Gå til innhold

Skolegudstjeneste og påtvunget øving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Påkrevd skrev (18 timer siden):

Man blir snikbombet med kristendom året rundt. Kirkene ringer i bjellene for å minne oss på at de er der, man "må" i kirken for å delta i dåper, konfirmasjoner, begravelser og bryllup.

Det er Jesuser overalt fra Oktober/November og ut året, og kristne sanger fra morgen til kveld.  Så er det jo påske, da. På TV og Radio er det Gudstjenester ukentlig (minst), på NRK til og med, selv om stat og kirke liksom skal være adskilt. Morgenandakter er det også. Daglig. I min TV-pakke har jeg mulighet til å velge ikke mindre enn 3 kanaler med utelukkende kristent innhold. Null kanaler med andre religioner. Greia er at kristendommen ligger der mer eller mindre subtilt og slurer i livene våre, dag ut og dag inn. Det er helt unødvendig å sende unga direkte til kilden for en skolegudstjeneste for å toppe det. Vil foreldre dytte kristendom inn i hodet på barna, klarer de det helt fint på egenhand, om ikke samfunnet forøvrig gjør jobben. 

Finne fred kan man gjøre i skogen, på en båttur, med en god bok foran peisen og en million andre aktiviteter. I den grad man har behov for å tilpasse seg og sitte i ro, så kan man lære det på....skolen, for eksempel😉 Eller på teater, restaurant, offentlig transport, blant venner, ved middagsbordet hjemme, you name it. 

Det er jo bare å droppe ut av begravelses-dåp-bryllups-konfirmasjonsståket da, hvis du vil bli sett på som tilbakestående og sær. Dette er livets gang og latterlig å klage på det. Er det ikke en glede å delta i livets fester for dine kjære da? 

Jada, man kan finne fred andre steder, likevel er det en god øvelse å greie å sitte i ro og forholde seg til litt regler og kotyme i kirka. Siden det i livet er nødvendig med deltagelse der. Jeg har ingen medfølelse for deg og dine medsøstre/brødre for å at dere må være litt i kirka. Av og til deltar man av plikt, men man GJØR det uansett. Man ER der. 

Anonymkode: 82ef6...2f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 0.20):

Og det likeverdige tilbudet er til KUN fordi skolegudstjenester er forkynning. Hadde det ikke vært forkynning så hadde alle måtte delta. Til og med den norske kirke skriver det på sine sider. 

Anonymkode: 915e2...e54

Nei, det er fordi enkelte ikke ønsker å delta og dermed får et alternativ.

Anonymkode: e71da...5da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 11.12.2024 den 7.58):

Det er funnet spor av bosetninger i Norge fra ca 10.000 år siden. Kristningen av Norge startet for ca 1.000 år tilbake. Og det gjør Norge kun kristent?

De siste 1000 årene har vi vært kristent ja, hedningene er redusert til en håndfull mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 9.16):

Skolegudstjenesten er i aller høyeste grad forkynning. Det er ikke en forelesning hvor de snakker om at "Noen mennesker tror på jesus", osv. Det er en helt vanlig gudstjeneste hvor det legges frem som fakta at jesus og gud finnes. Det er helt bokstavlig talt forkynning. 

En ny lov tredde i kraft fra august i år, og den forbyr forkynning i regi av skolen. 

Du kan blant annet lese om det her: https://www.nrk.no/trondelag/er-skolegudstjenester-lovlig_-nei_-sier-human-etisk-forbund.-ja_-sier-kunnskapsministeren-1.17132913

Anonymkode: 45fd1...93a

Feil: "Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Feil: "Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. Skolen skal tilby et likeverdig alternativ for de som ikke ønsker å delta."

Det er frivillig fordi det er forkynning. Jeg lurer på om religion gjør folk tilbakestående...

Det at våre forfedre fikk kristendommen presset på seg gjør det ikke ok at det skjer med dagens unge.

Anonymkode: eb2da...792

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er frivillig fordi det er forkynning. Jeg lurer på om religion gjør folk tilbakestående...

Det at våre forfedre fikk kristendommen presset på seg gjør det ikke ok at det skjer med dagens unge.

Den påstanden er det Utdanningsdirektoratet har motbevist. Det er ikke forkynning, likevel har man valgt å tilby et alternativ.

Kristendommen ble innført frivillig for det meste, de fleste konverterte av egen fri vilje, og et klart flertall er fortsatt kristne idag og støtter opp om vår kristne kulturarv og tradisjon. Lettkrenkede ateister må bare finne seg i dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Anonymkode: 915e2...e54

Ser ikke problemet, syns heller at du lager styr. Snakk om å  være lett krenket. 

Anonymkode: 2fa31...276

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Den påstanden er det Utdanningsdirektoratet har motbevist. Det er ikke forkynning, likevel har man valgt å tilby et alternativ.

Kristendommen ble innført frivillig for det meste, de fleste konverterte av egen fri vilje, og et klart flertall er fortsatt kristne idag og støtter opp om vår kristne kulturarv og tradisjon. Lettkrenkede ateister må bare finne seg i dette.

Hva er kriteriene for å bli omtalt og regnet som kristen i Norge egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er tilbud og ikke påbud fordi det er forkynning, hvorfor forstår du ikke norsk. En gudstjeneste er selvfølgelig forkynning. 

Av mine forfedre må jeg nok gå tilbake til mine tippoldeforeldre for finne noen som tok med seg kristentrua helt til graven. Resten kan kanskje kalles kulturelt kristne fordi de fikk kristendommen presset på dem, men jeg tror ingen av dem ville ha støttet at dette fortsatte på grunn av tradisjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er tilbud og ikke påbud fordi det er forkynning, hvorfor forstår du ikke norsk. En gudstjeneste er selvfølgelig forkynning. 

Av mine forfedre må jeg nok gå tilbake til mine tippoldeforeldre for finne noen som tok med seg kristentrua helt til graven. Resten kan kanskje kalles kulturelt kristne fordi de fikk kristendommen presset på dem, men jeg tror ingen av dem ville ha støttet at dette fortsatte på grunn av tradisjon.Anonymkode: eb2da...792

Utdanningsdirektoratet har konkludert med at det ikke er det, og det er de som vet dette best.

Ok, men flertallet er fortsatt kristne i Norge og ønsker ikke å videreføre vår kultur og tradisjon. Du får flytte om det plager deg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2024 den 1.14):

De siste 1000 årene har vi vært kristent ja, hedningene er redusert til en håndfull mennesker

Æh nei: 

Stadig færre tror på Gud

Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har falt fra 53 prosent i 1985 til 30 prosent i 2020. 

https://www.nrk.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud-1.15035995

Anonymkode: 7aab4...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Æh nei: 

Stadig færre tror på Gud

Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har falt fra 53 prosent i 1985 til 30 prosent i 2020. 

https://www.nrk.no/nyheter/stadig-faerre-tror-pa-gud-1.15035995

Feil, disse tallene stemmer ikke. SSB sine tall viser fortsatt et flertall som tror på Gud. Og et klart flertall av nordmenn sier de er personlig kristne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Feil, disse tallene stemmer ikke. SSB sine tall viser fortsatt et flertall som tror på Gud. Og et klart flertall av nordmenn sier de er personlig kristne.

Er du kristen? For i så fall skal du ikke lyve,

«Nye tall fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen kaller seg «personlig kristen». Det er like mange som det var i 1985.»

https://www.nrk.no/nyheter/21-prosent-av-befolkningen-kaller-seg-personlig-kristne-1.16816467

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utdanningsdirektoratet har konkludert med at det ikke er det, og det er de som vet dette best.

Ok, men flertallet er fortsatt kristne i Norge og ønsker ikke å videreføre vår kultur og tradisjon. Du får flytte om det plager deg sånn.

Det står ikke at det ikke er forkynning på Utdanningsdirektoratets sider, så del link til der de fastslår det. Jeg leser det de skriver som at det er fritak fordi det er utøvelse av religion.

Dette er mitt hjemland, så her vil jeg være og hjelpe med å forsvare våre menneskerettigheter. Du kan flytte da du ønsker et mer autoritært kristent land som ikke bryr seg om menneskerettigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du kristen? For i så fall skal du ikke lyve,

«Nye tall fra Norsk Monitor viser at 21 prosent av befolkningen kaller seg «personlig kristen». Det er like mange som det var i 1985.»

https://www.nrk.no/nyheter/21-prosent-av-befolkningen-kaller-seg-personlig-kristne-1.16816467

Norsk monitor sine tall er uriktige ,og har vært det siden 80-tallet. SSB sine tall viser et klart flertall som er kristne og tror på Gud,

Det står ikke at det ikke er forkynning på Utdanningsdirektoratets sider, så del link til der de fastslår det. Jeg leser det de skriver som at det er fritak fordi det er utøvelse av religion.

Dette er mitt hjemland, så her vil jeg være og hjelpe med å forsvare våre menneskerettigheter. Du kan flytte da du ønsker et mer autoritært kristent land som ikke bryr seg om menneskerettigheter.

"Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. 

Så nei, det er ikke forkynning i skolegudstjenesten, selv om det kveruleres fra lettkrenkede ateister om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Og dem som ikke konverterte møtte gjerne sverdet eller flyktet til Island.

Angående "lettkrenkede ateister"

Er det ikkje noe som heter å kaste den første stein. Religiøse har som regel ingenting dem skulle sagt om hvem som er lettkrenka eller ikke.

Var jo en monty python film " Life of Brian" som ikke ble vist i norge da den visstnok var blasfemisk. Svenskene reklamerte med at filmen var så morsom at den ble forbudt i Norge.

Eg tviler sterkt på at eit klart flertall i Norge er kristne idag forøvrig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Norsk monitor sine tall er uriktige ,og har vært det siden 80-tallet. SSB sine tall viser et klart flertall som er kristne og tror på Gud,

"Utdanningsdirektoratet vil presisere at tilbud om deltakelse på skolegudstjenester ikke er i strid med forbudet mot forkynning i opplæringsloven § 14-5. 

Så nei, det er ikke forkynning i skolegudstjenesten, selv om det kveruleres fra lettkrenkede ateister om dette.

Kan du lese? Det står at det ikke er i strid med forbudet, ikke at det ikke er forkynning. Utdanningsdirektoratet oppfordrer skolene til å bryte opplæringsloven i sin veileder, men selv ikke de er så tett i pappen at det sier at en gudstjeneste ikke er forkynning. Jeg vil gjerne at dette havner i retten, så kan jurister se på lovteksten. 

Du er bare enig med Utdanningsdirektoratet fordi du vil ha skolegudstjeneste, jeg har ikke sett en god begrunnelse for hvorfor de har rett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan du vel linke til de tallene da. Såvidt meg bekjent har SSB ikke statistikk ang. «tro på Gud» siden 2008, og mye har skjedd etter den tid. For øvrig må du også vise til kilde på at Norsk Monitor sine tall er uriktige. Ellers blir det jo bare din personlige mening, og den trenger vi jo ikke ta hensyn til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva har det egentlig å si? 🤷🏼‍♀️ Skader det noen? Sårer det noen? 

Jeg forstår virkelig ikke problemet, og jeg er ikke kristen. 

Anonymkode: 16b28...09f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men hva har det egentlig å si? 🤷🏼‍♀️ Skader det noen? Sårer det noen? 

Jeg forstår virkelig ikke problemet, og jeg er ikke kristen. 

Anonymkode: 16b28...09f

Religionsfrihet, det å bry seg om menneskerettigheter er visst en uting ifølge flere her.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...