Gå til innhold

Tenåringer og skjermtid - hvordan er det hos dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter går i 9. klasse. Det siste halvåret ble hun plutselig veldig ungdom; mye på rommet sitt, mindre med oss foreldre, sosiale medier viktig etc.

Hun har skjermtid som slår inn kl 22.30 på ukedager, og kl 00.30 i helgene. Hun får nok søvn, gjør det bra på skolen osv, men jeg er likevel bekymret. Hun kan gå på rommet sitt rett etter skolen, og bortsett fra å spise middag, ligger hun med telefonen helt til leggetid. Det er ganske mange timer det.. Hun har nærmest meldt seg helt ut av å gjøre ting med oss foreldre (alenebarn), og er sjeldent med på filmkvelder mer. I år, selv om det er tradisjon uavhengig av alder, ble hun ikke med på å pynte til advent engang; hun satt heller med telefonen. 

Når vi gjør ting, feks på butikk, går hun også med nesa nedi telefonen og snapper konstant.

Idag feks hadde hun brukt telefonen i 10 timer! Er mest snapping og musikk, men likevel. Er dette okei? Hva er vanlig hos dere ungdommer?

Ps; jeg er 100 % sikker på at hun ikke deler nakenbilder osv.

Anonymkode: 693df...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hun venner, går på fritidsaktiviteter osv? Vist du vet at alt det er på plass så er det vanlig at ungdom tilbringer myye tid på nett, men var uansett kanskje litt i overkant mye med 10 timer dag da.

Har to tenåringsjenter her og det er mye mobil bruk, men spiser middag med oss og deltar på de fleste familie aktiviteter. Er med venner på ungdomsklubb og har trening et par ganger i uken. De er mye på rommet når de er hjemme da. Det skal sies.

Anonymkode: 2df8f...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Kanskje ikke idag, men når hun er så mye på nett, er sjansen svært stor for at hun før eller senere får kontakt med noen som spør henne om det, og spørsmålet er da om hun er moden nok til å si "nei" på bakgrunn av at de som etterspør dette, ofte er flinke til å manipulere, og komme med gode økonomiske tilbud og/eller emosjonell utpressing.

Det er ikke uten grunn at det spres nakenbilder og videoer av utallige jenter på nett; alt dette skyldes skjermavhengighet, og disse skjermene er det foreldrene selv som har kjøpt.

Ungdom er spontante; bare å gi etter i et lite øyeblikk er alt som skal til.

Anonymkode: bef4f...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har hun venner, går på fritidsaktiviteter osv? Vist du vet at alt det er på plass så er det vanlig at ungdom tilbringer myye tid på nett, men var uansett kanskje litt i overkant mye med 10 timer dag da.

Har to tenåringsjenter her og det er mye mobil bruk, men spiser middag med oss og deltar på de fleste familie aktiviteter. Er med venner på ungdomsklubb og har trening et par ganger i uken. De er mye på rommet når de er hjemme da. Det skal sies.

Anonymkode: 2df8f...32a

Ts

Hun har en aktivitet 1 gang i uka. Aldri vært veldig sosial, men er med venner også. Varierer fra uke til uke hvor mye hun er fysisk med venner, alt fra hver dag, til 2 uker mellom hver gang. 

Jeg vet ikke om det er skjermen eller alderen som gjør at ho sier nei til alt. Blir oppriktig lei meg når hun ikke blir med på juletradisjonene eller nesten noe annet, men heller ligger som en zombie på telefonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Min datter går i 9. klasse. Det siste halvåret ble hun plutselig veldig ungdom; mye på rommet sitt, mindre med oss foreldre, sosiale medier viktig etc.

Hun har skjermtid som slår inn kl 22.30 på ukedager, og kl 00.30 i helgene. Hun får nok søvn, gjør det bra på skolen osv, men jeg er likevel bekymret. Hun kan gå på rommet sitt rett etter skolen, og bortsett fra å spise middag, ligger hun med telefonen helt til leggetid. Det er ganske mange timer det.. Hun har nærmest meldt seg helt ut av å gjøre ting med oss foreldre (alenebarn), og er sjeldent med på filmkvelder mer. I år, selv om det er tradisjon uavhengig av alder, ble hun ikke med på å pynte til advent engang; hun satt heller med telefonen. 

Når vi gjør ting, feks på butikk, går hun også med nesa nedi telefonen og snapper konstant.

Idag feks hadde hun brukt telefonen i 10 timer! Er mest snapping og musikk, men likevel. Er dette okei? Hva er vanlig hos dere ungdommer?

Kjenner meg veldig igjen, men her er det 8.kl. Jeg opplever at tenårene kom på et vis brutalt over natta. Jeg tror jeg har fått en slags sorgreaksjon på det hele. Kjenner veldig på hvor trist og leit dette føles. Har også bare ett barn. Hun er totalt uinteressert i det meste vi hadde sammen før, og velger heller å glo inn i tlfn. Nå er det også der kommunikasjonen med venner skjer, men allikavel. 
I tillegg er det her høylytt kjefting, smelling med dører etc. fra henne. Kjenner det blir så lite trivelig her. Gleder meg ikke til jul iår. Vi har i alle andre år sett julekalendre sammen, bakt sammen, pyntet etc. Iår må jeg gjøre dette alene, plutselig ble mye helt meningsløst.

Anonymkode: e168b...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ganske normalt ut. Har ei I 9. trinn jeg også. Er på rommet sitt stort sett hele tiden når hun ikke er på skole eller trening. Og driver da med mobil eller I pad. Husker selv da jeg var på den alderen, hang da sjeldent i stua med mamma og pappa. 

Anonymkode: 7e5b7...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv ei i 9. trinn. Joda, blir en del skjermtid. Her har hun ikke sosiale medier annet enn snapchat. Men hun spiller og tegner og ser på youtube. Er mye på rommet sitt ja. Men er også en del her. Stenger vanligvis skjermen tidligere enn dere, 20.30 på hverdager og midtnatt i helgene.

Her er hun flink til å legge vekk telefonen når vi gjør ting og er ute av huset. Hun irriterer seg selv over at andre hele tiden har nesen nede i telefonen og ikke er tilstedet når man liksom er sammen.

Hun er også enebarn, men det er kun henne og meg. Ingen far i bildet. Vi ser en del på serier sammen, og enda vil hun tilbringe tid med meg på kveldene. Men merker jo at hun også liker å ha kvelder for seg selv mer nå enn før. Og tenker jeg må være greit. Min oppgave er å være tilgjengelig. Da hun i går ville spille med meg, det måtte jeg jo si ja til :D

Vi ser fram til ny sesong med Squid game i romjula ;)

Anonymkode: 101a1...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres helt sinnsykt ut. Det høres ut som at dere har gitt opp. 

Det er to faser i livet hvor hjernen gjennomgår en enorm utvikling; de første årene av barnas liv og under puberteten i tenårene. Hvorfor sørger dere ikke for bedre vilkår for tennåringshjernene? Selvfølgelig kommer dere til å møte motstand, de er jo avhengige og trenger hjelp til å ikke gi seg hen til mobilen. Dette må dere regulere. Legg inn skjermtid på tlf, ha skjermfrie soner, krev at de deltar på et minimum av familieaktiviteter. Som forelder må man ta upopulære avgjørelser. 

Les: "Hold on to your kids"

Anonymkode: 9ff79...dcd

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke mobil før jeg var 16, men tilbrakte all tid på rommet som tenåring fremfor å henge med foreldre og venner var selvfølgelig mye viktigere. Det er helt normalt og har vært helt normalt siden lenge før skjermen ble en naturlig del av å være tenåring. De blir voksne, de er i en løsrivingsfase, det er naturlig. En henger skjeldent sammen med foreldrene i den alderen og det er et sunnhetstegn! Det er verre med de foreldrene som nesten nekter barna å bli voksen og skal holde de i hånda og tvinge de med på familie aktiviteter hele tiden og får sorg over å ikke være første prioritet hele tiden, det er usunt. Mye av det sosiale livet til tenåringer i dag skjer via skjermen og det er helt naturlig at det er der de har sin fritid. 

Anonymkode: 7dca6...065

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit. En niendeklassing skal fortsatt ha grenser. 

Anonymkode: aa029...a68

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...