Gå til innhold

Skolegudstjeneste og påtvunget øving

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er 90 talls barn er bare synd å se at koselige tradisjoner skal kastes ut vinduet fordi norge nå er multikulturelt. Dette er snakk om kos ikke religion.

Anonymkode: 28566...47d

Ja det er utrolig vondt å se hvordan nordmenn raserer og ødelegger egen historie, tradisjon og kultur. Gullungen dereds skal for all del ikke lære om norsk historie og tradisjon. 

Anonymkode: 075af...bb3

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I klassen til barnet mitt er over halvparten av tiåringene på Snapchat. Jenta mi føler seg utenfor som en av få jenter som ikke er det, fordi jeg mener det ikke er bra for tiåringer å henge på sosiale medier med 13-årsgrense. Når det kommer til Snap er det ingen foreldre som bryr seg om at noen barn blir «utenfor». Jeg som mor har et valg, og jeg velger å la jenta mi føle seg «utenfor» fordi jeg mener det er best for henne.  

At det skal være så grusomt for barn å være på skolen og synge På låven sitter nissen, heller enn å sitte i kirka og synge Det lyser i stille grender, kan jeg ikke fatte. Men jeg kan heller ikke forstå at det er så fælt om barnet får høre eller synge med på Det lyser i stille grender eller Deilig er jorden. Dette er jo sanger man umulig kan unngå hvis man bor i Norge. Og julegudstjeneste er jo ikke stort mer enn julefortellingen fra Bibelen og noen få sanger, samt eventuelt noe lystenning og sang av barn. Dette er ikke mer enn et minimum av hva man burde kunne av kristendom for å forstå det norske samfunn og den norske historien/verdenshistorien. 

Anonymkode: 3747e...2bd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er så nitrist at Norge utsletter alle sine tradisjoner og all sin kultur fordi de er livredde for å støte og fornærme 1. 2. og 3. generasjons innvandrere.

Skulle likt å se muslimene skrote sin egen religion fordi nordmenn flyttet dit, hadde ALDRI skjedd.

Men for all del. Brenn alle norske historiebøker, brenn alle norske sanger, brenn all norske flagg da de tross alt er basert på kristne kors. Vi kan jo for all del ikke støte noen!! Kanskje vi heller skal lage et nasjonalflagg med bilde av Allah? 

Anonymkode: 075af...bb3

Er jo i hovedsak HEFerne og ateistene vi stor sett har og takke for det da... 

Anonymkode: 47c3b...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 23.27):

Forkynning som fag er ikke lovlig. 

Det er fortsatt lov å besøke kirken, lære om kristendommen osv på lik linje som man lærer om andre religioner.  

Å dra frem lovparagraften på det ene skolebesøket i kirken rundt jul, ja da tenker jeg mitt.  Snakk om å være vanskelig. 

Og hvordan lærer barn kritisk tenkning om de ikke engang får høre om kristendom? 

Tar ditt barn skade av dette ene kirkebesøket? 

Jeg tror det bidrar til mer respekt og mangfold.  Det er nok flere kristne barn på skolen.  Flott at de andre barna får se deres måte å leve på. 

Anonymkode: c858d...5f2

Ok men da kan kristne barn være med inn i en moske, buddhistisk tempel eller kanskje være med på en satanistisk messe i skoletid. 

Er jo flott at kristne barn får se andres måte å leve på.

For all del er ikke imot at barn lærer om religion på skola, men det kirkebesøket i skoletid har eg aldri hatt sans for. 

Husker vi som ikke ble med i kirka når vi ikke ble tvunget fikk jo noen kjipe oppgaver eller noe som nærmest fungerte som straff.

Ene ganga var det jo litt artig da læreren som var igjen var litt mer avslappa og vi fikk gjøre mer som vi ville, mens læreren gikk på kontoret.

Da satt vi å spillte poker i klasserommet.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er ikke i kirken med skolen, moskeen derimot.

For første gang på mange år skal vi til kirken på julaften.

Sånn som samfunnet har blitt nå kan vi like gjerne gjøre om flagget vårt.

Anonymkode: 00db7...37e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke problemet. Her skal 12 på skolen da han kan velge selv ( eget opplegg) hun på 6 år skal i kirken da jeg ikke har noe imot at hun blir med på dette i 1-2 timer. Når hun blir større kan hun bestemme selv

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det rart det er krig i verden?

Skolegudstjeneste er et fint avbrekk i skolehverdagen. Hadde ikke hatt problem med å sende barna i moskeen eller lignende en gang i året, på samme måte som jeg synes deg er helt problemfritt å sende ungene i kirken.

Å ha respekt for, og lære om andres tro, er også viktig! 

Anonymkode: c15b5...643

Vet du, om de faktisk hadde hatt en rundgang i løpet av året hvor elevene dro fra det ene religionshuset til det andre til de forskjellige høytidene de religionene har, da hadde også ungen min blitt sendt på skolegudstjeneste. 

Men siden de utelukkende sender ungene til kirka, skipper vi det. Da blir det alternativt opplegg. 

Anonymkode: 41909...24e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare ler og rister på hodet av " voksne" folk som rir denne kjepphesten. En skolegudstjeneste er en mulighet til å finne litt fred, få høre juleevangeliet og synge julesanger. Det er en del dannelsesreisen å lære seg å sitte i ro og tilpasse seg. 

Anonymkode: 82ef6...2f9

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg bare ler og rister på hodet av " voksne" folk som rir denne kjepphesten. En skolegudstjeneste er en mulighet til å finne litt fred, få høre juleevangeliet og synge julesanger. Det er en del dannelsesreisen å lære seg å sitte i ro og tilpasse seg. 

Foretrekker heller at barna lærer seg kritisk tenking, tørre å stå for sine egne meninger og si ifra. En å sitte i ro og tilpasse seg.

Religionsfrihet er også frihet ifra religion. Derfor syns eg lite om skolegudstjeneneste i offentlig regi.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes gudstjeneste i regi av skolen er utdatert. Men synes folk må få feire høytiden slik som de vil. Jeg føler tilknytning til det gamle hedenske, da jeg synes de henger fint sammen med naturen og årshjulet. Derfor feirer jeg jul og ikke kristusmesse.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Anonymkode: 915e2...e54

Du overdriver. De kunne gjort det på en Annen måte men seriøst... det er jo koselig med kirke. Jeg som forelder tenker at det er en koselig utflukt hvor barna lærer noe nytt, få sett en fin kirke, kanskje tent lys. De fleste vokser opp lite religiøse uansett.  Og kirke er egentlig for alle uansett religion. Så det er egentlig greit å vite om der hvis man f eks opplever noe vondt eller får problemer i utlandet 

Anonymkode: a8561...794

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket tilbake til da jeg gikk på barneskolen for 35 år siden. Mener vi var i kirken både før jul og påske. 

Julestemning kom da vi satt der og sang julesanger. Har rett og slett bare gode minner derfra. Gikk aldri i kirken utenom (bortsett fra begravelser, konfirmasjoner og lignende).

Ble verken mer eller mindre kristen av å delta, og det var nok langt mer forkynnelse i den tid. 

Anonymkode: c15b5...643

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja til en religionsnøytral skole! UTEN skolegudstjenester. Barn av 80 tallet som ble påtvunget skolegudstjenester hele barndommen, aldri synes det har vært koselig. Juleavslutningen på skolen var derimot noe kjekt som jeg husker ☺️ 

Anonymkode: 6a2b8...df3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 18.52):

Som mor til flere barn i barneskolen så lurer jeg på om jeg er ute og kjøre med mine tanker om denne saken. 

Kort om saken

-mellomstor skole med ca.40% elever av utenlands opprinnelse  

-rektor og øvrig ledelse aktive i kristen menighet.

-sender ut info før jul om at «Nå gleder vi oss til høytiden», (hvorfor ikke skrive juleferie? Er langt fra alle som gleder seg pga den kristne høytiden).

-i påmeldingen til skolegudstjeneste står det at «om foreldre ikke melder på MÅ barnet i kirken».

-alle klassetrinn skal gjøre noe i kirken, sang, julespill, tenne lys eller lignende og under øving må alle være med. Som vi vet er ikke forkynning lov lenger, men her synges det kristne sanger og tennes lys i påvente av jesu fødsel. 

Jeg er ikke hef, kristen, muslim eller annet, men jeg ønsker at regler skal følges. Og som vi vet er forkynning ulovlig i norsk skole.

Kanskje grunnen til at jeg reagerer spesielt er pga den sterke tilhørigheten ledelsen har i en ganske spisset og lite inkluderende menighet? Hvem vet. 

Noen tanker om dette?

Mens forkynning av at barn kan skifte kjønn, er OK? 

Anonymkode: 7c86f...c3c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 23.27):

Forkynning som fag er ikke lovlig. 

Det er fortsatt lov å besøke kirken, lære om kristendommen osv på lik linje som man lærer om andre religioner.  

Anonymkode: c858d...5f2

Bortsett fra at den like linjen ikke er så lik allikevel. Andre såkalte gudshus er på ingen måte like prioritert i norsk skole som kirka. Det er jo fortsatt lov å skippe gudstjenesten og heller sende alle norske barn på moskéen. Lurer på om (orgel)pipa hadde fått en litt annen lyd da.

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 19.58):

Jeg er 90 talls barn er bare synd å se at koselige tradisjoner skal kastes ut vinduet fordi norge nå er multikulturelt. Dette er snakk om kos ikke religion.

Anonymkode: 28566...47d

Julekos er det overflod av, i hele desember. Så er det jaggu juletrefester til langt uti Januar etterpå. Som jeg ser en annen har svart her i tråden, direkte sitert fra kirken.no: "En skolegudstjeneste er per definisjon trosutøvende og forkynnende". klarere kan det neppe sies. Om ikke en gudstjeneste er religion, så er ingenting religion. 

Tro Smo Konosoro skrev (På 11.12.2024 den 9.17):

Hva mener du med "kristendommens brutale innkomst". Hele det norske helsevesenet og velferdssystemet er bygget opp fra at kirken/de kristne på frivillig basis startet å ta seg av syke og svake som ikke hadde midler til å kunne få denne hjelpen.

Det finnes vel knapt et eneste samfunn hvor ikke ressurssterke mennesker/organisasjoner, religiøse eller ei, har tatt seg av syke og fattige på en eller annen måte. De har supert helsevesen i f.eks Japan, en halv planet fra kristendommen. Det gagner samfunnet å ha en friskest mulig befolkning. Velferdssamfunn har med penger å gjøre. Man skal ikke langt tilbake i tid før det ikke var mye å skryte av på det området i Norge heller, dritkristne som vi var. Må jo nesten få nevne at dette velferdssamfunnet fortsatt sier "tusen takk for alt dere bygde opp for oss", til de eldre ved å hive dem inn på et kott på et gamlehjem med vassen mat fra ei plastbøtte (jada, satt på spissen).

AnonymBruker skrev (På 11.12.2024 den 20.25):

Man blir snikbombet med kristendom året rundt. Kirkene ringer i bjellene for å minne oss på at de er der, man "må" i kirken for å delta i dåper, konfirmasjoner, begravelser og bryllup. Det er Jesuser overalt fra Oktober/November og ut året, og kristne sanger fra morgen til kveld.  Så er det jo påske, da. På TV og Radio er det Gudstjenester ukentlig (minst), på NRK til og med, selv om stat og kirke liksom skal være adskilt. Morgenandakter er det også. Daglig. I min TV-pakke har jeg mulighet til å velge ikke mindre enn 3 kanaler med utelukkende kristent innhold. Null kanaler med andre religioner. Greia er at kristendommen ligger der mer eller mindre subtilt og slurer i livene våre, dag ut og dag inn. Det er helt unødvendig å sende unga direkte til kilden for en skolegudstjeneste for å toppe det. Vil foreldre dytte kristendom inn i hodet på barna, klarer de det helt fint på egenhand, om ikke samfunnet forøvrig gjør jobben. 

Finne fred kan man gjøre i skogen, på en båttur, med en god bok foran peisen og en million andre aktiviteter. I den grad man har behov for å tilpasse seg og sitte i ro, så kan man lære det på....skolen, for eksempel😉 Eller på teater, restaurant, offentlig transport, blant venner, ved middagsbordet hjemme, you name it. 

enda1anonymbruker skrev (På 11.12.2024 den 21.34):

Foretrekker heller at barna lærer seg kritisk tenking, tørre å stå for sine egne meninger og si ifra. En å sitte i ro og tilpasse seg.

Religionsfrihet er også frihet ifra religion. Derfor syns eg lite om skolegudstjeneneste i offentlig regi.

Hurra👏 Kritisk tenking er viktigere enn noensinne.

Ref. det jeg skrev over her, at kirken er "overalt". Bytt ut ordene "kirke/kristendom" med "Moské/Islam" i den teksten. Frihet fra religion ville plutselig være noe folk tenkte litt på hva egentlig betyr. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lurer på hvor i alle dager du klarte å finne noe som helst om standpunkt til kjønnsskifte hos barn i teksten du siterte?

Det er like logisk som at jeg ut fra denne tråden skal kunne konkludere med at du er for den russiske invasjonen av Ukraina🤷‍♂️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker julegudstjenester fra grunnskolen som en morsom utflukt. Vi gikk fram og tilbake, det var koselig stemning i kirken, vi sang julesanger og fnisa høyt når presten preka for det var litt kjedelig. Mine barn blir alltid påmeldt julegudstjeneste, det får de faktisk ikke velge selv. Akkurat som at de heller ikke får velge bort å gå med klassen i 17. mai-toget. Det er viktig lærdom om tradisjoner og kultur i Norge. De har også vært i moske og synagoge med skolen. Synagoge var faktisk valgfritt pga trusselsituasjonen. Moskebesøk var ikke valgfritt. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du vet at ordet forkynning er å fortelle, formidle eller overbevise om et religiøst budskap, sant? Såvidt jeg vet er ikke å skifte kjønn en religion og med de lite inkluderende meningene du formidler -som kristen, antar jeg- så er det bare ennå mer viktig å slutte med skolegudstjenester. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på alle som er så redd for å høre om Jesus, for han eksisterer jo ikke, ifølge folk. Da har de heller ikke noe å frykte. Alt med Gud og Jesus skal fjernes, og om de navnene nevnes er det "forkynning". Mye annet som snakkes om og da som burde vært tatt ut av skolen.

Anonymkode: e9fca...5cf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...