Gå til innhold

Dra på besøk til voksne barn langt unna, hvem betaler mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

I min familie insisterer foreldrene mine på å betale. 

I min manns familie er foreldrene superlykkelige når de slipper å betale. 

Anonymkode: 510c2...232

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi hadde foreldrene og søskenene mine (med fam) på besøk i flere dager over jul i fjor, og da delte vi, foreldrene mine og eldste søstera mi på matregningen som kom på 8-9 000. Yngste søster med fam er nyetablert og har betydelig dårligere råd enn oss andre, så hun slapp. Tror ikke hun tenker over det, hun er fortsatt lillesøster og vant med at hun fortsatt får masse støtte og at vi andre handler når vi besøker dem osv. 

Normalt sett så betaler vi alt når vi har besøk, vi er godt etablerte med gode lønninger (40+). Når vi er på besøk hos foreldrene våre, så handler vi noen ganger mens vi er der for å dele på kostnaden  

Anonymkode: 35527...d26

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig vanlig at foreldre sponser litt mer enn om det hadde vært et vennepar som kom på besøk. Normalt sett tenker jeg at gjester får servert alt av mat, men de kanskje kjøper med kun litt snop, ei flaske vin e.l. Men foreldre har stort sett bedre råd enn et par i 30-årene, og derfor ikke unaturlig at de bidrar litt mer enn "vanlige gjester".

Anonymkode: 088bb...d92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tror ts kjenner på en forventning om at de skal betale for maten, men at ts ikke ønsker å betale for maten for de betaler jo 'tross alt for reisen' dit.

Anonymkode: 41dcf...37f

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja.. virker sånn, og da er det rart og spørre om hva som er vanlig. Hvis ts har veldig dårlig råd så burde de jo snakke om dette. « betaler « tross alt reisen « er jo ikke et vanlig argument . 

Anonymkode: 2e850...29f

Jeg ville som sagt ikke ha noen spekulasjon eller diskusjon rundt hva vi diskuterer her og derfor skrev jeg som sagt det med reisen. Hvis dere absolutt skal diskutere det likevel så kan dere jo vite at det er JEG som har insistert på å betale maten. 

Anonymkode: 67309...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Vi skal snart besøke datteren vår og samboeren hennes som bor på andre siden av landet. De er i 30-årene. Vi betaler for flyreise, flytog etc. Hvem betaler for maten, skal vi betale for mat som kjøpes inn til middag, frokost etc mens vi er der siden det er barnet vårt? Eller er det verten som skal betale? 

Dette er helt individuelt og det finnes ikke en mal.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Vi snakker sammen jo, men det er irrelevant. Søker svar på spørsmålet, ikke en diskusjon om hva jeg og datter har snakket om. 

Det er ikke irrelevant om dere snakker sammen - det er faktisk helt avgjørende - selv om du ikke ønsker det svaret. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (Akkurat nå):

Dette er helt individuelt og det finnes ikke en mal.

Det er ikke irrelevant om dere snakker sammen - det er faktisk helt avgjørende - selv om du ikke ønsker det svaret. 

Problemet er at folk skal legge seg opp i alle mulige detaljer fremfor å svare på spørsmålet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tek imot frukost og heimelaga middag, men prøver å bestille take away minst ein gong i løpet av eit besøk. Upraktisk å gå ut og ete middag med små barn. 

Og dersom der blir ei muligheit, handlar vi gjerne eit eller anna til familien, som frukt, pålegg etc. Men når vi er gjestar, er det normalt vertene som har hovedansvaret for innkjøp. 

Dei får alt dekt når dei er på besøk hos oss, og det skjer oftere enn at vi er der.

Reisa kostar litt for den som reiser, så matkostnaden kan verten ta. Sånn vert det litt utjamning;)

Endret av Fjaselina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Problemet er at folk skal legge seg opp i alle mulige detaljer fremfor å svare på spørsmålet. 

Problemet er at enkelte oppretter alle mulige tråder på KG og forventer en fasit - på spørsmål som det ikke er fasit på!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg, hun spør hva dere mener, så svarer folk helt borti hamperæva. Er det virkelig så jævla vanskelig å svare skikkelig?

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekinn@ skrev (1 minutt siden):

Problemet er at enkelte oppretter alle mulige tråder på KG og forventer en fasit - på spørsmål som det ikke er fasit på!

Jeg har aldri forventet en fasit.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hokjerringa skrev (Akkurat nå):

Hjelpe meg, hun spør hva dere mener, så svarer folk helt borti hamperæva. Er det virkelig så jævla vanskelig å svare skikkelig?

Takk!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når min mor kommer på besøk så betaler jeg hvis jeg har handlet inn i forkant. Hvis vi drar på butikken eller ut og spiser sammen når hun er her betaler hun, men det er fordi hun ikke lar meg betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28, når jeg har besøk av foreldrene mine som bor langt unna betaler jeg. Men di insisterer ofte på å betale handlekurven dersom vi er på butikken sammen, eller spanderer middag ute! Bor og lever alltid gratis når jeg er hjemme, bruker da å handle inn og lage middag innimellom! 
Teller ikke kroner, men jeg kommer nok best ut av det!

Anonymkode: 9b16d...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg ville som sagt ikke ha noen spekulasjon eller diskusjon rundt hva vi diskuterer her og derfor skrev jeg som sagt det med reisen. Hvis dere absolutt skal diskutere det likevel så kan dere jo vite at det er JEG som har insistert på å betale maten. 

Men da bare betaler du da vel? Er vel ikke å lage noe styr ut av det da. Du insisterer på å betale maten mens dere er der, så da kan du nok gjøre det. Evt. vippse litt til datteren din dersom de allerede har handlet inn mye mat. 

Anonymkode: e3eab...e1a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på den økonomiske situasjonen til barna. Jeg skjønner problemstillingen for de er jo barna dine. Hvem har best råd? 

Jeg ville ledd litt og spurt dem, fordi de er jo tross alt voksne og på et eller annet tidspunkt er det jo naturlig at dere blir likestilte. 

Anonymkode: 64112...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del forventer ikke jeg at mine foreldre betaler, siden de er gjester. Derimot så har min far fra tid til annen bestilt takeaway til familien eller stått for middagen mens vi var på jobb. Ville aldri krevd det av dem. 

Anonymkode: 78560...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi (voksne barn) kjøper inn mat og betaler dette, mens foreldre gjerne spanderer en middag ute mens de er her

Anonymkode: 76434...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tenkt at de i utgangspunktet betaler, men at dere enten tilbyr å spandere middag ute en dag eller kjøper inn til middag en kveld, evt kjøper inn noe ekstra godt til dem (vin, god ost, sjokolade el.l). Hvis de er i 30-årene, er de sikkert i jobb og har ok råd. Litt annerledes om de hadde vært studenter. Da hadde jeg kanskje fylt opp kjøleskapet deres før jeg dro…

Anonymkode: d3c65...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre drar ofte og besøker mitt søsken med familie på andre kanten av landet. Når de er der så handler de inn mye av maten og tar familien med ut på middag minst en gang. Søsken er over 40 år. 

Anonymkode: f71b1...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har god råd mens jeg bor alene med tenåring og har ikke altfor mye.. Jeg hadde nok kjøpt inn mat og så hadde de insistert på å vippse meg noen kroner før de dro, evt når de var på vei hjem. 

Hadde vi begge hatt dårlig råd hadde vi snakket om dette på forhånd og avtalt noe rettferdig. 

Som mor vil jeg nok alltid sponse barnet mitt uansett om jeg ikke har allverden selv, så i gitt situasjon når han blir voksen så hadde jeg delt utgiftene til mat. 

Anonymkode: ae3c3...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...