Gå til innhold

Kjæresten min vil ikke gå i dress på julaften!

Godtnytt
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Hadde følt på veldig disrespect om han kom i vanlige klær i et selskap hos min familie og alle andre pyntet seg! 

Anonymkode: 55c26...225

Jeg er litt forvirret. Er ikke julens budskap kjærlighet/samhold/nestekjærlighet?

Å kreve at noen bruker tusenlapper på nye klær for å delta i et selskap er litt ekstremt. Kanskje har han tanker om overforbruk, eller andre personlige grunner til å ikke ville gå med det antrekket du foretrekker. Hvordan er det disrespect om han kommer ren og pen med vanlige klær?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Londonjenta skrev (5 timer siden):

Han er jo som en trassig unge som ikke vil ha på penklær. Han mangler respekt for deg, din familie og sosiale normer. Hvordan fungerer han egentlig i andre sosiale sammenhenger og på jobb?  Det er ikke selve dressen som er problemet her, men at han ønsker å komme i jeans og genser. Hvis han hadde hatt på skjorte og dressbukse, så ville han ikke skilt seg så veldig ut og det kunne fungert.  

Det har ingenting å gjøre med at han er muslim. Det er rett og slett en gjerrig, egenrådig mann som setter seg selv først, uten omtanke for andre. 

Samme tenker jeg. 

Forstår ikke at man kan være så respektløs overfor sin kjæreste at man nekter å følge en helt normal kleskode fordi man ikke vil. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (7 timer siden):

Hei folkens. Trenger noen råd, meninger eller rett og slett bare å lette hjertet litt. I min familie har jeg alltid vokst opp med at man skal gå i det fineste man eier på julaften. Gutter i fine dresser, og jenter i flotte kjoler. Det er skammelig å gjøre noe annet.

Men nå har jeg en kjæreste som ikke vil gå i dress.. Han er jo tross alt muslim, men han vil være med meg å feire jul da det er tradisjon og ikke religion for oss. Vi har vært sammen et år nå, men dette blir første jul sammen og første gangen har for truffet flere i familien min. Selvsagt vil jeg da være stolt av han. Det er jeg jo også. Han er helt fantastisk og snill. Men jeg om han dukker opp uten dress og i en vanlig jeans og genser (som kun er det han har nesten), så er jeg redd det vil lagt merke til og at jeg vil bli sett ned på. 

Greia er ikke at han ikke har penger heller. Penger har han nok av. Han bare mener det er bortkastet å bruke masse penger på en dress før julaften, SELVOM jeg har sagt at du nå får en fin dress for under 2000kr på dressmann, og at den selvsagt kan brukes mange ganger. Likevel mener han det er tull og at pengene flyr hvis han skal kjøpe seg dress. Og ikke har han penklær i det hele tatt heller.. Et par bukser og vanlige gensere er alt gutten har.

Jeg føler meg barnslig da jeg er en voksen kvinne og reagerer slik, men jeg blir så sint og fra meg at jeg nesten begynner å gråte her jeg skriver. Så si meg, hva er deres umiddelbare tanker? Er jeg gæren eller er han vrang? Hva burde jeg gjøre??

Du er vrang, ja. Helt klart. 

Anonymkode: 60602...8cf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må lære seg å kle seg for anledningen. Er han invitert i selskap der antrekk er pent/dress, så kan han ikke dukke opp i olabukse. Enten skaffer han seg noe pentøy som er innafor, ellers så takker han nei til invitasjonen. Det handler om å vise respekt for vertsskap og de andre gjestene. 

Anonymkode: 74300...48f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spanky skrev (7 timer siden):

Er det dressen du skal ha med på julefeiring eller mannen? 
Du burde akseptere at han ikke ønsker å kjøpe en dress, så lenge han tar på hele/rene klær som ser ok ut.

Enig! Jeg og min familie kunne ikke brydd seg mindre! 

Anonymkode: 5ba25...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han må lære seg å kle seg for anledningen. Er han invitert i selskap der antrekk er pent/dress, så kan han ikke dukke opp i olabukse. Enten skaffer han seg noe pentøy som er innafor, ellers så takker han nei til invitasjonen. Det handler om å vise respekt for vertsskap og de andre gjestene. 

Det var litt vel strengt! Dette er potensiell (sviger)familie - ikke offentlig galla! Mener du at hvis man ikke har råd til dress på julaften, så er man ikke velkommen som fullverdig gjest?!? Huff, så overfladisk! Da ville jeg ikke tilhørt din familie uansett, hvis det var viktigst! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem har dresskode i eget hjem? Det høres rart ut og for meg handler det for mye om fasade. Som noen andre her sa så handler det om samhold, familie og å kose seg sammen. Da er det latterlig uviktig hva folk kler seg i! 

Anonymkode: 4e37d...027

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drohatha skrev (7 timer siden):

Går vel an å møtes på midten med en litt penere bukse og en skjorte? 

Dette må være et greit kompromiss. En bukse og en skjorte trenger man i livet uansett, koster typ 800 kroner på dressmann tilsammen og da ser man helt fint kledd ut.

Respektløst å komme upyntet på en festkveld.

Endret av Sunnfjording
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke ta på seg det han pleier å ha på seg når/hvis han feirer Id?

Anonymkode: 27bd4...69c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UltimateNothing skrev (1 time siden):

Jeg er litt forvirret. Er ikke julens budskap kjærlighet/samhold/nestekjærlighet?

Å kreve at noen bruker tusenlapper på nye klær for å delta i et selskap er litt ekstremt. Kanskje har han tanker om overforbruk, eller andre personlige grunner til å ikke ville gå med det antrekket du foretrekker. Hvordan er det disrespect om han kommer ren og pen med vanlige klær?

Det er jo respektløst å dukke opp i et selskap han er invitert i, og ikke gjøre seg noe flid for å vise at han setter pris på å bli invitert/inkludert til julefeiring. Jeg regner med at han har meninger om hva ts evt skal kle seg i om hun skal i noen slags feiring hos hans familie. 

Hva med deg da, ville du droppet å kle deg noenlunde etter forventningene, når du vet at det er? 

Anonymkode: 30c20...500

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, han ser seg ikke villig til å gå kledd som en voksen person i 5-6 timer? Er du sammen med et lite barn? 😂 Til og med guttungen på 7 her går i dress på julaften...

Anonymkode: 0afef...2a4

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Londonjenta skrev (6 timer siden):

Han er jo som en trassig unge som ikke vil ha på penklær. Han mangler respekt for deg, din familie og sosiale normer. Hvordan fungerer han egentlig i andre sosiale sammenhenger og på jobb?  Det er ikke selve dressen som er problemet her, men at han ønsker å komme i jeans og genser. Hvis han hadde hatt på skjorte og dressbukse, så ville han ikke skilt seg så veldig ut og det kunne fungert.  

Det har ingenting å gjøre med at han er muslim. Det er rett og slett en gjerrig, egenrådig mann som setter seg selv først, uten omtanke for andre. 

Så enig!

Anonymkode: 36975...f84

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis selskapets kutyme er dress og finkjole, så burde en mørk, pen bukse og skjorte være minimum om han ikke går i dress. 

Da er det stusselig å møte opp i dongeri og genser.

Men samtidig, hvor fin er egentlig familien din på det? Det trenger ikke bli en stor sak av det selv om han møter opp med hverdagslige klær når det er dresskode. Annet enn at du blir flau av det.

Selv har jeg opplevd folk møte opp i julepysjamas der det var dresskode... Ingen tenkte særlig over det. 
"Det viktigste er at vi er sammen...", sies det. :nisseblunk:

Endret av Bombasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pass på egen kropp, la han ta seg av sin. Ingen bestemmer hva jeg skal ha på meg, ferdig snakka. 

Anonymkode: fa83d...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han burde vel møte deg og respektere deres tradisjoner. 

Han hadde vel ikke likt om du kom i joggebukse og crocks på noe tilsvarende? 

Men du er voksen som du skriver, dette finner du/dere utav. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var litt vel strengt! Dette er potensiell (sviger)familie - ikke offentlig galla! Mener du at hvis man ikke har råd til dress på julaften, så er man ikke velkommen som fullverdig gjest?!? Huff, så overfladisk! Da ville jeg ikke tilhørt din familie uansett, hvis det var viktigst! 

Jeg sa ikke smoking. Jeg sa pentøy. Noe som er hakket over olabukse og genser. En skjorte og en penbukse er minimum til pentøy. Han behøver pentøy i skapet uansett. Hva hvis han skal i begravelse? På intervju? I fødselsdag? Olabukse hver gang?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får dresser nå med utrolig mye stretch. De er superbehagelige på.

Ellers bør du fortelle om kleskoden og  se hva han gjør... man vil jo ikke ha type uten sosiale antenner heller.

Anonymkode: e2bb7...e3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godtnytt skrev (17 timer siden):

Det er jo akkurat det jeg tenkte på. Men ikke har penger, det sa jeg da ikke? Jeg sa han har penger og det var derfor jeg tenkte vi kanskje kunne spleise litt så han ikke var den eneste uten pynt til jul. Det var han som mente det var bortkastet å bruke penger på dress, men at han ikke har penger til det, det er helt feil. Men, men.. Jeg elsker han uansett hva. Dress eller ikke.

Det med pengene leste jeg feil. Sorry. Det endrer saken. Jeg synes fortsatt at det er flott av en muslim å ikke være sær mht tradisjoner og deltakelse. 

Men det er også veldig barnslig å bare ville gå i jeans uansett anledning. Som sagt er det litt respektløst å ikke kle seg til selskapet man skal i. 

Alle menn bør ha minst 1 dress i skapet, et par normale penbukser og et par skjorter. Dressen bør helst ikke være ensfarget svart (=dørvakt). Et belte som macher et par pensko. Hvis man ikke klarer dette er man ikke en mann, men et bortskjemt barn. En "mannebaby". Det er ingen unntak fra dette!  Kvinner stort sett vet å kle seg etter anledning. Er menn tilbakestående og ute av stand til å makte dette? Nei! Men det har med vaner og hva man er oppdratt til å gjøre. Man må slutte å være ensporet. 

Men ingenting av dette skal være kjøpt på Dressmann. Dressmann er for taxisjfører, bestefedre og konfirmanter. En dress til 2000 er det ingen som trives i! Hvis en mann kjøper tidsnøytrale kvalitetsklær, så har han dem lenge, og har mulighet til å møte enhver anledning på en ordentlig måte. Menn kjøper ikke klær for én anledning. Kjøp heller noe man trives i og liker. Ikke noe som er billig. 

Men igjen. Kjæresten virker real som stiller opp. Det er i og for seg mange muslimer som gjør det, men også mange som er sære. 

Det må kunne gå an å løse dette. Jeg synes også familien din bør være villige til å være litt romslige. Hvis han bare møter i penbukse og skjorte denne gangen, kanskje han tenker litt på dette til neste gang. 

Anonymkode: 89e8d...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en av de fineste julene vi har hatt som familie var den hvor vi bestemte at pysjamas var helt innafor hele jula og alle hadde julepysj for annledningen og vi var fjorten til middag ❤️ vi hadde det helt supert selv uten peklær på altså.. ingen skade skjedd! Ganske utrolig om man skal se på svarene i tråden her..  

Endret av Carrot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (6 minutter siden):

en av de fineste julene vi har hatt som familie var den hvor vi bestemte at pysjamas var helt innafor hele jula og alle hadde julepysj for annledningen og vi var fjorten til middag ❤️ vi hadde det helt supert selv uten peklær på altså.. ingen skade skjedd! Ganske utrolig om man skal se på svarene i tråden her..  

dere kjørte altså tema-jul og alle fulgte dresskoden…. 

Anonymkode: 02033...16f

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...