Perine Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg er ingen ekspert, og sprø svor avhenger kun av flaks for min del. Men snakker man om det, så kan alle det plutselig så mye bedre. Jeg synes hele svoren er oppskrytt, men pytt. Jeg fant noen nye triks her Hvordan få sprø svor på ribba: 3 smarte triks du bør kunne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Selve stekingen er ikke viktig etter min mening. Svoren blir perfekt spør enten man steker vanlig eller langtidssteking. Det viktigste er å salte svoren godt og la den ligge med svoren ned et par dager før steking og så dampe ribba under folie litt først. Da blåser svoren seg opp og spriker. Ta den ut av ovnen, ta av folie og bruk en kniv til å skjære opp svoren litt igjen da den kan ha smeltet sammen under dampingen. Dette sikrer sprø svor. Skru opp temperaturen den aller siste tiden og følg godt med så det ikke blir brent. Om alt skulle slå feil så bruk en varmepistol. Dette lærte jeg av Jon Almaas og Praktisk info og det har jeg sett at funker. Svoren er det beste og det er skikkelig skuffende å få servert ribbe uten sprø svor! Anonymkode: 69395...84b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg er sikker på at Fanden selv bor i ovnen og gjør som han vil med ribbene mine, men veldig moro og nyttig å ta med seg alle gode forslag 😄 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 Rute svoren riktig, ikke ned i kjøttet. Salte, gni godt inn i rutene, og la ligge kaldt i to døgn. Skylle svoren godt, tørke godt med papir, la ligge på benken å temperere, mens svoren blir helt tørr. Salte på nytt. Bygge passe opp under ribba, slik at fett renner bort. Dampe. (jeg bruker dampovn, men forsiktig med folie, det kan sette seg i ribba). Steke. Så har jeg alltid litt varmluftgrill på slutten, for å virkelig sikre at svoren "bobler", da står jeg rett ved ovnen og ser på. Anonymkode: 4afc7...114 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 Det må være litt fett på ribba for at man skal få sprø svor. Kjøper man en helt mager ribbe, så blir svoren bare seig. Anonymkode: 2ea52...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg bruker denne oppskriften. https://www.godt.no/oppskrifter/kjoett/svin/1390/eyvind-hellstroems-sproe-ribbe-med-mandelpotetpure Skrur på trikken litt når ribba er ferdigstekt, hvis ikke hele svoren er sprø da. Dekker evt til de delene som er sprø. Har også brukt brenner et par ganger, men med brenner og grill må man være forsiktig å ikke brenne den. Anonymkode: ab809...1aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #7 Del Skrevet 10. desember 2024 Enig med de andre. Det er saltingen dagene i forkant som er avgjørende. Ikke hvordan man steker. Det eneste jeg vil legge til er at når/hvis jeg bruker grillelementet, så pleier jeg også å sette ribben litt ned i ovnen. Da vil varmestrålingen fra elementet fordele seg jevnt, og man unngår at svoren som kommer nærmest elementet, blir svidd. Anonymkode: 2d49c...715 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Enannerldes Skrevet 10. desember 2024 #8 Del Skrevet 10. desember 2024 Du har først ribba en time nedi vann på 180 grader, når du snur den da, så 200-220 grader til svoren er sprø. Er ganske enkelt faktisk, du må bate steke på 200 grader til den er sprø og øse over med fett jevnlig. Foreldra liker å pakke inn i aluminiumsfolie først da, kanskje bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2024 #9 Del Skrevet 10. desember 2024 Jeg kjøpte en first price ferdig krydret ribbe forrige dagen. Tenkte å prøve å gjøre det litt enklere for å sjekke om jeg likevel fikk sprø svor. Jeg har alltid sverget til å ha den opp ned i vann først og så snu den og dampe den. Men jeg droppet å ha den opp ned. Tok den ut av kjøleskapet en time-to før steking. Kryddret litt ekstra, dampet den en time på 230 grader og stekte den deretter på 200 grader i ca 1,5 time. Fikk perfekt svor, helt uten varmluft, oppned og grillelement. Det var mye mindre styr enn jeg vanligvis har syntes det har vært. Jeg fulgte matprat sin stekeoppskrift og det var veldig easy peasy. Anonymkode: 85e2e...182 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amatariel Skrevet 12. desember 2024 #10 Del Skrevet 12. desember 2024 Følger oppskrift og får ganske bra sprø svor av det. Men er alltid områder som ikke blir sprø, men da har en varmepistol gjort susen. Tar ribba ut av ovnen når den er ferdig og bare går over ribba med denne der det trengs. PERFEKT sprø svor over hele. https://www.biltema.no/bygg/maling/maleverktoy/varmluftspistoler/varmluftspistol-hg-2000-2000044667 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #11 Del Skrevet 12. desember 2024 Velger ribbestykke med så rett (flat) svor som mulig. Skjærer svoren helt ned til kjøttet. Salter godt. Legger kuler av sølvpapir under ribben så svoren ligger helt vannrett i ovnen. Langtidssteker. Bruker steketermometer. Griller på 250C når kjøttet har nådd rett temperatur. Står parkert ved ovnen og tar den ut når den skal ut. Anonymkode: 2d54b...7ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hunter7 Skrevet 12. desember 2024 #12 Del Skrevet 12. desember 2024 Følger et forslag fra Hobbykokken: En til to dager før svineribba skal serveres legger jeg det ferdigrutede kjøttstykket i en salt-og-natronlake (Per liter vann: 1 ss salt og 1 ts natron). Kjøttet skal være dekket. Lag evt. mer lake hvis nødvendig. Rett før steking tørker jeg av ribba og masserer godt med pepper (og evt. andre krydderier) inn i kjøttet. Plasserer ribba med svoren opp i ovnen og skrur temperaturen til 120 grader. Og der får ribba bli de neste åtte timene. Resultatet blir veldig mørt og saftig kjøtt og svor sprø som popcorn (mindre risiko for tyggeapparatet). Funker på alle ribbetypene (tynnribbe, familieribbe) og buklist. tl:rd 1 l vann, 1 ss salt, 1 ts natron. 1-2 døgn. 120 C i 8 timer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #13 Del Skrevet 12. desember 2024 Har aldri gjort det særlig komplisert, men alltid fått sprø svor. Før da jeg lagde den i komfyren: Rutet den godt, salt og pepper ett par dager før, dampet den en times tid før den ble lagtidsstekt. Brukte aluminiumsfolie krøllet sammen lagt under ribba for å heve den laveste delen slik at den var tilnærmet like høy over alt. Økte tempen noen minutter for å få siste rest sprø. Nå steker jeg den i airfryer på en time. 170 grader i 15 min, deretter 200 grader 15 min. Så hvile 15 min i airfryeren. Steike god. Anonymkode: 8768e...877 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2024 #14 Del Skrevet 12. desember 2024 Jeg har litt vann i pannen den ligger i. Steker den først litt opp ned, og så snur jeg den. Siste halvtimen steker jeg på max varme. Da pleier det å bli sprø svor. Blir det ikke helt perfekt, går jeg over hele eller områder uten perfekt svor med en blåselampe. Det får ikke blitt feil. Anonymkode: 253f3...c4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. desember 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 18. desember 2024 Jeg prøver akkurat slik som denne nå 😀 spent. Jeg saltet og pepret den i forgårs. Egentlig var den tenkt på julaften,men ribba var tint da jeg kjøpte den, og best før var lille julaften,så derfor blir det heller i dag. Svoren opp under damping, det var nytt. Det testes også. Juleribbe | Joker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2024 #16 Del Skrevet 18. desember 2024 Legger ribba i saltlake med natron et par dager før salting og pepring, og så langtidssteking med kjapp grill til slutt. Anonymkode: a0f7b...740 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. desember 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 18. desember 2024 Perine skrev (8 timer siden): Jeg prøver akkurat slik som denne nå 😀 spent. Jeg saltet og pepret den i forgårs. Egentlig var den tenkt på julaften,men ribba var tint da jeg kjøpte den, og best før var lille julaften,så derfor blir det heller i dag. Svoren opp under damping, det var nytt. Det testes også. Juleribbe | Joker Jeg klarte å brenne svoren, men pytt pytt, det var billig ribbe på en hverdag, så greit nok. Sausen var en pose Toro kjøttkakesaus med ribbekraft, den ble god. Min hjemmelagde surkål varmet jeg i mikroen, men glemte den helt bort til jeg ryddet bort restene. Dette ble mye vås. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå