Gå til innhold

Foreldre som har satset alt på offentlig pensjon og nå klager over dårlig råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trodde også offentlig pensjon var god men det er lenge siden. Da min mor ble enke for 15 år siden fikk hun Etterlattepensjon fra Klp men da pensjonen kom var utbetalingen på øret lik det hun fikk tidligere da min far levde, noen tusenlapper ble "samordnet" bort så hun fikk akkurat det samme, en jeg arbeidet sammen med mye tidligere nevnte også den lave pensjonen til sine foreldre og vi trodde ikke på han så han tok med papirene på jobben og også der var det samordning inne i bildet.
Både min bror og jeg har blitt pensjonister nå og selv om han tjente rundt 20% mer en meg i året så får vi nesten det samme i pensjon, men så kom noe jeg ikke hadde tenkt på, jeg var i det private og hadde i 45 år hatt en arbeidsgiver som betalte inn en liten sum i livs/pensjonsforsikring for de ansatte så da fikk jeg 19000 ekstra hver måned i tillegg til pensjonen, så lenge det varer iallfall.

Anonymkode: 994b8...2d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor et stykke unna så det koster dem noen tusenlapper å besøke oss, de vil ikke besøke oss mer enn maks 1-2 ganger i året. Når jeg spør hva som skjer når vi får barn, så sier de at de da vil besøke oss mye hyppigere. Men da vil de jo ikke opparbeide seg noen særlig kontakt med meg eller samboer/samboers familie. Vi besøker de minst to ganger i året sammen, og jeg besøker de utenom dette et par ganger i året. Og vi er unge i etableringsfasen, med boliglån, studielån, bil osv + at vi må spare mye for å kjøpe større bolig for å kunne få en familie, så vi har jo ikke akkurat god økonomi vi heller. 

Anonymkode: a9f53...448

Hvorfor flyttet du for langt unna dem?

Anonymkode: 846a0...ba9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor flyttet du for langt unna dem?

Fordi det var der studiene var og der jeg fikk jobb. Finnes ikke relevant jobb der foreldrene mine bor…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke bare gnien da?

Hadde en slektning som klaget over dårlig råd i mange år men etterlot seg mange millioner etter sin død. 

Spiste vassgraut hver dag utenom lørdag eller når han ble invitert. Han trakk heller tennene sine selv for han mente tannlegen tok seg grovt betalt. 

Anonymkode: 6ced7...120

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Finnes ikke relevant jobb der foreldrene mine bor…

Hvis du må ha en relevant jobb så må du reise og besøke dem da.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du må ha en relevant jobb så må du reise og besøke dem da.

Tror da det er ganske normalt å flytte etter relevant jobb, begge foreldrene mine gjorde jo det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange tusenlapper koster det å reise per tur/retur?

Anonymkode: 191a5...18b

1 pers ca 2000 total reise t/r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som har valgt å flytte langt bort så det er nå ditt valg.

Det med å spare til privat pensjon er det mange I alderen 50 år og oppover som det var svært få som egentlig hørte noe om. Ingen av mine foreldre hadde det og ikke svigers heler. Når vi sa at vi sparte litt til privat pensjon så sa de rett ut at det var aldri prat om det når de var yngre . Er egentlig først de siste 10-15år siden at det har vært mye prat om dette. Og er og de årene og at det har kommet frem at en må spare og ta mer av  byrden. Og at sparing må til pga dårligere offentlig pensjon.

Anonymkode: eeb41...626

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Stor forskjell på om man er i kommunens pensjonskasse eller statens. Har heldigvis statens  som er den beste. 

Anonymkode: 514bd...a6a

Hva mener du?

Dette stemmer jo ikke. Offentlig tjenestepensjon er i alle hovedsak lik, uavhengig om man jobber i stat eller kommunen eller fylkeskommune for den saks skyld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De gidder ikke reise og bruker økonomien som unnskyldning.

Anonymkode: d1bf0...822

Du har ikke lest hva jeg har skrevet. Les om igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de kan spe på pensjonen ved å ta seg en deltidsjobb? 

Anonymkode: c3d51...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tenkte det samme, hadde sikkert vært billigere å belåne egen bolig å ha bare ett lån med lavere rente. 

Anonymkode: 4a8fc...e20

Det hadde vært enda  billigere å ikke ha hytte. 

Anonymkode: 8e0bb...b98

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er du som har valgt å flytte langt bort så det er nå ditt valg.

Det med å spare til privat pensjon er det mange I alderen 50 år og oppover som det var svært få som egentlig hørte noe om. Ingen av mine foreldre hadde det og ikke svigers heler. Når vi sa at vi sparte litt til privat pensjon så sa de rett ut at det var aldri prat om det når de var yngre . Er egentlig først de siste 10-15år siden at det har vært mye prat om dette. Og er og de årene og at det har kommet frem at en må spare og ta mer av  byrden. Og at sparing må til pga dårligere offentlig pensjon.

Anonymkode: eeb41...626

Topp det, vi må spare til våre egne pensjoner selv, mens vi betaler for gullpensjonistenes pensjoner samtidig…

Anonymkode: 8e0bb...b98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje de er litt sure for at du har flyttet langt bort? Virker jo som om de ikke prioriterer å reise til deg mer enn at de ikke har råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (3 timer siden):

De har ikke hatt noen mulighet til å spare penger til pensjon. 

Men de skulle hatt fungerende pensjon.

Et av de store problemene i Norge er at vi ikke har funksjonelle private pensjonsforsikringer.Og man kan typisk ikke spare til pensjon.

Som offentlig ansatte, og med 30 års opptjeningstid, får de 66% av lønna ved avgang. Jeg mener det er en svært god pensjon. Når man også tar hensyn til lavere skattetrekk på pensjon, er utbetalingen ikke mye mindre enn før de gikk av med pensjon. 

Det å kjøpe sekundærbolig er ut fra mitt ståsted en måte å spare til egen pensjon på. Enten fyller man på inntekten med inntekter fra utleie, alternativt selger man leiligheten og bruker midlene til å fylle på pensjonen.

Anonymkode: 0aed1...b28

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nedbetalt bolig men har sekundærbolig med lån, og billån. Jeg aner ikke hva de bruker penger på men de snakker mye om hvor nøkterne de er, og spiser bare billig first price eller rema 1000-mat, eller mat som går ut på dato og selges billig. Jeg skjønner at det ikke kom helt tydelig frem her men det jeg egentlig lurer på her er hva jeg skal gjøre angående at de ikke vil komme på besøk. Forlanger jeg for mye? Syns det er innmari dritt at de ikke vil besøke oss noe særlig før vi får barn… 

Hva i alle dager gjør de med sekundærbolig de bare har utgifter på? Alle vet jo at de som pensjonerer seg i dag får veldig god offentlig pensjon, og med nedbetalt bolig og sekundærbolig har de ekstra romslig. Nei, du forlanger ikke for mye, men hva du skal gjøre er jo vanskelig og svare på da det er opp til dem om de vil besøke deg eller ikke. Kanskje du kan tilby deg og « hjelpe» med regnskapet for og se hva de bruker penger på. Kan de være sånne pensjonister som sparer til egen begravelse eller arv til barna? De finnes jo. 

Anonymkode: fa43c...641

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...