Gå til innhold

Min familie ønsker ikke å gi julegaver til min samboer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke kjipe, bare en (muligens uvanlig?) kombinasjon av økonomisk velstående og samtidg ikke-materialistiske og miljøbevisste👍

Vi tjener alle svært godt og er fullt kapable til å kjøpe det vi selv måtte behøve gjennom året. Flere ting har vi uansett ytterst sjeldent behov for. For oss handler juletiden rett og slett om å tilbringe tid sammen i godt selskap og med god mat😊

Anonymkode: 52bc3...c1b

Samme her. Vi sitter godt i det.

Men da kommuniserer vi heller at vi ikke ønsker gaveutvekskling mellom voksne i år. Ikke at den ene svigersønnen ikke får gave av oss, mens de andre får som før. 

Anonymkode: f164e...e76

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Fighter83 skrev (11 timer siden):

TS spør etter hva vi tenker ang denne situasjonen. 

Alle har litt forskjellige relasjoner og hvordan man forholder seg til disse relasjonene.  Mulig foreldrene ikke kjenner svigersønnen godt nok til å vite hva han vil sette pris på? Kanskje svigersønnen sitter mye med mobilen når familiene er sammen? Eller jobber veldig mye og ikke er så inn i familien som foreldrene ønsker for sin datter? Kan være mye rart som er grunnen men tenker at å ikke gi gave fordi mennesket har god råd er en dårlig grunn. Det handler som regel om mangel på kjennskap til personen. 

Altså, mannen min er også litt mye på mobilen, og generelt ikke lett å kjøpe gave til. Derfor spør alltid mamma meg hva man ønsker seg. Fordi svigersønn er blant den nærmeste familien man har, så såklart kjøper man gaver selv når det ikke er lett.

Anonymkode: ef323...511

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For en kjip familie ! Og når jeg har hatt samboer så har vi alltid fått felles gave av familien . Jeg feirer med min brors svigerfamilie i år , og da kjøper jeg så klart en liten ting til de også , det er jo vanlig folkeskikk. 

Anonymkode: 40136...212

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dere har planer om å la min mann føle seg utestengt fra fellesskapet på julekvelden så feirer vi jul hjemme. … har han forresten gjort dere noe? 

Anonymkode: 589d0...15d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fellesgave! VI ønsker oss sånn, VI ønsker oss sånn og sånn... Ellers har du ei ok løsning ved å si at du heller ikke ønsker deg gave. Kanskje de heller kan putte i litt ekstra i barnas gaver?

Sånn ellers er jeg enig i at det er unødvendig å kjøpe gave - men da til alle voksne i så fall. Kan jo ikke bare utelate noen i samme familie. Samboeren din er i DIN familie, og bør likestilles med andre voksne i samme familie. Selv gir vi voksne i min familie ingen gaver til oss voksne, mens vi gir gaver til voksne i samboers familie. 

Anonymkode: 6f8ee...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen kan bestemme hvilken norm andre skal kjenne på ang gaver. 

Anonymkode: 3e09c...be3

Dette!!!

Anonymkode: 2d57a...25b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Samme her. Vi sitter godt i det.

Men da kommuniserer vi heller at vi ikke ønsker gaveutvekskling mellom voksne i år. Ikke at den ene svigersønnen ikke får gave av oss, mens de andre får som før. 

Anonymkode: f164e...e76

Nettopp det som er poenget, og som jeg nevnte at jeg er takknemlig for: Ingen voksne får gaver, ingen blir derfor utsatt for urettferdig forskjellsbehandling👍

Anonymkode: 52bc3...c1b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde kjøpt gave for dem.

Anonymkode: cde3c...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i familien så fort man får barn får ikke de voksne gaver. Jeg trenger ingen gave, det er mye mer stas for barna og heller da at man legger litt i de gavene.😊  ser ikke helt poenget med at voksne med barn skal få gave, men man er forskjellig såklart.

Anonymkode: 4f1f8...c3c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine eks svigerforeldre ga ikke meg noe de siste mange årene. Der det tidligere ble gitt både bursdags- og julegaver ble det stille og rolig faset ut. De vippset min eks og det skulle liksom deles, but not. Mamma har alltid lagt mye omtanke i gaven til ham. 

Endret av Stor pike
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at voksne ikke får gave, men da må det være jo gjensidig. Å utelate en enkelt person som man feirer med er dårlig smak. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe foreldre du har, og det ville jeg sagt til dem også.

Nå synes jeg det er kjipt med folk som ikke ønsker å gi gaver generelt, men skal man først ikke gi gaver til andre, så bør jo det gjelde alle og ikke bare én. Ellers blir det ekskludering. Og det hadde jeg ikke funnet meg i. Da hadde jeg ikke giddet å feire med dem igjen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden vi flyttet sammen, har vi alltid fått felles gaver fra både hans og min familie. Det fungerer helt utmerket. Til bursdag får vi individuelle gaver. 

Anonymkode: 15546...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. 

De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. 

Anonymkode: 78b19...5e0

Det er uaktuelt. Enten kan de kjøpe noe til dere sammen, la vær å gi til dere voksne, eller så hadde jeg feiret med svigers i år også.

Folk er så kjipe! Leiter etter måter å holde folk uttafor på...

Anonymkode: eac5b...80e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får.

Anonymkode: 78b19...5e0

Hvorfor kan de ikke gi en felles til "husstanden"?

Anonymkode: 07cca...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fighter83 skrev (16 timer siden):

TS spør etter hva vi tenker ang denne situasjonen. 

Alle har litt forskjellige relasjoner og hvordan man forholder seg til disse relasjonene.  Mulig foreldrene ikke kjenner svigersønnen godt nok til å vite hva han vil sette pris på? Kanskje svigersønnen sitter mye med mobilen når familiene er sammen? Eller jobber veldig mye og ikke er så inn i familien som foreldrene ønsker for sin datter? Kan være mye rart som er grunnen men tenker at å ikke gi gave fordi mennesket har god råd er en dårlig grunn. Det handler som regel om mangel på kjennskap til personen. 

Men det finner man jo ikke plutselig ut etter fem år?

De kan kjøpe noen flakslodd, vin, konfekt etc. Vi vet jo alle om div gaver man gir mer perifere eller ukjente folk.

Eller så kan de spørre datteren sin. De klarer jo tydeligvis å kommunisere..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Fellesgave til dere eller ingen gaver til dere voksne, kun barna, tenker jeg… hadde tatt det opp med foreldrene mine om jeg var deg, ja

Anonymkode: 4149c...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke bare kjøpe noe til dere sammen da? Det er jo det som er vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Om svigers ikke skulle kjøpe gave til meg så hadde det ikke betydd noe som helst, jeg som mannen til ts har det jeg trenger, har ok lønn og for min egen del er så å si alle gaver jeg har fått siste åra bare husfyll.

Det at voksne driver med gaver der det ikke er noe spesifikt en ønsker seg gir lite mening.

/M44 som skal feire med svigers i år.

Anonymkode: c5a68...58f

Så hvis de plutselig sluttet å gi deg, ville du ikke et øyeblikk stusset over årsaken?

Det hadde ikke gjort meg noe om vi voksne sluttet å gi hverandre gaver heller, jeg er faktisk for det.

Men om jeg plutselig, og som eneste i flokken endte opp uten gave, ville jeg selvfølgelig lurt på hvorfor...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min far gir ikke gave til min samboer og har aldri gjort det. Han har aldri vært et gavemenneske og han har aldri gitt noen svigersønner/døtre gaver. Kun meg og broren min og barnebarn. Jeg får alltid av samboers foreldre. 

Jeg vet ikke. Ingen kan bestemme hvilken norm andre skal kjenne på ang gaver. Vet mot hadde gitt gaver om de var sammen, men det var da alltid hun som tok ansvar for og handlet gavene. Far har liksom ikke dette helt i seg og tror ikke han kjenner på det som press heller. Det er liksom bare en ‘ikke’ ting å gi gaver til andre enn sine aller nærmeste. Og da er han til gjengjeld nokså raus.

Så jeg ville nok bare sluttet å tenke på dette om jeg var seg ts. Dette kan du ikke styre. Set er far din sin avgjørelse. Ingen kan tvinge noen å gi gaver. Du klar derimot lov å utrykke for din samboer at du syns faren din er smålig og vanskelig som melder seg ut av gavestyret her. Mer enn det kan du nesten ikke gjøre.

Anonymkode: 3e09c...be3

Det handler jo ikke om at de følger en tidligere tradisjon, de slutter plutselig å gi èn person gave. 

Altså, ikke alle svigerdøtre/sønner fra dag en, men en svigersønn blir plutselig kuttet ut..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...