Gå til innhold

Dra på besøk til voksne barn langt unna, hvem betaler mat?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt betaler dere for egen flyreise, flytog etc. Hvorfor er det relevant å fortelle? Eller tenker at du vi skal synes at datter selvsagt skal betale maten FORDI dere betaler for eget fly? Synes forøvrig at vertskapet uansett betaler for maten når de får besøk. Med mindre de får besøk av en småbarnsfamilie i to uker en sommer, da deler man. 

Anonymkode: e3eab...e1a

Nei, nå tilla du meg mange meninger som ikke eksisterer her. Jeg nevnte at vi betaler for reise nettopp for at ingen skulle komme og spørre om vi forlanger at datter betaler dette. 

Anonymkode: 67309...23a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når v er på besøk hos svigers kjøper vi også inn mat, og de gjør det samme når de er her.  vi har normal god råd alle sammen. Hadde svigers slitt økonomisk ville jeg kjøpt inn mer mat. 

Anonymkode: 1afb7...35e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie insisterer alltid mine foreldre på å betale, de liker å hjelpe oss på den måten. Min manns familie tar gjerne med mat eller spanderer om det er middag ute.  

Vi kjøper gjerne inn og lager mat i utgangspunktet, men begges familier vil gjerne bidra.

Når vi reiser på ferie sammen i sommer er det mine foreldre som spanderer reisen på oss og sitt stebarnebarn.

Begges familier er rause og veldig snille. 

Det er en selvfølge at dere betaler reisen selv.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kommer an på hvem som inviterer.

Er det en tydelig invitasjon fram dem så er det naturlig at vertskapet står for maten. Samtidig er det hyggelig å bidra litt ved for eksempel å spandere middag ute eller handle inn litt (selv om man ikke "må"). Deres økonomiske situasjon bør tas med i beregningen. Jo dårligere den er, jo nærmere bør man være på en 50-50 deling av matutgiftene. 

Jeg og en venninne inviterte oss selv til en annen venninne for helgen, da fylte vi selvfølgelig kjøleskap og kjøkkenskap slik at hun gikk godt i pluss.

Anonymkode: d53d1...b41

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi insisterer alltid på å betale, mine foreldre insisterer på å betale og svigers insisterer på å betale, så er det førstemann til betalingsterminalen både på butikk og på restaurant😆 lønner seg å være lynrask si! 

Anonymkode: afcf8...725

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg («barnet») bruker å stå for maten både når mamma besøker meg og når jeg besøker henne. 

Anonymkode: cca3b...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, nå tilla du meg mange meninger som ikke eksisterer her. Jeg nevnte at vi betaler for reise nettopp for at ingen skulle komme og spørre om vi forlanger at datter betaler dette. 

Da betaler de som har best økonomi. Det er jo ofte de eldste.

Anonymkode: 1a805...e14

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi skal snart besøke datteren vår og samboeren hennes som bor på andre siden av landet. De er i 30-årene. Vi betaler for flyreise, flytog etc. Hvem betaler for maten, skal vi betale for mat som kjøpes inn til middag, frokost etc mens vi er der siden det er barnet vårt? Eller er det verten som skal betale? 

Selvsagt betaler dere for deres egne reise.

Dere kan dele på kostnadene for maten omså, eller dere betaler eller de betaler. Finn ut av det. Alle gjør det som passer i sin familie.

Anonymkode: 41dcf...37f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tilla deg ikke en mening, jeg stilte et spørsmål. Synes bare det var spesielt å nevne i sammenhengen at dere betaler for egen reise. Derfor jeg lurte på om det skulle legges vekt på i forhold at til hvem som betaler maten. 

Anonymkode: e3eab...e1a

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på økonomisk situasjon. Mine foreldre har god økonomi og insisterer ofte på å betale. Mine svigerforeldre har dårlig råd, og da er det naturlig at vi betaler alt.

Anonymkode: e35c4...156

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her betaler vi (barna) stort sett, men om svigermor er med på butikken, så er det ofte hun som drar kortet om vi i hovedsak handler mat vi skal spise under besøket (typisk handle inn til dagens middag). Skal sies de har en solid økonomi, så en handlerunde på Kiwi er «ingenting» for de som handler all mat på Meny og kaffe på kaffebutikk.

Tilbyr selv også å betale noe når vi er på besøk. Evt kjøper jeg gjerne inn en vinkartong +++ når vi har levd på deres regning på ferie.

Anonymkode: f3d27...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger av økonomisk situasjon. Når min svigermor besøker betaler vi det meste da vi har bedre råd. Med svigerfar er det mer 50/50

Anonymkode: 1e30c...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på økonomi. Om barna tjener veldig godt, kan de fint betale for maten. Har de dårlig økonomi, bør de slippe å betale for foreldrenes mat. 

Har alle dårlig økonomi, så deler dere.

At dere betaler for reis, er en selvfølge. 

Anonymkode: 1791a...78a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ts kjenner på en forventning om at de skal betale for maten, men at ts ikke ønsker å betale for maten for de betaler jo 'tross alt for reisen' dit.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi ute å spiser så betalte mamma og pappa. Men var det jeg som laget maten så er det jeg som har handla inn. Men hun bruker å vippse noe da. Min datter bruker å betale selv når hun inviterer til mat. Men er vi ute så betaler jeg. Lell om min datter tjener mye mer enn meg. Men artig å gjøre det som min mor gjør til meg. 

Anonymkode: a9794...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommer helt an på økonomien. 
Du kan jo bare vipse dem for maten om de insisterer på og betale eller gi det i en større julegave? Jeg klarer alltid og betale selvom de føler at de gjør det. 

Anonymkode: 2e850...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å handle inn alt av mat, også kjem det ofte ein vipps når dei har reist. 😉

Anonymkode: 980be...951

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler mat når mora mi kommer på besøk. Hun er elendig med penger, og sliter litt med økonomien. 

Anonymkode: 6e76c...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ts kjenner på en forventning om at de skal betale for maten, men at ts ikke ønsker å betale for maten for de betaler jo 'tross alt for reisen' dit.

Ja.. virker sånn, og da er det rart og spørre om hva som er vanlig. Hvis ts har veldig dårlig råd så burde de jo snakke om dette. « betaler « tross alt reisen « er jo ikke et vanlig argument . 

Anonymkode: 2e850...29f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...