Gå til innhold

Dersom du hadde levd for 200 år siden, når hadde du vært død?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er faktisk helt absurd å tenke på hvor korte liv mange av oss hadde hatt. Utrolig glad for at jeg lever i dag og ikke for 200 år siden. 

Anonymkode: 4f4a5...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Interessant tema😅 Jeg hadde enten dødd ved fødsel som jo mange gjorde uten moderne utvikling. Eller ved sepsis som 18 åring eller ved første fødsel. Barnet sagt fast og måtte ha vakuum for å komme ut. 

Anonymkode: 3eda9...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert levd enda, 51 år og haugammal. Har aldri hatt noen dødelig sykdom annet enn feber, men aldri så alvorlig at jeg er lagt inn og reddet av leger. Men jeg er jo vaksinert, som de fleste andre her i landet. Så man vet jo ikke hva man kunne fått uten de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepsis som 8-åring vil jeg tro. Hadde jeg overlevd det og blitt voksen, så hadde jeg mistet begge barna. Ett barn ved fødsel og ett som 9-åring. Takknemmelig for dagens medisin og sykehus ❤️

Anonymkode: 0022e...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjollefyr skrev (2 timer siden):

Jeg hadde sikkert levd enda, 51 år og haugammal. Har aldri hatt noen dødelig sykdom annet enn feber, men aldri så alvorlig at jeg er lagt inn og reddet av leger. Men jeg er jo vaksinert, som de fleste andre her i landet. Så man vet jo ikke hva man kunne fått uten de. 

Har du aldri måttet ha antibiotika f eks? En nå enkel infeksjon som kan behandles med ab hos fastlegen kunne på den tiden få dødelig utfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snart 40 og hadde nok levd enda 😃  Aldri vært innlagt, ikke kompliserte fødsler, ikke fått antibiotika eller medisiner generelt 

Anonymkode: cd60e...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har du aldri måttet ha antibiotika f eks? En nå enkel infeksjon som kan behandles med ab hos fastlegen kunne på den tiden få dødelig utfall. 

Ej, jo. Men tenkte ikke på det. Men det er som regel øyebetennelse, eller bihulebetennelse. Kunne sikkert strøket med av det og ja. I så fall har jeg ikke anelse på når jeg hadde dødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først hadde jeg dødd ved fødsel. 

Deretter kanskje av falsk krupp?

Etter det ville jeg muligens ha dødd av urinveisinfeksjon da jeg var 16.

Eventuelt ved brystbetennelse da jeg var 29.

Til slutt ville jeg dødd av astma 🙃

Anonymkode: b7eb5...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det tror jeg faktisk.

Jeg har ulcerøs kolitt og jeg tror jeg hadde blødd i hel om det ikke var for moderne medisin. Helt nødvendig å både kontrollere blodprosent, jernnivå og få stagget sykdommen fra å spre seg videre i tarmen (og dermed enda mer blødning, risk for hull i tarmen, blodforgiftning osv). 

Jeg sliter selv med moderne medisin, har hatt aktiv sykdom siden høsten 2021, prøvd 4-5 forskjellige medisiner og er nå 5 uker på biologisk behandling og jeg har fortsatt en del blod og slim i avføringen. 

Anonymkode: 757e8...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 13.36):

Jeg hadde mest sannsynlig dødd før fødsel ettersom mamma måtte settes igang. Hvis jeg likevel hadde overlevd og blitt født, vil jeg antagelig dødd da jeg fødte selv som 28 åring ettersom jeg måtte ha medisiner for å stoppe blødninger da. 

Anonymkode: 482b1...eda

Det er sant, jeg hadde også muligens dødd før fødsel da jeg også ble satt i gang, jeg hadde sluttet å vokse i magen. 

Anonymkode: 757e8...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

flere ganger, pga alvorlig allergi, blindtarm som sprakk, nyrebekkenbetennelse, stoffskifteproblemer for ikke å snakke om migrenen som ubehandlet ville gjort meg gal! og invalid pga to opererte knær, flere prolapser og ikke minst skadde ryggvirvler etter ulykke - hadde jeg vært hest ville ejg nok blitt pølser rimelig kjapt som best tenkelige utfall.. 

Anonymkode: b21b6...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RS virus som 32-åring. Ble alvorlig syk, fikk hjelp, gikk fint men sliter med senskader på lungene, så har fått astma. 

Anonymkode: 45801...b29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vært død som 24åring. Var da alvorlig syk pga sepsis. Om jeg hadde overlevd, hadde jeg nok vært død som 40åring pga ny runde sepsis.

Anonymkode: d5e9a...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå hadde jo livet tatt en annen vending på den tiden, men dersom vi forutsetter de samme relevante livsbegivenhetene, så ville jeg kanskje dødd under graviditet som 17-åring (preeklampsi). Hadde jeg likevel overlevd ville jeg nok dødd noen få år senere pga komplikasjoner relatert til ubehandlet hypothyreose.

Anonymkode: f3513...923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...