Gå til innhold

Er det feil å besøke sine studentbarn uanmeldt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Herregud så mange originaler det finnes 🤣

Helt greit med spontanbesøk! Jessufader, at det går an å falle helt sammen bare på grunn av at ens egen mor plutselig kommer innom.

Anonymkode: 6488b...243

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Angre fordi man heller vil ha en telefon fra sin mor fem minutter før med forespørsel om det passer enn at hun ringer på døra direkte?

Anonymkode: ec4c7...c22

Det er moren din, ikke en random person.

Jeg bryr meg ikke om moren eller faren min ser meg i pysjbukse eller med bustete hår. De har tross alt skiftet bleie og dusjet meg da jeg var liten, ergo så gjør det ingenting.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene, men ser at flere skriver at man må respektere barnas privatliv. Og jeg er enig i det altså.

Men da måtte jeg le litt når jeg tenker på hvordan mine utflyttede barn er. De kommer og går akkurat som de gjorde før, når de kommer hjem hit. De sier nesten aldri fra, og låser seg også inn hvis vi er borte. Jeg syns det er helt greit altså, jeg vil ha det sånn. Men jeg tror ikke det slår mine barn at mamma og pappa også har et privatliv og at det kanskje ikke er bare å droppe innom. 

Jeg tror nok de egentlig ser for seg at vi sitter i sofaen og lengter etter de 😁

Anonymkode: f8e1d...920

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (2 timer siden):

Jeg bryr meg ikke om moren eller faren min ser meg i pysjbukse eller med bustete hår. De har tross alt skiftet bleie og dusjet meg da jeg var liten, ergo så gjør det ingenting.

Akkurat det bryr ikke meg heller. Jeg foretrekker rett og slett å få en telefon/melding med spørsmål om det passer (svaret er 99% av tiden 'ja' nesten uansett hvem som spør) fordi jeg trenger fem minutter på å skifte hjernemodus. Enkelte av oss trenger rett og slett en liten heads up. For min del kommer det av en personlighetsforstyrrelse, for andre kan det være autisme, angst, depresjon eller andre tilstander som fremkaller behovet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud så mange originaler det finnes 🤣

Helt greit med spontanbesøk! Jessufader, at det går an å falle helt sammen bare på grunn av at ens egen mor plutselig kommer innom.

Anonymkode: 6488b...243

Det er vel ikke snakk om å falle sammen?

Jeg vil gjerne ha en melding eller telefon om det passer- selv om det bare er på 5-10 varsel. Da får jeg stormryddet litt og kanskje funnet frem noe mat på lur. Jeg kan love deg at jeg blir en ti ganger hyggerligere og mer avslappet vertinne. 
Vi har tre barn, så det er jo gjerne ganske rotete her. Jeg er dessuten en litt rotete person- men hjelp så effektiv jeg blir under press.

Min svigermor bor 10-15 min gange unna oss- og vi har flere ganger bedt om at hun sender en melding og hører om det passer før hun kommer bort. Men likevel så dukker hun opp når vi er på vei ut døren, eller når jeg sitter i møte på hjemmekontor eller når huset er bombet.

Og for å spille ballen tilbake: Jeg synes man er vel så «original 🤣» når man har en trang til å ringe på til folk når man vet at de gjerne vil ha litt beskjed på forhånd. 

Jeg er forresten 46 år, så det er ikke nødvendigvis bare de under 30 som gjerne vil ha en liten melding. Jeg har heller ingen spesielle utfordringer, men blir altså et bedre menneske med 10 min varsel.

Anonymkode: 3b02d...d19

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er noe uavklart når du er utrygg på om du kan ringe på og føle deg velkommen. Og sønnen din virker litt utakknemlig.  Hadde han reagert på samme måte om en kompis ringte på?  Han virker rett og slett litt bortskjemt. 

Anonymkode: 76f1b...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt sint om mine foreldre kom uanmeldt ja, jeg er 32. Jeg kan for alt du vet gå rundt naken etter å ha tatt en dusj, sitte i pysjen i et hus som ikke er presentabelt for besøk, eller ha sex i stua med samboer. 

Jeg driter i om folk ikke forventer noe når de kommer på spontant besøk. Jeg vil selv ikke ha spontant besøk, ever! Det tar seriøst under 1 minutt å ringe og spørre om det passer. Jeg har behov for at huset er noenlunde ryddet, at jeg ikke står midt oppi noe selv, og at jeg har mentalt overskudd til å ta imot besøk. Er det så vanskelig å ha respekt for andres fritid? 

Anonymkode: 93ed9...6db

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.28):

Min sønn er 22 år, student og bor sammen med kjæresten sin.

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Han gjorde ikke noe spesielt sa han, men ryddet opp etter at han hadde spist.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

Anonymkode: 78fc7...f2e

Tenker at uanmeldt besøk - uansett hvem til og hvorfor er utdatert jeg. At barn og unge kommer på besøk til ungene uanmeldt er helt greit syns jeg. Men personlig foretrekker jeg at barna ringer og avtaler før de går på besøk til noen. Og ikke i middagstid. 

Koster ikke en kalori å ringe før man står på døren. 

Anonymkode: fa3d4...cd7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel nok til at jeg har levd i den tiden hvor man bre dro å ringte på til folk, men da måtte man jo selvsagt også være forberedt på at det ikke passet eller folk ikke var hjemme. Det er ikke vanlig lenger, jeg vil anta fordi man nå har mobiler og veldig enkelt kan sende en sms eller ringe selv når man er på farten og tilfeldigvis i nærheten av kjentfolk. Når ting blir sjeldnere så forventer man det ikke og man er kanskje ikke forberedt for det, eller man blir dårligere på å kommunisere slike ting direkte fordi man sjeldent må det. Man føler kanskje litt press også siden folk nå allerede står på døra, når det hele kunne vært unngått om de bare hadde sent en mld først. 

Så er det forskjell på folk og relasjonene man har til forskjellige folk. Har man venner/kjente som man bruker å stikke innom spontant og de tilbake så er jo det greit, da vet man jo at det går fint for dem. Litt mer spesielt viss det er folk man ikke treffer så ofte og ikke gjør sånt med. 

Jeg tror også at forventningene gjerne stiger litt til både kvaliteten på bevertning, hvor ryddig det skal være osv, og andre ting også når man nå har ett samfunn hvor de fleste sosiale greier er planlagt å tilrettelagt. Det betyr ikke nødvendigvis at det må være sånn, men jeg tror det er en bivirkning som følger med utviklingen. Noe som gjør terskelen høyere også. 

Jeg har barn nå og det kommer jo stadig vekk barn på døra her, men det opplever jeg ikke helt likt som at det kommer voksent besøk til meg. Jeg sliter jo også med litt forskjellig så dagene består av mye hvile og jeg har litt behov for planlegging og ro om jeg skal få dagene til å gå opp. Det inkl faktisk å kunne la husarbeid ligge noen ganger selv om det burde vært gjort, men da er det selvsagt ikke ønskelig med besøk her. Både fordi jeg ikke synes det er helt presentabelt og fordi jeg er i dårlig form og sliter med å samhandle med mennesker. Men også vanskelig å si nei når de står her. Og ikke for det. Er jeg alene og ikke forventer besøk så går jeg gjerne rundt her halvnaken så foretrekker å gjøre det i fred 😆

Men ja, for meg personlig så er kanskje det aller største problemet at det skjer "aldri" så det er uventet, jeg er ikke forberedt og jeg forventer det ikke. Hadde det vært en mer jevn strøm av folk her så hadde jeg antagelig taklet det bedre

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det ikke kom frem så får jeg bare si at det handler ikke om andre eller at det ikke er hyggelig med besøk eller whatever. Det handler om at jeg ikke er forberedt. Det er rotete her, det er flaut, nedverdigende eller jeg hadde 45 min til å ta en desperat tiltrengt pust i bakken å hente meg inn litt før avkommet kommer hjem etc etc. Og at dette skjer så sjeldent at det er overhodet ikke forventet. Jeg synes egentlig det er litt synd, for jeg synes sånne korte random kaffebesøk uten noe forventning utover kaffe og en hyggelig prat er veldig kjekt, men det er nå likevel sånn det har blitt. 

Jeg drar gjerne på spontan besøk, men jeg sender alltid en melding litt før og sier jeg er i nærområdet, da finner jeg ut om folk er hjemme/orker besøk og slipper bomtur og de får en mulighet til å si at det ikke passer evt om det ikke passer. Da slipper jo også jeg å sitte der å lure på om det var greit at jeg kom eller om det egentlig var litt upraktisk. Fordi jeg vet at folk er dårlige på å si ifra selv om jeg iallefall har null problem med at folk sier beklager, det passer litt dårlig nå 

Endret av Crazydoglady
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.28):

Min sønn er 22 år, student og bor sammen med kjæresten sin.

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Han gjorde ikke noe spesielt sa han, men ryddet opp etter at han hadde spist.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

Forskjellige mennesker har helt forskjellige meninger om dette; det finnes ingen fasit. Selv misliker jeg å bare ringe på hos venner og familie, og misliker det også når andre gjør det hos meg. Andre mener det omvendte. Det finnes ingen fasit på dette; hvis man ønsker å vite hva andre mener, må man faktisk finne ut hva de man ønsker å "spontanbesøke" mener, og så forholde seg deretter.

Det jeg vet, er at en del eldre mennesker (ikke alle) sliter med mobiler, meldinger osv. Og videre: de som begynner å bli demente blant de gamle, sliter ikke bare med moderne kommunikasjonsmidler, men også med sin egen evne til å planlegge. Jeg har opplevd eldre familiemedlemmer som kun besøker andre når de uten forvarsel står på døren. Dette fordi - har vi skjønt i ettertid - har været i begynnerfasen av demens, lenge har ønsket å komme på besøk, men klarer ikke å organisere dette slik de gjorde tidligere. Så en klar dag bare kommer de på døren. Dette må man alltid akseptere, slik de også aksepterer det om det er skittent og rotete hos deg når de kommer. Jeg sier til meg selv at jeg må huske at de er ensomme, ønsker kontakt, klarer ikke å organisere seg som før, får en spontan tanke om å komme - og kommer - og om ikke altfor lenge er de ikke i stand til å komme lenger. Så de er hjertelig velkommne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker heller ikke surprise/spontan besøk, eller spørs. Hvis leiligheten min er ikke helt rydda så tenke jeg fort at her blir jeg nok dømmes for jeg har evt ikke hatt tid å rydde eller noe slik.

Men om leiligheten min ser helt greit ut så gjør ikke noe men, hadde vært koselig å tatt frem kake stykke eller noe 😅

Men det er bare min mening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 12.34):

Ja gi alltid beskjed. Liker selv ikke overraskelsesbesøk. Trenger å være forberedt. Handler om respekt:)

Anonymkode: 846f1...39b

Samme her, liker besøk, men ikke uanmeldt besøk :)

Anonymkode: 5eea9...559

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (På 10.12.2024 den 14.48):

Det er nesten verre at foreldre kommer uanmeldt. Alle andre kan man enkelt avvise med å si at det ikke passer. Det er ikke så lett å avvise foreldre. Foreldre bør være de som tar mest hensyn.

Anonymkode: fbabd...d0a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 13.33):

Han/de er veldig ordentlige.

Ts

Selv om man er ordentlig, så har man jo sex. Og man onanerer. Eller som noen andre skrev, kanskje han hadde planlagt egentid, se en Netflixserie og spise godteri i pysjen mens kjæresten var ute. 

Anonymkode: 5eea9...559

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 20.20):

Det er kanskje ikke så rart at ensomheten øker hos folk,når vi blir sittende inne i hver vår stue livredd for at noen skal finne på å ringe på døren.

Her setter jeg med glede over kaffen eller tevannet hvis noen skulle finne på å komme innom.

Anonymkode: 2e156...63c

Har du aldri noe og gjøre? Selv folk som ikke « har et liv» må vel ha litt privatliv til søvn og hygiene. Ja, det er trist at du er så ensom at du sitter klar med kaffe og tevann hvis noen skulle finne på og stikke innom . 

Anonymkode: 93dfd...50c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bari skrev (På 10.12.2024 den 13.29):

Du kommer til å angre deg når din mor eller far en gang ikke lenger er blant oss.

Hvorfor det? Tror de fleste som klarer og bruke telefon og har respekt for sine barn har mer kontakt med dem enn ts. Jeg snakker med min far minst en gang om dagen på telefon. Og når vi besøker hverandre så avtaler vi. Og det skjer oftere enn en gang hver 3 måned selv om vi ikke bor i samme by. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor det? Tror de fleste som klarer og bruke telefon og har respekt for sine barn har mer kontakt med dem enn ts. Jeg snakker med min far minst en gang om dagen på telefon. Og når vi besøker hverandre så avtaler vi. Og det skjer oftere enn en gang hver 3 måned selv om vi ikke bor i samme by. 

Hvorfor er det så utrolig viktig for en del her inne at man ringer/sender sms før man kommer på besøk?

Det er jo ikke noe problem å komme uanmeldt på besøk eller gjøre noe annet spontant med folk lengre sør i Europa. De har jo også barn og har i tillegg lengre arbeidsdager enn nordmenn.

Har aldri skjønt trangen til å måtte planlegge absolutt alt hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å få beskjed først. Min mor ringer ofte når hun er 5 minutter unna, og hører om det passer å komme innom når hun først er i nærheten.

Jeg setter veldig pris på det! Selv om jeg nok ikke hadde sagt noe høyt om hun bare dukket opp heller.

Har andre slektninger som alltid kommer uanmeldt, og det setter jeg ikke pris på. Kanskje mest fordi de ikke tar nei for ett nei når de står på døra og jeg sier at det ikke passer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (51 minutter siden):

Hvorfor er det så utrolig viktig for en del her inne at man ringer/sender sms før man kommer på besøk?

Det er jo ikke noe problem å komme uanmeldt på besøk eller gjøre noe annet spontant med folk lengre sør i Europa. De har jo også barn og har i tillegg lengre arbeidsdager enn nordmenn.

Har aldri skjønt trangen til å måtte planlegge absolutt alt hele tiden.

Fordi jeg trenger fem minutter til å omstille hodet. Fordi jeg ikke liker overraskelser eller uplanlagte hendelser. Fordi jeg ikke liker uanmeldt besøk. 

Hvorfor er det så vanskelig for de som liker uanmeldt besøk å akseptere at ikke alle er som dem og å respektere andres ønsker?  Hvorfor er det at du liker å gå på uanmeldt besøk viktigere enn å respektere mine ønsker i mitt hjem?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...