Gå til innhold

Innleggelse mentalsykehuse= automatisk bekymringsmelding til barnevern?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble akuttinnlagt på dps pga fødselsdepresjon/psykose når jeg fikk mitt første, barnet hadde det fint hjemme med far og det ble aldri sendt bekymringsmelding til barnevernet da de anså at barnet hadde en trygg omsorgsperson som ivaretok det. 

Anonymkode: d31ef...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spurte samboer som jobber på akuttpsyk. På hans avdeling blir alle pasienter med barn vurdert etter et risiko-skjema. Ved x antall poeng melder de på vanlig måte og ved y antall poeng tar de det gjennom barnevernsvakta. Punktene gir ulikt antall poeng, og at det ikke finnes en annen omsorgsperson (eller et familiemedlem innen OK radius) gir automatisk nok poeng til at de melder inn via barnevernsvakta.

Skal sies at de sjeldent behøver for å melde.

Anonymkode: 3eedb...00d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i akuttpsyk og vi spør alltid om barn under 18 for å kartlegge om de er ivaretatt, men vi sender aldri rutinemessig melding til BV nei. Det skal være reel bekymring før vi gjør det. Vi har jo foreldre hos oss hele tiden, men så lenge barna er ivaretatt er det helt ok.  De er hos oss for å få hjelp, det er positivt det. 

Anonymkode: fcf78...42d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg ble innlagt første gangen ble det sendt bekymringsmelding på automatikk. Selv om barna var hos faren. Jeg var veldig syk da. Er mange år siden og de bor ikke hos meg ennå. Men har hatt samvær da. 

Endret av Purple_Pixiedust
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På akutt avdelingen jeg var i praksis på hadde de det som rutine å sende bekymringsmelding til barnevernet. Dette virket basert på omsorg for pårørende til pasienten og bistanden bvt kunne gi familien, selv om fordommer nok også er den del av det.  Det er ikke strenge krav til å melde bekymring til bvt. De skal i teorien være en ressurs for alle familier, og ikke en belastning eller trussel. I praksis kan de oppleves som og noen ganger også være det sistnevnte, men de som jobber i offentlig sektor og samarbeider med dem har nok stor tillit til arbeidet bvt gjør. 

Sikkert mange som nekter å tro det jeg skriver er sant, men det er min erfaring ialf. 

Anonymkode: 2d5e8...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal foretas en barnekartlegging, og hvis barnet er ivaretatt på en tilfredsstillende måte vil det ikke bli gjort noen ytterligere tiltak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hah, her sendte de bekymringsmelding og skrev i den «vi er ikke bekymret for omsorgen for barna». De ga vel egentlig bare beskjed til barnevernet om at jeg var innlagt. Ble ikke opprettet noe sak..

Anonymkode: 7a2c4...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...