AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Hvert år har det vert ein diskusjon om hvem ein skal kjøpe julegaver til på slekstreet,og når ein skal avslutte. Like utfordrende er det blitt hvert år å finne julegaver som " kanskje" kan vera nyttige innenfor en akseptabelt budsjett, og som ikkje bare ender som husefyll. Matrielt sett har vel folk flest det aller meste, og voksne folk som har fast inntekt har vel råd å kjøpe de som de treng selve. Tidligete var barna prioritert, men nå er barna på slektetreet omsider komt inn i voksenalderen., og de har andre behov en leker. Gir du /dere gaver etter kronologisk rekkefølge på slektstreet ? Eller er gavedrysset forlengst utgått på dato i din familie ? Anonymkode: beced...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Etter kronologisk rekkefølge? Hva mener du? At man kjøper/gir/deler ut til eldste først og så yngre og yngre? 🤔 Anonymkode: 7b3ee...936 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg ga til mine 2 nevøer frem til de var 18 år, så var det slutt. Mine barn er jevngamle med sine fettere, og min søster sluttet å kjøpe til dem samme året. Så nå er det kun mine voksne barn som får julegave, min søster får en liten oppmerksomhet, og min mann får ting han likevel måtte ha brukt penger på ila året. Slik som boxere, sokker, deo og after shave. Min mann bytter en flaske vin med sin søster, men har også sluttet å gi til sine nevøer som er godt etablert. Anonymkode: 22708...d27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 Da jeg vokste opp så var regelen at tanter og onkler ga til sine nevøer/nieser frem til konfirmasjonsalder før det sa stopp. Noe som var forståelig fordi vi var ganske mange. Nå er det såpass få som jeg er tante til at jeg gir til den enda, selv om de er voksne. Men jeg kommer nok ikke til å gi til deres barn fremover. Det kommer antagelig til å stoppe der. Anonymkode: 6164c...a05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg skjønte ikke spørsmålet. Mine foreldre og svigerforeldre får gaver. Mine to voksne barn får gaver. Min bror med kone får gaver og mannens søster med mann får gaver. Deres til sammen 5 barn får gaver (altså mine/våre nieser og nevøer). Flere gir vi ikke gaver til, så problemet anser jeg som ikke-eksisterende. Mine to voksne barn får fortsatt gaver av alle nevnt ovenfor, og jeg/vi vil fortsette å gi gaver til niese og nevøer så lenge vi lever, antar jeg. Jeg skjønner ikke den kronologien det er snakk om. Anonymkode: bd583...764 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 Kronologisk rekkefølge på slektstreet Jeg gir til mannen og til venninner og mine to søsken. Lenge siden mine tantebarn ble voksne så de kjøper jeg ikke til. Jeg gir presanger til mine nærmeste fordi jeg ønsker det❤️ Blodsbånd, slektstreet og kronologisk rekkefølge har minimalt med hvem jeg gir presanger til. Anonymkode: d790f...877 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kronologisk rekkefølge på slektstreet Jeg gir til mannen og til venninner og mine to søsken. Lenge siden mine tantebarn ble voksne så de kjøper jeg ikke til. Jeg gir presanger til mine nærmeste fordi jeg ønsker det❤️ Blodsbånd, slektstreet og kronologisk rekkefølge har minimalt med hvem jeg gir presanger til. Anonymkode: d790f...877 Hos oss har ein praktisert å gi gaver til de på slektetreet som ein har mest kontakt kontakt med, og nærmest slekt, ikkje aldersbestemt. Ellers har ein praktisert å gi gaver til dem ein får gaver /oppmerksamhet som ikkje er tilknyttet slektstreet. Anonymkode: beced...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #8 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter kronologisk rekkefølge? Hva mener du? At man kjøper/gir/deler ut til eldste først og så yngre og yngre? 🤔 Anonymkode: 7b3ee...936 https://no.quora.com/Hva-er-et-slektstre Kronologisk betyr at noe er ordnet etter rekkefølge ! Anonymkode: beced...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Da jeg vokste opp så var regelen at tanter og onkler ga til sine nevøer/nieser frem til konfirmasjonsalder før det sa stopp. Noe som var forståelig fordi vi var ganske mange. Nå er det såpass få som jeg er tante til at jeg gir til den enda, selv om de er voksne. Men jeg kommer nok ikke til å gi til deres barn fremover. Det kommer antagelig til å stoppe der. Anonymkode: 6164c...a05 Her hos oss bruker ein ikkje utrykket nevøer eller nieser når ein snakker om slektsbånd. Ordet «niese» kommer fra fransk nièce, av latin neptis, femininum av nepos med samme betydning. Det tilsvarende ordet for gutter, «nevø», er avledet av maskulinumformen nepos via fransk neveu. Anonymkode: beced...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Del Skrevet 9. desember 2024 Mine foreldre og bror med samboer er viktigere enn tantebarna, for de har nemlig veldig mange som gir dem gaver! De har ørten og førti besteforeldre, tanter og onkler! Anonymkode: baece...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mine foreldre og bror med samboer er viktigere enn tantebarna, for de har nemlig veldig mange som gir dem gaver! De har ørten og førti besteforeldre, tanter og onkler! Anonymkode: baece...487 Foreldre--Egne barn / barnebarn / ektefelle Bror / søster m / barn Søskenbarn /tanter /onkler er forlengst avsluttet å gi julegaver, Anonymkode: beced...7c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://no.quora.com/Hva-er-et-slektstre Kronologisk betyr at noe er ordnet etter rekkefølge ! Anonymkode: beced...7c9 Det forstår jo alle, men ikke hva du mener med å gi gaver i kronologisk rekkefølge. For det må jo enten bety å gi til den eldste først og jobbe seg nedover, eller omvendt. Men det ser ut som du egentlig lurer på noe helt annet, altså hvem man gir til i det hele tatt. Anonymkode: 04c25...05a 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #13 Del Skrevet 10. desember 2024 Foreldre, en søster og en nevø. pluss to tanter og en onkel. Den andre onkelen får ikke da han har tre barn som heller får😅 Pluss en kusine til. og, en fetter og hans kone på farssiden. Anonymkode: bc908...a19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #14 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://no.quora.com/Hva-er-et-slektstre Kronologisk betyr at noe er ordnet etter rekkefølge ! Anonymkode: beced...7c9 Ja, alle bortsett fra deg vet vel hva kronologisk rekkefølge er. Eldste først og yngste sist. Men vi skjønner ikke hvordan det har noe med hvem man kjøper julegaver til. Kronologisk rekkefølge er altså bare hvordan man viser ting som man allerede har på lista, og sorterer dem etter alder. Det har ingenting med hva som skal være på lista, bare i hvilken rekkefølge den vises. Hadde det vært selve pakkeåpningen, så kunne det gitt mening, men rart. Hadde brukt omvendt kronologisk rekkefølge i så fall, at de yngste fikk åpne gavene sine først og så de eldste til slutt. Anonymkode: bea3d...2ff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kålrota Skrevet 10. desember 2024 #15 Del Skrevet 10. desember 2024 Hæ? Vi gir ikke til søsken, men til nieser/nevøer. Det holder, det er 14 til sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #16 Del Skrevet 10. desember 2024 Vi gir kun til de vi er sammen med på selve dagen. Anonymkode: 1fb78...844 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #17 Del Skrevet 10. desember 2024 Vi gir til egne barn, nevøer og nieser opp til 18 år, foreldre og enkelte familiemedlemmer vi har mye kontakt med. Gir små hjemmelagde gaver til søsken, men ikke noe dyre greier. Syns det er fint å få/gi en liten oppmerksomhet, men det store gavekjøret har vi kuttet ut for lenge siden. Anonymkode: 36de8...82b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #18 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): https://no.quora.com/Hva-er-et-slektstre Kronologisk betyr at noe er ordnet etter rekkefølge ! Anonymkode: beced...7c9 Feil. Krono/chrono betyr tidsrelatert på Latinsk. En kronologisk rekkefølge er noe som er sortert i tid. I denne sammenhengen er det naturlig å tenke at det er alder på gavemotakerne det er snakk om. Så fra yngst til eldst, eller fra eldst til yngst. Anonymkode: 1fb78...844 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #19 Del Skrevet 10. desember 2024 Nå gir vi til våre foreldre og våre barn og barnebarn. Gav til søsken frem til de fikk egne barn, etter det gav vi ikke til dem, men til deres barn frem til de ble 18. Nå er alle nieser og nevøer over 18. Anonymkode: 1ec14...4e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #20 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Foreldre--Egne barn / barnebarn / ektefelle Bror / søster m / barn Søskenbarn /tanter /onkler er forlengst avsluttet å gi julegaver, Anonymkode: beced...7c9 Hvorfor siterer du meg? Anonymkode: baece...487 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå