AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Den generelle ideen er at før trodde vi at Jorda var flat, men nå vet vi at den er rund. Men hva om gamle kulturer faktisk også visste at Jorda er rund, at Jorda går rundt sola og at vi befinner oss i et solsystem? Det jeg tror er at denne nye bølgen av Flat Jord-troende er initiert av eliten for å diskreditere de som stiller for mange spørsmål. Anonymkode: 49307...591 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #2 Del Skrevet 13. desember 2024 Vikingene som seilte til Amerika, Grønland, Afrika osv., visste selvsagt at Jorda var rund: "I Kongespeilet finner vi følgende leksjon i astronomi: “Ta et brennende lys og sett i et stort rom. Tar du så et eple og henger ved selve luen, så nær at eplet blir hett, da vil det nesten skygge den ene halvdelen av rommet eller enda mer. Men hvis du henger det ved selve veggen, da blir det ikke varmt, og da lyser kjerten over hele rommet, og det blir knapt nok så stor skygge på veggen der eplet henger, som halve eplet selv.” “Nå skal du skjønne av dette at jordkretsen er som en ball, og den kommer ikke alle steder like nær solen. Der hvor det runde hjulet dens kommer nærmest solens vei, der blir det aller hetest. Og noen av de land som ligger rett imot dens loddrette stråler, er ubebyggelige.”" https://www.forskning.no/historie-forskningens-historie/da-jorda-ble-flat/1045244 Anonymkode: 49307...591 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #3 Del Skrevet 13. desember 2024 Tror nok denne «bølgen» av flatjordfolk ikke skiller seg fra andre som ramler i konspibøtta. Det sagt, så er det vel ikke så mange igjen i dag, som faktisk tror jorden er flat. Det er en «teori» som er så absurd og grundig motbevist at ingen normale, oppegående mennesker faktisk tror på det. Anonymkode: db60c...7fa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 13. desember 2024 #4 Del Skrevet 13. desember 2024 Man visste allerede i antikken at jorda var rundt... Det som ble konflikten seinere var ikke flat vs rund jord, men om jorda gikk rundt sola eller motsatt. For det var det man trodde i antikken og middelalderen - at sola gikk rundt jorda. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2024 #5 Del Skrevet 13. desember 2024 Uanonym bruker skrev (7 minutter siden): Man visste allerede i antikken at jorda var rundt... Det som ble konflikten seinere var ikke flat vs rund jord, men om jorda gikk rundt sola eller motsatt. For det var det man trodde i antikken og middelalderen - at sola gikk rundt jorda. Tror nok man visste at Jorda går rundt Sola også, siden Kongespeilet som beskriver det er skrevet i 1250. Anonymkode: 49307...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uanonym bruker Skrevet 13. desember 2024 #6 Del Skrevet 13. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror nok man visste at Jorda går rundt Sola også, siden Kongespeilet som beskriver det er skrevet i 1250. Anonymkode: 49307...591 Jeg vet ikke om det er jordas bane rundt sola den beskriver i det sitatet ditt, i alle fall? Men da Kopernicus hevda at jorda gikk rundt sola rundt 1500, var det kontroversielt, siden det innebar et nytt verdensbilde (heliosentriske vs. det tidligere geosentriske verdensbildet). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 16. desember 2024 #7 Del Skrevet 16. desember 2024 Ja, heliosentrisme er ikke riktig like lett å resonnere seg fram til ved enkle observasjoner som at Jorda er rund, det krevde litt mer arbeid og matematikk å finne ut av. At Jorda er rund (eller i hvert fall ikke flat) kan derimot observeres på mange forskjellige måter i dagliglivet. For eksempel holder det å bo på vestkysten av Norge, med åpent hav i vest der sola går ned, og fjell mot øst. På enhver kveld med fint vær kan man ikke bare se sola forsvinne gradvis under horisonten, men man kan se at den fortsatt en liten stund etterpå lyser direkte på fjellene øst for der man står. Så kryper skyggen av horisonten oppover fjellsidene til de er helt dekket. En observasjon jeg har gjort hundrevis av ganger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sidsel Skrevet 16. desember 2024 #8 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg liker det; en konspirasjonsteori om at konspirasjonsteoriene er plassert der av «eliten». 😄 En slags metakonspi? Eller en dobbeltkonspi? Gøy! 😊 Vi har visst i over 2000 år at jorda er rund. https://fagsjekk.no/faktafeil-i-middelalderen-trodde-folk-flest-at-jorda-var-flat/ I artikkelen her står det også om hvor idéen om at man trodde jorda var flat i middelalderen kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 16. desember 2024 #9 Del Skrevet 16. desember 2024 Sidsel skrev (5 minutter siden): Jeg liker det; en konspirasjonsteori om at konspirasjonsteoriene er plassert der av «eliten». 😄 En slags metakonspi? Eller en dobbeltkonspi? Gøy! 😊 Vi har visst i over 2000 år at jorda er rund. https://fagsjekk.no/faktafeil-i-middelalderen-trodde-folk-flest-at-jorda-var-flat/ I artikkelen her står det også om hvor idéen om at man trodde jorda var flat i middelalderen kommer fra. Alltid morsomt å lese et innlegg fra en med både humor og hjerne..😉 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #10 Del Skrevet 16. desember 2024 Leifr skrev (2 timer siden): Ja, heliosentrisme er ikke riktig like lett å resonnere seg fram til ved enkle observasjoner som at Jorda er rund, det krevde litt mer arbeid og matematikk å finne ut av. Sumererne visste det, en sivilisasjon som døde ut for 5.5000-6000 år siden. Gamle sivilisasjoner var nok langt mer avanserte enn vi tror: https://www.scifireads.com/single-post/2020/01/25/ancient-civilization-knew-far-more-about-our-solar-system-than-they-should-have TS Anonymkode: 49307...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #11 Del Skrevet 16. desember 2024 Leifr skrev (2 timer siden): Ja, heliosentrisme er ikke riktig like lett å resonnere seg fram til ved enkle observasjoner som at Jorda er rund, det krevde litt mer arbeid og matematikk å finne ut av. At Jorda er rund (eller i hvert fall ikke flat) kan derimot observeres på mange forskjellige måter i dagliglivet. For eksempel holder det å bo på vestkysten av Norge, med åpent hav i vest der sola går ned, og fjell mot øst. På enhver kveld med fint vær kan man ikke bare se sola forsvinne gradvis under horisonten, men man kan se at den fortsatt en liten stund etterpå lyser direkte på fjellene øst for der man står. Så kryper skyggen av horisonten oppover fjellsidene til de er helt dekket. En observasjon jeg har gjort hundrevis av ganger. Når vi snakker om solnedgang, så tenkte jeg at det passet å legge inn disse bildene her som jeg har lurt litt på. Tok noen bilder av solnedgangen da jeg var på ferie i sommer. Og er det noen som kan forklare meg hvorfor solen ser halv ut? Ikke ser det ut som skygge heller. Det siste bildet tok jeg med zoom. Anonymkode: 28d37...3c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2024 #12 Del Skrevet 16. desember 2024 Jeg har inntrykk av at flat earthers omtrent vet selv at jorda er rund. De er bare skrullinger som hiver seg på hva det nå skal være omtrent av konspirasjonsteorier, noen blir berømte for det, og de har et samfunn. Litt som en religion eller noe. Anonymkode: f6ebb...b4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest goodbeforelong Skrevet 17. desember 2024 #13 Del Skrevet 17. desember 2024 Alle generasjoner har sine alternative folk og bevegelser. Men nå samles de på sosiale medier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2024 #14 Del Skrevet 19. desember 2024 Som andre her også skriver så er det nok et fåtall av såkalte "flat earthers" som faktisk tror Jorden er flal. Det er en haug beviser mot og ingen for. Anonymkode: a4792...571 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tått Skrevet 19. desember 2024 #15 Del Skrevet 19. desember 2024 AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 18.55): Når vi snakker om solnedgang, så tenkte jeg at det passet å legge inn disse bildene her som jeg har lurt litt på. Tok noen bilder av solnedgangen da jeg var på ferie i sommer. Og er det noen som kan forklare meg hvorfor solen ser halv ut? Ikke ser det ut som skygge heller. Det siste bildet tok jeg med zoom. Anonymkode: 28d37...3c5 Tipper det er fordi sollyset må igjennom veeeldig mye atmosfære når den står så lavt..og at atmosfæren sprer lyset som en konkav linse.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå