AnonymBruker Skrevet 8. desember 2024 #1 Del Skrevet 8. desember 2024 Hvordan føles det? Har du noen vanskeligheter som følge av det? Anonymkode: 45907...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 9. desember 2024 #2 Del Skrevet 9. desember 2024 (endret) Hva anser du som høy og lav iq i denne sammenhengen? Endret 9. desember 2024 av Flintis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #3 Del Skrevet 9. desember 2024 Flintis skrev (5 timer siden): Hva anser du som høy og lav iq i denne sammenhengen? Lav er under gjennomsnittet og høy er over. Anonymkode: 45907...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 9. desember 2024 #4 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lav er under gjennomsnittet og høy er over. Anonymkode: 45907...aad Er det 100 eller 85 du mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #5 Del Skrevet 9. desember 2024 Alle på kg har kjempehøy iq. Anonymkode: a5354...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #6 Del Skrevet 9. desember 2024 IQ under 85 er det som regnes som lav IQ, så det er nok det TS mener. Anonymkode: 4a490...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #7 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg kan ikke snakke for meg selv, men jeg kan snakke for mennesker i nære relasjoner. Jeg kjenner to stk, én i umiddelbar familie med stadfestet lav iq. Hun har ikke PU, men er noen iq poeng unna. Ikke kromosomfeil eller andre avvik, heller. Hun har lære og -prosseseringsvansker, men dette isoleres fra ren iq score på testene og er dermed ikke årsaken til den lave iq’en. hun scorer lavt på de fleste deltestene, men høyt på noen andre. Altså har hun flere kvaliteter hun mestrer godt, til og med svært godt. jeg opplever henne som enkel, men lykkelig. Jeg er svært nær henne og mener selv jeg har god innsikt i hennes selvfølelse. Hun har hatt mye dårlig selvtillit, hun sliter med utdannelse og jobb. Hun mangler evner, og det har også ført til at hun mangler vilje. Hun er generelt demotivert for det de fleste av oss anser som essensielle deler av livet. Hun har lav boevne og er avhengig av mye hjelp utenfra til det meste. Dette vet hun ikke selv. Hun evner ikke å ha ansvar for egen økonomi. likevel er hun lykkelig fordi hun alltid lever her og nå. Hun ofrer alt i vennskap og andre relasjoner. Hun har masse sympati og empati. Hun er verdens beste venn, hun har masse humor, men mye går selvsagt over hodet hennes. Dette vet hun, men kan le av seg selv. Fordi hun er så lett og omgjengelig. Alltid smiler, er inkluderende, varm og god, så har hun et stort nettverk og gode, nære venner. Uten disse hadde hun nok ikke fungert særlig godt. Hun har alltid kjæreste. Langvarige forhold over flere år, men når det blir slutt, så har hun en ny en innen en uke som hun igjen går all in med. Mennene faller lett for henne fordi hun har et svært vinnende vesen, men å leve med en person med lav iq er ikke lett. Man får lett en omsorgsoppgave. Det er lite stimulerende samtaler, alt er overfladisk. Når vi er flere sammen og temaet går inn på politikk, dagsaktuelle nyheter, kultur, samfunnsøkonomi osv, så faller hun ut. Hun ser ikke at vi må tilpasse oss. hun har aldri stått i jobb. Hun har forsøkt, men det går ikke. Hun forstår heller ikke hvorfor, og alt er alle andre sin feil. konklusjon: det fører til begrensninger, men fordi lav iq i aller høyeste grad kan kompenseres på andre måter, så kan man fremdeles leve et lykkelig liv (dog med litt hjelp til organisering og boevne). Anonymkode: 798c4...beb 3 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #8 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg kan ikke snakke for meg selv, men jeg kan snakke for mennesker i nære relasjoner. Jeg kjenner to stk, én i umiddelbar familie med stadfestet lav iq. Hun har ikke PU, men er noen iq poeng unna. Ikke kromosomfeil eller andre avvik, heller. Hun har lære og -prosseseringsvansker, men dette isoleres fra ren iq score på testene og er dermed ikke årsaken til den lave iq’en. hun scorer lavt på de fleste deltestene, men høyt på noen andre. Altså har hun flere kvaliteter hun mestrer godt, til og med svært godt. jeg opplever henne som enkel, men lykkelig. Jeg er svært nær henne og mener selv jeg har god innsikt i hennes selvfølelse. Hun har hatt mye dårlig selvtillit, hun sliter med utdannelse og jobb. Hun mangler evner, og det har også ført til at hun mangler vilje. Hun er generelt demotivert for det de fleste av oss anser som essensielle deler av livet. Hun har lav boevne og er avhengig av mye hjelp utenfra til det meste. Dette vet hun ikke selv. Hun evner ikke å ha ansvar for egen økonomi. likevel er hun lykkelig fordi hun alltid lever her og nå. Hun ofrer alt i vennskap og andre relasjoner. Hun har masse sympati og empati. Hun er verdens beste venn, hun har masse humor, men mye går selvsagt over hodet hennes. Dette vet hun, men kan le av seg selv. Fordi hun er så lett og omgjengelig. Alltid smiler, er inkluderende, varm og god, så har hun et stort nettverk og gode, nære venner. Uten disse hadde hun nok ikke fungert særlig godt. Hun har alltid kjæreste. Langvarige forhold over flere år, men når det blir slutt, så har hun en ny en innen en uke som hun igjen går all in med. Mennene faller lett for henne fordi hun har et svært vinnende vesen, men å leve med en person med lav iq er ikke lett. Man får lett en omsorgsoppgave. Det er lite stimulerende samtaler, alt er overfladisk. Når vi er flere sammen og temaet går inn på politikk, dagsaktuelle nyheter, kultur, samfunnsøkonomi osv, så faller hun ut. Hun ser ikke at vi må tilpasse oss. hun har aldri stått i jobb. Hun har forsøkt, men det går ikke. Hun forstår heller ikke hvorfor, og alt er alle andre sin feil. konklusjon: det fører til begrensninger, men fordi lav iq i aller høyeste grad kan kompenseres på andre måter, så kan man fremdeles leve et lykkelig liv (dog med litt hjelp til organisering og boevne). Anonymkode: 798c4...beb Hvorfor tok hun iq test? Anonymkode: 45907...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #9 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor tok hun iq test? Anonymkode: 45907...aad Hun utførte én på barneskolen, én på ungdomsskolen og én som ung voksen/slutten av 20 årene. De to første ble utført fordi hun ikke hang med på skolen. De to andre ble utført under utredning etter flere år med arbeidsutprøving i regi av nav. Jeg tror det ble gjennomført som en del av kartlegging. Ikke i regi av nav, men av psykolog/nevropsykolog. Jeg er usikker på hensikten, men testen heter WAIS og er godkjent evnetest. Alle tre testene har vist jevne resultater over 70, men under 80. det er også utført gentest på sykehus fordi det er så mange områder i livet hun hang så langt etter på og ikke mestret. Noe mestrer hun fremdeles ikke. Det ble mistenkt lett PU, men det var rett og slett en stor grad av umodenhet som var bakgrunnen for det. Som voksen er det tydelig at hun rett og slett bare har lav iq. Dette fører til utfordringer, men likevel er det ikke så graverende at det kan kvalifisere til en PU diagnose. det er mye hun vet hun ikke forstår, og mye hun derfor føler et utenforskap fra. Hun har tatt valg i livet som likevel gjør henne lykkelig og som gjør at hun kan leve et fullkomment liv, om enn med noe innsats fra andre. Anonymkode: 798c4...beb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #10 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle på kg har kjempehøy iq. Anonymkode: a5354...6cb Jepp. Alle har langt over 130 i IQ og har millionlønninger. De blir alle også forunderlig nok hetset av andre brukere for å være uføre. Og de er alle uføre med en diagnose som de ikke kan si anonymt på et nettforum, for det er kjempeprivat og hemmelig... Anonymkode: 6517a...217 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #11 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jepp. Alle har langt over 130 i IQ og har millionlønninger. De blir alle også forunderlig nok hetset av andre brukere for å være uføre. Og de er alle uføre med en diagnose som de ikke kan si anonymt på et nettforum, for det er kjempeprivat og hemmelig... Anonymkode: 6517a...217 2% har over 130 og 2 % har under 70. Men i Norge er vel 100 det som regnes som normalt Anonymkode: 0e479...4c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #12 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun utførte én på barneskolen, én på ungdomsskolen og én som ung voksen/slutten av 20 årene. De to første ble utført fordi hun ikke hang med på skolen. De to andre ble utført under utredning etter flere år med arbeidsutprøving i regi av nav. Jeg tror det ble gjennomført som en del av kartlegging. Ikke i regi av nav, men av psykolog/nevropsykolog. Jeg er usikker på hensikten, men testen heter WAIS og er godkjent evnetest. Alle tre testene har vist jevne resultater over 70, men under 80. det er også utført gentest på sykehus fordi det er så mange områder i livet hun hang så langt etter på og ikke mestret. Noe mestrer hun fremdeles ikke. Det ble mistenkt lett PU, men det var rett og slett en stor grad av umodenhet som var bakgrunnen for det. Som voksen er det tydelig at hun rett og slett bare har lav iq. Dette fører til utfordringer, men likevel er det ikke så graverende at det kan kvalifisere til en PU diagnose. det er mye hun vet hun ikke forstår, og mye hun derfor føler et utenforskap fra. Hun har tatt valg i livet som likevel gjør henne lykkelig og som gjør at hun kan leve et fullkomment liv, om enn med noe innsats fra andre. Anonymkode: 798c4...beb Hvordan var hun i arbeidsutprøving? Var det at hun ikke mestret arbeidsoppgavene? Anonymkode: 45907...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #13 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hun utførte én på barneskolen, én på ungdomsskolen og én som ung voksen/slutten av 20 årene. De to første ble utført fordi hun ikke hang med på skolen. De to andre ble utført under utredning etter flere år med arbeidsutprøving i regi av nav. Jeg tror det ble gjennomført som en del av kartlegging. Ikke i regi av nav, men av psykolog/nevropsykolog. Jeg er usikker på hensikten, men testen heter WAIS og er godkjent evnetest. Alle tre testene har vist jevne resultater over 70, men under 80. det er også utført gentest på sykehus fordi det er så mange områder i livet hun hang så langt etter på og ikke mestret. Noe mestrer hun fremdeles ikke. Det ble mistenkt lett PU, men det var rett og slett en stor grad av umodenhet som var bakgrunnen for det. Som voksen er det tydelig at hun rett og slett bare har lav iq. Dette fører til utfordringer, men likevel er det ikke så graverende at det kan kvalifisere til en PU diagnose. det er mye hun vet hun ikke forstår, og mye hun derfor føler et utenforskap fra. Hun har tatt valg i livet som likevel gjør henne lykkelig og som gjør at hun kan leve et fullkomment liv, om enn med noe innsats fra andre. Anonymkode: 798c4...beb Jeg tok en på ungdomsskolen etter at foreldrene mine trodde jeg hadde lærevansker. Årsaken var rett og slett at jeg ikke interesserte meg for å gjøre en innsats. Syntes skolen var dørgende kjedelig. Trykket meg gjennom den pent og pyntelig uten å legge øynene mine på oppgavene. Tipper jeg scorte 0 i IQ på den. Som voksen er jeg høyt utdannet innenfor noe jeg har en lidenskap for. Det bringer frem spørsmålet om man noen gang kan være sikker på at IQ testene gir rett score? Det fordrer jo at vedkommende selv er med på notene. Anonymkode: 45907...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå