Gå til innhold

Min familie ønsker ikke å gi julegaver til min samboer.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Om svigers ikke skulle kjøpe gave til meg så hadde det ikke betydd noe som helst, jeg som mannen til ts har det jeg trenger, har ok lønn og for min egen del er så å si alle gaver jeg har fått siste åra bare husfyll.

Det at voksne driver med gaver der det ikke er noe spesifikt en ønsker seg gir lite mening.

/M44 som skal feire med svigers i år.

Anonymkode: c5a68...58f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde enkelt å greit sagt at «ok, da feirer vi ikke med dere» og spurt om å feire med svigerfamilien eller feirer hjemme alene. Smålig oppførsel fra din side av familien. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da hadde de ikke fått noe selv. Og så hadde jeg sagt at jeg trodde vi hadde kuttet ut gaver til de voksne. 

Anonymkode: 8f380...a08

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. 

De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. 

Anonymkode: 78b19...5e0

Så rart. Hvorfor liker de han ikke?

Anonymkode: 6da01...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner jeg er skikkelig glad for at vi i vår familie ikke driver med sånt tull som julegaver til voksne mennesker😳

Anonymkode: 52bc3...c1b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kjenner jeg er skikkelig glad for at vi i vår familie ikke driver med sånt tull som julegaver til voksne mennesker😳

Og jeg kjenner jeg er overlykkelig for at voksne fortsatt gir hverandre gaver i min familie. Går faktisk og gleder meg fra sånn cirka slutten av november. Jeg elsker å pakke opp, synes det er gøy å se hva andre har fått, og blir kjempeglad når jeg ser at jeg har truffet blink med hva jeg selv har kjøpt til familiemedlemmer. Det er ikke om å gjøre at det skal koste mest mulig, men heller å finne noe som virkelig gleder mottaker. Noen ganger bommer man kanskje, men forsøket varmer uansett 🥰 

I år har jeg for eksempel alliert meg med resten av familien og benyttet meg av en mengde gode tilbud i løpet av året, slik at jeg har fått satt sammen en solid hobbypakke med skikkelig utstyr til en relativt rimelig penge. Mottaker har for tiden lite å rutte med, og ville aldri tatt seg råd til noe slikt, selv om det er noe som øker livskvaliteten betraktelig. Vedkommende trenger heller ikke bekymre seg for å kjøpe noe dyrt tilbake - man gir etter evne her, så et par hjemmestrikkede sokker eller håndsåpe med en duft mottageren liker er mer enn bra nok. Har man ikke råd til det engang så kan man lage dorullnisse med hybelkaninskjegg, så får man i det minste gitt bort en god latter i gave 😂

Anonymkode: 77bf9...0ab

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er skikkelig motstander av gaver, men man må jo behandle folk likt. Kan ikke gi gaver til andre voksne, utenom samboeren til TS. Det er skikkelig barnslig og demonstrativt. 

Vi liker ikke deg. Beskjeden kan kan knapt misforstås 

Hvilke voksne trenger julegaver nå til dags. Kjøp en geit til dem. Kanskje to, en fra deg og samboer 

Anonymkode: ebb0c...ef9

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er spesielt. De kan jo velge å gi en gave felles til dere. Feks noe dere trenger til kjøkkenet el.

Anonymkode: 54c70...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er skikkelig motstander av gaver, men man må jo behandle folk likt. Kan ikke gi gaver til andre voksne, utenom samboeren til TS. Det er skikkelig barnslig og demonstrativt. 

Vi liker ikke deg. Beskjeden kan kan knapt misforstås 

Hvilke voksne trenger julegaver nå til dags. Kjøp en geit til dem. Kanskje to, en fra deg og samboer 

Anonymkode: ebb0c...ef9

Gi de heller en stabukk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min far gir ikke gave til min samboer og har aldri gjort det. Han har aldri vært et gavemenneske og han har aldri gitt noen svigersønner/døtre gaver. Kun meg og broren min og barnebarn. Jeg får alltid av samboers foreldre. 

Jeg vet ikke. Ingen kan bestemme hvilken norm andre skal kjenne på ang gaver. Vet mot hadde gitt gaver om de var sammen, men det var da alltid hun som tok ansvar for og handlet gavene. Far har liksom ikke dette helt i seg og tror ikke han kjenner på det som press heller. Det er liksom bare en ‘ikke’ ting å gi gaver til andre enn sine aller nærmeste. Og da er han til gjengjeld nokså raus.

Så jeg ville nok bare sluttet å tenke på dette om jeg var seg ts. Dette kan du ikke styre. Set er far din sin avgjørelse. Ingen kan tvinge noen å gi gaver. Du klar derimot lov å utrykke for din samboer at du syns faren din er smålig og vanskelig som melder seg ut av gavestyret her. Mer enn det kan du nesten ikke gjøre.

Anonymkode: 3e09c...be3

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan feks gi moren din en dameparfyme til jul og ingenting til faren din. 

Kanskje de skjønner poenget. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Herregud for en kjip familie du må ha

Anonymkode: a4922...a84

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om svigers ikke skulle kjøpe gave til meg så hadde det ikke betydd noe som helst, jeg som mannen til ts har det jeg trenger, har ok lønn og for min egen del er så å si alle gaver jeg har fått siste åra bare husfyll.

Det at voksne driver med gaver der det ikke er noe spesifikt en ønsker seg gir lite mening.

/M44 som skal feire med svigers i år.

Anonymkode: c5a68...58f

Poenget her er jo at én person blir eksludert. Vil man ikke gi gaver så får man være konsekvent, ikke utelukke noen med en dårlig unnskyldning om at de ikke vet hva de ønsker seg. Gi mat, drikke, såpe eller sokker. 

Anonymkode: a4922...a84

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så utrolig slemt å behandle noen sånn. Hva gjør de med andre svigerbarn? Hva sier samboeren din selv? 

For en merkelig tanke at julegaver skal handle om man har nok fra før eller ikke. Det er ikke snakk om at de skal sponse lønn eller NAV-ytelser. Det er en JULEGAVE, og det gir man fordi man bryr seg. De kan likevel klare å late som de har folkeskikk og gi en opplevelse, en flaske med noe godt, en god matkurv av noe slag etc da. 

Gir dere gaver til dem? Hvis dere fortsatt ønsker å feire sammen med dem etter dette, hadde jeg i hvert fall droppa å ta med gaver til dem og hvis de reagerer - "Det var jo DERE som ville droppe voksengaver i år?"

Noen vil sikkert påpeke at jammen det er jo bare en gaaave, det er ikke så farlig. Men dette handler ikke om det. Det handler om VELDIG basic folkeskikk og mangel på å bry seg. Tviler på at dette vil bli bedre på sikt - er de bedritne mot ham på andre måter også, eller begrenser det seg til gaver?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart å ikke gi en ting til de en feirer med. Har altid fått sv svigers. Noen ganger får vi sammen hvis det er noe dyrt vi ønsker andre ganger hver for oss. Mine foreldre ga altid gave som var til oss begge. 

Vi gir ikke til voksene uten om foreldre, eller er det kun voksene hvis vi feirer dagen sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde da sagt at det da hadde vært hyggelig med en felles gave. Dett siden dere skal være sammen på julaften. Vi har det sånn at vi gir en gave til de vi er sammen med på julaften, men de voksne får bare da en liten ting, evt noe godt å spise/drikke.

Ellers gir vi ikke gaver til oss voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg tenker det samme som mange, at da er det bare å si at "okei, da hopper vi over gaver til oss voksne i familien i år", enkelt og greit. Så gir ikke dere noe til dine foreldre eller andre voksne heller. Det får da være måte på ekskludering av én person, her må man nok sette hardt mot hardt..

Anonymkode: 5ca31...760

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. 

De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. 

Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. 

Anonymkode: 78b19...5e0

Jeg synes ikke det er innafor, jeg ville sagt at jeg ikke ønsker gave og at man kan holde seg til å kjøpe til barna siden det er sånn. Jeg har ikke noe godt forhold til min svoger da jeg synes han er ubehagelig. Jeg kjøper gave uansett 🤷 

Anonymkode: 0ae75...8fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjipe foreldre. Virkelig. Man kjøper ikke gave etter hvor mye de har fra før. De virker smålige og misunnelige. Hadde sagt at om de ikke kjøper til han så trenger de ikke kjøpe til deg heller. Om det blir noe ugreit likevel så hadde det vært siste året jeg feiret hos dem. 

Anonymkode: 2a5f6...7a5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sefanja skrev (8 timer siden):

Veldig rart. Ville sagt at du ikke vil ha heller. I min verden gir vi gaver til de vi feirer med, 

Samme her!

Anonymkode: 55ed8...6e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...