AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #121 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Kan du lese? Det står at det ikke er i strid med forbudet, ikke at det ikke er forkynning. Ikke i strid med forbud mot forkynning er så klart som det kan bli, det er ikke forkynning. Ellers ville det vært forbudt. enda1anonymbruker skrev (1 time siden): Eg tviler sterkt på at eit klart flertall i Norge er kristne idag forøvrig. Flertallet er det, og støtter ikke å avvikle vår kristne kultur og tradisjoner fordi noen ateister er lettkrenket og ikke tåler at flertallet ønsker skolegudstjenester. Anonymkode: e71da...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #122 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Men hva har det egentlig å si? 🤷🏼♀️ Skader det noen? Sårer det noen? Jeg forstår virkelig ikke problemet, og jeg er ikke kristen. Anonymkode: 16b28...09f Er det det nivået vi skal legge skolens ressursbruk på? At så lenge det ikke «skader eller sårer» noen så kan vi bruke timer på hva som helst, inkludert indoktrinering (forkynning = indoktrinering) av barn? Anonymkode: 7aab4...fac 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #123 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ikke i strid med forbud mot forkynning er så klart som det kan bli, det er ikke forkynning. Ellers ville det vært forbudt. Flertallet er det, og støtter ikke å avvikle vår kristne kultur og tradisjoner fordi noen ateister er lettkrenket og ikke tåler at flertallet ønsker skolegudstjenester. Anonymkode: e71da...5da https://www.kirken.no/nb-NO/om-kirken/diakoni-og-samfunnsansvar/samarbeid-kirke-skole/skolegudstjeneste/ Kirken er klar på at de driver med forkynning. Politikerne vet at en god del av befolkninga blir krakilsk hvis skolegudstjenestene blir forbudt, derfor sier de at de ikke rammes av forbudet. Det at de har en veiledning som går mot loven betyr ikke at de har rett. Hvorfor er ikke en gudstjeneste forkynning? Forklar med egne ord, ikke din feiltolkning av det utdanningsdirektoratet skriver. Anonymkode: eb2da...792 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #124 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg mener at kunnskap og erfaring med hva andre tror og hvordan de praktiserer sin tro er viktig for å være et tolerant menneske. Det er en realitet at kristendommen har hatt og fortsatt har en dominerende posisjon i vårt samfunn. Hva er forkynningen som blir forbudt? Jeg oppfatter forkynning som at man må tro på Jesus eller så havner man i helvete. At Gud nevnes i en sang oppfatter jeg ikke særlig forkynnelse og farlig og ingen blir "omvendt" av det. Jeg går i kirken på juleaften og i begravelser og har vel aldri opplevd det særlig forkynnende. Faktum er at i Norge er jula en blanding av Gud, Jesusbarnet men mest nisser. Vi som ikke tror på noe av dette bør i den grad vi kan akseptere dette og lære om hva andre gjør. Anonymkode: c1fd0...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 16. desember 2024 #125 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ikke i strid med forbud mot forkynning er så klart som det kan bli, det er ikke forkynning. Ellers ville det vært forbudt. Anonymkode: e71da...5da Det er sitert minst 2 ganger (nå 3) fra kirken.no : «En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende». Altså, mener du at ikke kirken selv vet hva forkynnelse er eller ikke er? Forkynningen er så klar som den kan bli, den. Det er vel heller formuleringen av loven som kanskje bør justeres litt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 16. desember 2024 #126 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 19.01): Jeg reagerer på alle som er så redd for å høre om Jesus, for han eksisterer jo ikke, ifølge folk. Da har de heller ikke noe å frykte. Alt med Gud og Jesus skal fjernes, og om de navnene nevnes er det "forkynning". Mye annet som snakkes om og da som burde vært tatt ut av skolen. Anonymkode: e9fca...5cf Det er jo ikke oss som ikke tror som frykter noe, men utrolig nok, så kommer ikke moral fra Gud. Derfor bekymrer vi oss for andre. Kristendommen er basert på frykt og trusler (hvis du ikke tror/lever «riktig», kan du glemme evig kjærlighet). Denne frykten styrer og begrenser vanvittig mange liv. I denne tråden er det snakk om Gudstjenester, og en gudstjeneste er forkynning. Det er ingen som hyler om å fjerne religionslære fra skolen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #127 Del Skrevet 16. desember 2024 Påkrevd skrev (11 minutter siden): Det er sitert minst 2 ganger (nå 3) fra kirken.no : «En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende». Altså, mener du at ikke kirken selv vet hva forkynnelse er eller ikke er? Forkynningen er så klar som den kan bli, den. Det er vel heller formuleringen av loven som kanskje bør justeres litt. Jeg innbiller meg at en skolejulegudstjeneste er langt mindre forkynnende enn en vanlig skolegudstjeneste men hva vet jeg? Men hvor går grensen? Jeg oppfatter ikke enhver som nevner Gud som en som forkynner. Heller ikke enhver som roper på fanden. Anonymkode: c1fd0...150 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 16. desember 2024 #128 Del Skrevet 16. desember 2024 mommyaka skrev (På 14.12.2024 den 19.16): Så dere som ikke liker gudstjeneste og ikke vil at barna skal gp...dere har heller ikke konfirmasjon til barna? Der har vi et godt eksempel på problemet. Religionen dikterer hvordan folk skal leve livene sine. Det er nettopp det vi mener er feil. Av den grunn er det også opp til de det gjelder om de ønsker å konfirmere seg eller ikke. Det er ment som en bekreftelse på at man tror. Det kan ikke Mamma og Pappa gjøre. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 16. desember 2024 #129 Del Skrevet 16. desember 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg innbiller meg at en skolejulegudstjeneste er langt mindre forkynnende enn en vanlig skolegudstjeneste men hva vet jeg? Men hvor går grensen? Jeg oppfatter ikke enhver som nevner Gud som en som forkynner. Heller ikke enhver som roper på fanden. Anonymkode: c1fd0...150 Uten sammenlikning forøvrig, men er det helt ok hvis ungene røyker halve tjallen og ikke hele? Nei, man kan fint nevne Gud (gjerne alle gudene, for gudene skal vite at det er mange av dem) uten å forkynne. Det er det f.eks religionsopplæringen i skolen er til. En gudstjeneste er og blir forkynnende, selv om innholdet varierer noe med sesongene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 17. desember 2024 #130 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 14.12.2024 den 19.39): Det er jo bare å droppe ut av begravelses-dåp-bryllups-konfirmasjonsståket da, hvis du vil bli sett på som tilbakestående og sær. Dette er livets gang og latterlig å klage på det. Er det ikke en glede å delta i livets fester for dine kjære da? Jada, man kan finne fred andre steder, likevel er det en god øvelse å greie å sitte i ro og forholde seg til litt regler og kotyme i kirka. Siden det i livet er nødvendig med deltagelse der. Jeg har ingen medfølelse for deg og dine medsøstre/brødre for å at dere må være litt i kirka. Av og til deltar man av plikt, men man GJØR det uansett. Man ER der. Anonymkode: 82ef6...2f9 Jeg både går i kirka når det er forventet, og klarer helt utmerket å glede meg på andres vegne, men det er umulig å ikke tenke på det latterlige ved å døpe et barn, træ en religion nedover ørene på et menneske som ikke har den minste forutsetning for å vite hva som foregår. Det var dette med religionsfrihet, da. Kanskje greit å vente til man er i stand til å resonnere selv? Og konfirmasjon...greit nok, men la oss kalle en spade for en spade, hvis det ikke var gaver av en viss verdi i sikte, og/eller hver enkelt stå i det individuelt, ikke som en "kompisgjeng" med konfirmasjonsleir og greier...Vet ikke helt hvor mange som hadde orket det året med konfirmasjonsforberedelser da. Bryllup, der står man og lover evig troskap til hverandre, inntil dagen man dør osv, rett i fleisen på selveste herren. Så er det slutt etter noen år for halvparten, og blant de som holder løpet ut, har en haug av dem hoppet til køys med både den ene og den andre. Begravelser går det vel stort sett automatikk i, for de fleste. Man tenker ikke noe annet enn det vanlige, altså kirken, men det kunne med hell arrangeres langt flere humanetiske begravelsesseremonier. Husk det gamle ordtaket "Gud er allmektig, men han trenger alltid mer penger". Jo færre som bruker kirken, jo mer blir det å rutte med for dem. Det er støttemedlemskapene som holder dem gående. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #131 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor er ikke en gudstjeneste forkynning? Forklar med egne ord, ikke din feiltolkning av det utdanningsdirektoratet skriver. Det har Udir allerede forklart godt nok. Anonymkode: e71da...5da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Påkrevd Skrevet 17. desember 2024 #132 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har Udir allerede forklart godt nok. Anonymkode: e71da...5da Men selv kirken sier det er forkynning. Hvis departementer og direktorater skal fortelle kirken hva som er hva, da er den jo uansett helt overflødig, og elevene kan like gjerne bli på skolen og lære noe fornuftig. For eksempel å lese/tolke lover. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 17. desember 2024 #133 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 23.31): Da regner jeg med dere ikke synger nasjonalsangen heller 😊 Må være litt kjipt å vokse opp å ikke engang få synge i 17 mai toget da. De fleste norske julesanger har vel også kristen opprinnelse. Svært mange barnsanger også. Anonymkode: c858d...5f2 Har de? Kan synge de som ikke har det da, f.eks: På låven sitter nissen. Musevisa. Sangene fra Jul i svingen, Jul i blåfjell, barnas superjul… Vi tenner våre lykter Jeg gikk meg over sjø og land osv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. desember 2024 #134 Del Skrevet 17. desember 2024 Største problemet med betegnelsen «kristen» i 2024/2025 er at definisjonen er visket ut og folk svarer i hytt og gevær. »Er du kristen?» bør likestilles med «Er du trosutøvende?». Altså tror du på Gud, Jesus, lever etter bibelen og går i kirken regelmessig for å høre (og spre guds ord)? Veldig, veldig få i Norge i dag vil svare ja på dette. Men veldig mange vil allikevel si at de er kristne. Hvorfor? Fordi kristendommen er en del av de siste tusen årene våres og noe som har satt spor i oss alle. På en eller annen måte, positiv eller negativ. Det er såpass innvevd i kulturen vår at nordmenn flest tror de er kristne fordi de hadde KRLE på barneskolen. Eller ble døpt en gang. Når kirken skal snakke om hvor populære de er så er alle nordmenn kristne og kristendommen har aldri vært så populær noen gang. Og flere yngre har tatt til troen, skal vi tro kirken. Dette er og et viktig poeng og budskap når kirken skal få statsstøtte. Jo flere medlemmer jo mer penger. Jo større popularitet jo mer velvilje. Men så har du realiteten. Færre og færre går i kirken og utøver religionen. Kirkebygg forfaller. DNK må kutte i årsverk. Og når de lokale sognene teller over myntene i kollektskåla så ser de at de må tigge de lokale kommunene og forkynne sin uråd over hvor få som støtter de, at de må kutte i oppvarmingen og malingen for å holde dørene åpne og at det er kommunen som må spytte i så de kan ha råd til altervin. Men aldri har det vært flere troende altså…. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enda1anonymbruker Skrevet 17. desember 2024 #135 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke i strid med forbud mot forkynning er så klart som det kan bli, det er ikke forkynning. Ellers ville det vært forbudt. Flertallet er det, og støtter ikke å avvikle vår kristne kultur og tradisjoner fordi noen ateister er lettkrenket og ikke tåler at flertallet ønsker skolegudstjenester. Anonymkode: e71da...5da Igjen dette med lettkrenket ateister. Du virker ganske krenket over at folk vil ha bort skolegudstjenester. Og jo igjen skolegudstjeneste er forkynning, sjølv om dem mener det ikkje er i strid mot forbudet. Folk kan da gå i kirka så mye dem bare vil på fritida det er absolutt ingen problem. Hvorfor er nå folk så standhaftige at skolegudstjenesten skal bestå. Er dem redd for å miste rekrutteringa kanskje. Kristen kultur og tradisjoner. kristendommen har nå ødelagt for mye norske tradisjoner, men dem har nå bestått. Eg kommer ifra en fjellbygd og når kristendommen kom til bygda så brente dem feler og nærmest forbydde folkedans blant annet. Eg gikk nå på skole med to barn av en erkekonservativ kristen da det skulle være dans i gymmen fikk dem fritak for faren mente det var syndig, djevelens verk. "Snakk om å være lettkrenket forøvrig" Uansett kultur og tradisjoner endrer seg med tiden uansett. Eg tror 9 av 10 barn heller ville valgt å se en koselig julefilm eller bare leke som avslutning enn å gå i kirka. Om det ikkje da hadde vært for påvirkning av foreldre/ lærere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #136 Del Skrevet 17. desember 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det har Udir allerede forklart godt nok. Anonymkode: e71da...5da De har ikke forklart noe som helst, de har danset rundt ordet, men aldri slått fast at det ikke er forkynning. Jeg vil ha et direkte sitat på at skolegudstjenestene ikke er forkynning. I alle artikler jeg har lest hvor politikerne blir spurt så svarer de aldri at skolegudstjenestene ikke er forkynning, da hadde kirken også protestert mot dumskapen. Så uten at du kommer med en begrunnelse fra deg, tror jeg vi alle burde anta at til og med du vet bedre, du bare sier deg enig med de som støtter det du vil ha. Anonymkode: eb2da...792 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #137 Del Skrevet 17. desember 2024 Kaisamaia skrev (7 timer siden): Har de? Kan synge de som ikke har det da, f.eks: På låven sitter nissen. Musevisa. Sangene fra Jul i svingen, Jul i blåfjell, barnas superjul… Vi tenner våre lykter Jeg gikk meg over sjø og land osv. Spoiler Bjelleklang Snømannen Kalle Jeg så mamma kysse nissen Rudolf er rød på nesen Hei hå, nå er det jul igjen Julenissen kommer i kveld Romjulsdrøm Hej mitt vinterland White Christmas Anonymkode: 9f45b...e10 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 17. desember 2024 #138 Del Skrevet 17. desember 2024 Så lenge der er alternativ burde det være greit. Der finnes alltid noen som vil problematisere uansett hva som skjer. La de holde på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2024 #139 Del Skrevet 17. desember 2024 goodbeforelong skrev (7 minutter siden): Så lenge der er alternativ burde det være greit. Der finnes alltid noen som vil problematisere uansett hva som skjer. La de holde på. Så at de bryter opplæringsloven er greit for deg? Anonymkode: eb2da...792 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 17. desember 2024 #140 Del Skrevet 17. desember 2024 Så lenge der er ALTERNATIV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå