AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #1 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg har en samboer og vi har barn. Etter at barnet kom til verden har forholdet vært vanskelig, men vi holder sammen selv om kjærligheten ikke er helt det den var. Vi har kjøpt bolig sammen og fordeler kostnader helt likt. Jeg har fått penger av min far. Dette satte jeg på et fond for å spare til pensjon. Min samboer tjener mye mer enn meg og hadde da vi møttes det dobbelte i opptjent pensjon. Han har også kjøpt crypto og aksjer uten at jeg har innblikk i hva han egentlig har spart. Vi snakket om å kjøpe ny bil og han har sagt at han ikke har råd til den vi ønsker oss. Det ville da vært naturlig om vi begge var åpne på hvor mye vi har totalt på bok, men samtidig vil jeg ikke at han skal bruke mot meg at jeg har så mye jeg har. Han vil alltids klare seg, men jeg tjener dårligere og forholdet har hanglet. Jeg ser på dette som en sikkerhet. Ok å ikke informere? Anonymkode: 574f9...7a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #2 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det ville da vært naturlig om vi begge var åpne på hvor mye vi har totalt på bok, Det mest naturlige er å bli enige om hvor mye bilen skal koste og så betale halvparten hver. Jeg har 840 000 kr på konto, men den summen har ikke noe som helst med hvor mye jeg ønsker å kjøpe meg en bil for. Anonymkode: a4fc7...561 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #3 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg har en samboer og vi har barn. Etter at barnet kom til verden har forholdet vært vanskelig, men vi holder sammen selv om kjærligheten ikke er helt det den var. Vi har kjøpt bolig sammen og fordeler kostnader helt likt. Jeg har fått penger av min far. Dette satte jeg på et fond for å spare til pensjon. Min samboer tjener mye mer enn meg og hadde da vi møttes det dobbelte i opptjent pensjon. Han har også kjøpt crypto og aksjer uten at jeg har innblikk i hva han egentlig har spart. Vi snakket om å kjøpe ny bil og han har sagt at han ikke har råd til den vi ønsker oss. Det ville da vært naturlig om vi begge var åpne på hvor mye vi har totalt på bok, men samtidig vil jeg ikke at han skal bruke mot meg at jeg har så mye jeg har. Han vil alltids klare seg, men jeg tjener dårligere og forholdet har hanglet. Jeg ser på dette som en sikkerhet. Ok å ikke informere? Anonymkode: 574f9...7a6 Du holder munn. Du kjøper heller ikke bil sammen med en du kan komme til å gå i fra. Det er og noe her, med å kjøpe det man vil ha, men ikke velge det man har økonomi til. Hvilken bil snakker vi om og i hvilken prisklasse? Var det Vedum som sa du kjøper ikke Ferrari når du bare har råd til Volvo. / eller noe sånt? Anonymkode: eb3d8...26f 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #4 Del Skrevet 10. desember 2024 men vi kan ikke velge Rolls-Royce når en Volvo kan duge, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til Dagens Næringsliv. Sånn var det det ble sagt. Anonymkode: eb3d8...26f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 10. desember 2024 #5 Del Skrevet 10. desember 2024 Dere velger en sum dere har råd til, så finner dere en bil som passer innenfor rammen. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #6 Del Skrevet 10. desember 2024 Hvorfor er du sammen med noen du ikke kan være ærlig med? Anonymkode: 46afc...999 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Del Skrevet 10. desember 2024 Ikke kjøp enda mer sammen når forholder hangler. Dere kommer til å gå fra hverandre. Kjøp deg heller en enkel og grei bil og ha den for deg selv, også kjøper han en egen bil. Anonymkode: e2561...4ea 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 10. desember 2024 #8 Del Skrevet 10. desember 2024 Hvorfor være sammen med noen du ikke kan være ærlig med? Når du må skjule slik informasjon tenker jeg at forholdet er liv laga. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg tenker det kanskje er på tide å bli enige om å ha adskilt økonomi, og heller én felles konto. Anonymkode: 6e17c...6f1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet 10. desember 2024 #10 Del Skrevet 10. desember 2024 Det er jo åpenbart at dere har separat økonomi med deling av fellesugifter. Du har ingen rett på hans pensjon, eller crypto, han har heller ikke rett på dine sparepenger/pensjon. Kjøp en bil i en prisklasse som dere begge er komfortabel med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 10. desember 2024 #11 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg synes det er rimelig at man har en innsikt i hverandres økonomi. Men dere har litt å finne ut av før dere kjøper bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #12 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg og kjæresten skal flytte sammen og jeg vet hans formue, inntekt ned til hans livsforsikring. Han vet også om alt jeg har. Åpenhet om økonomi er utrolig viktig når en skal etablere seg sammen i mine øyne. Vi er også enige om å fordele utgiftene etter prosent og vi vil skrive samboerkontrakt og testamenter(særkullsbarn) så alle parter er sikret uansett om det skulle bli brudd eller en av oss dør. For oss er det ikke "mitt og ditt". Det er oss og arven til barna. Anonymkode: 1aa88...5f3 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #13 Del Skrevet 10. desember 2024 Samboere er mindre forpliktende og mer midlertidig løsning enn ektefeller. Ektefeller har opplysningsplikt om hverandres økonomi. Samboere har ingen slik plikt. Dere har adskilt økonomi. Du bruker dine penger slik du vil, og trenger ikke å opplyse ham om det. Hans valg å ikke gifte seg med sine barns mor. Han får ta konsekvensene av det. Anonymkode: b3917...d72 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #14 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har en samboer og vi har barn. Etter at barnet kom til verden har forholdet vært vanskelig, men vi holder sammen selv om kjærligheten ikke er helt det den var. Vi har kjøpt bolig sammen og fordeler kostnader helt likt. Jeg har fått penger av min far. Dette satte jeg på et fond for å spare til pensjon. Min samboer tjener mye mer enn meg og hadde da vi møttes det dobbelte i opptjent pensjon. Han har også kjøpt crypto og aksjer uten at jeg har innblikk i hva han egentlig har spart. Vi snakket om å kjøpe ny bil og han har sagt at han ikke har råd til den vi ønsker oss. Det ville da vært naturlig om vi begge var åpne på hvor mye vi har totalt på bok, men samtidig vil jeg ikke at han skal bruke mot meg at jeg har så mye jeg har. Han vil alltids klare seg, men jeg tjener dårligere og forholdet har hanglet. Jeg ser på dette som en sikkerhet. Ok å ikke informere? Anonymkode: 574f9...7a6 Med tanke på at bil er tap uansett så finn det billigste du kan der du likevel får det du har behov for. Anonymkode: 891d7...b24 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #15 Del Skrevet 10. desember 2024 Før dere ev. bruker penger på bil bør dere investere i parterapi. Hvis dere ikke får ryddet opp i det som ikke fungerer i forholdet, så har det heller ingen hensikt å bruke mye penger på en bil som blir større enn hva hver av dere trenger om dere går fra hverandre. Det blir i så fall mest trolig mest tapsprosjekt. Anonymkode: 91504...8d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #16 Del Skrevet 10. desember 2024 Uh dette lukter ille. Ikke du, men dere som par Anonymkode: 314e5...113 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #17 Del Skrevet 10. desember 2024 Du har dine penger på bok, han har sine, og noe deler dere, verre er det ikke, vi har alle ulike modeller å gå etter i forhold, noen er 100 % åpne, og brenner seg allikevel.. Ikke legg mer penger inn i bilkjøp om du er usikker på ståa 5 år frem i tid, og hold på lommeboka i tiden fremover, så kjøper dere den bilen dere har råd til uten å røre noens kontoer. En har ikke opplysningsplikt, og en må alltid ha brudd litt i bakhodet som samboere, uten att en nødvendigvis svartmaler alt av den grunn. Vi kvinner er altfor naive når det kommer til økonomi i ett forhold, tenker ekstremt lite langsiktig, og bruker opp pengene på pynteputer og nips når vi egentlig burde sett pengene i fond til egen sparing. Anonymkode: fde09...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #18 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): men vi kan ikke velge Rolls-Royce når en Volvo kan duge, sier finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) til Dagens Næringsliv. Sånn var det det ble sagt. Anonymkode: eb3d8...26f Vedum har helt rett. Anonymkode: 7c148...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #19 Del Skrevet 10. desember 2024 Hvor mye man "har på bok" er da ikke viktig i forhold til hvor dyr bil man ønsker å kjøpe. Jeg har ca en mill oppspart, men ønsker da ikke å bruke mye på bil likevel. Og samboeren min har ingenting med hvor mye penger jeg har. Anonymkode: 31f81...2e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #20 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har en samboer og vi har barn. Etter at barnet kom til verden har forholdet vært vanskelig, men vi holder sammen selv om kjærligheten ikke er helt det den var. Vi har kjøpt bolig sammen og fordeler kostnader helt likt. Jeg har fått penger av min far. Dette satte jeg på et fond for å spare til pensjon. Min samboer tjener mye mer enn meg og hadde da vi møttes det dobbelte i opptjent pensjon. Han har også kjøpt crypto og aksjer uten at jeg har innblikk i hva han egentlig har spart. Vi snakket om å kjøpe ny bil og han har sagt at han ikke har råd til den vi ønsker oss. Det ville da vært naturlig om vi begge var åpne på hvor mye vi har totalt på bok, men samtidig vil jeg ikke at han skal bruke mot meg at jeg har så mye jeg har. Han vil alltids klare seg, men jeg tjener dårligere og forholdet har hanglet. Jeg ser på dette som en sikkerhet. Ok å ikke informere? Anonymkode: 574f9...7a6 Om du informerer eller ikke informerer har null og niks med hvilken bil dere velger å kjøpe. Bilen dere velger å kjøpe er avhengig av hvor mye penger hver av dere ønsker sette av til posten «bil». Noen har 20 000 i banken og er komfortabel med å låne seg opp til en ny Tesla. Andre har 5 mill i Fond og et nedbetalt hus og er happy med en brukt Toyota. Begge deler er ok, så lenge det økonomiske går rundt. Den som ønsker å bruke minst har, i et forhold, vetorett. Anonymkode: d7382...526 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå