Gå til innhold

Kan et forhold uten sex fungere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

knooters skrev (19 timer siden):

Nei?

To spørsmål. To ord er tilstrekkelig i svaret ditt.

La oss si at du har et behov for å få massert føttene dine. La oss si at du er sammen med en notorisk utro kvinne som masserer føttene dine. Får du da tilfredsstilt noen av dine behov? Ja eller nei?

Sa du at i følge din logikk så burde en mann heller være i et forhold hvor noen av behovene ble tilfredsstilt enn ikke. Ja eller nei?

Anonymkode: 1a650...d27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

To spørsmål. To ord er tilstrekkelig i svaret ditt.

La oss si at du har et behov for å få massert føttene dine. La oss si at du er sammen med en notorisk utro kvinne som masserer føttene dine. Får du da tilfredsstilt noen av dine behov? Ja eller nei?

Sa du at i følge din logikk så burde en mann heller være i et forhold hvor noen av behovene ble tilfredsstilt enn ikke. Ja eller nei?

Jeg snakker om de relasjonsspesifikke behovene. Ikke om et "behov" for tak over hodet, eller noe sånt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (På 17.12.2024 den 9.43):

Jeg snakker om de relasjonsspesifikke behovene. Ikke om et "behov" for tak over hodet, eller noe sånt.

Så flott da at jeg gav eksempler på relasjonsspesifikke behov og ikke tak over hodet.

Jeg antar at du kommer til å nekte å svare i det uendelige fordi du innser svakheten ved ditt ståsted.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sexlivet hanglet litt en stund. Partneren virket mindre og mindre interessert. Jeg sluttet å ta initiativ for et år siden.

I starten var det en lettelse å ikke stresse med det, men jeg merker at det tar mer og mer på. Tanken på å aldri ha sex mer skremmer meg. 

Jeg tipper partneren min kunne skrevet at vi har det supert uten sex.

Anonymkode: d8c21...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 8.32):

Jeg hadde håpet på et slikt ekteskap fot mannen min og meg også. Vi har vært sammen i snart 20 år og jeg har hatt pliktsex i godt over ti år. Har et 100 % aseksuelt forhold til ham, grøsser bare jeg tenker på å ha sex med ham. Pliktsex'en har gått altfor, altfor langt.

Men det er tydelig at nå som sexlivet er i ferd med å tørke helt ut, så reagerer han med å bli mer og mer uspiselig for hver dag som går. Roter, griser og glemmer. Som å bo med en lettere dement sirkuspappa.

"Løsningen" er jo da at vi bruker et par år på å selge boligen med milliontap (upopulært område), og at barna må slutte med fritidsaktivitetene sine for å få hverdagslogistikken til å gå opp med bare en voksen av gangen.

Jeg tenker at etter 10 år med pliktsex fra min side, så burde det være hans tur til å klare et sexløst ekteskap i 10 år før vi endelig blir fri fra hverandre, slik at ikke barna blir sterkt lidende. Men det ser ikke ut til at han gidder det.

Så får vi se hvem som gidder å pule denne 50-åringen regelmessig når han bor i en svinesti av en leilighet med 3 unger 50 % av tiden.

Anonymkode: d3738...1b3

Du hadde altså håpet på et lykkelig, sexløst ekteskap. Det er ikke så mange som deler den drømmen.

Det virker ikke som du ønsker at mannen din skal ha det bra. Selv ikke etter at det er slutt. Det funker jo ikke.

Du får fortelle ham at du ikke tenker å ha sex mer og at du uansett vil gjøre det slutt om 10 år. Da kan han også få velge om det er noe han kan leve med.

Anonymkode: d8c21...84d

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste menn (og mange kvinner) har det mye bedre i en relasjon med sex enn uten.

De fleste har det mye bedre i en relasjon med kos, kyss, tillit og samtaler enn uten.

Det som ikke slutter å forundre meg er at kvinner uten å blunke kan si at de trenger å holdes mer, å strykes over ryggen og å få gode ord. De kan gråte og «kreve» dette for at forholdet skal fortsette. Men en mann som uttrykker samme behov for sex er nærmest en patetisk taper og får fint legge seg på sofaen når han er så frekk å kommunisere et behov.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

De fleste menn (og mange kvinner) har det mye bedre i en relasjon med sex enn uten.

De fleste har det mye bedre i en relasjon med kos, kyss, tillit og samtaler enn uten.

Det som ikke slutter å forundre meg er at kvinner uten å blunke kan si at de trenger å holdes mer, å strykes over ryggen og å få gode ord. De kan gråte og «kreve» dette for at forholdet skal fortsette. Men en mann som uttrykker samme behov for sex er nærmest en patetisk taper og får fint legge seg på sofaen når han er så frekk å kommunisere et behov.

Litt forskjell på å kreve sex enn å kreve å bli sett og få en klem og kyss.. 

Anonymkode: aa186...7de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt forskjell på å kreve sex enn å kreve å bli sett og få en klem og kyss.. 

Anonymkode: aa186...7de

I prinsippet ser jeg ikke noe forskjell mellom de to.

Den viktigste forskjellen er at klem og kyss er noe som minst like mange kvinner som menn savner - og derfor er det «lov» p savne det, å stille et ultimatum, eller å sutre ovenfor KG eller kjæresten.

Sex er noe som flere menn enn kvinner savner og derfor er det patetisk å savne det, å stille et ultimatum eller å sutre ovenfor KG eller kjæresten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 8.37):

Jeg tenker at det er enormt stor forskjell på å ønske regelmessig sex 5 år inn i et forhold, og 20 år inn i et forhold. De fleste her inne som uttaler bastant at de MÅ ha sex flere ganger i uka, er neppe selv i et ekteskap som har vart i 20 + år. De er enten enslige, ellers er de i forhold som ikke har vart særlig lenge (f eks under 10 år). 

Anonymkode: d3738...1b3

Svært godt poeng. 
Veldig vanlig å bytte beite Ila livet for flere.. 

sex med ny partner er jo noe annet

Anonymkode: 1dcc8...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 17.14):

Har 50’åringer (vel og merke de som ikke er i nytt forhold) så mye sex da?!? 

Anonymkode: 1dcc8...a3e

Det tror jeg nok. Jeg er ikke 50 enda. men nærmer meg. Og merker helt ærlig ikke særlig tap av sexlyst i forhold til 20 årene. Kunne gjerne hatt sex med kona hver dag. Og vi har vært sammen i over 20 år. 

Anonymkode: f9192...84e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I prinsippet ser jeg ikke noe forskjell mellom de to.

Den viktigste forskjellen er at klem og kyss er noe som minst like mange kvinner som menn savner - og derfor er det «lov» p savne det, å stille et ultimatum, eller å sutre ovenfor KG eller kjæresten.

Sex er noe som flere menn enn kvinner savner og derfor er det patetisk å savne det, å stille et ultimatum eller å sutre ovenfor KG eller kjæresten.

Begge ting er ting de fleste vil ha i et forhold. Men det funker ikke å true seg til noen av dem. 

Anonymkode: d1271...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.12.2024 den 7.56):

Så flott da at jeg gav eksempler på relasjonsspesifikke behov og ikke tak over hodet.

Jeg antar at du kommer til å nekte å svare i det uendelige fordi du innser svakheten ved ditt ståsted.

Fotmassasje er ikke et relasjonsspesifikt behov.

Jeg nekter ikke å svare, jeg bare påpeker at du kommer med helt irrelevante innspill her. Fotmassasje er sånt venner kan gjøre på hverandre, eller man kjøper tjenesten og får akkurat det samme utbyttet av det. I motsetning til det å f.eks. spoone, hvor hvem man gjør det med har alt å si for utbyttet fordi det i all hovedsak er noe man gjør for å vise emosjonell tilknytning til hverandre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (7 timer siden):

Fotmassasje er ikke et relasjonsspesifikt behov.

Jeg nekter ikke å svare, jeg bare påpeker at du kommer med helt irrelevante innspill her. Fotmassasje er sånt venner kan gjøre på hverandre, eller man kjøper tjenesten og får akkurat det samme utbyttet av det. I motsetning til det å f.eks. spoone, hvor hvem man gjør det med har alt å si for utbyttet fordi det i all hovedsak er noe man gjør for å vise emosjonell tilknytning til hverandre.

Du skrev:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1812146-kan-et-forhold-uten-sex-fungere/?do=findComment&comment=35348459

Sitat

Ta nå alle disse mennene som sies å streve på datingmarkedet. Skulle de liksom foretrekke å være single fremfor å være i etforhold med lite sex? Det gir ikke mening. Selv om sex skulle være viktigere for dem enn kos og generell nærhet (hvilket jeg ikke har sett indikasjner på er tilfelle, forøvrig).

Jeg har over flere sider påpekt at argumentet med at disse mennene heller burde være i et forhold uten sex, enn ikke i et forhold siden det er bedre å få noe enn ingenting, synes lite gjennomtenkt.

Du har vridd deg som en ål for å prøve å slippe å ta stilling til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk er forskjellige, det vil være ulike svar på dette. 
For meg hadde et sexløst samliv vært helt uaktuelt, da ville jeg heller bodd alene.

I tillegg til den åpenbare nytelsen, gir et godt sexliv en nærhet og fortrolighet som jeg er avhengig av å ha med min partner. Venner har jeg nok av, trenger ikke å bo med en kompis. 
Jeg er dame snart 50.

Endret av Kålrota
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du skrev:

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1812146-kan-et-forhold-uten-sex-fungere/?do=findComment&comment=35348459

Jeg har over flere sider påpekt at argumentet med at disse mennene heller burde være i et forhold uten sex, enn ikke i et forhold siden det er bedre å få noe enn ingenting, synes lite gjennomtenkt.

Du har vridd deg som en ål for å prøve å slippe å ta stilling til det.

Jeg har ikke "vridd meg som en ål", jeg har presisert poenget mitt, når du (med viten og vilje?) har misforstått det jeg ville frem til. At du ikke evner/vil følge med på det jeg skriver og er mest opptatt av kjekling og utenomsnakk kan jeg ikke lastes for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kålrota skrev (5 timer siden):

Folk er forskjellige, det vil være ulike svar på dette. 
For meg hadde et sexløst samliv vært helt uaktuelt, da ville jeg heller bodd alene.

I tillegg til den åpenbare nytelsen, gir et godt sexliv en nærhet og fortrolighet som jeg er avhengig av å ha med min partner. Venner har jeg nok av, trenger ikke å bo med en kompis. 
Jeg er dame snart 50.

Jeg er helt enig. Jeg ønsker sex som en del av min hverdag. Og det er et valg jeg med rette kan ta for meg selv.

Det  å bo med noen som ikke ønsker sex vil gjøre at jeg ikke har sex med partner, og vil i stor grad også begrense sex med andre. Selv om noen tillater sånt, så setter det likevel store begrensninger når man lever i et forhold.

Da vill jeg heller valgt å bo alene for å kunne bestemme over mitt eget sexliv. 

Anonymkode: f9192...84e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går jo andre tråder om hvor vanskelig noen (mest menn?) har det i datingmarkedet, så det er et poeng å presisere at man "bestemmer ikke over eget sexliv" siden du faktisk er avhengig av noens samtykke for å kunne ligge med dem. Er du sammen med noen som vil ligge en gang i måneden, er det ikke gitt - eller engang sannsynlig - at du får mer sex ved å tre ut av forholdet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knooters skrev (20 minutter siden):

Det går jo andre tråder om hvor vanskelig noen (mest menn?) har det i datingmarkedet, så det er et poeng å presisere at man "bestemmer ikke over eget sexliv" siden du faktisk er avhengig av noens samtykke for å kunne ligge med dem. Er du sammen med noen som vil ligge en gang i måneden, er det ikke gitt - eller engang sannsynlig - at du får mer sex ved å tre ut av forholdet.

Virker jo som svært få i datingsammenheng legger vekt på å finne en partner med ikke altfor ulik sexlyst som dem selv. Og virker jo som svært mange ender opp i parforhold der dette spriket faktisk er stort, som i sin tur ofte fører til problemer i samlivet.

Da er det jo et paradoks at det å være seksuelt kompatible ofte er noe man bare krysser fingrene og håper på skal klaffe, etter at en hel masse andre krav og preferanser er oppfylt og parforholdet allerede er etablert. 

En mann kan skremme en kvinne over alle hauger med å snakke for mye om sex i en tidlig fase av dating. Men det er jo også en tanke at det ikke er klokt å være så redd for å finne ut av hverandres seksuelle preferanser og forventninger at det senere viser seg å bli et problem at man matcher mindre bra på akkurat dette?

Husker for mange år siden da jeg var på match.com og man skulle fylle ut en sånn usynlig profil de skulle bruke i sine algoritmer for å foreslå gode matcher, der var ett av spørsmålene hvor ofte man ønsker sex i et parforhold. Det er noe av det klokeste jeg har sett i nettdatingsammenheng. Det handler jo da om å ha forstått at mange har vanskelig for å ta akkurat den praten i datingfasen, men at det er noe mange likevel anser det som viktig å matche på, tenker jeg.

Anonymkode: 51673...4ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 20.22):

Vi er i midten av 30 årene og har ikke sex lenger. vi har et barn sammen, men sexlivet var dårlig før barn også. 

Det er ca 5 mnd siden sist og ingen av oss prøver å ta iniativ til noe. 

Kjenner jeg ikke tenner på ham. Syns barnet vårt er viktigt og vi har det greit utenom.

Kan et forhold vare og ha det greit sammen uten sex? 

Anonymkode: 3aa2e...996

Tror folk må prioritere barnevakt og kjærestehelger. Små barn er krevende og det kan bli for mye for den parten som har dem oppå seg mest, som mor når hun ammer og alt det der. 
Lag planer om kjærestetid med barnevakt der dere gjør gøye ting sammen eller dra på SPA eller noe som gir avslapning. Det med tid borte fra barn gjør at man kan fokusere på kjæresten sin og finne tilbake til de følelsene som var der i starten.

Anonymkode: 217ab...cf2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

, der var ett av spørsmålene hvor ofte man ønsker sex i et parforhold. 

Anonymkode: 51673...4ab

Mens for min del hadde det vært fullstendig meningsløst.

Vi har vært sammen i 20+ år og hvor ofte vi har hatt lyst på sex, har hatt ekstreme variasjoner igjennom 20 år. Alt fra lyst 2 ganger daglig, til litt over 1 år uten en tanke om å ha sex.

En ting er hvor ofte jeg har lyst på sex når jeg som singel 24 åring skal fylle ut et slikt skjema. Noe annet er 20 år og 2 barn senere og all tiden der i mellom.

Et slikt skjema gir et øyeblikksbilde. Sexualitet/seksualfunksjon er dynamisk. Skjema kan være verdiløst kort tid etter du fylte det ut.

Anonymkode: 144dd...5c0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...