Gå til innhold

Er det feil å besøke sine studentbarn uanmeldt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fordi jeg trenger fem minutter til å omstille hodet. Fordi jeg ikke liker overraskelser eller uplanlagte hendelser. Fordi jeg ikke liker uanmeldt besøk. 

Hvorfor er det så vanskelig for de som liker uanmeldt besøk å akseptere at ikke alle er som dem og å respektere andres ønsker?  Hvorfor er det at du liker å gå på uanmeldt besøk viktigere enn å respektere mine ønsker i mitt hjem?

Anonymkode: ec4c7...c22

Så hvis noe uanmeldt skjer som du ikke kan kontrollere (først til en trafikkulykke, brann i søppeldunken etc) så får du panikk?

Fortsatt ingen som har kommet med en forklaring på dette;

Det er jo ikke noe problem å komme uanmeldt på besøk eller gjøre noe annet spontant med folk lengre sør i Europa. De har jo også barn og har i tillegg lengre arbeidsdager enn nordmenn

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bari skrev (1 time siden):

Det er jo ikke noe problem å komme uanmeldt på besøk eller gjøre noe annet spontant med folk lengre sør i Europa. De har jo også barn og har i tillegg lengre arbeidsdager enn nordmenn

Fordi forskjellige steder, samfunn og kulturer har forskjellige omgangsformer, vaner og sosiale standarder. Det jeg lurer på er hvorfor noen i tråder som dette alltid må trekke fram hva som er vanlig andre steder og ser ut til å mene at utenlandske skikker pr definisjon er bedre uansett, tilsynelatende bare fordi de er utenlandske. Har dere så mindreverdighetskomplekser for å være norske?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.49):

Det er jo ikke helt spontant når du først sjekker snapkart.. 

Anonymkode: 8a96e...0ce

Dette, altså sjekke snapkart, men ikke gidde å ringe og høre om det passer... 

Anonymkode: 8b969...960

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (27 minutter siden):

Fordi forskjellige steder, samfunn og kulturer har forskjellige omgangsformer, vaner og sosiale standarder. Det jeg lurer på er hvorfor noen i tråder som dette alltid må trekke fram hva som er vanlig andre steder og ser ut til å mene at utenlandske skikker pr definisjon er bedre uansett, tilsynelatende bare fordi de er utenlandske. Har dere så mindreverdighetskomplekser for å være norske?

Ja, jeg mener at flere utenlandske skikker er bedre enn de i Norge på flere måter. Gjestfrihet, åpenhet, hilse, smile, si takk, invitere en ny nabo på kaffe m.m. Her har nordmenn mye å lære.

Mange nordmenn er veldig reserverte og det er jo ingen grunn til det bortsett ifra hvis man har en diagnose og jeg nekter å tro at så mange nordmenn har en diagnose!

Greit nok, den gangen Norge var tynt befolket og det var 8 km til nærmeste nabo så kan man jo bli slik. Men det er flere hundre år siden! Hvorfor har ikke sirkelen blitt brutt?

Det er naturlig å trekke frem hvordan det er andre steder fordi nordmenn i 2024 er veldig multikulturelle. Vi har blitt en blanding av folk fra alle verdens hjørner.

For å snu det hele på hodet; Noen mener norske skikker er bedre uansett, bare fordi at de er norske. Vi nordmenn har vanskelig for å ta imot kritikk og det skinner igjennom i flere tråder uansett hva som diskuteres.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ashley jackson skrev (På 9.12.2024 den 18.29):

Jeg reagerer kanskje mest på at du ser kidden hver 3. mnd enda dere bor i samme by? Da er dere kanskje ikke så nær hverandre at dere kan poppe uanmeldt innom.

Han sier han aldri har tid til å stikke innom fordi han går på et studie med mye arbeid, kjæreste som han skal tilbringe tid med, fritidsaktiviteter, kompiser og full jobb to dager i uken og da må han ta igjen studiene i helgen.

Ts

Anonymkode: 78fc7...f2e

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Dette, altså sjekke snapkart, men ikke gidde å ringe og høre om det passer... 

Anonymkode: 8b969...960

Det var en spontan handling og jeg tenkte ikke at jeg skulle ringe der og da når jeg sto utenfor blokken.

Har du aldri gjort en eneste ting uten å tenke over det?

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.12.2024 den 18.27):

Jeg tenker at det er noe uavklart når du er utrygg på om du kan ringe på og føle deg velkommen. Og sønnen din virker litt utakknemlig.  Hadde han reagert på samme måte om en kompis ringte på?  Han virker rett og slett litt bortskjemt. 

Anonymkode: 76f1b...67a

Han hadde muligens ikke reagert slik hvis det var en kompis eller hvis det var moren til hans kjæreste.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Selv om man er ordentlig, så har man jo sex. Og man onanerer. Eller som noen andre skrev, kanskje han hadde planlagt egentid, se en Netflixserie og spise godteri i pysjen mens kjæresten var ute. 

Anonymkode: 5eea9...559

Jeg så at han stod ved kjøkkenbenken da jeg sto utenfor blokken fordi man kan se vinduet og det var lys på.

Hadde jeg ikke sett han så hadde jeg muligens ikke ringt på, og jeg visste at kjæresten ikke var hjemme.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 16.12.2024 den 9.43):

Så hvis noe uanmeldt skjer som du ikke kan kontrollere (først til en trafikkulykke, brann i søppeldunken etc) så får du panikk?

Jepp, det får jeg. Det betyr ikke at jeg ikke puster dypt, tar meg sammen og løser hva-det-enn-er jeg har fått kastet foran meg. Det betyr likevel at jeg bruker opp energi jeg ikke har, og blir minimalt fungerende de nærmeste timene/dagene/ukene alt etter hva som har skjedd. 

Et overraskende halvtimes uanmeldt besøk en lørdag formiddag kan medføre at jeg ikke får vasket de to maskinene med klær eller vasket badet eller klipt plenen eller hva jeg enn har planlagt, fordi det overraskende besøket krevde energien jeg hadde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.28):

Min sønn er 22 år, student og bor sammen med kjæresten sin.

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Han gjorde ikke noe spesielt sa han, men ryddet opp etter at han hadde spist.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

Selvfølgelig er det ok! Det er jo sønnen din, ikke en perifer onkel.

Faktisk mer enn ok, siden dere sees sjelden :) 

Anonymkode: fe741...1e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.12.2024 den 11.30):

Han sier han aldri har tid til å stikke innom fordi han går på et studie med mye arbeid, kjæreste som han skal tilbringe tid med, fritidsaktiviteter, kompiser og full jobb to dager i uken og da må han ta igjen studiene i helgen.

Ts

Du savner sønnen din ❤️ 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp, det får jeg. Det betyr ikke at jeg ikke puster dypt, tar meg sammen og løser hva-det-enn-er jeg har fått kastet foran meg. Det betyr likevel at jeg bruker opp energi jeg ikke har, og blir minimalt fungerende de nærmeste timene/dagene/ukene alt etter hva som har skjedd. 

Et overraskende halvtimes uanmeldt besøk en lørdag formiddag kan medføre at jeg ikke får vasket de to maskinene med klær eller vasket badet eller klipt plenen eller hva jeg enn har planlagt, fordi det overraskende besøket krevde energien jeg hadde.

Vel, jeg regner med stortparten av oss ikke har diagnoser eller lignende som fører til dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 16.12.2024 den 9.43):

Kultur. Kanskje du passer bedre inn lengre sør i Europa?

Anonymkode: 1b7f4...4ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.28):

Min sønn er 22 år, student og bor sammen med kjæresten sin.

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Han gjorde ikke noe spesielt sa han, men ryddet opp etter at han hadde spist.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

liker ikke spontante besøk.

og ville iaf ikke likt om noen kunne se på et kart om jeg er hjemme eller ei. huff!

Anonymkode: 97a96...e99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 15.12.2024 den 19.25):

Hvorfor er det så utrolig viktig for en del her inne at man ringer/sender sms før man kommer på besøk?

Det er jo ikke noe problem å komme uanmeldt på besøk eller gjøre noe annet spontant med folk lengre sør i Europa. De har jo også barn og har i tillegg lengre arbeidsdager enn nordmenn.

Har aldri skjønt trangen til å måtte planlegge absolutt alt hele tiden.

Det har med kultur og gjøre selvsagt. Deres lengre arbeidsdager er mer bedagelige enn våre, ting går i eget tempo. Da er det også lettere og bli forstyrret , man har ikke tidspress. At du ikke skjønner trangen til og planlegge betyr vel bare at du har mye tid? Eksempel fra min hverdag, i dag har jeg senvakt så da har jeg planlagt og vaske hjemmet og ha litt hjemmespa. Hvis noen hadde sett på snap kartet at jeg var hjemme og bestemt seg for og for at dette var en fin tid for besøk kunne jeg bedt personen oppføre seg som et voksent menneske med respekt for andres tid, jeg kunne høflig ha tatt imot besøket og heller tatt den delen av juleforberedelsene i natt ( noe jeg sannsynligvis ville gjort på sønnen til ts sin alder før jeg lærte meg og si ifra ) eller  lekt søreuropeer og gått for manjana tid og sannsynligvis aldri kommet i mål med noe som helst. 

Anonymkode: 93dfd...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er et veldig enkelt svar. Vi nordmenn har det ikke noe travlere enn andre nasjonaliteter, vi har til og med MER fritid og MER ferie enn mange andre.

Jeg er halvt utenlandsk og ser på endel nordmenn som veldig lukket og usosiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det har med kultur og gjøre selvsagt. Deres lengre arbeidsdager er mer bedagelige enn våre, ting går i eget tempo. Da er det også lettere og bli forstyrret , man har ikke tidspress. At du ikke skjønner trangen til og planlegge betyr vel bare at du har mye tid? Eksempel fra min hverdag, i dag har jeg senvakt så da har jeg planlagt og vaske hjemmet og ha litt hjemmespa. Hvis noen hadde sett på snap kartet at jeg var hjemme og bestemt seg for og for at dette var en fin tid for besøk kunne jeg bedt personen oppføre seg som et voksent menneske med respekt for andres tid, jeg kunne høflig ha tatt imot besøket og heller tatt den delen av juleforberedelsene i natt ( noe jeg sannsynligvis ville gjort på sønnen til ts sin alder før jeg lærte meg og si ifra ) eller  lekt søreuropeer og gått for manjana tid og sannsynligvis aldri kommet i mål med noe som helst. 

Anonymkode: 93dfd...50c

Jeg skal love deg at arbeidsdagene i blant annet finans og helse i Italia/Spania/Sentral Amerika slett ikke er noe hvilehjem. Det er mange flere kunder/pasienter, stramme tidsfrister og man kan få innkalling til et møte som starter kl 07.00 og arbeidsdagen kan slutte kl 18.00. Arbeidsdagene i Norge er en lek i forhold.

Likevel så hiver sør europerne seg på med impulsiv middag, kaffe/øl etter arbeidstid selv om vekkerklokken går av 06.00 dagen etterpå.

Nei jeg skjønner ikke trangen til å planlegge alt fordi jeg ser at livet og hverdagen generelt fungerer selv om man ikke planlegger absolutt alt. Problemet er at mange nordmenn, herunder foreldre legger opp til at de små skal være på 2-3 fritidsaktiviteter inkludert dugnad ++. DA blir det stress og det er deres egen skyld.

Foreldrene mine planla fint lite da de hadde barn og full jobb på slutten av 80 og 90 tallet. Det handler om hva man legger det opp til selv.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det er iallefall ikke enkelt å komme hjem etter å ha bodd ute, det kan jeg skrive under på. 

I enkelte land vil folk reagere og tenke at folk er frekke om de ikke hilser til fremmede folk på gata utenfor storbyene. Men om du hilser på fremmede i Norge så er det rart og uhøflig fordi du ikke respekterer folks privatliv. 

Det tar tid å lære seg å være distansert igjen, tid å venne seg til at folk er så lukket, og det tar også myye lengre tid å få venner i Norge enn det gjør mange andre steder. 

Noen av de få tingene jeg er glad for i Norge er at om en mann kjøper en øl/kaffe til meg så vil han forvente en tilbake. Kvinner blir ikke "kjøpt" like mye som i sørlige land, og det er noe av det jeg forteller dem om. Likestilling og hva det innebærer for oss. 

Anonymkode: 38974...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater nordmenn. Så begredelige folk.. Selvfølgelig er det ok å dra på besøk til familie.

Anonymkode: 6488b...243

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Du savner sønnen din ❤️ 

Ja veldig mye.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...