Gå til innhold

Klarer 6 åringen deres sette seg i stua når de våkner?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hver eneste gang hun våkner, så vekker hun alle andre. Går inn til lillebroren, prater høyt.

Sier hun ikke tør å sitte i stuen alene, enda hun fint gjør det om kun pappaen er hjemme.

Klarer 6 åringene deres sette seg i stuen om de våkner?

Anonymkode: 9bf07...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Setter seg i stua og leker. Etter en stund kommer hun inn til oss foreldre. Har aldri vekket småsøsken.

Anonymkode: 8c044...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, heldigvis! 
det vi gjør for å legge til rette: litt lys på i stua. Matpakke klar i kjøleskap.

Anonymkode: c0c8e...145

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med litt øvelse så gikk det. Jeg satte klar litt oppskåret frukt i kjøleskapet (på lørdager velger hun ut to biter godteri hun får spare til søndag morgen) og en ekstra dyne lå i sofaen, sånn at det ble koselig å gå og sette seg der. Vi snakket om det og laget en plan for hva hun skulle gjøre da hun våknet.

Skjønner godt at sosiale barn ikke liker så godt å være alene i et stille hus, det føles annerledes. De fleste morgener ble jeg med og småsov på sofaen eller satte meg med en kaffe og hjalp henne i gang med noe tegning eller annet istedenfor skjerm, men de nettene far var borte på jobb og jeg hadde baby som holdt meg våken halve natten, hjalp det veldig om jeg kunne sove til den vekket meg igjen og storesøster fikk holdt på litt alene. 

Anonymkode: 86f67...b54

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! 5-åringen tar med seg dynen ned i stuen i helgene. Har satt frem litt morgen-snacks som hun kan spise på mens hun ser litt tv før vi andre våkner :) 

Anonymkode: edba8...bb7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det klarer han, men han har storesøsken på stua å være sammen med.

Anonymkode: 566fd...31f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 4 åring kan gjøre det 😊 men vi har noen leker der. Også har vi nintendo som han kan ordne med selv, og det gjør han gjerne om morgenen. Har snakket om at det ikke er lovt å bråke masse på morgenen, snakke/synge høyt osv, men han glemmer seg ofte av så vi må minne han på det. Men han går gjerne ned alene å spiller, eller han kan se på tv om vi setter den på for han. 

Anonymkode: b61c0...2bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min 4 åring kan gjøre det 😊 men vi har noen leker der. Også har vi nintendo som han kan ordne med selv, og det gjør han gjerne om morgenen. Har snakket om at det ikke er lovt å bråke masse på morgenen, snakke/synge høyt osv, men han glemmer seg ofte av så vi må minne han på det. Men han går gjerne ned alene å spiller, eller han kan se på tv om vi setter den på for han. 

Anonymkode: b61c0...2bc

Hva spiller han? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min klarer det ikke. Han bråker ikke, han vekker ikke småsøsken, men han kommer ALLTID inn til oss først og vekker oss... og så kommer han og maser hvert femte minutt helt til noen står opp. 

Hadde han fått lov til å se på tv/nettbrett ubegrenset, hadde det nok vært annerledes, men vi ønsker ikke at han skal sitte og glane på en skjerm så mye. 

Anonymkode: 8cc2c...ca1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min seksåring har spilletid i helgene, så han spiller Super Mario 64 på Nintendo switch før vi og lillebror står opp. Han sier selv at han koser seg med å være alene i stua før vi står opp 😅 Har ikke noe behov for mat, men han klarer å ordne noe selv hvis han trenger det. Veldig deilig ordning, for han er A-menneske, mens lillebror er B-menneske 🙌

Anonymkode: 1ff6e...7cd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det gjør 4 åringen også.

ser på tv eller spiller nintendo switch. Henter seg yoghurt i kjøleskapet og tar litt havregryn i.  Så har de lov å spise rester fra lørdagsgodtet som står på bordet:) 

er 7 eller 9 åringen våken lager de seg ofte ostesmørbrød i airfryeren sammen.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Anonymkode: add25...e9e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som 6 åring hadde de alt gjort det en stund. Vi gikk i fjøset til tider før ungene stod opp. Og hadde babycall.  Hørte når de våknet. Så fra de var 4 så gikk det i stua der stod det brødskive og de satt å lekte. 

Anonymkode: cb5b5...89d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har han gjort siden før han ble 5. Han står opp og setter på TV-en og jeg henter litt mat til ham. Så får jeg sove litt ekstra, det er livsviktig for meg at det er mulig i helgene 😅

Anonymkode: 4d4af...b36

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hver eneste gang hun våkner, så vekker hun alle andre. Går inn til lillebroren, prater høyt.

Sier hun ikke tør å sitte i stuen alene, enda hun fint gjør det om kun pappaen er hjemme.

Mine har aldri likt det. Funket ikke før de begynte å stå opp sammen da de var sånn rundt 5 og 7 år. Nå ordner de seg selv på helgemorgner og vi står opp rundt kl 9😊 De er snart 7 og 9 år. 

Men ingen av de hadde frivillig sittet alene, det er jeg sikker på…. 

Barn er veldig ulike på dette.  Det viktige er vel å akspetere barna for de de er :) 

Anonymkode: 80b5c...d03

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-åringen gjør det en sjelden gang, men som regel er det ettåringen som våkner først her i huset og vekker absolutt alle da hun fysisk må holdes igjen for å ikke løpe inn på alle soverom 😅😄

Anonymkode: c734c...31d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da de var seks,  og våknet før alle andre, så lekte de enten stille på rommene sine, eller gikk på stua og satt med iPad, stille. 
De fikk ikke lov til å bruke noe på kjøkkenet med varme/strøm, men kunne finne frokostblanding eller vann selv. 

Har du et «mørkredd» barn så må hun kunne finne på stilleaktiviteter og ha respekt for at andre trenger å sove når hun er seks år. Det må hun kunne læres til å forstå. Det handler om respekt for andre og andres behov. 

Anonymkode: caccb...323

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over barna til alle ☺️

Vår 6-åring vekker alle i hele huset, til tross for at vi har forsøkt å lært opp fjernkontroll, satt frem snacks, pratet med hen om å ikke vekke, spesielt ikke andre søsken (heller oss), men til ingen nytte 😅 Hen er så avhengig av sine søsken, men alle barn er forskjellige 😌

Anonymkode: d754c...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...