Gå til innhold

"Ingen" hadde allergier på 90-tallet. Hva skjedde?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hva er årsakene? Jeg var barn på 90 tallet. Ingen hadde allergier, bortsett fra en med føllings.

Alle andre spiste alt i barnebursdag osv.

Anonymkode: 22bf1...0a8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endret tarmflora som resultat av utarmet industrimat som en del av kostholdet.

Det kommer til å bli verre med årene fremover.

• Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barn på 90tallet og hadde da, som nå, pollen, kiwi og nøtteallergi. Endte med å kaste opp i en bursdag en gang fordi jeg fikk i meg noe jeg ikke tålte. Så joda, det fantes den gang også.

Anonymkode: 76053...bca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født på 70 tallet, min bror i -81, og vi hadde begge allergier. Jeg var 4 når min slo ut og min bror hadde det medfødt.

Anonymkode: e81f5...a22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange med allergier på 90-tallet og, og mange levde med uoppdaget allergier og. 

Mornor hadde cøliaki, men ble ikke diagnostisert før helt på tampen av livet, i 80-åra. Hun led mye i maaange tiår før det. 

Anonymkode: dfb8b...520

• Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, folk hadde allergier. Men vi som var barn snakka ikke om det. Det var snakk mellom de voksne.

Anonymkode: 74111...51a

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde allergier på 80-tallet, bare så det er sagt.

Grunnen til alle cøliaki, gluten osv i dag er jeg ganske sikker på skyldes den overprosseserte og energitette maten vi putter i ungene. Brød med lange ingredienselister og farseprodukter med flere e-er enn du kan telle.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde? Vi fikk kunnskap.

Jeg spiste også alt i barnebursdag på 1990-tallet. Av og til pleide jeg å få akutt mageknip, fiser som lukta så vondt at jeg fikk kjeft, eller sånn helt plutselig diaré. Men ingen kom jo på å sjekke meg for noe som helst. Først som ung voksen fikk jeg diagnosen cøliaki. Da hadde jeg et helt vanvittig høyt tall (det høyeste den legen hadde sett noen gang, sa han) og alt av tarmtotter var helt slitt ned. 

Jeg vokste opp hele barndommen på supersunt hjemmelagd brød, og som voksen lagde jeg mitt eget brød. Men det hjelper ikke når supersunne ingredienser er stappfulle av gluten. 

Anonymkode: 7adf4...b1b

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er født i 80-tallet og synes virkelig ikke det mangler på folk med all slags allergier og intoleranser i min generasjon.. 

Så det hjalp ingenting at det var lite fokus på det på 80 og 90-tallet 

Anonymkode: c949c...889

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

født på slutten av 80-tallet. Var kjempe plaget med allergi og reagerte mye på mat. Da var liksom unnskyldningen pollen og litt sensitiv mage, Takker høyere makter for at forskningen har gått framover både hva gjelder allergi og mage - tarm sykdom. Forøvrig har føling ingenting med allergi og gjør 🫶🏻 Da fungerer ikke bukspyttkjertelen og en må lære seg og regulere blodsukker og insulin-nivå selv fordi organet som skulle gjort det ikke fungere optimalt ☺️

Anonymkode: 49a9c...77e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine søsken og jeg hadde allergier på 90 tallet. Jeg hadde noen allergier i flere år som jeg ikke innså at var allergi før enn for noen år tilbake. Jeg trodde det var normalt med kløende munn, utslett rundt munnen og vondt i magen når man spiste epler. 

I tillegg til det hadde jeg laktoseintolleranse som jeg visste om, men både barnehage og skole insisterte på at jeg måtte drikke skolemelk fordi det var sunt🤪

Anonymkode: 88a0d...135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Født på 70 tallet her. Hadde nok folk i omgangskrets (klassen etc) som hadde alt fra cøliaki til dødelig nøtteallergi, allergi mot citrusfrukter og skalldyr mm. Men vi hadde ikke internett og hørte om alle ungene i nabobyene og som hadde allergi.

At allergier har økt stemmer nok, men så spiser vi også annerledes og lever annerledes nå og. Så kanskje vi skal starte å heller se på maten vi putter i barna enn bare å rope at det er hysteri? 

Anonymkode: 9d5f2...1ff

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva er årsakene? Jeg var barn på 90 tallet. Ingen hadde allergier, bortsett fra en med føllings.

Alle andre spiste alt i barnebursdag osv.

Anonymkode: 22bf1...0a8

Kjente heller ingen den gang. De siste 5-8 årene er det mange som har fått gluten allergier på jobben og ellers. Føler det plutselig ble en «trend» …

Anonymkode: c439b...9cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant spørsmål, men tror mye handler om kunnskap og at det var mindre fokus på det før, kontra nå. En venn av meg gikk med store magesmerter hele oppveksten, før de fant ut som 17-åring at hun hadde cøliaki. Hun hadde et helt vanlig kosthold og det meste inneholdt gluten. Tarmtottene hennes var helt ødelagt, og kroppen klarte ikke å ta opp den næringen den trengte. 93-modell. Så jeg tror ikke det er et helt uvanlig scenario å gå med allergier og plager/tilstander (feks migrene) lenge før det blir oppdaget. Men vet også om flere som har fått påvist cøliaki og andre allergier ved fødselen av og fra tidlig alder. 

Endret av caroline.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo de som var allergiske før også. Men det er bred internasjonal enighet om at allergi har økt de siste årene. Mye tyder på at det handler om livsstilfaktorer og endringer i kostholdet og miljøet rundt oss.

Anonymkode: ed27c...7a3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med allergier, er noen av dere født med keisersnitt? Jeg spør fordi begge barna mine er født med keisersnitt og har ulike allergier og atopisk eksem. Det er jo som kjent økt risiko for allergier dersom man er født med keisersnitt. Samtidig blir stadig flere barn født med keisersnitt. Ser ikke bort i fra at dette også kan være medvirkende årsak til økt antall barn med allergier. Samtidig som mer og mer mat blir ultraprosessert og mindre lages fra bunnen ift før.

Anonymkode: 4a475...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Kjente heller ingen den gang. De siste 5-8 årene er det mange som har fått gluten allergier på jobben og ellers. Føler det plutselig ble en «trend» …

Anonymkode: c439b...9cb

Det er en trend å styre unna hvete produkter aka ‘lavkarbo’ diett. Mange liker derimot ikke å si at de er på diett og syns det er enklere er si de reagerer på gluten er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dere med allergier, er noen av dere født med keisersnitt? Jeg spør fordi begge barna mine er født med keisersnitt og har ulike allergier og atopisk eksem. Det er jo som kjent økt risiko for allergier dersom man er født med keisersnitt. Samtidig blir stadig flere barn født med keisersnitt. Ser ikke bort i fra at dette også kan være medvirkende årsak til økt antall barn med allergier. Samtidig som mer og mer mat blir ultraprosessert og mindre lages fra bunnen ift før.

Det kan ligge noe i det. To av mine tantebarn, er begge født med keisersnitt og har atopisk eksem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...