Gå til innhold

Bil rygget i min bil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 november rygget en inn i min bil. Ble skade på min bil og hennes bil. Større skade på min. Vi hadde ikke skademelding, men jeg ringte mitt forsikringsselskap som igjen tok kontakt med hennes forsikringsselskap. Hun ringte sitt.  Alt er greit. Henne selskap har vedkjent seg uhellet og sagt de skal ta kontakt angående oppgjør.

Jeg har ikke vært å taksert skaden for det sa mitt selskap at hennes selskap sikkert ville ta med et av sine verksted.

Men har ennå ikke hørt noe. Mitt selskap har skrevet at hennes selskap skal ta kontakt innen rimelig tid. Men hva betyr det? 

Har aldri blitt rygget i før, så vet ikke hvordan dette fungerer.  Hele januar er jeg bortreist, så har da ikke mulighet å få taksert skaden hos eventuelt utvalgt selskap,  så hadde vært greit å fått ordnet det før nyttår.

Erfaringer/råd?

Anonymkode: 5c6ba...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her så fikk jeg beskjed fra eget selskap å sette  bilen på verksted og de fikset og, krevde fra det selskapet som den som hadde kjørt på meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld skaden skriftlig til ditt selskap. Du kan som regel fylle ut skademelding og melde skaden ved å logge inn på nettsiden til ditt selskap. Du og motparten trenger ikke skrive skademeldingen sammen, dere kan gjøre det hver for dere og sende til hvert deres forsikringsselskap.

Når du har meldt skaden til ditt selskap, får du beskjed om hva du skal gjøre videre. Ofte vil du få beskjed om å kontakte et verksted som ditt selskap har avtale med for å få taksert skaden. Hvis bilen skal repareres, vil som regel ditt selskap dekke reparasjonen og så kreve beløpet tilbake av motpartens forsikringsselskap, dersom det er motparten som er skyld i uhellet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (5 minutter siden):

Her så fikk jeg beskjed fra eget selskap å sette  bilen på verksted og de fikset og, krevde fra det selskapet som den som hadde kjørt på meg

Ja ikke sant. Men tok det lang tid før saken var løst? Selskapet mitt sa at Storebrand mest sannsynlig ville bruke sine verksted. Men de bør jo snart ta kontakt hvis det er så viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du damens kontaktinfo fyll ut egen skademelding uansett så er det i alleflal registrert riktig om du ikke alt har et saksnummer hos eget selskap? 

Anonymkode: aeda0...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja ikke sant. Men tok det lang tid før saken var løst? Selskapet mitt sa at Storebrand mest sannsynlig ville bruke sine verksted. Men de bør jo snart ta kontakt hvis det er så viktig.

Nei. Vi fikk da beskjed løpet av et par dager om bilen skulle repareres ble reparert. 

På den andre gikk det ca 9 dager så stod penger på konto etter den ble kondimert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

19 november rygget en inn i min bil. Ble skade på min bil og hennes bil. Større skade på min. Vi hadde ikke skademelding, men jeg ringte mitt forsikringsselskap som igjen tok kontakt med hennes forsikringsselskap. Hun ringte sitt.  Alt er greit. Henne selskap har vedkjent seg uhellet og sagt de skal ta kontakt angående oppgjør.

Jeg har ikke vært å taksert skaden for det sa mitt selskap at hennes selskap sikkert ville ta med et av sine verksted.

Men har ennå ikke hørt noe. Mitt selskap har skrevet at hennes selskap skal ta kontakt innen rimelig tid. Men hva betyr det? 

Har aldri blitt rygget i før, så vet ikke hvordan dette fungerer.  Hele januar er jeg bortreist, så har da ikke mulighet å få taksert skaden hos eventuelt utvalgt selskap,  så hadde vært greit å fått ordnet det før nyttår.

Erfaringer/råd?

Er ingenting skriftlig her? 
Er der ingen bilder eller video av skader og situasjonen? 

Til neste gang, skademeldingsskjema finner du elektronisk, og det er påbudt å ha i bilen. 

Så gå og skriv klage til forsikringsselskapet nå og forklar situasjonen til ditt selskap på min side? 

Er dette tullet IF forsikring som igjen klarer å rote til for folk? Det selskapet er helt greit så lenge du betaler premien til dem, men når du trenger hjelp så er de helt ubrukelige. Loppet oss for mange tusen kroner der vi måtte bruke advokat for å fortelle dem at de gjorde feil på feil. Før de tilbakebetalte mange tusen kroner. 

Anonymkode: fe607...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dette tullet IF forsikring som igjen klarer å rote til for folk? Det selskapet er helt greit så lenge du betaler premien til dem, men når du trenger hjelp så er de helt ubrukelige. Loppet oss for mange tusen kroner der vi måtte bruke advokat for å fortelle dem at de gjorde feil på feil. Før de tilbakebetalte mange tusen kroner. 

De fleste forsikringsselskap er nok ganske ubrukelige når det gjelder utbetaling. Hadde en skade fra vaskehall, og forsikringen skrev at jeg kom til å miste bonus og måtte betale mange tusen i egenandel hvis jeg brukte full kasko forsikringen på dette. Og jeg måtte forklare dem at nei jeg skal ikke miste bonus og måtte betale når det ikke er jeg som har annsvaret for skaden.... kom en annen kundebehandler inn etter hvert og innrømte at jo da jeg hadde rett i det...

Anonymkode: 287a2...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Til neste gang, skademeldingsskjema finner du elektronisk, og det er påbudt å ha i bilen. 

Når ble det påbudt?

Så vidt jeg vet er det to ting det er påbudt å ha i bilen og det er varseltrekant og refleksvest. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er ingenting skriftlig her? 
Er der ingen bilder eller video av skader og situasjonen? 

Så gå og skriv klage til forsikringsselskapet nå og forklar situasjonen til ditt selskap på min side? 

Nei ingenting skriftlig  som i skademelding. Det kan heller ikke sendes digitalt lenger Men jeg ringte mitt selskap og hun ringte sitt. Jeg har skriftlig på i mitt forsikringsselskapet at Storebrand vedkjenner seg ansvar og skal kontakte meg for oppgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rockybalboa skrev (7 timer siden):

Når ble det påbudt?

Så vidt jeg vet er det to ting det er påbudt å ha i bilen og det er varseltrekant og refleksvest. 

Da jeg fikk lappen på 90 tallet fikk vi beskjed at skademelding altid skulle være mef i bil sammen med vognkort.

Nå er det flere selskap som har digitalt da ska en logge inn på min side og fylle inn og begge parter signere med banid

Anonymkode: 0ae5d...db1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Da jeg fikk lappen på 90 tallet fikk vi beskjed at skademelding altid skulle være mef i bil sammen med vognkort.

Nå er det flere selskap som har digitalt da ska en logge inn på min side og fylle inn og begge parter signere med banid

Det er absolutt anbefalt med et skademeldingsskjema. Men, det er ikkje noe krav å medbringe det i bilen. 

Vognkort, varseltrekant og refleksvest er påkrevd å alltid ha tilgjengelig i bilen.

Stor fordel med skademeldingsskjema er det fungerer som en huskeliste for hva som har hendt, hvem som var involvert o.l.

Forsikringsselskapet stiller ikke krav til at skjema benyttes, så lenge en gir de relevante opplysninger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei ingenting skriftlig  som i skademelding. Det kan heller ikke sendes digitalt lenger Men jeg ringte mitt selskap og hun ringte sitt. Jeg har skriftlig på i mitt forsikringsselskapet at Storebrand vedkjenner seg ansvar og skal kontakte meg for oppgjør.

Ta kontakt med begge selskapene. Spør gjerne om du kan bruke det verksted som er nærmest deg, som passer deg best.

Så lenge bare verkstedet skal gjøre takseringen bør ikke det ta lange tiden å gjennomføre taksering. Om forsikringsselskapet også skal sende takstmann kan det være litt mer omstendelig, men på mindre skader er ikke det så vanlig.

Selve reparasjonen kan det være ventetid på, men så lenge bilen kan benyttes bør ikke det være et stort problem.

Dersom du har behov for leiebil, når reparasjonen skal gjennomføres er det en fordel om en har det inkludert i egen forsikring.

Har du ikke leiebil i din egen forsikring må behovet meldes til motpartens forsikringsselskap direkte.

Du kan få dekket leiebil, men det kan være (motpartens) forsikringsselskapet krever dokumentasjon på at du trenger bil i perioden reparasjonen gjennomføres.

Fordelen med leiebil inkludert i egen kaskoforsikring er en bare trenger å forholde seg til eget forsikringsselskap. Motpartens forsikringsselskap dekker kostnadene med leiebilen, men det ordner forsikringsselskapene seg i mellom.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rockybalboa skrev (8 timer siden):

Når ble det påbudt?

Det har vert påbudt i flere mannsaldere! Du kunne umulig ha fulgt med når du kjørte opp til førerkortet. 

Anonymkode: 7b3f1...e97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vert påbudt i flere mannsaldere! Du kunne umulig ha fulgt med når du kjørte opp til førerkortet. 

Det er ikke påbudt å ha med skademeldingsskjema. Har aldri vært påbudt. Hilsen kjørelærer 

Anonymkode: 75b0a...d2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble påkjørt for 9 år siden og jeg kjørte rett til verksted for takst 2 dager etterpå var bilen fiksa sparkling og lakkering samt nytt lykteglass 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har alltid vært fornuftig å ha skademelding i bilen, men ikke påbudt.

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er fullstedndig feil, du bør slutte å spre feilinformasjon.

Hvordan vet du at jeg har kjørt opp til førerkortet?

Se forøvrig sitatet under så kanskje du ser at du tar feil angående påbud.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det er ikke påbudt å ha med skademeldingsskjema. Har aldri vært påbudt. Hilsen kjørelærer 

Anonymkode: 75b0a...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør med Storebrand, som her har innrømmet ansvar, om hvilket verksted i nærheten av der du bor de har avtale med (Storebrand har avtaler med de aller fleste), så ringer du eller møter opp på det lokale verkstedet, som regel takserer de ved oppmøte. Du forklarer at du er vekke og setter igjen bilen, om det ikke er problemer med deler skal det mye til for at bilen ikke er fikset ila 4 uker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ligge i bilen sier Gjensidige….

Gjensidige kan neppe pålegge medbrakt skademeldingsskjema.

Elektronisk skjema kan også benyttes.

https://www.gjensidige.no/godtforberedt/content/derfor-maa-du-beholde-skademeldingsskjemaet

At det er fornuftig er det ikke tvil om. Men, ikke påbudt.

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...