Gå til innhold

Er det vanlig å ha stemmer i hode når man er sliten og stressa?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er stemmer som er litt skumle og som jeg ikke liker. Men de har ikke kontroll over tankene mine. De kommer etter jeg har lagt meg. 

Anonymkode: ef982...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier stemmene da? 

Er nok ikke vanlig. Vet om andre som får det når de er ekstremt slitne.

Endret av Irak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man vært ute med mye folk og kjas og mas rundt en en hel dag så er det vanlig å kunne "høre" dette når man legger seg for kvelden ja. 

Anonymkode: c3568...560

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den måten du beskriver, nei absolutt ikke. Det høres ut som noe annet enn at man er susete i hodet og at tankene raser som kan skje når man er sliten. Jeg tenker du bør oppsøke lege ganske snart og få hjelp. 

Anonymkode: e7960...551

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har man vært ute med mye folk og kjas og mas rundt en en hel dag så er det vanlig å kunne "høre" dette når man legger seg for kvelden ja. 

Enig i det, men slik jeg opplever det er det mer som en slags støy i hodet og tanker som surrer og minner om bråk ikke slik TS beskriver det. Reagerer mest på beskrivelsen som skumle og ikke liker. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykose kan utløses av høyt stress eller at man er ekstremt sliten. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 390e4...e34

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (9 minutter siden):

Hva sier stemmene da? 

Er nok ikke vanlig. Vet om andre som får det når de er ekstremt slitne.

Sliter med utmattelse, og leverte eksamen i går. Så jeg føler meg bare helt tom og veldig veldig sliten. 

Det stemmene kommer i takt med noen tanker jeg har. 

Jeg har stemmer som vil jeg skal gjøre ting som ikke er så bra. Eller ikke direkte. Men jeg kan ha tanker som ikke er bra. Jeg har tidligere slitt med overspising, men det er mange år siden. Også kan jeg få tanker om å dra frem masse drittmat, så hører jeg mamma sin stemme "Gjør det!" "Det går fint" ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd det selv så jeg har litt problemer med å forstå hva du mener.

Kan du si noe om hvordan disse stemmene skiller seg fra andre tanker? Når jeg tenker på samtaler med mennesker eller leser så kan disse tankene "høres ut som" andre mennesker (vanligvis noen jeg kjenner/kjenner stemmen til). Hvis jeg for eksempel har gjort noe feil på jobb kan jeg spilla av samtale med sjefen i hodet det han kjefter på meg for det jeg har gjort. Men det er jo fortsatt bare egne tanker. 

Anonymkode: f865f...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vanlig å høre "skumle" stemmer i hodet om kvelden etter en lang dag med mas og kjas? Eh, NEI! Det er ikke vanlig. Det er vanlig å være sliten i kropp og hode etter en lang og masete dag, vanlig å ha problemer med å sovne inn selv om man som sagt er sliten, og når man endelig sovner har man kanskje merkelige og stressende drømmer. Men "høre stemmer i hodet" i våken tilstand er høyst unormalt!

Anonymkode: 22317...094

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri opplevd det selv så jeg har litt problemer med å forstå hva du mener.

Kan du si noe om hvordan disse stemmene skiller seg fra andre tanker? Når jeg tenker på samtaler med mennesker eller leser så kan disse tankene "høres ut som" andre mennesker (vanligvis noen jeg kjenner/kjenner stemmen til). Hvis jeg for eksempel har gjort noe feil på jobb kan jeg spilla av samtale med sjefen i hodet det han kjefter på meg for det jeg har gjort. Men det er jo fortsatt bare egne tanker. 

Anonymkode: f865f...e7c

Et steg opp, så har jeg skrevet litt mer om det. det blir feil å si jeg har stemmer i hode egentlig, for det skjedde i går da jeg la meg. Skjer ikke så ofte. Jeg leverte også eksamen, og merker at jeg er helt tom og veldig sliten. ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, dette er ikke normalt. Ta kontakt med lege, så får du tidlig hjelp og kan forebygge rask forverring.

Anonymkode: 8a48b...017

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sliter med utmattelse, og leverte eksamen i går. Så jeg føler meg bare helt tom og veldig veldig sliten. 

Det stemmene kommer i takt med noen tanker jeg har. 

Jeg har stemmer som vil jeg skal gjøre ting som ikke er så bra. Eller ikke direkte. Men jeg kan ha tanker som ikke er bra. Jeg har tidligere slitt med overspising, men det er mange år siden. Også kan jeg få tanker om å dra frem masse drittmat, så hører jeg mamma sin stemme "Gjør det!" "Det går fint" ts

Kan du sove med musikk på om natta? Er det noe du kan få til? 

Takk for at du deler. Forstår at dette kan være vondt og vanskelig. Bare husk at det er du som bestemmer. Så flott at du klarer å erkjenne det for deg selv. Det er det ikke alle som klarer. Langt mindre dele det med noen. 

Du er råsterk! 

Har du prøvd å snakke høyt til deg selv feks? 

Snakke imot "stemmene" i hodet? 

Bare si høyt at det er jeg som bestemmer over mitt eget liv.

Det høres sikkert tåpelig ut, men prøv alikevel 😄. Det er vel verdt et forsøk? Eller hva synes du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (5 minutter siden):

Kan du sove med musikk på om natta? Er det noe du kan få til? 

Takk for at du deler. Forstår at dette kan være vondt og vanskelig. Bare husk at det er du som bestemmer. Så flott at du klarer å erkjenne det for deg selv. Det er det ikke alle som klarer. Langt mindre dele det med noen. 

Du er råsterk! 

Har du prøvd å snakke høyt til deg selv feks? 

Snakke imot "stemmene" i hodet? 

Bare si høyt at det er jeg som bestemmer over mitt eget liv.

Det høres sikkert tåpelig ut, men prøv alikevel 😄. Det er vel verdt et forsøk? Eller hva synes du? 

skal prøve å ha på musikk før jeg skal sove! Lur ide, jeg pleide det før faktisk. 

Takk! ❤️ 
Har ikke prøvd å snakke til stemmene. Men det skal jeg også prøve! ❤️ Jo, det er verdt et forsøk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mye vanligere enn det de andre sier å høre stemmer.

Når jeg sovner skrur liksom en “lyd-del” av hodet seg på og hva jeg hører utenfra endrer seg. Dette betyr og at indre stemmer kommer med en viss kraft og virkelig vigør. Overgangen mellom våken og sovende gir effekter som ligner religiøse opplevelser og er det mor din/ dine formødre er dette en kjent som en sjamanistisk, kvinnelig spiritualitet hvor det kalles siddir. Det er dine formødre som prater.

Hos meg er de en gjeng med bestemte meninger, men ikke plagsomme. De er forøvrig lite oppdaterte hos meg på moderne livsførsel, det er 30 000 års overlevelse som er hovedsaken. Forøvrig, som @Irak sier, helt mulig å svare tilbake. Siddir oppleves av europeisettede.

Det er en egen logikk fra disse stemmene, om de er plagsomme kan det være lurt å få hjelp til å lære hvordan du kan overse de eller avbryte loopene inne i deg. Om du har andre stresstegn og kroppen din bærer traumer, er det ofte lurt å leve litt roligere og oppsøke traumebehandling. Det er ikke etter det jeg vet tilknyttet psykose å høre stemmer. Psykose er virkelighetsbrist og uforenlig med å greie å levere oppgaver og ta vare på deg selv.

Anonymkode: 9dbbf...1ba

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...