~oppned~ Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 På fredag får vi 15 middagsgjester, som vi først skal se et teaterstykke med. Teateret begynner 18, og er sikkert ikke ferdig før nærmere 20. Jeg vil lage mest mulig klart på forhånd, sånn at de slipper å vente lenge på maten. Er det noen som har gode tips til hva jeg kan servere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Sodd og loff med smør Anonymkode: f9183...3aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Lapskaus eller en gryterett som er klar til å varmes opp når dere kommer hjem. Anonymkode: 8d5cd...752 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 En suppe eller gryte der du har alt i ett og kan lage klar i god tid. Feks chili con carne eller tom kha gai. Anonymkode: 8bc49...91a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 En diger batch med gulrotsuppe, kan lages i forveien og fryses, med baguetteskiver med smør og et par-tre typer oster til (brie og lignende). Det smaker utmerket sammen med gulrotsuppe. Anonymkode: 147f6...7fb 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 ~oppned~ skrev (4 minutter siden): På fredag får vi 15 middagsgjester, som vi først skal se et teaterstykke med. Teateret begynner 18, og er sikkert ikke ferdig før nærmere 20. Jeg vil lage mest mulig klart på forhånd, sånn at de slipper å vente lenge på maten. Er det noen som har gode tips til hva jeg kan servere? Da hadde nok jeg servert tapas / koldtbord . Hatt det meste klart på forhånd , men varmet opp karbonader eller kylling når jeg kom hjem . Evnt spekemat med mye godt brød /flatbrød / smør /salat . 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Del Skrevet 9. desember 2024 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): Da hadde nok jeg servert tapas / koldtbord . Hatt det meste klart på forhånd , men varmet opp karbonader eller kylling når jeg kom hjem . Evnt spekemat med mye godt brød /flatbrød / smør /salat . Spekemat kan jeg gå med på, men tapas/koldtbord: no way. Det er sykt mye jobb uansett. Anonymkode: 147f6...7fb 9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 9. desember 2024 #8 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sodd og loff med smør Anonymkode: f9183...3aa Nei nei nei. Sodd er nitriste greier og DET kommer til og med fra en fra Innherred, soddens hellige gral 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet 9. desember 2024 #9 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Spekemat kan jeg gå med på, men tapas/koldtbord: no way. Det er sykt mye jobb uansett. Anonymkode: 147f6...7fb Det er sant . Mye jobb, men det er det jo med middag og . Spekemat med god potetsalat og div flatbrød / brød /smør/ rømme er jo kjempegodt ☺️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Del Skrevet 9. desember 2024 NiceOrNothing skrev (5 minutter siden): Da hadde nok jeg servert tapas / koldtbord . Hatt det meste klart på forhånd , men varmet opp karbonader eller kylling når jeg kom hjem . Evnt spekemat med mye godt brød /flatbrød / smør /salat . Enig i dette. Du kan lage alt dagen før, og en del kan du også ha stående fremme på bordet med plast over mens dere er ute. Så bare varmer du i ovnen raskt det som må være varmt. Hvis du ikke går for det hadde jeg lagd en skikkelig deilig boeuf bourguignon, som er klar for oppvarming når dere kommer hjem. Potetstappe kan du lage mens gjestene tar seg et glass og skravler. Du kan ha klart litt ost og kjeks som de kan knaske på mens du gjør klar maten. Ville ikke bare servert suppe eller sodd som noen foreslår. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Del Skrevet 9. desember 2024 Hadde det ikke vært bedre å spise middag ute? Mye jobb å lage klart og servere til 15 pers såpass sent og du ikke har hatt tid på kjøkkenet før de kommer. Oppskrift på stress eller enkel servering - øl og pottis 😀 Anonymkode: 2958b...218 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Spekemat kan jeg gå med på, men tapas/koldtbord: no way. Det er sykt mye jobb uansett. Anonymkode: 147f6...7fb På forhånd ja, men ikke den dagen det skal serveres om ting er laget og lagt opp klart. Supper og gryter til så mange, 15 gjester pluss vertskapet, det tar faktisk ganske lang tid å varme opp. For ikke å snakke om risikoen for at det blir surt, ikke lett å avkjøle en så stor mengde varm væske fort nok. Også må en ha plass til å lagre ei diger gryte kaldt. Anonymkode: 2b60a...440 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Del Skrevet 9. desember 2024 pop up bruker skrev (1 minutt siden): Enig i dette. Du kan lage alt dagen før, og en del kan du også ha stående fremme på bordet med plast over mens dere er ute. Så bare varmer du i ovnen raskt det som må være varmt. Hvis du ikke går for det hadde jeg lagd en skikkelig deilig boeuf bourguignon, som er klar for oppvarming når dere kommer hjem. Potetstappe kan du lage mens gjestene tar seg et glass og skravler. Du kan ha klart litt ost og kjeks som de kan knaske på mens du gjør klar maten. Ville ikke bare servert suppe eller sodd som noen foreslår. Teaterstykket er ferdig kl 20, de er kanskje hjemme hele bunten hos ts 20.30, så er det avkledning, toalettbesøk og rigge seg til, så skal ts servere ost og kjeks før hun går i gang med å skrelle ørten poteter til stappe samt varme opp en gigantisk kjele som inneholder boeuf bourgignon til 15 (for ikke å snakke om de to dagene hun vil bruke på forhånd for å lage den). Middag rundt 22, tidligst, da. Da er jeg ikke klar for så tung mat i alle fall. Anonymkode: 147f6...7fb 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~oppned~ Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #14 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hadde det ikke vært bedre å spise middag ute? Mye jobb å lage klart og servere til 15 pers såpass sent og du ikke har hatt tid på kjøkkenet før de kommer. Oppskrift på stress eller enkel servering - øl og pottis 😀 Anonymkode: 2958b...218 Hadde helt klart gjort det om det var et alternativ, men det finnes ikke steder å spise ute / bestille mat her. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #15 Del Skrevet 9. desember 2024 ~oppned~ skrev (Akkurat nå): Hadde helt klart gjort det om det var et alternativ, men det finnes ikke steder å spise ute / bestille mat her. Men det finnes teater??? Anonymkode: 147f6...7fb 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 9. desember 2024 #16 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Teaterstykket er ferdig kl 20, de er kanskje hjemme hele bunten hos ts 20.30, så er det avkledning, toalettbesøk og rigge seg til, så skal ts servere ost og kjeks før hun går i gang med å skrelle ørten poteter til stappe samt varme opp en gigantisk kjele som inneholder boeuf bourgignon til 15 (for ikke å snakke om de to dagene hun vil bruke på forhånd for å lage den). Middag rundt 22, tidligst, da. Da er jeg ikke klar for så tung mat i alle fall. Anonymkode: 147f6...7fb Ost og kjeks kan stå klart, så det er vel lite stress. Gryta er også klar og krever bare oppvarming. Potetene tar vel 30 min + 10 min for å lage stappe. Da tipper jeg klokka er rundt 21-2130? Vi spiser vanligvis rundt 20, så for min del hadde det vært helt uproblematisk. Kommer jo også an på hvor lenge folk har tenkt å være hos TS - kommer de bare for maten og skal løpe etterpå blir det stress, men kommer de for å være en stund ser jeg ikke problemet med en sen middag. For all del, man må gjøre det minst mulig stessende for en selv, men for meg ville ikke det her vært stress. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #17 Del Skrevet 9. desember 2024 Går an å koke ferdig en bacalao på dagtid og bare varme opp. Om man har en spesialitet man er god på kunne det være fint med noe småvarmt i tillegg til typisk koldtbordmat. F.eks. karbonader, eller mer avansert: Hjemmelaget lun leverpostei (laget på dagen) servert med litt sopp. Godt brød og god drikke. Anonymkode: a297a...0f5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #18 Del Skrevet 9. desember 2024 Om teateret er ferdig i åtte-tiden, når er dere hjemme hos deg? I ni-tiden….? Da ville jeg valgt noe som kan serveres kaldt. Eller blir det fort fryktelig sent, selv om ‘bare skal varme opp en gryte/suppe’. Det tar lengre tid enn en tror. Eller - sett på langtidsteking mens dere er i teateret? Dvs jeg har laget stor form med f.eks koteletter eller kylling og masse rotgrønnsaker, urter, krydder og stekt det på ettermiddagen. Pakket formen inn i aluminiumsfolie. Når vi drar ut på aktivitet slår jeg av stekovnen, men det vil fortsette å godgjøre seg på ettervarmen - samme prinsippet som dynegrøt? Da er maten varm og serveringsklar når dere kommer hjem. Anonymkode: 2b60a...440 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 9. desember 2024 #19 Del Skrevet 9. desember 2024 Noe annet du kan lage ts er pizza og salat. Både salat og pizza kan du fikse på forhånd, og når du kommer hjem bare steke fortløpende. Når jeg steker flere pizzaer i ovnen pleier jeg å bytte plassering på de underveis, og det funker ganske bra. Du kan også ha litt ulike salater for å gjøre det litt mer spennende 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~oppned~ Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #20 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men det finnes teater??? Anonymkode: 147f6...7fb Teatreret skal være i sambrukshuset. De holder egentlig til i en by to timer unna, men reiser også rundt med noen av produksjonene sine. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå