Gå til innhold

Time på blodsykdommer poliklinikk etter blodpropp i lungene

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig blodpropp i lungene og har fått time om 3 måneder på sykehuset på poliklinikk for blodsykdommer. Men jeg fikk ikke helt med meg hvorfor og hva som skal sjekkes? Jeg regner med legen skal vurdere om jeg skal fortsette med blodfortynnende eller ikke, men utenom det hva skjer på denne timen? Og er det slik at man kanskje kan ha en blodsykdom som førte til blodproppene og skal det sjekkes noe eller? (Sto i brevet at jeg skulle ta blodprøver 1 uke før timen min)

Anonymkode: a319f...423

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er tre måneder til du har fått time på poliklinikk for blodsykdommer har du lite å bekymre deg for. Om det hastet hadde du vært der med én gang. For meg høres det ut som en kontrolltime der de sjekker status. Altså at du har fått behandling og nå sjekker de at alt er som forventet og så spør de hvordan du føler deg. Helt vanlig at enkelte blodprøver tas før. Hvis du har hatt blodpropper i lungene har de sannsynligvis tatt mange blodprøver av deg allerede og sett om det er noe du er disponert for. Du kan finne endel informasjon og noe av journalen din på Helsenorge.no

Anonymkode: 1159d...fca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en blodsykdommer som gjør lettere å få blodpropp.  Min type hjelper ikke å bruke blodfortynnende. Kun at ved symptomer rett på sykehus. Må derfor ikke bruke eks p-piller,hormonspiral blandt annet. Har hatt en runde med propp i lungene. Men ikke noe etter det

Her så ble det tatt blodprøver i forbindelse med at min mor hadde vært på sykehuset med blodpropp og drøp fire ganger før ho var 35 år. Av 4 søsken var kun jeg som hadde arvet. Begge mine barn har det og blitt tatt prøver på eldste ikke arvet, yngste arvet. Så der og beskjed å ikke bruke hormon preparatet 

Siden det er time først om 3 timer så er det nok det at de vil følge opp og de har nok å en del svar på prøver som alt er tatt

Anonymkode: 808f0...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg hadde nylig blodpropp i lungene og har fått time om 3 måneder på sykehuset på poliklinikk for blodsykdommer. Men jeg fikk ikke helt med meg hvorfor og hva som skal sjekkes? Jeg regner med legen skal vurdere om jeg skal fortsette med blodfortynnende eller ikke, men utenom det hva skjer på denne timen? Og er det slik at man kanskje kan ha en blodsykdom som førte til blodproppene og skal det sjekkes noe eller? (Sto i brevet at jeg skulle ta blodprøver 1 uke før timen min)

Anonymkode: a319f...423

Hva de gjør er helt avhengig av situasjonen og sykdommen din, samt svar på blodprøver. 

Anonymkode: 9d549...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som får blodpropp i lungene skal bare bruke blodfortynnende i 3 måneder (blodfortynnende beskytter mot nye blodpropper, men noen uheldige får alvorlig blødning). Det anbefales typisk 3 måneders blodfortynnende dersom den underliggende årsaken til blodproppen var forbigående (f.eks. i tiden rett etter operasjon). For de uten underliggende årsak, eller der man finner arvelig blodpropp-tendens, er det blodfortynnende på ubestemt tid. 

I timen på avd for blodsykdommer , vil legen finne ut om du skal ha blodfortynnende på livstid, eller slutte. Hen vil trolig spørre om utløsende årsak til blodproppen. Diagnose av arvelig blodpropptendens krever dessuten at blodpropp-tendens bekreftes i blodprøver etter 3 måneder, og du vil  derfor trolig ta mye blodprøver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...