Gå til innhold

Er det feil å besøke sine studentbarn uanmeldt?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Det er synd det har blitt sli at vi ikke kan motta spontane besøk lenger. For jeg har jo blitt slik selv! Er i 50- årene og er svært lite interessert i uanmeldt besøk. Synd, for jeg husker tiden da folk bare stakk innom og det var veldig hyggelig.

Anonymkode: 4e4b9...fd6

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde blitt utrolig glad dersom min mor eller far hadde kommet på spontant besøk. Jeg håper også at barna mine gjør det den dagen de flytter ut. Men når det gjelder bekjente og venner, så ønsker jeg å få beskjed først så jeg kan stressrydde😅

Anonymkode: cdf38...d96

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært verre enn at du tok en telefon: "Hei hei, er du opptatt? Jeg skulle innom en butikk i nærheten av deg, men så var den stengt. Så tenkte bare høre om du hadde lyst på besøk noen minutter siden jeg nesten går forbi deg?"

Anonymkode: 96951...9ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns mange i dag er sære. Alt er jo så farlig, alle har angst virker det som hvis det banker eller ringer på døra.

Før var det normalt å komme å banke på døra for å ta en prat og kopp kaffe. Jaggu glad vi bor et sted dette fortsatt er mulig. Vi drar nå både til svigers, svigerinne og naboer ute  å ha avtalt på forhånd, og de besøker oss. Syns det er hyggelig.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med flertallet - ønsker ikke uanmeldt besøk. 
Sier på ingen måte at alt besøk må avtales ukesvis i forveien. Det kan godt være spontant og på kort varsel - det synes jeg bare er koselig- men en liten telefon eller sms 5 minutter før du ringer på, synes jeg ikke er mye å be om.  

TS, Jeg synes likevel ikke du har gjort noen kjempe blemme. Det er jo din sønn. No harm done! 
Men du plukket opp at han ikke helt likte overraskelsen, så da sender du en melding først neste gang. 

Anonymkode: 3db02...d3c

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (11 minutter siden):

Syns mange i dag er sære. Alt er jo så farlig, alle har angst virker det som hvis det banker eller ringer på døra.

Før var det normalt å komme å banke på døra for å ta en prat og kopp kaffe. Jaggu glad vi bor et sted dette fortsatt er mulig. Vi drar nå både til svigers, svigerinne og naboer ute  å ha avtalt på forhånd, og de besøker oss. Syns det er hyggelig.

Jeg har ikke angst. 

Jeg HAR derimot et liv, med mange ting jeg ønsker å ha tid til å gjøre. Jeg liker å legge planer for å få tid til alt jeg ønsker å rekke over på en uke. Om jeg har gledet meg til ungene er i seng, og jeg endelig skal få litt tid for meg selv i sofaen med en god bok i fred og ro, eller har verket etter å få ta den løpeturen, så setter jeg fint lite pris på om folk kommer på døren uten å høre om det faktisk passer på forhånd. Det er så utrolig enkelt å spørre på forhånd, at det ikke er noen som helst unnskyldning for å la være. 

Vet du at alle disse du kommer uanmeldt til faktisk setter pris på det? Eller klistrer de på seg et høflig smil, mens de kanskje egentlig er litt ergerlig for at fader heller, der gikk den egentiden i vasken? 

Anonymkode: 92462...38a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker ikke at sønnen min er "folk", men en person som jeg kjenner inn og ut.

Neste gang spør jeg selvfølgelig på forhånd

Ts

Anonymkode: 78fc7...f2e

Kjente ut og inn, TS, kjente. 

Mange foreldre sliter med at barna utvikler seg videre, uten dem, at man ikke er like tett på lenger. At det kommer en ny person inn i livet deres som blir nærmeste familie. 

Jeg er en helt annen person i dag enn da jeg flyttet ut 19 år gammel. Man vokser og utvikler seg videre, man har sider man ikke deler, synspunkt man ikke deler, ofte fordi foreldrene sitter igjen i omsorgsrollen. Det er veldig mye med mitt liv mine foreldre ikke kjenner til. Og det startet vel ikke ved 19, men lenge før. 

Anonymkode: 54a5c...3db

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser ikke spontant på besøk til noen og jeg ønsker ikke spontane besøk heller. Barna ringer før de kommer til meg. Jeg har lov til å si nei og jeg ringer før jeg reiser til dem. Jeg syns det er normal folkeskikk

Anonymkode: f2f2d...0ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (29 minutter siden):

Manma står øverst på listen over de jeg virkelig ikke vil ha uanmeldt besøk av... Fordi hun mer enn noen andre ser og bryr seg med hvordan jeg har det hjemme og er mer kritisk enn hun sikkert tenker over. Nære venninner går greit, men ellers vil jeg heller ha en "Jeg er i området, skal vi ta en kaffe?"-melding - spontan-treff er mye bedre enn spontan-besøk...

Min sønn og kjæresten bor i en fin leilighet med flotte møbler, og det er alltid ryddig siden de kun har de møblene og tingene de har bruk for.

Tror heller ikke at han hadde brydd seg om det hadde vært litt rotete og jeg så det.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det hadde ikke vært verre enn at du tok en telefon: "Hei hei, er du opptatt? Jeg skulle innom en butikk i nærheten av deg, men så var den stengt. Så tenkte bare høre om du hadde lyst på besøk noen minutter siden jeg nesten går forbi deg?"

Anonymkode: 96951...9ef

Absolutt men jeg tenkte ikke på det, og var bare veldig spontan akkurat der og da ( selv om jeg sjekket snapkartet)

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn er 22 år, student og bor sammen med kjæresten sin.

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Han gjorde ikke noe spesielt sa han, men ryddet opp etter at han hadde spist.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

22 år, bor med samboer. Kjæresten er ikke hjemme? En del i den alderen (i alle aldre egentlig) ville kanskje benyttet den tiden til litt privat egentid eh-hem-eh-hem. Evt bare være alene. Noe mødre gjerne glemmer å ta med i beregningen.

Anonymkode: 51c9b...76f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Absolutt men jeg tenkte ikke på det, og var bare veldig spontan akkurat der og da ( selv om jeg sjekket snapkartet)

Ts

Spontan er for mange en (tror de) godkjent unnskyldning for å ikke tenke på andre enn seg selv og egne behov/ønsker.

Anonymkode: 51c9b...76f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min sønn og kjæresten bor i en fin leilighet med flotte møbler, og det er alltid ryddig siden de kun har de møblene og tingene de har bruk for.

Tror heller ikke at han hadde brydd seg om det hadde vært litt rotete og jeg så det.

Ts

Interessert resonnement/forsvar - fordi jeg vil ha forvarsel om mammas besøk, antyder du at jeg det mindre fint hjemme? Hvis du ikke har kommet uanmeldt før, vet du jo faktisk ikke hvordan de alltid har det - men at det er så viktig for deg å framheve hvor fint og flott alt er hos dem, gjør ham neppe mer positiv til å vise deg den ikke-kvalitetssikrede hverdagen...

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er vokst opp på bygda og var vant til at alle mine foreldres venner og mine venner dukket opp uanmeldt, og de få gangene de ble invitert så skulle det være fest.

Når jeg er hjemme på ferie hos mine foreldre, så er det vanlig at slekt og venner bare dukker opp selv om det kan være stress fordi man står der med fett hår og en skitten bukse, men slik er litt bygdekulturen der jeg har vokst opp.

Da jeg var student og bodde i kollektiv på 90-tallet var det jo ikke alle som hadde fasttelefon eller mobiltelefon, så da var det veldig vanlig med uanmeldte besøk, så det ienger nok litt igjen.

Jeg synes det er fint å få uanmeldt besøk av min sønn for han kan se meg i alt fra morgenkåpe til festpynt, men synes at det er litt ubehagelig å få folk på døra når jeg føler at jeg ikke ser ut, men det kommer helt an på hvem det er.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (4 minutter siden):

Interessert resonnement/forsvar - fordi jeg vil ha forvarsel om mammas besøk, antyder du at jeg det mindre fint hjemme? Hvis du ikke har kommet uanmeldt før, vet du jo faktisk ikke hvordan de alltid har det - men at det er så viktig for deg å framheve hvor fint og flott alt er hos dem, gjør ham neppe mer positiv til å vise deg den ikke-kvalitetssikrede hverdagen

Jeg hadde ikke brydd meg om det hadde vært rotete.

Jeg ble faktisk overrasket over at det var så strøkent der, og sofaputene hadde fått et kakk på toppen slik at de formet en v.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke angst. 

Jeg HAR derimot et liv, med mange ting jeg ønsker å ha tid til å gjøre. Jeg liker å legge planer for å få tid til alt jeg ønsker å rekke over på en uke. Om jeg har gledet meg til ungene er i seng, og jeg endelig skal få litt tid for meg selv i sofaen med en god bok i fred og ro, eller har verket etter å få ta den løpeturen, så setter jeg fint lite pris på om folk kommer på døren uten å høre om det faktisk passer på forhånd. Det er så utrolig enkelt å spørre på forhånd, at det ikke er noen som helst unnskyldning for å la være. 

Vet du at alle disse du kommer uanmeldt til faktisk setter pris på det? Eller klistrer de på seg et høflig smil, mens de kanskje egentlig er litt ergerlig for at fader heller, der gikk den egentiden i vasken? 

Anonymkode: 92462...38a

Samme personer kommer på døre her uten å ringe. Så går begge veier slik sett.

Faktisk glad vi bor på bygda det et slik det var når jeg vokste opp at alt ikke må planlegges hele tiden. Og at folk godtar hvis de banker på å gå beskjeden det passer desverre ikke akurat nå for kaffe for vi er på vei ut døra eller lignende.

Og vi vet at trenger vi hjelp til noe så kan vi spørre om det. Mangler vi noe i kjøleskapet på en søndag kan vi høre med en nabo osv 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om vi bor i samme by sees vi ikke oftere enn hver 3 måned fordi han er buzy, men vi snappes og ringes jevnlig og det går begge veier.

På lørdag skulle jeg til en butikk som ligger i gaten der hvor min sønn og kjæresten bor, men da jeg kom til butikken så var den stengt.

På vei til busstoppet passerte jeg blokken hvor min sønn bor, og jeg så det var lys i vinduene.

Jeg sjekket snapkartet for å se om han og kjæresten var hjemme, og kunne se at han var hjemme men at hun var et annet sted.

Helt spontant fikk jeg  lyst å stikke innom på et lite besøk, og da jeg kom inn var han irritert over at jeg ikke hadde ringt på forhånd.

Jeg spurte kun om å få et glass vann og satt i sofaen og snakket en times tid før jeg gikk.

Er tiden for spontanbesøk fullstendig utdatert? Jeg forklarte at jeg tilfeldigvis gikk forbi og at dette var en spontan handling.

Hvorfor ikke ringe han istedenfor å sjekke snapkart? Så får han bestemme om det passer selv?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvem gjør sånt i våre dager?

Nei, du visste vel at du skulle i den retningen og kunne sendt en mld FØR du dukket opp på døra. Altså, hørt om det passer med besøk i stedet for å invadere hans husrom når han kanskje helst ville være alene.

Anonymkode: 6db82...188

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvfølgelig kan man besøke folk uanmeldt. Det er jo en del av helt normal sosial omgang. Man behøver ikke høytidelige invitasjoner for å stikke innom en snartur.

Men har jo blitt svært mange alvorlig psyke mennesker i dette landet, så best å ikke stikke innom de som er fulle av angst og psykiske problemer. Og det gjelder vel en høy prosent av de under 30?

Normalt friske og oppegående venner og familie kan man stikke innom.

Anonymkode: aec7c...c1b

Nei, man gjør ikke det.

Er godt utdannet, langt forbi 30 årene og det kunne aldri falt meg inn å invadere folk på den måten. 

Her åpnes ikke døren om det ringer på uanmeldt. Da skal det være akutt. 

Anonymkode: 6db82...188

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde ikke brydd meg om det hadde vært rotete.

Jeg ble faktisk overrasket over at det var så strøkent der, og sofaputene hadde fått et kakk på toppen slik at de formet en v.

Ts

Poenget er vel ikke om DU hadde brydd deg om det var rotete? 

Anonymkode: 93dfd...50c

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...