Gå til innhold

Dra på besøk til voksne barn langt unna, hvem betaler mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.48):

Tenkte mer hva folk har pleid å gjøre her. 

Anonymkode: 67309...23a

Vi betaler for maten når vi har besøk av familie. Hvis de tilfeldigvis drar på butikken og handler betaler de selv. Men vi spør alltid og har mat i kjøleskapet de liker når de kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.47):

Vi snakker sammen jo, men det er irrelevant. Søker svar på spørsmålet, ikke en diskusjon om hva jeg og datter har snakket om. 

Det å snakke sammen om dette er da høyst relevant for hvordan folk flest velger å løse dette på ulikt vis. 

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.48):

Tenkte mer hva folk har pleid å gjøre her. 

Dette burde du skrevet i HI fremfor å bli fornærmet og svare frekt når folk påpeker at dette kan gjøres ulikt og at det kan være lurt å snakke med datteren din.

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.57):

Nei, nå tilla du meg mange meninger som ikke eksisterer her. Jeg nevnte at vi betaler for reise nettopp for at ingen skulle komme og spørre om vi forlanger at datter betaler dette. 

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 18.32):

Jeg ville som sagt ikke ha noen spekulasjon eller diskusjon rundt hva vi diskuterer her og derfor skrev jeg som sagt det med reisen. Hvis dere absolutt skal diskutere det likevel så kan dere jo vite at det er JEG som har insistert på å betale maten. 

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 18.34):

Problemet er at folk skal legge seg opp i alle mulige detaljer fremfor å svare på spørsmålet. 

Synes TS svarer frekt og nedlatende når folk kommer med relevante innspill. Det er fullt mulig å bare svare kort på spørsmål uten å legge til nedlatende kommentarer i svarene sine. Folk må ha lov til å spørre om de skal kunne gi råd om hva de ville gjort i samme situasjon, men det tillater ikke TS uten å bli fornærmet. Folk kan selvsagt misforstå og da er det vel greit å bare korrigere info uten å svare frekt til folk som forsøker å komme med innspill. 

Forventer selv en sur kommentar på innlegget mitt, men velger likevel å gi tilbakemeldingen så kan TS velge å ta det konstruktivt og justere kommentarene sine litt (og muligens få flere svar) eller la det være. 

Hvis jeg var TS ville jeg spurt datteren hva hun ønsker at jeg/vi skal ta med når vi kommer, evt høre om datteren foretrekker at vi handler sammen (men da presisere at jeg/vi tar regningen). Tenker datteren har handlet inn en del til jul og da kan det bli dumt om man tar med masse mat som allerede er handlet inn. Eventuelt ville jeg tatt med noe god vin og kanskje noe spekemat e.l. som fint kan stå en stund om det ikke blir drukket/spist  i julen. Ville uansett tatt med noe småtteri i form av julegodt. Ved å spørre datteren får man muligens svar om noe av det som er handlet inn og dermed blir det lettere å tenke ut noe fint som man kan ta med for å bidra til spleiselaget. For ja, jeg ville sett på matutgiftene i julen som et spleiselag. Et annet alternativ er å vippse datteren noen kroner som takk for maten og hyggelig selskap i julen. Dette kan gjøres enten i forkant eller etter at man har reist hjem. Som flere andre har sagt er det mange måter å bidra på. Tenker uansett at man bør bidra. Det ville være helt unaturlig for meg at barna skal bekoste julematen til foreldrene med mindre barna er godt voksne og har god råd og foreldrene sliter økonomisk. Mye å ta i betraktning her, så her er det viktig med økonomiske hensyn kombinert med god kommunikasjon.

Håper TS finner ut av dette og at de får en fin jul sammen med datteren og familien :-) 

Anonymkode: fe3e6...07b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er en pussig tråd. 
Voksne mennesker som har barn og barnebarn på andre siden av landet SPØR om hvem som skal betale mat mens de er der på besøk ?  
En skal jo spise uansett hvor en er ?!

Så sant en tar råd til å reise så er vel som besteforeldre såpass raus at en bidrar til husholdet mens en er der. 
Det er vel ikke så ofte dere har mulighet til å skjemme dem litt bort ? 
Hvis en er veldig «blå» og økonomisk så er det vel tøft å åpne lommeboka , men av og til må en trå til og vise omtanke. 

Anonymkode: bd7a4...3be

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir man invitert så tenker jeg verten stå for mye, inviterer vi oss selv ville vi stått for det vi tilbyr oss å lage/spise ute, siden det er barna/barnebarna, voksne eller ikke.  Hadde bedt om handleliste og dratt og storhandlet til besøket så slipper småbarnsforeldrene det.   Når jeg var i den alderen med småbarn og fikk foreldre/svigerforeldre så måtte de ikke vertes opp, men de tok oppvask/klesvask/barnevask/handling/leggetid/baking så tiden sammen ikke ble bare må gjøre ting. Det vil si besøket gjorde det mens vi ryddet. Eneste gangene jeg har hatt tomme skittentøyskurver var når mamma var på besøk. Svigermor foretrakk å bake så vi hadde i fryseren. Nå bor vi nærme nok at vi ikke ses like sjelden, men de aldri overnatter. 

Anonymkode: 88837...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min svigermor er på besøk så betaler vi all mat, hun er ufør så reisen er nok for henne.

Hvis min pappa er på besøk så betaler den som handler,jeg sender han  gjerne på butikken med handleliste. Jeg vippser han ikke da fordi jeg vet at han som enkemann og gjeldsfri  har råd til det, og at han syntes det er greit. Men handler jeg så ber jeg heller ikke han om penger selvom han er på besøk og skal spise og gjerne spiser mer enn noen annen...

Vi har aldri snakket direkte om dette med noen av de, 

Anonymkode: e8747...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid trådene som inneholder temaer med gjenkjennbare detaljer om folk som blir postet på Facebook? Så sladrete, la folk få skrive og lufte vettet i fred her!

Mamma kommer alltid med visakort og spisse albuer her, hun vil betale altnog insisterer, blir nesten fornærmet og vippser om jeg kommer henne i forkjøpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo helt an på situasjonen deres. Dersom de er en småbarnsfamilie med dårlig råd, mens dere er gjeldfrie pensjonister med romslig økonomi, vil det jo være naturlig å bidra med å handle inn mat når dere blir så mange. Det vil bli svært dyrt for småbarnsfamilien hvis ikke. Er det omvendt blir saken en annen. Tenker dette er naturlig å snakke om. 

Men personlig ville jeg aldri klart å la mine barn legge ut så mye penger for meg når jeg er på besøk hos dem. Jeg bidrar med å handle en del av maten. 

Anonymkode: 7d13c...034

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor og mannen bor på andre siden av landet og når de har vært her hos oss, så har vi handlet inn litt av det vi vet de liker,drikke, pålegg, lagd litt ekstra gode middager osv. Men så har de også bidratt og selv tatt initiativ til å betale for varer hvis vi har vært på butikken og handlet ilag. Kanskje har svigermor spandert for et måltid på kafé osv. Og det satte vi selvsagt stor pris på, spesielt når vi var yngre om nyetablerte. Når vi er på besøk hos de - så har vi bidratt dersom det er er noe spesielt vi vil ha, og har ofte stått for innkjøp og laging av middag iallefall en eller to av dagene i løpet av ei uke. I tillegg farter vi nok mer rundt når vi er hos dem, enn når de er her, og ordner oss mat og spiser ute selv. Så jeg tror ikke vi er til noen videre økonomisk belastning. Men det viktigste er vel at man koser seg ilag og nyter tiden sammen dersom det er sjelden man sees, og samtidig husker på at man kommer på besøk i det som er hverdagen til hverandre - slik at man kan bidra litt inn i en travel hverdag og at man ikke forventer full oppvartning 😊

Anonymkode: b609e...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg en bortskjemt 30 åring, mamma og pappa handler inn til meg, mann og barnebarna når vi skal på hytta sammen feks.

Anonymkode: 2a012...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss betaler gjerne foreldrene mine hvis vi er i butikken sammen for å handle. Ellers står jeg jo for mat og drikke til min gjester, uansett hvor nære eller fjerne de måtte være. Hvis noen velger å ha med vin eller snop når de kommer så settes det pris på. Ellers forventer jeg ingenting fra mine gjester. 

Anonymkode: 37f4d...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mor er hos oss betaler vi alt.  Men når svigers kommer på besøk så bidrar de ofte.   Ikke fordi jeg ber om det eller forventer det, men de vil så gjerne spandere litt :) 

Anonymkode: df6fe...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi pleier å kjøpe inn god mat til frokost. Litt ekstra salater og litt bedre pålegg. 

Svigerfar pleier å stå opp før fuglene fiser og handler nybakte rundstykker. 

Det har blitt til at de kjøper middagene. Det er på en måte bare blitt sånn. Som unge i etableringsfasen har det vært fint, og nå gjør de det fortsatt. 

Anonymkode: 793eb...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man vet at det voksne barnet har trang økonomi så stikker man til han/henne penger eller betaler en handletur. 

Eller invitert ut på en middag på restaurant og tatt regningen på den. Så slapp de å måtte lage all mat. 

Eller begge deler. Jeg syns det er fint å gi litt til barna, om man har mulighet altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg handler basisvarer, foreldrene mine sper på. De spanderer middag ute og lager middag hjemme hos oss en annen dag. Så totalt deler vi nokså likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg besøker min voksne sønn og hans kjæreste kjøper de i utgangspunktet all maten, men siden vi gjerne drar på butikken samtidig og jeg handler litt småtterier til  meg selv, så pleier jeg å "stjele" noen av matvarene som koster en del for å betale dem når vi står i kassa, og det synes de ikke gjør noe.

Når jeg besøker min mor kjøper jeg alt siden hun ikke klarer å gå så mye i butikker selv, og så vippser hun meg et ca-beløp senere slik at vi spleiser. Ingenting som vi har avtalt, det er bare blitt en vane.

Jeg bor slik til at det er mer gunstig å dra på besøk enn på besøk, men jeg tror nok jeg ville tenkt at jeg tar meg av mathandelen, såfremt gjestene ikke insisterte på å spise luksusmat hver dag. 😅

Anonymkode: 24223...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å handle inn, men hvis besøket går på butikken eller tar initiativ til å lage middag så betaler de for det. 

Anonymkode: f165c...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg det er mest vanlig at verten betaler, men hvis gjestene vil ha noe ekstra kan de kjøpe dette, og det er mulig det ville være trivelig hvis foreldrene tilbød å betale for et måltid på restaurant en kveld I løpet av besøket hvis det finnes økonomi for dette. 

Anonymkode: 8cee4...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har alltid betalt for maten når jeg har hatt gjester, og omvendt så har ikke jeg betalt når jeg har vært på besøk.

Dette er normalen for min del, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...