Gå til innhold

"Ingen" hadde allergier på 90-tallet. Hva skjedde?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men du skjønner at det ikke endrer på risikoen ved ks. Det er ikke bare astma og allergier, men også fedme som forebygges ved vaginal fødsel.

Anonymkode: 538d7...2f1

Jeg vet ikke om fedme forebygges ved vaginal fødsel. Men overvektige mødre har gjerne risikosvangerskap og derfor større sjanse for å føde ved KS. Overvekt går gjerne i arv gjennom gener eller kosthold. Barn som forløses ved ks har høyere sjanse for å få diabetes grunnet dette. 

https://www.vg.no/helse/i/mX454/keisersnitt-barn-har-oekt-risiko-for-diabetes

Anonymkode: 1c0e8...c54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da tull. Var da flere med allergi både på 90 og 80 tallet og.

Selv allergisk gress ,ull, pollen.

Hadde en ikke klassen med alergi for egg.

I paralleklassen reagerte på melk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om flere som hadde allergier både på 80-tallet og 90-tallet. allergier er ikke noe som plutselig har dukket opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine var små på 90-tallet. Selv om ikke de hadde allergier, så hadde mange i klassene deres det. Så vi måtte alltid ta hensyn i barnebursdager.

Anonymkode: 4a8ab...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Begge barna mine er født med keisersnitt. Ingen av dem har allergier, men den ene har atopisk eksem. Den skyldes nok arv etter svigermor, som hadde kraftig atopisk eksem hele livet.

Anonymkode: 4a8ab...636

Prøv å se om det hjelper å kutte ned på melk 😉

Anonymkode: 39abf...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dere med allergier, er noen av dere født med keisersnitt? Jeg spør fordi begge barna mine er født med keisersnitt og har ulike allergier og atopisk eksem. Det er jo som kjent økt risiko for allergier dersom man er født med keisersnitt.

er dette kjent? hvor er denne informasjonen? 
forsøvrig er ingen i vår familie født med keisersnitt. 

Anonymkode: 3c566...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjente ingen med allergier da jeg vokste opp på 70-80-tallet, annet enn noen få med pollenallergi. Har mange barn født vaginalt, og ingen av dem har allergier. Det er nok blitt mer fokus på det, men jeg kjenner også noen som har fått det for seg at hele familien ikke skal ha gluten eller laktose, fordi mor i huset får vondt i magen av det... Jeg synes det er så mye allergier at jeg vegrer meg for å invitere folk på besøk. Én allergi kan gå an å forholde seg til, men når du får en som ikke tåler gluten, en som ikke tåler egg og en som ikke tåler melk av noen sort på besøk samtidig, blir det helt håpløst for oss som ikke er så interessert i/flink til å lage mat. 

Anonymkode: b0c54...cf9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er jo fulle av plast, de har funnet mikroplast i lunger, i hjernen osv.  Mange bruker fortsatt såper, hudpleie, og sminke fulle i parfyme og kjemiske stoffer som er både kreftfremkallende og hormonforstyrrende. Det blir en stor belastning for kroppen på sikt, da alt tas opp via huden. Kan umulig være bra for under svangerskapet. Ellers er det bare å se på kostholdet. 

Anonymkode: 7eb04...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke å trær.

de sår bare hanntrær gatelangs, så da blir det mye pollen, og hunn trærne blir ikke plantet, så vi har overskudd av hanntrær og pollen, hunn trærne blir ikkenplantet fordi vi ikke gidder frukter og andre ting som faller i gatene.

Anonymkode: 12e01...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 87, har harr nøtte, støv, pollen allergi hele livet. 

Anonymkode: cfbbb...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det kan ha noe med opplysning og at det er høyere krav til hverdagslivet idag så før måtte de bare klage om de var syke året rundt, men idag vet vi hva det er snakk om.

Kjenner noen med allergier på slutten av 90 tallet, både dyr og laktose. Tålte ikke brystmelk. 

Men har tenkt på plast. Dette er ikke riktig tråd, men sier det allikevel. Det er en økning i underlivsproblemer, men kan også bare være snakk om mer åpenhet istede for økt spredning. Å jeg lurer på om det kan være kondomer, leketøy og lignende, som mensen produktene våre også. Spesielt om noe blir varm der nede, for hørte nylig i en usikker kilde at oppvarmet plast gir fra seg kjemikalier. Men er usikker. 

Anonymkode: 889cc...276

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva er årsakene? Jeg var barn på 90 tallet. Ingen hadde allergier, bortsett fra en med føllings.

Alle andre spiste alt i barnebursdag osv.

Anonymkode: 22bf1...0a8

Mine personlige tanker er at de som er foreldre da og de som er foreldre nå er veldig forskjellige. Jeg kastet opp av brødmat som barn på grunn av konsistensen, men jeg måtte sitte ved bordet som barn og spise opp maten min selv om den da havnet tilbake på tallerken, husker min mor beskrev meg som vanskelig barn. Jeg vet også om flere som har fått påvist allergier i voksen alder fordi foreldrene avviste det som stress eller sutring. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med tanke å trær.

de sår bare hanntrær gatelangs, så da blir det mye pollen, og hunn trærne blir ikke plantet, så vi har overskudd av hanntrær og pollen, hunn trærne blir ikkenplantet fordi vi ikke gidder frukter og andre ting som faller i gatene.

Hva, frukt trær er dame trær!! 🥲 Så søtt at trærne også er like som oss.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva, frukt trær er dame trær!! 🥲 Så søtt at trærne også er like som oss.

Jeg er ikke botaniker, men det var noe sånt ja😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fra 70-tallet og var barn på 80- og 90-tallet. Det var helt sikkert allergier den gangen også. F.eks. hadde to av mine venner masse eksem, som de bare hadde år etter år uten at det ble gjort noe med det. Nå i voksen alder er det vekk, fordi de har innsett at det var ting de ikke tålte. 

Anonymkode: d70ce...ac3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er årsakene? Jeg var barn på 90 tallet. Ingen hadde allergier, bortsett fra en med føllings.

Alle andre spiste alt i barnebursdag osv.

Anonymkode: 22bf1...0a8

Her tar du grundig feil. 
Mange har hatt allergier flere tiår tilbake før 1990-tallet. 
Noen visste ikke at det var allergi de hadde fordi de ikke sprang til doktor for alt mulig. Hdoktoren skulle i tillegg ha betalt, noe mange ikke kunne prioritere). 
Andre sa de bare var allergisk og måtte fint leve med plagene, eller de fikk Vallergan eller Poleramin tabletter og gikk i en ørkesløs trøtthet hele døgnet. 
Eksem var noe man smurte med vaselin og spenol eller det man hadde for hånden av smøremidler. 

Men det de virkelig ikke hadde var og er statistikk over hva som feilte folk, hva folk fikk resepter på, les reseptregisteret og heller ikke datamaskiner som kunne lage oversikter over nesten hva som helst og rapportere til Norske myndigheter. 

De som havnet på hudavdelinger på sykehus eller hos hudlegespesialist utenfor sykehus var de som virkelig hadde noe som plaget dem. 

Historien bak og når første generasjons allergitabletter kom, den har ikke jeg lest meg opp på. Så den historien kan andre få dra. 

Så denne påstanden i hi og emnetittel er  basert på manglende tilnærming til fakta og totalt mangel på kunnskap. 

Anonymkode: 58406...738

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

født på slutten av 80-tallet. Var kjempe plaget med allergi og reagerte mye på mat. Da var liksom unnskyldningen pollen og litt sensitiv mage, Takker høyere makter for at forskningen har gått framover både hva gjelder allergi og mage - tarm sykdom. Forøvrig har føling ingenting med allergi og gjør 🫶🏻 Da fungerer ikke bukspyttkjertelen og en må lære seg og regulere blodsukker og insulin-nivå selv fordi organet som skulle gjort det ikke fungere optimalt ☺️

Anonymkode: 49a9c...77e

Føllings: https://no.wikipedia.org/wiki/Fenylketonuri

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk diagnose allergi på 80 tallet. De tok jo prikke test på alle. Moren min fikk også påvist allergi på 60 tallet

Anonymkode: a3ca7...f0d

De tok vel ikke prikketest for allergi på alle? Den eneste prikketesten jeg fikk på 80/90-tallet var pirquet-test der de testet immunreaksjonen for tuberkelbakterien. Den tok vel alle etter BCG-vaksinen.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vet ikke om fedme forebygges ved vaginal fødsel. Men overvektige mødre har gjerne risikosvangerskap og derfor større sjanse for å føde ved KS. Overvekt går gjerne i arv gjennom gener eller kosthold. Barn som forløses ved ks har høyere sjanse for å få diabetes grunnet dette. 

https://www.vg.no/helse/i/mX454/keisersnitt-barn-har-oekt-risiko-for-diabetes

Anonymkode: 1c0e8...c54

Her tolker og leser du veldig fritt. Er man overvektig (spesielt type fedme) er det større sjanse for at det anses som et risikosvangerskap, og sjansen for at barnet bør forløses ved KS er større. Så langt greit oppsummert. Barn forløst via KS har større sjanse for å utvikle allergier og autoimmune sykdommer, og det er her du begynner å blande kortene. Diabetes 1 er en autoimmun sykdom og er ikke knyttet til at moren er overvektig eller eventuell arv og kosthold som følger med det å ha overvektig mor. Barnet har større risiko for å utvikle diabetes 1 fordi det fødes via KS (trener ikke immunforsvaret på samme måte som vaginal fødsel), og har ingenting med morens fedme å gjøre.

Diabetes type 2 er derimot en livsstilsykdom og kan være arvelig, og kan ofte utløses av overvekt, kosthold osv. Men det er altså diabetes 1 som nevnes i artikkelen du linker til.

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Prøv å se om det hjelper å kutte ned på melk 😉

Anonymkode: 39abf...7b7

For min del blomstrer eksemet om jeg drikker appelsinjuice. Eller stresser, eller har vinter, eller går med ull, eller egentlig når som helst uten at jeg skjønner bæra. Hadde jeg bare kunnet kutte melk (har prøvd det) så hadde det jo vært easy peasy.
Før forsvant eksemet mitt om sommeren eller om jeg reiste til solrike land, men nå funker ikke det lenger heller...

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Lurer på om det kan ha noe med opplysning og at det er høyere krav til hverdagslivet idag så før måtte de bare klage om de var syke året rundt, men idag vet vi hva det er snakk om.

Kjenner noen med allergier på slutten av 90 tallet, både dyr og laktose. Tålte ikke brystmelk. 

Men har tenkt på plast. Dette er ikke riktig tråd, men sier det allikevel. Det er en økning i underlivsproblemer, men kan også bare være snakk om mer åpenhet istede for økt spredning. Å jeg lurer på om det kan være kondomer, leketøy og lignende, som mensen produktene våre også. Spesielt om noe blir varm der nede, for hørte nylig i en usikker kilde at oppvarmet plast gir fra seg kjemikalier. Men er usikker. 

Kan kanskje være noe i det, men nå inneholder sexleketøy (i hvertfall de av god kvalitet) og kondomer ikke plast. De fleste leketøy er i silikon og kondomer er i latex/gummi. Når det gjelder leketøy så gjelder det samme regel som andre varer; å kjøpe kvalitet.

Anonymkode: 4820a...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cøliaki er en autoimmun sykdom som gjør at kroppen angriper seg selv fordi den anser gluten proteinet som en trussel. Før visste ikke folk om dette og tenkte de bare hadde vondt i magen og ble oppblåst. Mange endte opp med tarmkreft da de ble eldre. De kunne også bli veldig tynne og spe pga tarmtottene var borte og tok ikke til seg næring lengre.

Laktoseintoleranse har vært i tusenvis av år. Mennesker tåler naturlig ikke laktose, men kun morsmelk. Er jo ikke meningen vi skal drive å drikke kumelk. Store deler av menneskene som lever i østen er laktoseintolerante. Jeg tåler heller ikke laktose..

Gluten i seg selv er et protein som er vanskelig å fordøye for mange.. nå har ikke jeg lest meg opp så mye, men jeg med cøliaki ser tydelig at gluten er ikke noe vi burde ha i kosten. Det blir lagt til også enda mer gluten med vilje for at bakverk skal heve enda mer. Da er det ikke rart i folk får en reaksjon på det.

Allergi mot pollen kan komme av at vi enten:

1. Har for lite eksponering pga vi lever i urbane strøk.

2. Vi hører egentlig ikke hjemme i nordisk fauna. Mennesker kom fra Afrika, og bosatte seg i Asia og øst Europa først. 

Dette er mine teorier :) Jeg har i voksen alder begynt å reagere mer og mer på bjørkepollen, så det er veldig interessant å sette seg inn i. Hvorfor skjer dette og hvordan kan jeg stoppe utviklingen så det ikke blir noe verre..

Irritabel tarm er også noe folk sliter med. Man kan reagere på grønnsaker og forskjellig type mat. Uten noe særlig grunn. Jeg blir for eksempel veldig dårlig av løk og storfe kjøttdeig. Må helst unngå det :) 

Anonymkode: bdc21...9af

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...