Gå til innhold

Dra på besøk til voksne barn langt unna, hvem betaler mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Jeg synes at det er begge deler. De lager mat hjemme av og til, og dere kan invitere med "barna"  på resturang, og da betale. Spørs også hvor lenge oppholdet er, og hvor dere da skal bo/være. Om dere bor hjemme hos "barna" i en litt "levere" periode (over en helg) synes jeg absolutt dere å, skal handle inn litt mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi besøker våre betaler vi for en middag ute og for det vi handler siden vi har mye bedre råd enn de har. Dette i tillegg til reise og overnatting, da vi hos den ene må bo på hotell fordi de ikke har eksra soverom osv. Det gjør vi med gleder, 

Anonymkode: 1f1cf...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er voksne, selvfølgelig står de for maten. Men som foreldre hadde jeg til gjengjeld vipset et bidrag eller tatt de med ut på noe gøy. Unntaket er selvfølgelig hvis du har god inntekt, mens datteren din og familien har det trangt.

Anonymkode: 12b8e...05f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi besøker familie, eller de besøker oss, så står verten for all mat det første døgnet eller deromkring, deretter handler besøket inn "snacks og ekstra" til seg selv mens verten fortsatt står for basisprodukter og middag. Blir gjestene værende mer enn en ukes tid så får de gjerne en forespørsel om de kan kjøpe med X og Y til middag i morgen hvis de skal forbi butikken, eller noe sånt, så jevner det seg litt ut. Tenker at det ender opp med at verten tar kanskje 30-40% av kostnaden for den ekstra maten som går i perioden.

Eksempel:

Jeg, mann og 3 barn besøker en av våre foreldre. Første dagen kommer vi til dekket middagsbord, og det står brød og pålegg klart til kveldsmat, men ingen har kjøpt inn noen av barnas favoritter.

Neste dag spiser vi frokost (samme) og så reiser vi på butikken og kjøper et godt brød, barnas og våre påleggsfavoritter, en pakke frokostblanding, diverse frukt, kaffe, melk, yoghurt, og selvfølgelig litt godteri/chips og brus siden vi tross alt er på "ferie". Påleggsfavoritter kan være alt fra prim eller syltetøy til større og dyrere ting som egg&bacon, en osteblokk eller noe sånt. Neste dag spiser vi dermed av vertens middag, men resten av måltidene står vi 90% for selv. 

Så diskuterer vi gjerne "skal vi lage en god gryterett i morgen?" eller noe sånt, blir enige om at da mangler vi oksekjøtt, gulrøtter og en flaske rødvin, så kjøper vi med det neste gang vi er på butikken. Så middag #3 står vi for en god del av ingrediensene. Og sånn går dagene til vi reiser hjem. Da setter vi selvfølgelig igjen alt vi har kjøpt og ikke spist opp, så verten har gjerne kjøleskapet fullt av mat. Nå er ingen av foreldrene våre særlig kresne, og de har flere barnebarn som kan ta "barneproduktene", så det blir spist opp med glede alt sammen.

Anonymkode: 0b3df...dbd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi drar til mamma så bruker hun å fikse det meste, men vi kjøper gjerne litt ekstra hvis det er noe vi selv vil ha der

Anonymkode: 7dc47...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.40):

Vi skal snart besøke datteren vår og samboeren hennes som bor på andre siden av landet. De er i 30-årene. Vi betaler for flyreise, flytog etc. Hvem betaler for maten, skal vi betale for mat som kjøpes inn til middag, frokost etc mens vi er der siden det er barnet vårt? Eller er det verten som skal betale? 

Anonymkode: 67309...23a

her hadde jeg stått for maten hvis jeg fikk besøk.  Så tenker at dattern skal stå for maten

Anonymkode: b887c...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg ville som sagt ikke ha noen spekulasjon eller diskusjon rundt hva vi diskuterer her og derfor skrev jeg som sagt det med reisen. Hvis dere absolutt skal diskutere det likevel så kan dere jo vite at det er JEG som har insistert på å betale maten. 

Det er nok det mest normale. Så det du skal ha bekreftelse på er at du har gjort det som er normalt? 

Anonymkode: 2e850...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor så nær mine foreldre at det er ikke noen diskusjon. Vi betaler for maten vi serverer i hvert vårt hjem så det går opp i opp. 

Men jeg merker meg at min bror i 50årene forventer at våre foreldre betaler for maten når han er der. Han kjøper aldri noe til felleskapet. Kjøper han noe så er det kun til ham selv. 

Han er også litt sånn når de kommer på besøk dit eller han er på hytta sammen med dem. Forventer at de betaler. Ganske usjarmerende spør du meg. Han har forresten bedre råd enn dem da han har en godt betalt jobb, nedbetalt leilighet og flere mill i fond. 

Anonymkode: ba4e8...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.47):

Vi snakker sammen jo, men det er irrelevant. Søker svar på spørsmålet, ikke en diskusjon om hva jeg og datter har snakket om. 

men det finnes ikke noe svar. Mine foreldre (skilt, så hver sin husstand) betaler det meste av mat når de er på besøk her, men også når vi er på besøk hos dem. Svigers betaler mat om vi er der, men ikke om de er hos oss. Med venner og søsken tenker jeg det kommer an på - kort besøk betaler verten, siden gjestene har utgiftene med reisen, men er det over mer enn to dager får man spleise litt.

Anonymkode: 9b1f6...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer ikke at de betaler mat, men synes det er hyggelig at de tilbyr seg, eller handler litt underveis i besøket. Spørs jo litt hvor lenge og ofte de er på besøk også. 

Anonymkode: 5a648...36b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å stå for maten når vi har besøk av foreldre. Foreldre tar ofte med seg noe, eller vi spiser ute en gang ved lengre besøk, da insisterer de på å betale. Hvis vi har besøk eller besøker søsken, så står gjerne verten for maten. Hvis vi besøker søsken over flere dager, så spleiser vi. Dvs vi handler også, eller handler sammen og vippser halve. 

Anonymkode: 240b9...d63

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nok det mest normale. Så det du skal ha bekreftelse på er at du har gjort det som er normalt? 

Anonymkode: 2e850...29f

Eh nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i 30-åra, og forventer ikke at min mor og bror skulle betale noe når de kommer på besøk. Jeg får ikke lov å betale noe når jeg besøker mamma, enda jeg tjener dobbelt så mye. Moms will be moms I suppose:P Men hender seg jeg kjøper ting og tang likevel og får kjeft :fnise:

Anonymkode: 51353...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 40, aldri betalt for middag der hjemme på besøk, og jeg har aldri krevd penger for å handlet med for dem når jeg har vært noe sted. 

Anonymkode: b7a7e...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.40):

Vi skal snart besøke datteren vår og samboeren hennes som bor på andre siden av landet. De er i 30-årene. Vi betaler for flyreise, flytog etc. Hvem betaler for maten, skal vi betale for mat som kjøpes inn til middag, frokost etc mens vi er der siden det er barnet vårt? Eller er det verten som skal betale? 

Det er da totalt irrelevant om dere betaler for reisen. Eller forventer du at andre skal betale eventuelt spleise på reisen når dere kommer på besøk?

Anonymkode: 0b1b6...4d2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gjør ting med min mor, betaler hun alltid. Hun har mye bedre økonomi.  Om vi gjør ting med min sviger mor er det vi som betaler, for vi har bedre råd enn henne. 

Anonymkode: f92ed...7ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kommer aldri tomhendt til mine barn,der er pengeboka åpen. Det er slik jeg liker det. 

Anonymkode: 12dce...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her handler vi en del når vi er på besøk hos voksne barn. Spør om det er noe de trenger påfyll av og kjøper gjerne inn litt ekstra.

Koselig å bidra, ser dem så sjelden. Vi har god økonomi og de er i etableringsfasen.

Foreslår feks at vi kan fikse kjøtt til middager etc, som vi vet koster litt. Tar med litt vin også.

Anonymkode: ce0c0...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskapet står for maten. Spør gjerne gjestene på forhånd om det er noe spesielt vi skal kjøpe inn. Gjestene pleier uansett å kjøpe inn litt underveis i besøket om det er lenger enn en helg, og gjerne lage middag et par dager. Her er det snakk om at "begge parter" har normal økonomi og ikke er fattig student.

Anonymkode: 53f5b...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre legger alltid opp til å betale, noe som jeg setter veldig stor pris på. Hvem som faktisk betaler varierer, men gesten er fin. 

samme med øvrig familie også, de eldste tilbyr å betale for den yngre generasjonen. 

Anonymkode: 96a36...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...