AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #21 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Sprit dreper ikke virus. Anonymkode: a328d...e78 Å neivel, nei Ts, i 2020 lærte folk å vaske/sprite hender, holde avstand til andre og generelt håndtere god smittevern. Dette har vi nå glemt hvordan gjøres så vi er mer mottakelig for virus og bakterier. I tillegg er det nye typer virus nå som gjør oss sykere enn tidligere. Heldigvis får vi antistoffer mot disse også Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #22 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan jo være at dette er en forklaring som henger igjen for mange: – Men det er sannsynlig at også voksnes immunforsvar trenger å bli minnet om hva som finnes i miljøet for å være like godt og effektivt hele tiden. Spurkland tror smittevernregimet under pandemien kan ha fjernet mange av de mikrobene som vi vanligvis har rundt oss. – Dermed har immunforsvaret delvis «glemt» mikrober, som nå denne første vintersesongen etter pandemien lettere har kunnet smitte oss, sier professor Anne Spurkland https://www.nrk.no/nordland/hva-er-arsaken-til-at-noen-ikke-blir-smittet-og-syke_-1.16242795 Anonymkode: a026e...a42 Som min foreleser sa, professor i immunologi og smittevern, virus og bakterier drar på ferie til Thailand, legger på seg 40 kilo, tar på seg lilla parykk og kommer tilbake og viser seg for immunforsvaret Anonymkode: eab1d...21a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #23 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Under restriksjonene ble vi ikke utsatt for de vanlige virusene, og derfor ikke syke på lang tid. Når immunforsvaret ikke får øve seg, så blir det nedbrutt. Da vil det ta lang tid å bygge det opp igjen. Anonymkode: 9eb4e...a72 Det er faktisk feil. Akkurat hvor mye skal vi bli utsatt for for at immunforsvaret skal bli sterkere? Hvis det er så fantastisk for oss å bli utsatt for alle disse tingene, hvorfor vasker vi oss på hendene da? Hvorfor står vi ikke og slikker på håndtakene til handlevogner når det skal være så fantastisk? Det gir ingen mening. Anonymkode: 356f0...4cc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #24 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er faktisk feil. Akkurat hvor mye skal vi bli utsatt for for at immunforsvaret skal bli sterkere? Hvis det er så fantastisk for oss å bli utsatt for alle disse tingene, hvorfor vasker vi oss på hendene da? Hvorfor står vi ikke og slikker på håndtakene til handlevogner når det skal være så fantastisk? Det gir ingen mening. Anonymkode: 356f0...4cc Dette var faktisk helt utrolig dumme spørsmål. Jeg har alltid hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, men der tok man skammelig feil gitt Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #25 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette var faktisk helt utrolig dumme spørsmål. Jeg har alltid hørt at det ikke finnes dumme spørsmål, men der tok man skammelig feil gitt Anonymkode: eab1d...21a Om spørsmålene er så dumme, kan du svare på dem da? Anonymkode: 356f0...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #26 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Om spørsmålene er så dumme, kan du svare på dem da? Anonymkode: 356f0...4cc Sjølsagt. Hva tror du skjer dersom alle går rundt og er smittsomme og møter på andre mennesker med redusert immunforsvar? Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #27 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Å neivel, nei Ts, i 2020 lærte folk å vaske/sprite hender, holde avstand til andre og generelt håndtere god smittevern. Dette har vi nå glemt hvordan gjøres så vi er mer mottakelig for virus og bakterier. I tillegg er det nye typer virus nå som gjør oss sykere enn tidligere. Heldigvis får vi antistoffer mot disse også Anonymkode: eab1d...21a Ingen har nok glemt hvordan det gjøres. Her tror jeg du er ute og sykler. Anonymkode: 5df77...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #28 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ingen har nok glemt hvordan det gjøres. Her tror jeg du er ute og sykler. Anonymkode: 5df77...cd5 Det var nok en liten spøk om at folk har blitt late Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #29 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sjølsagt. Hva tror du skjer dersom alle går rundt og er smittsomme og møter på andre mennesker med redusert immunforsvar? Anonymkode: eab1d...21a Så de med redusert immunforsvar bør ikke utsette seg for virus da, for det blir ikke sterkere? Hvorfor ikke, immunforsvaret får jo trening? Anonymkode: 356f0...4cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #30 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så de med redusert immunforsvar bør ikke utsette seg for virus da, for det blir ikke sterkere? Hvorfor ikke, immunforsvaret får jo trening? Anonymkode: 356f0...4cc Enkelte med redusert immunforsvar (som er ganske mange) dør av infeksjoner som vårt immunforsvar tåler Trodde helt ærlig dette var allmenn kunnskap Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #31 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enkelte med redusert immunforsvar (som er ganske mange) dør av infeksjoner som vårt immunforsvar tåler Trodde helt ærlig dette var allmenn kunnskap Anonymkode: eab1d...21a Så hos noen kan det trenes, men ikke alle? Og hva er nok trening? Dette var mine opprinnelige spørsmål som jeg ikke har fått svar på: Akkurat hvor mye skal vi bli utsatt for for at immunforsvaret skal bli sterkere? Hvis det er så fantastisk for oss å bli utsatt for alle disse tingene, hvorfor vasker vi oss på hendene da? Hvorfor står vi ikke og slikker på håndtakene til handlevogner når det skal være så fantastisk? Anonymkode: 356f0...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #32 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hos noen kan det trenes, men ikke alle? Og hva er nok trening? Dette var mine opprinnelige spørsmål som jeg ikke har fått svar på: Akkurat hvor mye skal vi bli utsatt for for at immunforsvaret skal bli sterkere? Hvis det er så fantastisk for oss å bli utsatt for alle disse tingene, hvorfor vasker vi oss på hendene da? Hvorfor står vi ikke og slikker på håndtakene til handlevogner når det skal være så fantastisk? Anonymkode: 356f0...4cc Første spørsmål: umulig å svare på. Helt individuelt Andre spørsmål: for å unngå epidemier og pandemier, for å unngå og smitte andre mennesker som kan dø av helt vanlige virus/bakterieinfeksjoner Tredje spørsmål: se svar på andre spørsmål Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #33 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Første spørsmål: umulig å svare på. Helt individuelt Så ingen aner akkurat hvor mye mikrober immunforsvaret vårt "trenger" for å "trenes", de bare vet at immunforsvaret må ha det. Forskning som viser dette? Anonymkode: 356f0...4cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #34 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Så ingen aner akkurat hvor mye mikrober immunforsvaret vårt "trenger" for å "trenes", de bare vet at immunforsvaret må ha det. Forskning som viser dette? Anonymkode: 356f0...4cc Jeg tror ikke jeg har sagt at immunforsvaret trenger å trenes opp? Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #35 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Så ingen aner akkurat hvor mye mikrober immunforsvaret vårt "trenger" for å "trenes", de bare vet at immunforsvaret må ha det. Forskning som viser dette? Anonymkode: 356f0...4cc Men når kroppen din møter en mikrobe så aktiveres komplementsystemet i tur og orden. Det består av ca 30 plasmaproteiner hvor den første aktiverer den neste osv. Immunglobulin IgM blir aktivert i akuttfasen av en sykdom. Det er antistoff som binder seg til antigen på mikrobene slik at de er lettere å kjenne igjen. Etter hvert kommer lymfocytter til området som lærer mikrobene og kjenne slik at de raskere kan nøytralisere samme mikrobene neste gang de skulle dukke opp Der fikk jeg repetert til eksamen også, herlig Anonymkode: eab1d...21a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #36 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har det motsatt som deg, TS, og jeg er heller ikke vaksinert. Kan det være livsstilen din som gjør immunforsvaret ditt svakere? Stress, for lite søvn, D- og C-vitamin, mangel på sol og frisk luft, kosthold, og vitkgiheten av bevegelse i natur er vel noen av de tingene som er forsket mest på. Anonymkode: a328d...e78 Med stor sannsynlighet. Problemet er at alle er mest interessert i å se sine helseproblemer med covid/vaksiner som kontekst fordi dette er noe hele verden har vært igjennom nå. Correlation does not imply causation, og det greiene der... Anonymkode: f0192...5b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #37 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det rare er at jeg er mye friskere nå enn hva jeg var før covid. Er 40 år og har alltid hatt dårlig immunforsvar. Men etter 2020 har det snudd, aner ikke hvorfor eller hvordan. Anonymkode: 089ee...8bd Samme her. Anonymkode: 21be3...e9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #38 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg er like frisk som jeg var før. Ytterst sjelden forkjølet, tror siste gang var i 2010. Hadde influensa i 2018, var ganske syk, har kun hatt influensa som gjorde meg så syk en gang før, da var jeg i ca 10 år. Har tatt 3 vaksiner, fikk covid i høst for første gang. Var syk i 2-3 uker ca. Anonymkode: f82c9...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #39 Del Skrevet 10. desember 2024 Før så kunne jeg si at jeg kun fikk en heftig runde med forkjølelse en gang i året. Så kom corona og jeg ble skikkelig forkjølet annenhver måned. Jeg var ute i samfunnet som vanlig og pendlet til jobb med buss og tog. Nå har jeg ikke vært forkjølet siden forrige jul og er glad for det. Anonymkode: cf91d...ee1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tutte Skrevet 10. desember 2024 #40 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Så hos noen kan det trenes, men ikke alle? Og hva er nok trening? Dette var mine opprinnelige spørsmål som jeg ikke har fått svar på: Akkurat hvor mye skal vi bli utsatt for for at immunforsvaret skal bli sterkere? Hvis det er så fantastisk for oss å bli utsatt for alle disse tingene, hvorfor vasker vi oss på hendene da? Hvorfor står vi ikke og slikker på håndtakene til handlevogner når det skal være så fantastisk? Anonymkode: 356f0...4cc Fordi det ikke er nødvendig. Immunforsvaret får jobbet nok bare smittestoffer sirkulerer rundt oss, og det gjør det uansett hvor mye vi vasker oss på hendene. Det er heller ikke nødvendig å slikke på håndtak på handlevogner, det holder at noen i nærheten hoster eller nyser, eller at du selv har tatt på håndtaket og tar fingrene i nærheten av inngangsporter for smitte før du har rukket å vaske hendene. Det gjør alle uten å tenke over det. Vi omgir oss med virus og bakterier hele tiden i det daglige, og det er ikke til å unngå. Immunforsvaret må derfor konstant jobbe, og husker og kjenner igjen. Men under corona og de strenge restriksjonene, så ble jo disse smittekildene svært innskrenket i forhold til vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå