AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #41 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg tenker det er på tide at hun får faste utgifter som må betales hver måned. En liten husleie til dere, månedskort, linseabonnement, trening, Spotify osv. I tillegg kommer innkjøp som godteri, kosemat, kosmetikk, klær og gaver. Hun må lære seg å budsjettere. Anonymkode: 327b3...904 Hun kan vel budsjettere om hun har spart en del? Nei, hun skal ikke betale husleie når hun går på vgs. med det regimet ditt hadde det jo vært bedre og flytte hjemmefra og få stipend og lån .du hadde vel fortsatt hatt forsørgerplikt. Anonymkode: 1b248...e3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #42 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever 🙄 herregud så tafatt Anonymkode: c8711...44c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 10. desember 2024 #43 Del Skrevet 10. desember 2024 Du må jo finne ut hvor det kommer fra da. Venninnene hennes har jo tydeligvis også råd til å spise ute. Kanskje de er i en mye bedre økonomisk situasjon? Kanskje hun ser seg selv i lys av dem? Du kan jo ellers bare si at hvis hun ikke spiser ute så sparer hun mye... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #44 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg synes faktisk ikke ungdommen skal straffes med inndragelse av lommepenger hvis de begynner og jobbe så sant foreldrene har grei økonomi. Oppfordre til og spare absolutt, men det ser det jo ut som hun gjør. Anonymkode: 1b248...e3b Hæ, får 18-åringen med egen jobb lommepenger OG alt dekket hjemme? Anonymkode: 1aff1...e2b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #45 Del Skrevet 10. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hæ, får 18-åringen med egen jobb lommepenger OG alt dekket hjemme? Anonymkode: 1aff1...e2b Ser mange her er så utrolig sjokka av dette. Skjønner ikke helt hvorfor. Skal ungdommen bli straffet for å jobbe ved at foreldrene gir dem mindre penger enn de ville gjort om de ikke jobbet? Det gir jo ingen mening. Man har forsørgerplikt for 18åringer som går på VGS. Det er ganske normalt å også gi dem lommepenger. Så sykt mange kjipe foreldre som svarer her på KG herregud. Anonymkode: dd585...7a4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #46 Del Skrevet 10. desember 2024 Dattera di er bortskjemt. Og enda verre, gjerrig. Beklager å måtte si det. Men det kan blir bedre. Anonymkode: 0b0f9...6d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #47 Del Skrevet 10. desember 2024 Carrot skrev (12 timer siden): hva med å tro henne på at hun føler hun har dårlig råd og i stedenfor å presse din mening på henne bare akseptere at hun har det slik sånn hun ser det og for henne er dettenoe som er vanskelig? Det at du TS mener hun tar feil betyr ikke at hun faktisk tar feil for hun er ikke deg og motsatt, det er snakk om følelsen av å ha dårlig råd - den er ikke kvantitativ og målbar etter din fasit. Noe av det dummeste jeg har hørt. Barn klarer helt fint å bli ansvarliggjort. En 18 åring med 100 k har ikke dårlig råd. Å hele tiden føle man har det uansett hva man har, er oppskriften på gjerrighet, et av verdens minst sjarmerende egenskaper. Anonymkode: 0b0f9...6d0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 11. desember 2024 #48 Del Skrevet 11. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Noe av det dummeste jeg har hørt. Barn klarer helt fint å bli ansvarliggjort. En 18 åring med 100 k har ikke dårlig råd. Å hele tiden føle man har det uansett hva man har, er oppskriften på gjerrighet, et av verdens minst sjarmerende egenskaper. Anonymkode: 0b0f9...6d0 hvor unngår man å "ansvarliggjøre" noen ved å ta deres meninger og oppfatninger seriøst? Det at du og jeg har ulike meninger betyr ikke at dine ikke er valide gjør de vel? Hvis jeg forsøker undergrave deg og meningene dine reagerer du, som nå.. Du vil rope høyere, kjempe hardere for at det du mener blir lyttet til.. Hvorfor er det ulikt fra det datteren til TS forsøker gjøre med sin mening? Endret 11. desember 2024 av Carrot 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #49 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ser mange her er så utrolig sjokka av dette. Skjønner ikke helt hvorfor. Skal ungdommen bli straffet for å jobbe ved at foreldrene gir dem mindre penger enn de ville gjort om de ikke jobbet? Det gir jo ingen mening. Man har forsørgerplikt for 18åringer som går på VGS. Det er ganske normalt å også gi dem lommepenger. Så sykt mange kjipe foreldre som svarer her på KG herregud. Anonymkode: dd585...7a4 Veldig enig. Da lønner det seg jo ikke for denne 18.åringen å være flink og jobbe ved siden av skolen da. For da hadde hun jo både fått penger hjemme, mer tid til skole OG mer fritid sammen med venninnene sine Anonymkode: 347be...992 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #50 Del Skrevet 11. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 19.09): … og dette ser jeg at hun faktisk føler og tror på. Til tross for at hun har over 100.000 kr. som hun har spart og jobbet for, bor selvsagt gratis hjemme (siste året på VGS) og kun har noen få venninner og søsken og kjøpe julegaver til. I tillegg får hun klær flere ganger i året. Hun blir sur av å bruke penger på julegaver. Sier at hun må spare. Tror det muligens bunner i en usikkerhet i forhold til hva som venter til neste år og studier. Likevel synes jeg hun virker lite takknemlig over hvor godt hun faktisk har det. Det er nok av dem som VIRKELIG sliter økonomisk til jul! Akkurat nå er jeg så provosert over denne surmulingen hennes. Hun kan jobbe mer hvis hun vil, men hun har jobbet mindre nå pga. skolearbeid. Hun har forøvrig råd til å dra ut å spise med venninner fem, seks ganger i måneden… Hun lar seg «vippe over» av kanskje 3000 kroner til julegaver, og er sur og irritert over dette. Føler hun virker så lite takknemlig og reflektert når hun holder på sånn… Hun får også 500 kr.ekstra til å kjøpe julegaver for, i tillegg til 800 kr. i lommepenger hver mnd. Vi har aldri hatt god råd, men vi har klart oss fint. Er dette vanlig? Har på en «pedagogisk tilnærming» forsøkt å ymte frempå om å flytte fokuset, til å tenke på de som VIRKELIG strever. Får bare beskjed om at jeg ikke skjønner noen ting… Anonymkode: a236c...5c2 Hun prioriterer seg selv men vil ikke gi til andre, personlig hadde jeg sendt henne på hybel og lommepenger ville vært glemme sak ene og alene pga holdningene hennes Anonymkode: 055d6...f15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2024 #51 Del Skrevet 11. desember 2024 Du kan lese andre tråder inne på Kvinneguiden angående julegaver til 25.000kr pr hode for barn, det er storforbruk og lærer bort uvaner til voksenlivet. Tenker at du har gjort noe riktig her med at hun har faktisk spart seg opp en god buffer til høyskole og lignende. At man føler litt ekstra på å bruke hardttjente penger er vell noe de fleste kan relatere til og er høyst normalt. Dette er normal læring dette å, at man lærer å disponere pengene sine fornuftig. Hadde personlig ikke lagt så mye inn i det ts, dette er normalt i økonomisk lære. Og hun lærer nå å forholde seg til budskjett kommer hun til å tjene på i det lange løp. Anonymkode: 707d4...79d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå