Gå til innhold

Datter på 18 år hevder hun har så dårlig råd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du har en bortskjemt datter, du f0r det du oppdrar. 

Anonymkode: b0f91...610

Tror du er inne på noe her, tipper hun klager så voldsomt i håpet om at mor vil synes synd på henne og gi henne mer penger til julegaver. 

Anonymkode: 21350...d40

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Tror du er inne på noe her, tipper hun klager så voldsomt i håpet om at mor vil synes synd på henne og gi henne mer penger til julegaver. 

Anonymkode: 21350...d40

Jeg vet bare selv at som 18 åring bodde jeg alene og etterat alt var betalt hadde jeg totalt 4000 å rutte med til mat og klær. Fikk ingenting fra foreldrene mine, kunne ikke falt meg inn å klage slik denne 18 åringen lever. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Da jeg var 18 år hadde jeg 0 økonomisk hjelp fra foreldre, verken i form av bopel, mat eller penger. 
Jeg måtte tidlig lære meg å ta økonomisk ansvar, studerte og jobbet så mye jeg kunne for å prioritere som jeg ønsket. Jeg tror på å «kastes ut i det», og ville sluttet å gi henne penger. Jeg ville også krevd bidrag der det er naturlig, husleie f.eks. I det minste må hun kjøpe alt til eget forbruk for egne penger.

Anonymkode: 5186d...24d

Foreldre er bidragspliktig så lenge man går på videregående (med maks aldersgrense på 23år), så nei man kan ikke bare kutte ut alt av økonomisk støtte. Å bo hjemme gratis kan være bidraget, og man må koste resten selv, feks.

Anonymkode: c03b8...d99

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vet bare selv at som 18 åring bodde jeg alene og etterat alt var betalt hadde jeg totalt 4000 å rutte med til mat og klær. Fikk ingenting fra foreldrene mine, kunne ikke falt meg inn å klage slik denne 18 åringen lever. 

Foreldre er bidragspliktige til barnet har fullført videregående. Her går 18åringen fortsatt på videregående, da er foreldrene bidragspliktig, altså på lik linje som før hun ble 18år. Men når hun har egen inntekt, kan hun selvfølgelig stå for alt av personlig pleie, klær osv selv. Men bidrag fra foreldre da kan være bo hjemme gratis, mat, feks. Dette burde de prate om, og bli enige.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke 3000kr på venninne gaver er jo hennes eget valg, og hadde ikke orker å hele tatt diskutert dette med henne. Hadde kuttet samtalen tvert og ikke brydd meg mer. Her har 17åringen planlagt sum på gaver med sine venninner, de holder seg på rundt 250kr, og kjøper kun de de helt nærmeste. Så langer på kanskje 1000kr tilsammen da tenker jeg. Forventer ikke at hun kjøper gaver til søsken, foreldre osv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hun har "reservert" de 100 000 kronene for framtiden? Det er mange unge som føler de har dårlig råd, selv om de i teorien har en del penger på sparekonto som de kan bruke. Det betyr ikke at de tenker disse pengene bør brukes nå, og heller bør brukes på større. Jeg ville sett på det som positivt at hun klarer å spare opp såpass mye uten at det går utover det sosiale.

Om det er nødvendig å surmule er jo noe annet, men jeg ville ha droppet hele den "noen folk har det faktisk verre" praten - det er helt sant, men det føles kanskje ikke slik ut i hennes verden når hun sammenligner seg med jevnaldrende. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Forventer ikke at hun kjøper gaver til søsken, foreldre osv.

Hvorfor?! I vårt samfunn er normen å gi julegaver til den nærmeste familien. Å ikke gi barna opplæring i hva samfunnet forventer av dem er å gjøre dem en enorm bjørnetjeneste. Neste jul vil barnet være en voksen, og blir da plutselig kastet ut i noe hun ikke har fått noen opplæring og veiledning i. Hvorfor gjør du det mot barnet ditt? 

Anonymkode: 327b3...904

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemet. Du har en 18-åring som sparer og ikke sløser pengene sine som andre ungdommer på hennes alder. 

Høres ikke pedagogisk å bli provosert av barnet sitt som prøver å være sparsom. Prøv heller å veilede 18-åringen. 

Anonymkode: d2215...92c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å tro henne på at hun føler hun har dårlig råd og i stedenfor å presse din mening på henne bare akseptere at hun har det slik sånn hun ser det og for henne er dettenoe som er vanskelig? 
Det at du TS mener hun tar feil betyr ikke at hun faktisk tar feil for hun er ikke deg og motsatt, det er snakk om følelsen av å ha dårlig råd - den er ikke kvantitativ og målbar etter din fasit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig; hun klager ikke når hun bruker penger på seg selv, men når hun må bruke penger på andre? Det er et veldig dårlig tegn, TS. Har hun empati med andre generelt i livet?

Anonymkode: 5b259...b13

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får hun ukepenger når hun tjener penger selv? Slutt med det.

For å være ærlig tror jeg hun er slik fordi hun kan, med andre ord er det dere som har lagt til rette for det. Hun har tydeligvis ikke blitt korrigert på et tidlig stadium og dere har latt problemet vokse ut av proporsjoner. I tillegg tror jeg problemet for henne er som problemet for veldig mange unge voksne at foreldrene har skapt en standard hjemme som ungdommen ikke på noen måte kan opprettholde på egen inntekt. Hun føler hun har dårlig råd fordi hun er vant til det hun får fra dere. Man høster som man sår. 

Anonymkode: e35a8...0a2

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen folk er bare sånn og synes det smerter å bruke penger uansett hvor mye de har i banken. Min voksne kjæreste kan klage og føle seg sååå fattig når han «må» bruke 10.000 kr på en ferie, selv om han fikk 80.000 i feriepenger og har 250K på sparekonto. I januar må han «passe på» og være «forsiktig» fordi det gikk så mange penger til julegaver måneden før, selv om han gikk 15.000 i pluss etter alle julegaver var kjøpt. Ganske usjarmerende men ganske vanlig.

Anonymkode: 1f4ea...7c9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som om du har en veldig flink datter. Hun går på vgs med alt det innebærer av stress, mas, prøver og evt eksamener. I tillegg har hun greid å spare opp en såpass stor sum fra jobb.

Det er ikke lett å være ung i dag. Studielån og høye boligpriser ligger jo foran henne i åra som kommer. Dette vet hun sikkert. Og da har hun har jo rett i det hun sier at «Hun må jo spare». 

Vil tro at hun føler seg litt dratt mellom ønske om å leve litt-, gå ut å spise med venninner, kjøpe klær osv- og samtidig spare til framtida. 

Du skriver at hun burde tenke på de som virkelig sliter i jula- Kanskje det nettopp er sånne tanker som skremmer henne litt-det å skulle klare seg selv økonomisk som voksen etterhvert. Kanskje dette slår ut som litt frustrasjon og surmuling. 
Bare en tanke. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Du har en bortskjemt datter, du f0r det du oppdrar. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor får hun ukepenger når hun tjener penger selv? 

Anonymkode: e103f...00c

så fordi hun er skikkelig flink og faktisk jobber og har spart opp 100 000kr i en alder av 18.år, så mener dere at hun er bortskjemt og at hun ikke skal få noe hjemme? 

Okay71 skrev (17 minutter siden):

Synes det høres ut som om du har en veldig flink datter. Hun går på vgs med alt det innebærer av stress, mas, prøver og evt eksamener. I tillegg har hun greid å spare opp en såpass stor sum fra jobb.

Det er ikke lett å være ung i dag. Studielån og høye boligpriser ligger jo foran henne i åra som kommer. Dette vet hun sikkert. Og da har hun har jo rett i det hun sier at «Hun må jo spare». 

Vil tro at hun føler seg litt dratt mellom ønske om å leve litt-, gå ut å spise med venninner, kjøpe klær osv- og samtidig spare til framtida. 

Du skriver at hun burde tenke på de som virkelig sliter i jula- Kanskje det nettopp er sånne tanker som skremmer henne litt-det å skulle klare seg selv økonomisk som voksen etterhvert. Kanskje dette slår ut som litt frustrasjon og surmuling. 
Bare en tanke. 

Enig’! 
syns hun er kjempeflink jeg! Selvsagt svir det å bruke penger man har jobbet og spart opp på andre. 
Hun er 18.år - tydeligvis flink til å jobbe og spare penger. Hva med å gi henne litt skryt i stedet? 

Anonymkode: 347be...992

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdratt til å bli Sosialist? Medlem i AUF? 

Eller medlem i Visjon Norge "kjøp uten penger"

Anonymkode: 44a34...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så fordi hun er skikkelig flink og faktisk jobber og har spart opp 100 000kr i en alder av 18.år, så mener dere at hun er bortskjemt og at hun ikke skal få noe hjemme? 

Anonymkode: 347be...992

Tenk. Før i tiden var det å bidra hjemme en selvfølge. Nå skal det betales 100.000 kr. 

Anonymkode: 076d7...b77

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal hun bruke så mye penger på julegaver? 100 000 er jo ingenting i dag, hun tenker kanskje og komme inn på boligmarkedet? Skjønner godt at hun føler hun har dårlig råd. At hun spiser så mye ute er jo dumt. Så det kan hun jo slutte med, selv om jeg godt skjønner at det er en kjip alder og falle utenfor sosialt. Hadde anbefalt henne og roe ned på julegavene, det var jo veldig mye. 

Anonymkode: 1b248...e3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tenk. Før i tiden var det å bidra hjemme en selvfølge. Nå skal det betales 100.000 kr. 

Anonymkode: 076d7...b77

What? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor får hun ukepenger når hun tjener penger selv? 

Anonymkode: e103f...00c

Jeg synes faktisk ikke ungdommen skal straffes med inndragelse av lommepenger hvis de begynner og jobbe  så sant foreldrene har grei økonomi. Oppfordre til og spare absolutt, men det ser det jo ut som hun gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...