet i ukesvis i strekk, og se hvor "positiv" du klarer være!

Anonymkode: 3aa54...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For et utrolig merkelig spørsmål.. 

Man blir sliten når man får alt for lite søvn og hvile. Når det oppstår, vil jo selvsagt komme helt an på ungen, din egen helse, og hvor mye støtte du har. 

Har du en rolig sovebaby, godt sovehjerte selv, og en partner som gjør sin del, så blir du kanskje ikke sliten, da? 

Mens om du har en baby som sover maks 20 min sammenhengende, du ender opp med å få sove maks 2 timer oppstykket i løpet av døgnet, dag ut og dag inn og dag ut og dag inn, og du har lite hjelp, så blir man gjerne sliten umiddelbart...? 

Jeg endte opp med å bli sykemeldt, for første gang i mitt liv, da min eldste var 8 uker. Han hadde kolikk, skrek og skrek og skrek og skrek, sov aldri mer enn 20 min om gangen, bodde på puppen hele kvelden og tok ikke flaske, så det var veldig begrenset hvor mye "hjelp" jeg kunne få av andre, måtte bæres og bysses konstant, og jeg knakk til slutt helt sammen. 

Fint for deg om du har det helt annerledes, men det er ufattelig arrogant å lure på "Når man blir sliten". og "Hvorfor er det så fokus på det negative". Det var knapt en positiv ting å fokusere på i den jævligste tiden! Prøv å sove 2 oppstykkede timer i døgnet i ukesvis i strekk, og se hvor "positiv" du klarer være!

Anonymkode: 3aa54...300

Alt er ikke en dans på roser her heller altså. Jeg sover 4 timer i døgnet totalt, hatt døgn hvor det ikke har blitt noe søvn, og som jeg skriver så har jeg selvfølgelig dager hvor jeg er sliten. Beklager om folk blir så støtt av et spørsmål. Jeg spør ikke for å være arrogant, men jeg blir faktisk litt «bekymret» for om jeg gjør noe feil som ikke opplever det som tungt og slitsomt. Mulig jeg er «skremt» av all negativiteten og derfor opplever det som mye lettere enn forventet. Spør når man blir sliten fordi jeg venter jo egt bare på at det skal bli tungt for meg også, og lurer jo derfor på om det er andre som opplevde de første månedene som enkle og når det snudde. Er ingenting vondt ment med spørsmålet, men for all del, la dere krenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns også at barseltiden var "bedre" enn jeg forventet. Men jeg var sliten likevel. 

Har mange venninner som hadde baby samtidig som meg og så på Snapchat at deres babyer sov til klokken 9 (!) om morgenen, sov natten gjennom, sov for seg selv i babynest på dagtid. Noen er heldigere enn andre. 

Anonymkode: 6ade7...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje møter du deg selv i døren om noen få dager TS, kanskje ikke, kanskje tar det noen uker osv - men når du gjør det, vær snill å oppdater tråden din :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde det akkurat som deg, TS. Permisjonen føltes som en lang ferie. Litt ekstra trøtt i starten av svangerskapet. Litt bekkensmerter siste mnd. Ellers ingen plager.

Aldri hatt så rent hus, og gode måltider som da. Fikk gått lange trilleturer hver dag.

Tror nok bare at det er de som sliter veldig som skriver på KG. De fleste av oss har nok normalt svangerskap og baby-tid. Også er det vel noen som tåler litt mindre enn andre. Tør nesten ikke si det, men mange av de unge voksne nå tåler nok litt mindre motgang enn generasjonene før. Det er vel forsåvidt underbygget av forskning, med mange unge som sliter psykisk, og takler press dårlig.

Anonymkode: 5d255...ade

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så deilig at du ikke er sliten, og koser deg med baby TS. Jeg tror det er viktig å lage slike tråder, for det er jo ikke mangel på tråder der folk er veldig sliten. 

Jeg var heller ikke sliten med barn. Så hadde jeg og far 3 barn under 6 år, der en var baby og en på 1,5. Så ble jeg alene da far ble alvorlig syk. Jeg var fortsatt ikke utslitt. Ingen familie på denne siden av landet. 

Men jeg ble mer sliten da de begynte å barnehage, og man skulle stresse med jobb, hente osv. 

Anonymkode: cbf7d...262

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når babyen er liten, er det slitsomt hvis den gråter mye. Hvis ikke, er det jo ikke spesielt slitsomt. Som noen påpekte - en baby på 4 mnd ligger der hvor man legger den - den går ikke rundt og roter og river ned ting. Det blir slitsomt litt seinere, hvis man har et barn med stor utforskertrang. 

Ellers regner jeg med du skjønner at barn er forskjellige?

Jeg syntes det var slitsomt å ha helt små barn, men synes det er null stress å ha tenåringer, for eksempel. Mange synes det er motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Alt er ikke en dans på roser her heller altså. Jeg sover 4 timer i døgnet totalt, hatt døgn hvor det ikke har blitt noe søvn, og som jeg skriver så har jeg selvfølgelig dager hvor jeg er sliten. Beklager om folk blir så støtt av et spørsmål. Jeg spør ikke for å være arrogant, men jeg blir faktisk litt «bekymret» for om jeg gjør noe feil som ikke opplever det som tungt og slitsomt. Mulig jeg er «skremt» av all negativiteten og derfor opplever det som mye lettere enn forventet. Spør når man blir sliten fordi jeg venter jo egt bare på at det skal bli tungt for meg også, og lurer jo derfor på om det er andre som opplevde de første månedene som enkle og når det snudde. Er ingenting vondt ment med spørsmålet, men for all del, la dere krenke.

Jeg er ikke krenket, men skjønner godt de som reagerer på svarene dine. Det er helt greit å ha formulert seg litt feil i hi, men når du da svarer med at du "åpenbart" ikke er ute etter svar fra de som var slitne fra starten, og at det er "irrelevant", da har du ikke mye medfølelse med andre, og du setter heller ikke pris på dem som har prøvd å svare på hi. Du kunne bare ignorert svarene du ikke ville ha, eventuelt gitt de et kort og hyggelig svar om at det hørtes tøft ut.

Anonymkode: bb3c9...fa4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sånn du har det er jo sånn folk opplever som slitsomt. De fleste blir mer slitne av å sove 4 timer usammenhengende per døgn enn å sove 8 timer sammenhengende, som mange gjør før graviditeten. Synes du virkelig det er rart at folk beskriver dette som slitsomt og tungt?

Men mye handler nok om innstilling og hva man selv takler ja (sånn hvis man ikke får kollikkbarn etc), jeg trodde både fødsel og permisjon skulle bli skikkelig kjipt, og var forberedt på worsr case scenario med skriking døgnet rundt, og har derfor også synes at min helt vanlige baby har vært mest kos å tilbringe tid med. Mens andre møter mindre negativt på forhånd og blir overrasket over hvor lite søvn det blir og hvor lite egentid/kjærestetid man går. Eller bare at man tror man skal takle det greit, men så føles det verre.

Uansett ville jeg ikke tenkt over det, kos deg med at du føler det går fint nå, og så tar du det som det kommer også. Kanskje blir det tyngre, kanskje bare lettere. Det kan ingen andre svare på, men det høres ut som du er god til å takle ting, så da går det sikkert fint fremover også.

Anonymkode: 94244...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-2 år var mest slitsomt her😅 da er de mobile og tror de klarer alt, men må passes på hele tiden så de ikke omkommer, klarer ikke å formulere seg godt så trassen skyter i været (har hvertfall vært denne perioden som har vært mest trassig hos oss). Nyfødt er relativt lett, men jeg er av typen som kan sove 10 timer i strekk så jeg syntes de første månedene var slitsomme mtp. å våkne hver 3. time for å amme😵‍💫 det er også godt å ha foreldrepermisjon og ha mulighet til å ta dagene i et annet tempo, blir annerledes når de begynner i barnehagen og man selv skal jobbe, levere og hente og få unna husarbeid på kvelden😅

Endret av Tjoheiii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...