Gå til innhold

Kan et forhold uten sex fungere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Virker jo som svært få i datingsammenheng legger vekt på å finne en partner med ikke altfor ulik sexlyst som dem selv. Og virker jo som svært mange ender opp i parforhold der dette spriket faktisk er stort, som i sin tur ofte fører til problemer i samlivet.

Anonymkode: 51673...4ab

Mange kvinner ønsker å utsette sex lenge i en datingsammenheng. Dvs du må «investere» mye i dette andre mennesker før man i det hele tatt prøver å ha sex. Så er kanskje begge parter som kaniner til å begynne med. Å velge bort partnere for livet som kommer til å bli aseksuell som 45-åring når man er 25 er ikke helt enkelt.

Anonymkode: 1a650...d27

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 8.45):

Forstår ikke helt at folk tenker et sexløst forhold kan vare over tid. Småbarnsperioden, sykdom og påkjenninger vil påvirke. Vi må regne med perioder med lite sex i løpet av et samliv. Men at sex skal bli helt borte vil jo endre et forhold. Da er man til slutt bare venner/ samarbeidspartnere. Før eller siden vil en av partene kjenne på den herlige følelsen det er å bli oppslukt av en annen, å begjære og  å bli begjært. Da ryker det sexløse forholdet.

Anonymkode: c2f62...ee5

Enig! Vi er 40 år og har vært sammen i 21 år. Vi har helt fint klart lite sex i forbindelse med at hun har født 3 barn og da hun fikk kreft. Det var null problem for meg! Men hvis hun bare generelt ikke ville ha sex med meg og ikke tente på meg mer? Nei, da hadde det ikke fungert.

Anonymkode: 868b7...e9e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig! Vi er 40 år og har vært sammen i 21 år. Vi har helt fint klart lite sex i forbindelse med at hun har født 3 barn og da hun fikk kreft. Det var null problem for meg! Men hvis hun bare generelt ikke ville ha sex med meg og ikke tente på meg mer? Nei, da hadde det ikke fungert.

50% av kvinner tenner ikke på partneren sin over tid. Fordi de aller fleste kvinner ikke kan få en mann som er fysisk attraktiv nok til å tenne de bare for sex. Så det er relativt stor sjangs for at det gjelder deg. Og som mann må man bare ta til takke med det.

Anonymkode: af084...6d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

50% av kvinner tenner ikke på partneren sin over tid. Fordi de aller fleste kvinner ikke kan få en mann som er fysisk attraktiv nok til å tenne de bare for sex. Så det er relativt stor sjangs for at det gjelder deg. Og som mann må man bare ta til takke med det.

Anonymkode: af084...6d5

Det er ihvertfall ingen tegn til det 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge begge er enige så er det ingen problem og helt udramatisk. 

Det er kun når den ene vil og den andre nekter det blir problemer. Det kan kanskje overleve som at man ikke går fra hverandre, men det blir ikke ett lykkelig forhold når man ønsker to helt motsettende ting i forholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 20.22):

Vi er i midten av 30 årene og har ikke sex lenger. vi har et barn sammen, men sexlivet var dårlig før barn også. 

Det er ca 5 mnd siden sist og ingen av oss prøver å ta iniativ til noe. 

Kjenner jeg ikke tenner på ham. Syns barnet vårt er viktigt og vi har det greit utenom.

Kan et forhold vare og ha det greit sammen uten sex? 

Anonymkode: 3aa2e...996

sex er ikke alt i et forhold , for meg hadde det funket fint

Anonymkode: 9b481...c20

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Virker jo som svært få i datingsammenheng legger vekt på å finne en partner med ikke altfor ulik sexlyst som dem selv. Og virker jo som svært mange ender opp i parforhold der dette spriket faktisk er stort, som i sin tur ofte fører til problemer i samlivet.

Da er det jo et paradoks at det å være seksuelt kompatible ofte er noe man bare krysser fingrene og håper på skal klaffe, etter at en hel masse andre krav og preferanser er oppfylt og parforholdet allerede er etablert. 

En mann kan skremme en kvinne over alle hauger med å snakke for mye om sex i en tidlig fase av dating. Men det er jo også en tanke at det ikke er klokt å være så redd for å finne ut av hverandres seksuelle preferanser og forventninger at det senere viser seg å bli et problem at man matcher mindre bra på akkurat dette?

Husker for mange år siden da jeg var på match.com og man skulle fylle ut en sånn usynlig profil de skulle bruke i sine algoritmer for å foreslå gode matcher, der var ett av spørsmålene hvor ofte man ønsker sex i et parforhold. Det er noe av det klokeste jeg har sett i nettdatingsammenheng. Det handler jo da om å ha forstått at mange har vanskelig for å ta akkurat den praten i datingfasen, men at det er noe mange likevel anser det som viktig å matche på, tenker jeg.

Joda, de fleste gjør nok akkurat det! 
Problemet kommer når den ene endrer seg!

Anonymkode: 8ade6...ac5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange kvinner ønsker å utsette sex lenge i en datingsammenheng. Dvs du må «investere» mye i dette andre mennesker før man i det hele tatt prøver å ha sex. Så er kanskje begge parter som kaniner til å begynne med. Å velge bort partnere for livet som kommer til å bli aseksuell som 45-åring når man er 25 er ikke helt enkelt.

Man blir ikke aseksuell når man passerer 45. Svært få mennesker blir aseksuelle. Mangel på lyst skyldes andre ting. Mange får ny lyst i nytt forhold.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man blir ikke aseksuell når man passerer 45. Svært få mennesker blir aseksuelle. Mangel på lyst skyldes andre ting. Mange får ny lyst i nytt forhold.

Sikkert feil begrepsbruk av meg. Ja, en stor andel kvinner har bare lyst på sex med en person i inntil 10 år, for så å rømme til instagram eller neste type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert feil begrepsbruk av meg. Ja, en stor andel kvinner har bare lyst på sex med en person i inntil 10 år, for så å rømme til instagram eller neste type.

Det samme kan også sies om menn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Rømme til Instagram? Hvorfor det?

Hvilke kvinner er det du snakker om her…

Lyst på hverandre i et forhold krever at begge holder gnisten ved like og dyrker kjæresteforholdet. Ikke bare er opptatt med jobb eller AS Familien. Tid til hverandre er det som ofte havner nederst på lista i en travel hverdag….

Anonymkode: 217ab...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rømme til Instagram? Hvorfor det?

Hvilke kvinner er det du snakker om her…

Lyst på hverandre i et forhold krever at begge holder gnisten ved like og dyrker kjæresteforholdet. Ikke bare er opptatt med jobb eller AS Familien. Tid til hverandre er det som ofte havner nederst på lista i en travel hverdag….

Anonymkode: 217ab...cf2

Hvis jeg ble spurt hvordan vi har hatt like regelmessig sex i snart 18 år nå, kunne de fått en stor og komplisert forklaring, men det enkle svaret ville være at det er noe vi alltid har prioritert. Og kontinuitet betyr noe, ja for å "holde gnisten" (og lysten) vedlike. Er i alle fall vår erfaring. 

Nå kan det jo legges til at vi ikke er karrieremennesker, at vi er hjemmekjære vanedyr, at vi ikke har gått på digre oppussingsprosjekter o.l. og at ingen av oss lever for jobben, men vi har holdt det gående og har alltid hatt den gode kjærestefølelsen til tross for to barn, at en av oss jobbet skift i 14 år mens den andre jobbet 80-100% og at vi har drevet et gårdsbruk på si. Så vi har ikke noe mindre "Familien AS" enn mange andre. 

Jeg vil si at vilje til prioritering av å pleie forholdet på alle måter har vært det aller mest avgjørende for oss. Også når det betyr å kunne la oppvasken stå og tåle at ikke alt er perfekt rundt oss for å kunne ta en tidlig kveld eller en lang kosemorgen i senga på fridager. 

Så ja, bevisst prioritering.

Denne typen mennesker som må ha "nytt og spennende" for å få/beholde interessen for sex med partner mener jeg er en egen sort. De burde innse at varige monogame forhold kanskje ikke er tingen for dem, av hensyn til både seg selv og partneren.

Jeg kan ikke snakke for dem, for sånn er ikke vi.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt å dvare på. Hvis ingen av de ønsker sex, kan det fungere. Ellers ikke!! Da blir det kun et spøsmål om tid før savnet blir for stort!

Anonymkode: 8ade6...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil si at vilje til prioritering av å pleie forholdet på alle måter har vært det aller mest avgjørende for oss.

Flott å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha sex lenger pga sykdom. Nærmer seg 8 år uten. Har sagt til mannen min flere ganger at jeg forstår om han går pga det, men han velger å bli med meg likevel ❤️

Anonymkode: 549c0...01e

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg kan ikke ha sex lenger pga sykdom. Nærmer seg 8 år uten. Har sagt til mannen min flere ganger at jeg forstår om han går pga det, men han velger å bli med meg likevel ❤️

Anonymkode: 549c0...01e

Dette er et godt eksempel på hvordan dette med «viktighet» med sex fungerer for svært mange.

Mange her på på KG skriver at de «aldri hadde giddet» et forhold uten sex osv. de har et «behov» for sex x antall ganger pr uke etc.

Men, så legger mange til et premiss. Om partner grunnet sykdom, skade eller lyte ikke er i stand til å ha sex, så er det ok.

Det handler for de aller, aller fleste ikke om sexen i seg selv. Det handler om at de trenger å føle seg begjært av partneren, samt at de knytter sex til å føle seg elsket. Når sex blir uaktuelt grunnet skade, sykdom, lyte, så er det plutselig ok allikevel, fordi partner ikke har valg selv å ikke ha sex med dem. Det handler derfor ikke lenger om å føle seg begjært og elsket, fordi fravær av sex er utenfor partner sin kontroll.

Lærdommen er at når folk på KG hevder de har et «behov» for sex x antall ganger pr uke, mnd, år. Så stemmer ikke dette. De er avhengig av å føle seg ønsket og begjært. 

Mannen din skjønner at du elsker og begjærer han selvom dere ikke kan ha sex. Det er nok for han. Slik er det for de fleste, når «push comes to show».

Anonymkode: 144dd...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om mannen ikke hadde stilt opp for meg og gitt meg orgasmer jevnlig, hadde jeg innledet forhold på si.  Min mann har også den samme meningen her, så etter 20 år sammen er det temmelig hett mellom oss når han er hjemme. :)

Et forhold uten nærhet som mye kyssing, kos og berøring er helt uaktuelt for oss begge, og takk og lov for at vi er enige 99,9% av tiden. 

Anonymkode: 36607...233

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (På 23.12.2024 den 12.36):

Det går jo andre tråder om hvor vanskelig noen (mest menn?) har det i datingmarkedet, så det er et poeng å presisere at man "bestemmer ikke over eget sexliv" siden du faktisk er avhengig av noens samtykke for å kunne ligge med dem. Er du sammen med noen som vil ligge en gang i måneden, er det ikke gitt - eller engang sannsynlig - at du får mer sex ved å tre ut av forholdet.

Regner med det var meg svaret ditt var myntet på. 

Jo jeg bestemmer over eget sexliv. På den måten at når jeg er kåt så ønsker jeg å kunne ha sex. Enten med en partner, eller ved å være singel å ha mulighet til å finne noen andre. Og nei jeg mener ikke med dette at partner skal ligge med meg uten å ville det. Det jeg mener at om jeg skal være i et forhold så skal det være med en partner som matcher min lyst. Slik at når jeg har lyst på sex har jeg en rundt meg som gjerne vil være med på det. Jeg ønsker ikke å ha en partner rundt meg som avviser meg når jeg har lyst på sex. (snakker ikke om engangstilfeller her. Mer den generelle rytmen i et forhold)

Dette er valg jeg tar for mitt eget liv, og sånn sett bestemmer over eget sexliv. 

Å ha et aktiv sexliv som singel er slett ikke vanskelig. Aller minst for kvinner, men heller ikke for menn som vet å forholde seg til kvinner på en noenlunde oppegående måte. 

Anonymkode: f9192...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Regner med det var meg svaret ditt var myntet på. 

Jo jeg bestemmer over eget sexliv. På den måten at når jeg er kåt så ønsker jeg å kunne ha sex. Enten med en partner, eller ved å være singel å ha mulighet til å finne noen andre. Og nei jeg mener ikke med dette at partner skal ligge med meg uten å ville det. Det jeg mener at om jeg skal være i et forhold så skal det være med en partner som matcher min lyst. Slik at når jeg har lyst på sex har jeg en rundt meg som gjerne vil være med på det. Jeg ønsker ikke å ha en partner rundt meg som avviser meg når jeg har lyst på sex. (snakker ikke om engangstilfeller her. Mer den generelle rytmen i et forhold)

Dette er valg jeg tar for mitt eget liv, og sånn sett bestemmer over eget sexliv. 

Å ha et aktiv sexliv som singel er slett ikke vanskelig. Aller minst for kvinner, men heller ikke for menn som vet å forholde seg til kvinner på en noenlunde oppegående måte. 

Ifølge dagens meta, er det slik at en stor andel menn (flere titalls prosent) ikke bare kan vandre ut på byen, prøve seg på et par damer, og komme hjem med et napp.

Det er bare snodig hvordan kappen vendes etter vinden i disse debattene. I den ene tråden kan man lese at menn kan velge og vrake blant kvinner og velger bort "de med høy bpdy count", "de som er 30+" og what not (implisitt at det er de fleste menn som velger bort kvinner), og i den neste klages det over at det er så mange ensomme menn og/eller at gjennomsnittsmannen får så få likes på Tinder og at det er damene som har datingmakten (implisitt at det er de fleste kvinner som velger bort menn - altså stikk motsatt).

Her må vi faktisk bestemme oss for hvordan ståa er for gjennomsnittsmannen. Opplever han så mye interesse fra kvinner at han faktisk kan velge bort masse kvinner uten å måtte regne med å gå sexløs/intimitetsløs over tid?

Poenget mitt er bare at hvis gjennomsnittsmannen er slik som alle datingguruene som snakker om "dysfunksjonelle datingmarkeder" fremstiller det, så har ikke gjennomsnittsmannen så mye å tjene på å gå ut av et forhold med lite sex fordi alternativet er enda mindre sex for de fleste av dem.

Igjen: man må faktisk bestemme seg for premissene her.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (3 minutter siden):

Ifølge dagens meta, er det slik at en stor andel menn (flere titalls prosent) ikke bare kan vandre ut på byen, prøve seg på et par damer, og komme hjem med et napp.

Det er bare snodig hvordan kappen vendes etter vinden i disse debattene. I den ene tråden kan man lese at menn kan velge og vrake blant kvinner og velger bort "de med høy bpdy count", "de som er 30+" og what not (implisitt at det er de fleste menn som velger bort kvinner), og i den neste klages det over at det er så mange ensomme menn og/eller at gjennomsnittsmannen får så få likes på Tinder og at det er damene som har datingmakten (implisitt at det er de fleste kvinner som velger bort menn - altså stikk motsatt).

Her må vi faktisk bestemme oss for hvordan ståa er for gjennomsnittsmannen. Opplever han så mye interesse fra kvinner at han faktisk kan velge bort masse kvinner uten å måtte regne med å gå sexløs/intimitetsløs over tid?

Poenget mitt er bare at hvis gjennomsnittsmannen er slik som alle datingguruene som snakker om "dysfunksjonelle datingmarkeder" fremstiller det, så har ikke gjennomsnittsmannen så mye å tjene på å gå ut av et forhold med lite sex fordi alternativet er enda mindre sex for de fleste av dem.

Igjen: man må faktisk bestemme seg for premissene her.

Å gå ut på byen, prøves seg på et par damer, og komme hjem med napp tror jeg de færreste kan gjøre. 

Men å finne en kvinne man kan ha en sexuell relasjon til tror jeg er mulig for alle menn, forutsatt at de legger litt innsats i å gjøre seg attraktive. Holde seg i form, kle seg ok, og generelt fremstå oppegående. Det er nok for de færreste sånn at man kan velge og vrake og ligge med alt man peker på. Men det betyr ikke at man ikke får ligge med noen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...