Gå til innhold

Tilføye pasients opplevelse i epikrise

Denstorebjørnen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men om du ser på det skjemaet så må man spesifisere for hvem journalen skal sperres. Den kan ikke sperres for alt og alle.

Anonymkode: 67ab8...c86

Skjønner. Jeg sperret min dps journal fra resten av helseforetaket. Forstod ikke hvorfor en lege trengte å lese om at jeg gikk til dps pga voldtekt når han skulle vurdere et benbrudd. For meg var det invaderende å få spørsmål om det når det var irrelevant for den somatiske skaden. Jeg klarte ikke se den faglige relevansen å spørre meg om tidligere voldtekt mens han undersøker benet mitt. 

Tenkte ts kunne sperre journalen fra legevakt om det ikke var mulig å sperre en enkelt epikrise. Er ikke det mulig det heller?

Anonymkode: fd910...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Skjønner. Jeg sperret min dps journal fra resten av helseforetaket. Forstod ikke hvorfor en lege trengte å lese om at jeg gikk til dps pga voldtekt når han skulle vurdere et benbrudd. For meg var det invaderende å få spørsmål om det når det var irrelevant for den somatiske skaden. Jeg klarte ikke se den faglige relevansen å spørre meg om tidligere voldtekt mens han undersøker benet mitt. 

Tenkte ts kunne sperre journalen fra legevakt om det ikke var mulig å sperre en enkelt epikrise. Er ikke det mulig det heller?

Anonymkode: fd910...474

Hun kan søke om å få sperret det spesifikke journalnotatet for den spesifikke legevakta, men man kan ikke be om å få sperret et journalnotat for absolutt alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denstorebjørnen skrev (10 timer siden):

Teknisk sett er dette selvfølgelig riktig, og jeg håper det også vil være gjeldende praksis. Er imidlertid noe redd for at denne ene psykiaterens "vurdering" vil bli sitert videre, og derav kunne påvirke andre behandlere til å gjøre vurderinger som de ikke ellers ville gjort. Psykiatere er jo også, tross alt, "bare mennesker."

Nei, da er det jo ikke seriøst i det hele tatt. Det er ikke mulig å gi noen en sikker og endelig diagnose etter en førstegangssamtale slik, og det vet også andre behandlere.

Anonymkode: dd1fa...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hun kan søke om å få sperret det spesifikke journalnotatet for den spesifikke legevakta, men man kan ikke be om å få sperret et journalnotat for absolutt alle.

Det er ikke felles journaler i helsevesenet. Legevakta har sin egen journal, og det skal fremgå av journalen at annet helsepersonell har fått tilgang til andre journaler, det skal blant annet være når det er relevant for å sikre en forsvarlig oppfølging og behandling. Det kan ikke gjøres hvis pasienten motsetter seg det, og jo mer sensitivt innholdet er, jo strengere er kravet til å be om pasientens samtykke.

Helsepersonell har også taushetsplikt overfor annet personell som ikke er samarbeidende.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei, da er det jo ikke seriøst i det hele tatt. Det er ikke mulig å gi noen en sikker og endelig diagnose etter en førstegangssamtale slik, og det vet også andre behandlere.

Er nok sant. Det som tærer mest er vel den "psykiske plagen" (apropos) over at det nå finnes et (riktignok "taushetsbelagt") dokument om meg med påstand av "profesjonell" som jeg mener er feil og gjort på syltynt grunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...