Gå til innhold

Du som sterkt ønsket jente, men fikk gutt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

For meg som ikke hadde et godt forhold til min egen mor (bedre nå som voksen) var det en lettelse med gutter. Jeg vet jo av egenerfaring at jenter ikke automatisk får et godt og nært forhold til sin mor. Og min mor er/var helt ok, bare veldig annerledes enn meg. 

Jeg ble også mobbet av en jentegjeng, så jeg er nok en roligere mamma til gutter. Blir helt stressa av å se det brutale sosiale spillet blant jentene i klassene, og eldste er kun 10 

Anonymkode: 7e4e7...bb5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

I Norge får man vel ikke vite kjønn på NIPT?

Anonymkode: 24fd7...331

Nei det må gjøres utenlands.

Kan hun ikke bare ta abort? Vi gjorde det.

Anonymkode: a2958...69f

Hun har time til abort like rundt hjørnet, så det vurderes ja. Skal be hun lese svarene her inne nå og se om det vil hjelpe henne å forandre mening.

Fikk dere barn igjen etter aborten?

TS

Anonymkode: 542e0...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Denne tråden er jo bare trolling. Normale folk blir glad i barnet sitt uansett. Jeg har to gutter, og det eneste kjipe med det er teite damer som spør om jeg savner å ha en jente. Elsker guttene mine så mye at det gjør vondt❤️

Anonymkode: 29e45...b66

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ok, så oppdragelsen handler om hva som er gøy for deg å leke med...? Om du fortsatt ønsker å leke med Barbie og dukker, så er det jo bare å gjøre det. 

For min del er del like gørr drita kjedelig å leke med Spiderman som å leke med Barbie. 

Virker nesten som ønsket om å få en jente er for at mor skal kunne dra ut sin egen barndom litt lenger... Men det er jo helt klart mange av oss som fikk barn leeenge før vi egentlig var helt moden for det. 

Anonymkode: 9acb3...a8b

Det som er fint med jente, nå som hun begynner å bli stor, er at vi har felles glede i flere ting. Gutta har aldri giddet å være med på shopping eller musikal/teater. Jenta mi elsker det og det gjør jeg også. Jeg har brukt utallige timer på fotballkamper, rare museer fordi gutta ønsker det og kommer sikkert til å fortsatt gjøre det. Men det er allikevel noe eget å få gjøre noe man virkelig liker selv, sammen med en annen som liker det samme. 

Anonymkode: 85900...90d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det var en stor skuffelse for min del. Jeg fikk to døtre etterpå, men jeg ser i retrospekt at jeg er emosjonelt opptatt og tilgjenglig på en helt annen måte overfor dem enn det jeg var og er for han. Heldigvis har det gått bra med han da, så jeg tror ikke du kommer til å få et problem. Likevel forstår jeg veldig godt at venninna di er skuffet og lei seg.

Anonymkode: eca5a...d93

Oj, har du forskjellsbehandlet barna dine?

Anonymkode: c292b...ad5

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ønsket meg jente, fordi jeg hadde en idé om at jeg egnet meg mest som jentemamma. Jeg liker strikking, brodering og kreative sysler. 

Som nå toguttsmamma så vet jeg at mine idéer før barn var mildt sagt naive. Den eldste elsker maling, perling og til og med broderi. Den yngste er mer aktiv, og det viser jeg at jeg også liker slike aktiviteter med egne barn. 

De har vist meg en verden jeg ikke ville blitt kjent med uten guttebrillene.

Jeg hadde sikkert håndtert og likt å være jentemamma også, men jeg er fornøyd og savner ikke flere barn. 

Anonymkode: 7e4e7...bb5

Hun har døtre fra før så det er ikke kun en ide men også erfaring.

Jeg ønsket meg veldig ei jente, og ble skuffa da jeg fikk vite at det var en gutt i magen. Det går mest på at jeg har to hobbyer som flest kvinner driver med, og at jeg håpte å dele disse med en datter slik jeg deler de med min mor. Også at jeg synes gutter ofte er veldig bråkete og lite sjarmerende, har kjedelige hobbyer.. 

Gutten min er 9 mnd nå, og jeg er så glad i han at jeg aldri ville bytta han ut med ei jente. Tenker faktisk at jeg nå er glad jeg fikk en gutt, for jeg ser at det nok ikke er så uproblematisk med jenter som jeg kanskje trodde før jeg fikk barn. 

Anonymkode: 0b4fe...d14

Hun syns også gutter er bråkete og usjarmerende  og at de som voksne ikke har den emosjonelle dybden som kvinner gjerne har. 

Så fint at du elsker gutten din nå.

Nei, det var en stor skuffelse for min del. Jeg fikk to døtre etterpå, men jeg ser i retrospekt at jeg er emosjonelt opptatt og tilgjenglig på en helt annen måte overfor dem enn det jeg var og er for han. Heldigvis har det gått bra med han da, så jeg tror ikke du kommer til å få et problem. Likevel forstår jeg veldig godt at venninna di er skuffet og lei seg.

Anonymkode: eca5a...d93

Så skuffelsen forsvant ikke for din del? Hennes største frykt er at hun ikke klarer å elske han på samme måte som jentene, da hun forstår jenters følelser bedre. Det kommer nok til å gå bra dersom hun beholder, men kjærligheten for han vil føles annerledes enn for ei jente.

Både jeg og mannen ønsket oss jente.

Tok det tid før du følte noen form for kjærlighet? 

Ble skuffet under UL, men var jo glad i barnet i magen fra graviditetstesten var positiv. Ble ikke mindre glad i barnet, bare skuffet over at det ikke var en jente. Følte hele tiden enorm kjærlighet til det lille fosteret der inne. 

Elsker du han over alt i verden, eller føler du at du hadde elsket mer dersom det var en jente?

Elsker sønnen min, og kan ikke se for meg hvordan i allverden jeg skulle kunne elsket noen høyere. Som forrige spørsmål: Elsket ham like mye før og etter jeg fikk vite kjønn.

Hvor lenge varte skuffelsen? Er det et rødt flagg hvis skuffelsen varer i flere måneder?

Var skuffet i flere måneder. For mannen ga det seg etter en ukes tid. Jeg gikk og håpet at de kanskje hadde sett feil. Ble fulgt ekstra opp, så når det var tydelig på ultralyd noen uker senere igjen, så slo jeg fra meg den tanken. Håper på at et fremtidig søsken blir jente, men tenker det går fint om det er gutt også. Må være greit å ha drømmer, så lenge man elsker barnet like høyt.

Anonymkode: 88ccc...539

Hvis du kunne valgt om igjen og valgt kjønnet på han, ville du beholdt han som gutt eller jente?

Jeg var skuffet i flere år. Klarte ikke å få flere barn heller. Heldigvis tar far seg av det meste med han. Tror jeg fremdeles er litt bitter over det hele.

Anonymkode: 2acb0...ac2

Det er dette hun frykter vil skje. Og han fortjener det ikke. Å ha en kjærlig far men en mor han hele livet føler ikke elsker han 100%. 

Jeg fikk to gutter, var mest skuffa siste gang. Det handler ikke om at du elsker gutten din mer, men at drømmen om en jente ble borte. Har alltid sett for meg en datter. Jeg ville kommet med minst mulig råd. Valider heller det hun kjenner på gjennom å si at du skjønner at hun er lei seg, det er lov. Synes det er mye mer hjelpsomt enn å si ting som : «Kanskje neste blir ei jente», « barnet er i hvert fall friskt», osv. 

Anonymkode: 5d1db...410

Du traff spikeren på hodet her. Drømmen om jente og søsteren blir borte. Hun har prøvd å snakke med flere med taushetsplikt men det hjelper faktisk ikke når de sier "det viktigste er et friskt barn" osv. Hun er veldig overrasket selv over at hun føler disse følelsene så sterkt.

Jeg hadde lyst på jente med både nr 1, nr 2 og nr 3.
Jeg var ung og alene når jeg fikk førstemann, og jeg hadde vanskelig for å forstå/tenke meg til at det skulle være gutt, og åssen det ble (elsker barna gjør man vel uansett?! ).  Men jeg elsker guttene mine. Det har vært masse nærhet, kos, og rolige aktiviteter også med gutter ;) 
Nå er de store, og det har vært helt fantastisk å være  guttemamma!!!  Jeg har ikke
gått gjennom livet å savnet en datter, selv om om jeg i utgangspunktet  ønsket meg en :)

Anonymkode: 2d224...82f

Så fantastisk at du fikk denne erfaringen. Hun skulle bare ønske at det var garantert at hun ville få samme erfaring ved å bære fram sønnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har time til abort like rundt hjørnet, så det vurderes ja. Skal be hun lese svarene her inne nå og se om det vil hjelpe henne å forandre mening.

TS

Vurderer hun seriøst å ta abort fordi det ikke blir kjønnet hun ønsker?

Unnskyld, men hvis det er tilfelle er det helt sykt. 
Er fokuset på å få barn kun ønske om “riktig” kjønn nå om dagen?

Jeg bryr meg kanskje mindre om kjønn enn de fleste. Det er jo nesten det eneste spørsmålet jeg får av andre, og mange får jo sjokk når jeg forteller at jeg ikke vet. 

Jeg skjønner ikke at det spiller noen rolle. Og hva om det er feil? Skjer jo støtt og stadig at man får beskjed om et kjønn på ultralyd, så var det motsatt man fikk.. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en litt annen vinkling. Jeg fikk vite på hele tre UL at det var gutt jeg skulle få. Jeg var dritskuffa i skjul. Gråt og var fortvilet. Jeg følte på en enorm sorg. Da baby kom, var det en jente, og jeg gråt av glede.  Jeg vet med meg selv at det hadde gått fullstendig skeis om det faktisk var en gutt. 

Anonymkode: 8d10a...784

Hun føler det samme, og det er derfor hun er livredd for å bære fram gutten. 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Etter to gutter, ble jeg igjen gravid. Jeg sendte nipt til ultralyd klinikken i Danmark. Viste den gutt, da ble det abort, viste den jente, så ble det en ekstremt glad mamma. 

Anonymkode: afedd...797

Hva ble det?❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

TS

Verste jeg har hørt. Om hun tar abort håper jeg ikke hun får barn igjen uten at hun har en annen instilling. Skal hun fortsette å ta abort helt til det blir en jente da?

Anonymkode: 65503...ca8

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

TS

Dette må seriøst være trolling. Hvis du tar abort kun på grunn av kjønn, er du et heslig, heslig menneske. 

Anonymkode: 9d9ab...85d

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ingen kommer någonsin älska dig så högt som din son ❤️

Anonymkode: da8d6...ed9

Hun sier "en sønn er en sønn til han får seg en viv, en datter er en datter hele sitt liv". Og hun syns dette er mer regelen enn unntaket dessverre. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er lov å føle sorg og være skuffet over at man ikke får en datter, men problemet oppstår når man er helt bunnløst skuffet og knust over at man ikke får en jente. Altså, det er jo ingen garanti for disse tingene, og det vet man jo når man får barn. Hvis skuffelsen går ut over relasjonen til barnet, som flere i denne tråden gir uttrykk for, burde man jo tenkt på dette før man får barn. Det er jo helt tragisk for barna. At man elsker barna sine men skulle ønske man også hadde en datter er noe annet.

Det er lett å være etterpåklok. Hun er fullstendig klar over hvordan dette høres ut for andre, men det bryr hun seg ikke om fordi her og nå er disse følelsene reelle for henne. Derfor prøver hun å få perspektiv, og shittkasting hjelper ikke og overses. 

TS

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

TS

Håper hun aldri får flere barn !

Anonymkode: c3f18...a64

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun sier "en sønn er en sønn til han får seg en viv, en datter er en datter hele sitt liv". Og hun syns dette er mer regelen enn unntaket dessverre. 

Det er lett å være etterpåklok. Hun er fullstendig klar over hvordan dette høres ut for andre, men det bryr hun seg ikke om fordi her og nå er disse følelsene reelle for henne. Derfor prøver hun å få perspektiv, og shittkasting hjelper ikke og overses. 

TS

"Venninnen" din er ikke skikket til å bære frem barn om hun tenker slik.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Ja vel, men da bør hun tenke at følelser er bare følelser, og de kan endre seg. Håper dette er kødd, og hvis ikke håper jeg dette blir hennes siste forsøk på å få barn. Fy faen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg ønsket meg jente, og ble litt skuffet da første ble gutt. Men jeg visste jeg ville ha to barn, og fokuserte på hva jeg kunne glede meg til uavhengig av kjønn. Å gå videre etter skuffelse er en voksen reaksjon, og dette er ikke verdens undergang.

Jeg fikk en jente, og relasjonen min til henne er mye mer komplisert . Barndoms traumer trigges mye mer av henne…

Anonymkode: 8e4be...717

Venninna mi har barndomstraumer som trigges lettere av gutter/menn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er jo dumt at hun kom på det først nå da. Får huske på det til neste gang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har to gutter og én jente. Jeg har drevet med dans hele livet, og en av mine største sorger har vært å ikke kunne dele den lidenskapet med barna mine. Nå, 12 og 16 år senere, deler jeg og gutta samme glede for dansen, begge danser aktivt og vi reiser sammen på konkurranser og forestillinger. Jeg elsker det 🥹

Minsta på 10 år spiller fotball og driver med judo, til pappaens store glede! Jeg har lært mye om sporter jeg ikke kunne noe om og er så stolt av henne 🩷

Emosjonelt er jeg nærmere gutta, spesielt mellomste. Jenta er skikkelig pappajente 🩷 Verdens fineste trio! 

Anonymkode: c76c4...4b6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg synes denne tråden ble helt feil, men jeg skjønner venninna til ts godt.

Jeg har 2 jenter og ha alltid elsket å være jentemamma. Vi ble i fjor gravid med nr 3 og da jeg fikk vite det var gutt falt jeg helt sammen. Jeg kunne ikke se for meg å være like glad i en gutt, de er jo bare bråkete og utrivelige. Jeg vurderte nesten abort (vi tok nipt) og gjennom hele svangerskapet angret jeg meg. Vi fødte i sommer og det gikk mye over helt umiddelbart etter fødsel, men jeg kjente litt på det de neste ukene. Nå er han 4 mnd og nå er det helt borte! Jeg virkelig elsker han over alt og kan ikke skjønne at jeg ønske han bort. Det gjør så vondt å tenke på. Han er mye roligere enn søstrene på samme alder så jeg føler jeg har fått nyte babytiden skikkelig. 

Det er forferdelig å si at slik var reisen vår med gender disappointment, men jeg kan med hånden på hjerte si jeg aldri ville byttet han mot noen jente i dag.

Anonymkode: 298ce...d6a

Takk for at du deler dette.

Hun synes det er så fælt at hvis hun beholder, så må hun gå resten av svangerskapet med fæle og negative tanker om å bli guttemamma. Hun håper jo at skuffelsen vil gå over etter han er født, men hva om det ikke gjør det og hun visste hun hadde en eneste mulighet for å gjøre det om tidligere som hun ikke benyttet seg av fordi hun "håpte" det skulle gå seg til? 

Da har hun ødelagt livet til et uskyldig barn og satt han til verden bare fordi det er det man skal. Det strider mot alle verdiene hennes om det å være mor. Hun trenger å være ærlig mot meg selv her og gjøre det som er best for det ufødte barnet. 

Selv om hun innerst inne håper at hun på en eller annen måte klarer å bli overbevist om å beholde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vecky skrev (33 minutter siden):

Vurderer hun seriøst å ta abort fordi det ikke blir kjønnet hun ønsker?

Unnskyld, men hvis det er tilfelle er det helt sykt. 
Er fokuset på å få barn kun ønske om “riktig” kjønn nå om dagen?

Jeg bryr meg kanskje mindre om kjønn enn de fleste. Det er jo nesten det eneste spørsmålet jeg får av andre, og mange får jo sjokk når jeg forteller at jeg ikke vet. 

Jeg skjønner ikke at det spiller noen rolle. Og hva om det er feil? Skjer jo støtt og stadig at man får beskjed om et kjønn på ultralyd, så var det motsatt man fikk.. 

Nipt er dessverre 99,99% sikkert så det er ikke feil, spesielt ikke hvis det er gutt da kun de har Y kromosomer.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Verste jeg har hørt. Om hun tar abort håper jeg ikke hun får barn igjen uten at hun har en annen instilling. Skal hun fortsette å ta abort helt til det blir en jente da?

Det fins klinikker i utlandet hvor man kan velge kjønn for å unngå å putte seg selv i en slik situasjon igjen. Folk flest i Norge vet ikke dette fordi Norge er steinalder når det kommer til teknologi som dette.

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette må seriøst være trolling. Hvis du tar abort kun på grunn av kjønn, er du et heslig, heslig menneske. 

Hun er faktisk ikke et heslig menneske - men hun gjør en heslig handling som hun må leve med resten av livet.

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det er jo dumt at hun kom på det først nå da. Får huske på det til neste gang.

Tro meg, det gjør hun. 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har to gutter og én jente. Jeg har drevet med dans hele livet, og en av mine største sorger har vært å ikke kunne dele den lidenskapet med barna mine. Nå, 12 og 16 år senere, deler jeg og gutta samme glede for dansen, begge danser aktivt og vi reiser sammen på konkurranser og forestillinger. Jeg elsker det 🥹

Minsta på 10 år spiller fotball og driver med judo, til pappaens store glede! Jeg har lært mye om sporter jeg ikke kunne noe om og er så stolt av henne 🩷

Emosjonelt er jeg nærmere gutta, spesielt mellomste. Jenta er skikkelig pappajente 🩷 Verdens fineste trio! 

Anonymkode: c76c4...4b6

Glad du har den erfaringen ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner ikke…. Dette blir hennes eget barn, hennes kjøtt og blod! Som jeg regner med at hun får sammen med en mann…

Hun burde søke hjelp fremfor å bli gravid og gamble på at det ble jente igjen. 

Anonymkode: ae329...4df

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...