Gå til innhold

"Ingen" hadde allergier på 90-tallet. Hva skjedde?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hatt algergier hele tiden jeg.  Men man ble ikke sjekket ut. Selv ikke når jeg var hudløs nermest fra  knærne og ned. 

Hos legen fokk man altid beskjed om det går over, selv om det hadde vart i to år,eller det var ikke godt  å vite hva det var. Måtte finne  det ut selv

Anonymkode: 4a3cf...e8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fantes allergier da også, men folk gjorde ikke noe særlig stort ut av det.

Nå har det nesten blitt en trend å være allergisk. Vi har de som har «gluten» allergi og skal ha spesialmat på arrangementer, men så drikker de øl senere🙈

Anonymkode: f2165...ce7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Født tidlig 80 tallet. Jeg gikk igjennom barne og ungdomstiden med sykt mye magesmerter og diare. Ingen tenkte på at noe var galt. Måtte bli ung voksen før jeg selv dro til legen og fikk diagnostisert laktoseintoleranse. Jeg tåler også mel dårlig, men har ikke cøliaki. Men jeg vet hva jeg må holde meg unna og hva jeg tåler, fordi jeg er bevisst på det. 

Har i tillegg astma og allergier for pollen, støv og dyr. Født vaginalt og ammet lenge, om det har noe å si. Men jeg har en mor og en far med astma og allergi, så her er det nok genetisk. Vet at flere i min fars familie har mageproblemer, det har liksom vært en kjent sak at de må på do etter et måltid, også den eldre garden har alltid vært sånn, på do med diare etter et måltid. Har aldri hørt om at noen av dem har tarmsykdommer eller allergier, men det har de nok hatt.

Anonymkode: f9d2f...7b2

Har akkurat samme erfaring.

Har også atopisk eksem og det har mitt barn også. Født vaginalt begge to. Men vi har ikke eksem når vi er i utlandet, så vi reagerer på den tørre luften i Norge

Anonymkode: 1c0e8...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nopeee skrev (5 timer siden):

Jeg har atopisk eksem, pollen og pelsallergi og er ikke født med keisersnitt. Niesa mi er, og har ikke allergier. Hvorfor i alle dager skulle det ha noe å si? Tror du vaginaen gir antihistaminer?

Dumt å uttale seg bastant når du ikke vet noe om dette!

et bittelite googlesøk hadde gitt deg svar på at det er TYDELIG at barn forløst med keisersnitt har økt risiko for astma, allergi og infeksjoner! 

Det er ikke vaginaen som gir antihistaminene, det er rumpa ;) at babyen kommer i kontakt med avføring fra mor styrker barnets immunforsvar. 

Anonymkode: dfb8b...520

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har cøliaki da, som ikke er en allergi, men en autoimmun sykdom, som har godt i arv fra min bestemor som var født før 1900.. Hun fikk selvsagt ikke diagnose før hun var på slutten av livet. Men både min far og flere har mine søsken har også fått diagnosen. Jeg vokste opp uten at denne ble oppdaget. Tynn og spinkel, og lav som jeg var. Så hadde det nok blitt fanget opp i dag (jeg ble født på 80-tallet). Så heldigvis er vi blir mye flinkere, og mine barn igjen, blir fulgt godt opp. 

Så feil at det ikke fantes. Vi har nå bare mer kunnskap. 

Anonymkode: 89c69...3c3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok at det er blitt mer av det, men jeg vokste opp på på tjukkeste bygda på åtti-tallet og hadde både nøtte-, melke- og pollenallergikere i min umiddelbare nærhet. (Og til og med et par vegetarianere.)

Anonymkode: 3734c...c60

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt vanlig med allergi på den tiden også. Folk brydde seg ikke, eller ikke visste. Barn og voksne gikk med mange symptomer på allergi, som ble beskrevet som vanlig. Sånn var det bare. 

Jeg var kronisk forstoppet hele barndommen. Var mye kvalm og undervektig. Hadde mye eksem.  Senere fikk jec også mye vondt i hodet, muskler og ledd og veldig vonde menstruasjonssmerter.

Har i voksen alder fått påvist cøliaki og melkeproteinallergi. Alle plagene mine forsvant, etter noen måneder med tilrettelagt kost. Har fått et helt nytt liv uten smerter. 

Hadde foreldrene mine visst det de vet nå, så hadde de ikke fôret meg opp på mat med melk og mel. Tror det jeg spiste og drakk mest av som barn var, grøt, melk, yoghurt, kornflakes med melk, hvit saus med hvetemel og melk, brun saus med hvetemel og melk, kjøttkaker med melk og mel, pasta, pizza. 

Anonymkode: 39abf...7b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dumt å uttale seg bastant når du ikke vet noe om dette!

et bittelite googlesøk hadde gitt deg svar på at det er TYDELIG at barn forløst med keisersnitt har økt risiko for astma, allergi og infeksjoner! 

Det er ikke vaginaen som gir antihistaminene, det er rumpa ;) at babyen kommer i kontakt med avføring fra mor styrker barnets immunforsvar. 

Jepp! Et annet problem er at omgivelsene rett og slett er for rene. Barn som vokste opp på gård fikk sjelden allergier (joda noen fikk, ingen trenger å henvise til bestemor), de kom i kontakt med dyr, møkk og jord fra ung alder, og forskerne mener det gjorde susen. Nå lever vi i mye mer «sterile» omgivelser når vi er små.

Anonymkode: 94a7c...a67

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er født i 1971 oghar allergier, min mr er født i 1949 og har allergier - faktisk holdt hun som barn på å dø av det.. 

Anonymkode: 3c566...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

jeg er født i 1971 oghar allergier, min mr er født i 1949 og har allergier - faktisk holdt hun som barn på å dø av det.. 

i tillegg er mitt første barn født i 1990 allergisk :Pog barnebarna til denne har også allergier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja. Og tenk på alle barna som rett og slett bare døde, fordi man ikke hadde kunnskap om allergienenderes. Vanskelig å høre de forsvare seg i tråden her når de er døde! 

Det fantes allergier før, men det var færre av de. Men åååjada - de var der ja! Vi hadde enngutt i klassen som tålte absolutt ingenting, ikke egg, ikke mel, ikke melk, nads. Hver gang det var bursdag så fikk han en pose seigmenn …. Ingen kake på han. Nå hadde vi heldogvid klart å tilrettelegge, men på 90-tallet gjorde vi ikke det på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere med allergier, er noen av dere født med keisersnitt? Jeg spør fordi begge barna mine er født med keisersnitt og har ulike allergier og atopisk eksem. Det er jo som kjent økt risiko for allergier dersom man er født med keisersnitt. Samtidig blir stadig flere barn født med keisersnitt. Ser ikke bort i fra at dette også kan være medvirkende årsak til økt antall barn med allergier. Samtidig som mer og mer mat blir ultraprosessert og mindre lages fra bunnen ift før.

Anonymkode: 4a475...23f

Det eneste av mine tre barn som er født vaginalt er også den eneste med flere allergier....

Anonymkode: 65d75...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk diagnose allergi på 80 tallet. De tok jo prikke test på alle. Moren min fikk også påvist allergi på 60 tallet

Anonymkode: a3ca7...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Og tenk på alle barna som rett og slett bare døde, fordi man ikke hadde kunnskap om allergienenderes. Vanskelig å høre de forsvare seg i tråden her når de er døde! 

Det fantes allergier før, men det var færre av de. Men åååjada - de var der ja! Vi hadde enngutt i klassen som tålte absolutt ingenting, ikke egg, ikke mel, ikke melk, nads. Hver gang det var bursdag så fikk han en pose seigmenn …. Ingen kake på han. Nå hadde vi heldogvid klart å tilrettelegge, men på 90-tallet gjorde vi ikke det på samme måte. 

færre vet jeg ikke, min mor for eksempel ble skamdårlig av enelte typer mat, det var bestemoren hennes som tok ansvar fordi hun hadde sett det før hos sin yngre søsken og sin mor igjen.. Samtidig ble hun syk av å jobbe med gress, hæsjing osv og igjen var det bestemoren som skjønte sammenhengen, problemet den gang var at det var lite medisiner å få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det eneste av mine tre barn som er født vaginalt er også den eneste med flere allergier....

Anonymkode: 65d75...d75

Men du skjønner at det ikke endrer på risikoen ved ks. Det er ikke bare astma og allergier, men også fedme som forebygges ved vaginal fødsel.

Anonymkode: 538d7...2f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fantes, men flere barn måtte leve med plagene og bare være litt «sær i matveien». Min svigermor, og hennes mor, har levd stort sett hele livet med mage/tarm-problemer, lite jern og generell vitaminmangel, uten noen åpenbar årsar - men i godt voksen alder fikk begge påvist cøliaki. Min mann arvet fra sin mor, og han har også fått påvist diagnosen i voksen alder. Altså har alle 3 levd et relativt langt liv med mage/tarm-problemer og lært seg å leve med det, kanskje hatt dårlig matlyst i perioder, vært hjemme med «omgangssyke» mens det egentlig var symptom på cøliaki, hatt vitaminmangler og drukket biola til den store gullmedaljen. Våre 2 barn, et av dem med store plager, har også fått påvist cøliaki, og jeg er sjeleglad de får riktig behandling (glutenfri mat) fra de er barn og sannsynligvis slipper senskader.  

Når vi er ute på restaurant og spiser, så presiserer vi alltid at årsaken til at flere av oss spiser glutenfritt handler om cøliaki. For mange er det lavkarbo som ligger bak når de ber om tilrettelegginger, men det stilles helt andre krav til hygiene når det dreier seg om cøliaki. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde både allergier og cøliaki på 80, 90 og tallene etter.

Allergiene ble det ikke snakka om noe særlig husker jeg. Det var litt slik at jeg måtte passe på selv og det var det. Jeg har ikke store eller skumle allergier så det trengte heller ikke mer snakk enn at jeg for eksempel ikke klappa katter og holdt meg unna høy.

Cøliakien ble ikke diagnosert før i 2013 etter tiår med plager der jeg blant annet ble beskylt for å være psykisk syk, hypokonder, oppmersomhetssyk og vanskelig. Jeg ble fortalt at det var normalt med mageplager pga hormoner og at symptomene mine var i hodet mitt. Jeg måtte stresse mindre, fokusere mindre på plagene og tygge maten min bedre. En lege foreslo at jeg burde få barn, da ville jeg bli mindre opptatt av meg selv.

Ikke noe keisersnitt her heller.

Anonymkode: fa174...5ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er årsakene? Jeg var barn på 90 tallet. Ingen hadde allergier, bortsett fra en med føllings.

Alle andre spiste alt i barnebursdag osv.

Anonymkode: 22bf1...0a8

Tull! Jeg hadde nøtteallergi og melkeproteinallrgi og kjente til noen som hadde eggeallergi og fisk og skalldyrallergi.

Anonymkode: babb7...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dere med allergier, er noen av dere født med keisersnitt? Jeg spør fordi begge barna mine er født med keisersnitt og har ulike allergier og atopisk eksem. Det er jo som kjent økt risiko for allergier dersom man er født med keisersnitt. Samtidig blir stadig flere barn født med keisersnitt. Ser ikke bort i fra at dette også kan være medvirkende årsak til økt antall barn med allergier. Samtidig som mer og mer mat blir ultraprosessert og mindre lages fra bunnen ift før.

Anonymkode: 4a475...23f

Begge barna mine er født med keisersnitt. Ingen av dem har allergier, men den ene har atopisk eksem. Den skyldes nok arv etter svigermor, som hadde kraftig atopisk eksem hele livet.

Anonymkode: 4a8ab...636

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...