Gå til innhold

Far vippset 300 kr i julegave til dattera

Fremhevede innlegg

Skrevet

Problemstillinger som dette er ikke helt utypiske for foreldre med svært begrenset samvær med barna. Det er ganske åpenbart at relasjonene mellom forelder og barns ofres med såpass begrenset samvær, en naturlig fortsettelse og utvikling forholdet blir svært krevende, noen ganger er dette kombinert med både sorg over tapt samliv, krangel med den andre forelderen, økonomi og uegnede boforhold. For enkelte er smerten i disse samværene såpass stor at forelderen og/eller barnet trekker seg fra samværet. For å si det på en annen måte, det gjør mindre vondt å trekke seg unna. 

Når barnet er blitt tenåring må dere lytte til barnet og ta det barnet sier med i betraktning. så må dere voksne komme til en beslutning som dere er enige om og som begge støtter opp om. 

Når farens vilje til samvær bare er 4 dager i måneden og at han som du antyder utsetter deres datter for psykisk vold så tenker jeg at forutsetningene for positiv utvikling av far og datter relasjon ikke er tilstede. 

Jeg synes dere voksne bør vurdere om tenåringen selv kan bestemme når hun vil være hvor, og hvilke former et samvær kan ha. Forholdene du beskriver bør hun få lov til å velge bort.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ønsker hun samvær? Kan man ikke være med å bestemme dette etter 12 år? Hadde latt henne kutte kontakten. Han er jo nedlatende mot henne, og viser null interesse, bagatelliserer hennes lidenskap, tar beslutninger ang hennes hobby som han ikke har oversikt over, dette er på grensen til psykisk vold. 

Anonymkode: ba2d4...d82

• Liker 2
Skrevet

Eksen min ga aldri bursdag eller julegaver til barna etter vi gikk fra hverandre. Han nektet plent fordi han mente det var mitt ansvar siden han betalte bidrag via namsmannen. Jævla gjøk.

Bare la han styre og om datteren din ikke vil ha noe med han å gjøre lenger så er det hans tap og vinn vinn for deg.

Jeg var ekstremt skuffet over min eks som far etter bruddet, men jeg var heldig som fikk ha barna for meg selv hele tiden.

Dessverre kan ikke din eks tvinges til å gi mer enn han selv føler for.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 11.39):

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke forlange å få en bestemt gave. Han ga 300 kr som hun kan bruke som hun vil. 

Anonymkode: b45e1...24d

Han kunne vippsa nøyaktig samme sum med en annen ordlyd. Feks, «her har du et julegavebidrag til tingen du ønsker deg, jeg vet hvor mye du elsker det du driver med» så hadde han faktisk vist at han brydde seg litt. 

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Slutt å være så kravstor. 300 kroner er en fin gave.

Anonymkode: de4bc...7cd

Ordene som fulgte gaven var viktigere enn summen. Det var poenget til ts.

T-skeier kjøper du rimelig i alle butikker som selger ting og tang til kjøkkenet. Europris feks.

Anonymkode: 58db8...ffd

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes du overreagerer. Man kan ikke forlange å få en bestemt gave. Han ga 300 kr som hun kan bruke som hun vil. 

Du må være mann. Nekter at dette er en kvinne som skriver dette xD Ser kun det praktiske i dette lange innlegget,og "300kr - ferdig løst" 

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig å lese teksten du svarte på ??

Anonymkode: 6c2b4...19d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Slutt å være så kravstor. 300 kroner er en fin gave.

Anonymkode: de4bc...7cd

Herlighet , kontekst har du hørt om det?

Anonymkode: 6c2b4...19d

• Liker 2
Skrevet

Ville han ha barn i utgangspunktet? Hvorfor fikk du barn med han?

Anonymkode: 943bc...441

Skrevet

Ville sendt han en melding og skrevet hva jeg syns om han og oppførselen. Og enig, julegaven er kjip. Må man alltid få noe man trenger? Mine barn får det de ønsker seg som er leker og ting, ikke sko og klær som de trenger. Det er da opp til oss voksene å fikse uansett 

Anonymkode: db47b...a41

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 10.39):

Hyggelig far når du vipper 300 en gang tidlig i desember og sier her er julegaven din. Patetisk fyr, og han gikk du ut og fikk unge med? Det må ha vært mer enn et varselflagg før man la seg på rygg og fikk unge med den karen der. Mor kan takke seg sjøl. 

Hilsen alle barnløse menn.

Anonymkode: f79b6...43f

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.12.2024 den 11.36):

Jeg støtter henne veldig i å ta avstand. Hun ønsker ikke kontant per dags dato, men sier at hun ikke ønsker å avslutte kontakten "for alltid". Hun vil at faren skal bli snill, se henne og forstå henne. Hun vil og ønsker kontakt med faren, bare ikke slik det er nå. Hun vil starte med små samvær på bare en-to timer på en kafe, en offentlig plass, hvor jeg må sitte i nærheten. Men først må han forstå hvorfor dette er så vanskelig for henne, og der kommer samtalene inn i bildet som jeg initierte til i samråd med henne. Da han ikke hører på meg (jeg er satan selv i hans øyne)  og vi trenger en nøytral tredjeperson som kan formidle datterens budskap. 

Ts

Anonymkode: 43ee9...afc

Er faren i stand til det da, å bli snill? Regner med det er grunner til dere ble skilt.

Hvordan var forholdet mellom dem da hun var yngre?

Her var alt supert så lenge ungene var små, og pappa var helten deres. Når eldstejenta nærma seg tenåring og begynte å ha litt egne meninger og syn på ting, så surna det fort helt for faren… Og våre er også veldig pliktoppfyllende og hjelpsomme unger som det aldri er noe tull med.

Vet jo ikke om det er sånn hos dere, men bare i tilfelle.

Å fikse faren var bare å glemme. Han la både meg og barna for hat etterhvert.

Støtt jenta i prosessen, og la henne gjøre det hun må for å vite at hun har forsøkt, for hennes egen del. Men forbered henne også på at faren er slik han er, og neppe kommer til å forandre seg.

Anonymkode: db949...607

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg fikk beskjed om å lene meg tilbake og la ting spille seg selv ut. Barna skjønner det selv hvem som er der for dem, og hvem som er ikke det. Det er vanskelig, vondt å se på, men dette må du holde deg ut av: bare være der og støtt barnet igjennom det så godt du kan.

Anonymkode: 5665b...8ee

De skjønner ikke alltid det. Jeg er over 40 og håper enda på aksept fra min far…

Anonymkode: 0093a...724

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hyggelig far når du vipper 300 en gang tidlig i desember og sier her er julegaven din. Patetisk fyr, og han gikk du ut og fikk unge med? Det må ha vært mer enn et varselflagg før man la seg på rygg og fikk unge med den karen der. Mor kan takke seg sjøl. 

Hilsen alle barnløse menn.

Anonymkode: f79b6...43f

Skjønner hvorfor ikke du har barn…

Nok av ‘snille menn’ som klarer å skjule sitt egentlige jeg til en sitter der i klisteret.

Anonymkode: db949...607

• Liker 1
Skrevet

Uff, så trist.. 

Vanskelig med samarbeid når ting er som de er. Kunne jo prøvd å sendt mld om han ønsker fvk, eller å møte datter på kafé 1-2 ganger i mnd. Hvis han begynner å styre og stelle, så lar du være å svare.

Håper at det ordner seg.

Anonymkode: 8653b...e75

Skrevet

Har du i det hele tatt lest hva TS skriver? Dette er sannsynligvis bare ett eksempel på hvor han oppførere seg som en arrogant asshole overfor sin egen datter. 

Anonymkode: f3d2c...e2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det beste i slike tilfeller av og til er å ha avstand til, eller null kontakt med, en forelder som ikke fungerer. Jeg er selv den jenta som far ikke opprettholdt kontakt med, og som det var mye selvsentrert kaos med. Så ham ikke noengang igjen etter at jeg fylte 10 år. Han tok aldri kontakt etter det.

Husker en jul (mens det fortsatt var kontakt) da gaven var oransje polvotter med prislappen på (29,-), dette var på 80-tallet. Og nei, det handler og handlet ikke om verdien på gaven, men det understreker at fyren ikke bryr seg genuint om datteren sin, og det kan være bedre å beskytte henne fra dette enn at hun stadig skal bearbeide skuffelser og det å bli valgt bort. Jeg tror det er verre enn å miste kontakten med biologisk far, i en del slike tilfeller.

Ca 10% vokser opp uten kontakt med far, og de aller, aller fleste av oss går det veldig bra med! Det er dessverre fortsatt sånn at enkelte fedre ikke knytter seg helt til eget barn, eller psykologisk ikke klarer å skille barnet fra eksen sin.

Anonymkode: 057c2...1fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...