Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 #1 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) … Endret 13. desember 2024 av Denstorebjørnen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 Kjedelig å høre at du ikke følte deg forstått. Pasienter har mulighet til å legge inn kommentar hvis noe er feil i journalen. Om du kan legge inn kommentarer om at du er uenig i hans vurdering er jeg mer usikker på. Husk at han ikke har satt diagnose, og at du kan ta opp denne epikrisen med ny behandler og fortelle om din opplevelse Anonymkode: bf300...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #3 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjedelig å høre at du ikke følte deg forstått. Pasienter har mulighet til å legge inn kommentar hvis noe er feil i journalen. Om du kan legge inn kommentarer om at du er uenig i hans vurdering er jeg mer usikker på. Husk at han ikke har satt diagnose, og at du kan ta opp denne epikrisen med ny behandler og fortelle om din opplevelse Anonymkode: bf300...32b Takk for svar. Vet du hvor man eventuelt kan legge inn kommentar? Eller må man gå via skjemaet der man ber om "endring"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Vet du hvor man eventuelt kan legge inn kommentar? Eller må man gå via skjemaet der man ber om "endring"? Du må ta kontakt med behandlingsstedet, dvs legevakt? Jeg er litt usikker på om det kommer så mye godt ut av dette. Husk at de fleste behandlere vet at det gjøres feil vurderinger. Det som står skrevet på et ark av en tidligere behandler er ikke fasit i alle år fremover. Anonymkode: bf300...32b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #5 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) … Endret 15. desember 2024 av Denstorebjørnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (19 minutter siden): (Kan ta feil, men satser på at dette er riktig forum...) Hadde et større psykisk sammenbrudd nylig og endte på legevakt, ble møtt på en god og empatisk måte av sykepleiere osv, men ble ("selvfølgelig") deretter sendt inn til en psykiater hvor, mildt sagt, kjemien ikke var til stede. Etter å ha blitt møtt av helsepersonell der man virkelig fikk følelsen av at noen brydde seg og "så" deg, opplevde jeg denne psykiaterens væremåte som en skikkelig nedtur. Misnøyen min fremkom utvilsomt under det korte møtet, noe som han i epikrisen virker å ha tatt ille opp. Det er nå så, men ut fra dette korte møtet har han også konkludert med en mulig diagnose som ingen annen behandler, i min nå relativt lange av/på-historikk som pasient i psykiatrien, har vært inne på, og det gjør meg opprørt. Jeg er så gørr lei dette journalsystemet der en vilkårlig leges ofte subjektive vurderinger og påstander blir hogget i stein som "sannheter." Lurer på følgende: Vet at man i sjeldne tilfeller kan få endret ting i journal, men tror ikke det er sjanse i havet om det her. Lurer derfor på å sende inn samme "rettekjema" der jeg ber om at det føyes inn nederst (som et "tillegg fra pasient") at ingen tidligere behandlere har vurdert det slik. Har sett noen nettkommentarer om at denne typen "egenkommentarer" skal være mulig å få godkjent... Er det noen som har erfaring med dette og i tilfelle vet om det er forfatteren av epikrisen som må godkjenne det? (for i så fall er vel sjansene små...) Og hvis det ikke er mulig for pas. å i enkelte tilfeller kommentere egen epikrise, så burde det vært mulig... Her bør du, før du gjør noe som helst mer, ta en prat med Pasient og brukerombudet. Betydningen av epikriser og betydningen av det du gjør og får eventuelt lagt til, vil feste ved deg for den som eventuelt leser i ettertid. Et annet alternativ er å få sperret dette notatet? Da kan ingen lese det. Anonymkode: 66c79...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Del Skrevet 9. desember 2024 Det kommer jo veldig an på hvordan psykiateren har skrevet dette. Psykiateren kan ikke skrive noe med sikkerhet. Men de har lov å skrive «jeg opplever at pasienten….» eller «jeg observerer at pasienten prater hurtig, strever med å samle seg, virker irritert…». Men det kan ikke skrives «pasienten er…» eller «pasienten er irritabel». For da konkluderes det med noe. Så lenge det fremkommer at det er en subjektiv vurdering/opplevelse så kan det føres. Du kan selvsagt alltid informere om at du ikke er enig og så journalføres det. Dessverre vil det nok gjerne mer oppfattes som at du ikke aksepterer at helsepersonell ser på dine symptomer med sitt helsefaglige blikk. Anonymkode: 09244...77e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #8 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) … Endret 13. desember 2024 av Denstorebjørnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (2 minutter siden): Dette kan nok være sant. Det viktigste for meg er imidlertid at det fremkommer at annet helsepersonell ikke har vurdert det slik som denne ene personen gjorde. Takk igjen til alle som har svart og kommet med synspunkter. Uansett hva du måtte mene så kan du ikke endre på denne psykiaterens opplevelse og vurdering av deg. Prøver du, og får du en tilflytning så vil du bli sett og vurdert med «psykiatriens øyne». Anonymkode: 66c79...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #10 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 13.11): Endret 13. desember 2024 av Denstorebjørnen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #11 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uansett hva du måtte mene så kan du ikke endre på denne psykiaterens opplevelse og vurdering av deg. Prøver du, og får du en tilflytning så vil du bli sett og vurdert med «psykiatriens øyne». Anonymkode: 66c79...7b3 Helt sant! Det viktige for meg er å få frem at andre psykiatere (som har sett meg over betydelig lengre tid) ikke har vurdert meg slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (12 minutter siden): Helt sant! Det viktige for meg er å få frem at andre psykiatere (som har sett meg over betydelig lengre tid) ikke har vurdert meg slik. Husk at dette kun er en vurdering av deg her og nå av psykiateren. Det er hva han observerte og kun en foreløpig diagnose som gir en retning på hva som kan være riktig behandling videre. En foreløpig diagnose kan endres senere som følge av pasientens utvikling. Anonymkode: dd1fa...0cb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #13 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Husk at dette kun er en vurdering av deg her og nå av psykiateren. Det er hva han observerte og kun en foreløpig diagnose som gir en retning på hva som kan være riktig behandling videre. En foreløpig diagnose kan endres senere som følge av pasientens utvikling. Anonymkode: dd1fa...0cb Teknisk sett er dette selvfølgelig riktig, og jeg håper det også vil være gjeldende praksis. Er imidlertid noe redd for at denne ene psykiaterens "vurdering" vil bli sitert videre, og derav kunne påvirke andre behandlere til å gjøre vurderinger som de ikke ellers ville gjort. Psykiatere er jo også, tross alt, "bare mennesker." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #14 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (3 timer siden): Kan den ikke fortsatt leses av helsepersonell ved stedet hvor den er skrevet? Trodde sperring bare gjaldt at den ikke kan sendes videre til noen, men kan ta feil. Nei. Du kan sperre den for alle, etter det jeg forstår. Anonymkode: fd910...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #15 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Nei. Du kan sperre den for alle, etter det jeg forstår. Anonymkode: fd910...474 Nummer en kan man ikke sperre et spesifikk journalnotat. Nummer to: om man skal sperre journalen for innsyn må man oppgi spesifikke navn på personer som ikke kan se journalen. Anonymkode: 67ab8...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #16 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nummer en kan man ikke sperre et spesifikk journalnotat. Nummer to: om man skal sperre journalen for innsyn må man oppgi spesifikke navn på personer som ikke kan se journalen. Anonymkode: 67ab8...c86 Jeg fikk vite at man kunne det, det gjaldt epikrise fra dps. Alle leger leste det selvom jeg var der for sår på øyet eller brukket ben. Da fikk jeg oppskrift på hvordan jeg sperret den så jeg skulle slippe å svare på psykiske spørsmål når jeg var der for konkrete somatiske ting som brukket ben. Anonymkode: fd910...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #17 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg fikk vite at man kunne det, det gjaldt epikrise fra dps. Alle leger leste det selvom jeg var der for sår på øyet eller brukket ben. Da fikk jeg oppskrift på hvordan jeg sperret den så jeg skulle slippe å svare på psykiske spørsmål når jeg var der for konkrete somatiske ting som brukket ben. Anonymkode: fd910...474 Hva var oppskriften, om jeg kan spørre? Finner ikke fram slikt på nett så lett og div. hjelpetlf man ringer gir gjerne ulike svar... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #18 Del Skrevet 9. desember 2024 Denstorebjørnen skrev (35 minutter siden): Hva var oppskriften, om jeg kan spørre? Finner ikke fram slikt på nett så lett og div. hjelpetlf man ringer gir gjerne ulike svar... Det er så lenge siden, så husker ikke helt. Tror jeg logget inn på helsenorge og gjorde det der, men fant dette skjemaet på nettet nå: https://www.helsenorge.no/49090e/globalassets/skjema/pasientjournal/helse-nord/foresporsel-om-sperring-av-pasientjournal.pdf det er for helse nord, vet ikke hvor i landet du er. Jeg ville ringt sykehuset og spurt hvordan du lettest kan gjøre det. Anonymkode: fd910...474 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Denstorebjørnen Skrevet 9. desember 2024 Forfatter #19 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er så lenge siden, så husker ikke helt. Tror jeg logget inn på helsenorge og gjorde det der, men fant dette skjemaet på nettet nå: https://www.helsenorge.no/49090e/globalassets/skjema/pasientjournal/helse-nord/foresporsel-om-sperring-av-pasientjournal.pdf det er for helse nord, vet ikke hvor i landet du er. Jeg ville ringt sykehuset og spurt hvordan du lettest kan gjøre det. Anonymkode: fd910...474 Forstår, takk skal du ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #20 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er så lenge siden, så husker ikke helt. Tror jeg logget inn på helsenorge og gjorde det der, men fant dette skjemaet på nettet nå: https://www.helsenorge.no/49090e/globalassets/skjema/pasientjournal/helse-nord/foresporsel-om-sperring-av-pasientjournal.pdf det er for helse nord, vet ikke hvor i landet du er. Jeg ville ringt sykehuset og spurt hvordan du lettest kan gjøre det. Anonymkode: fd910...474 Men om du ser på det skjemaet så må man spesifisere for hvem journalen skal sperres. Den kan ikke sperres for alt og alle. Anonymkode: 67ab8...c86 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå