AnonymBruker Skrevet 8. desember #1 Del Skrevet 8. desember Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. Anonymkode: 78b19...5e0 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 8. desember #2 Del Skrevet 8. desember Det syntes jeg er skikkelig kjipt av dem. En liten oppmerksomhet burde de virkelig kunne kjøpe til han. Eventuelt kjøpe en fellesgave til dere. 26 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #3 Del Skrevet 8. desember Da hadde jeg nektet dem å gi meg gave også. Hadde forsåvidt ikke orket å feire med dem heller. Hvorfor gidder du det? Anonymkode: 1d9ec...3cc 16 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8. desember #4 Del Skrevet 8. desember Jeg forventer selv ingen gave fra voksne i familien, gaver er for barna i grunn. Gavene til andre voksne fra voksne er mest en hyggelig gest av omtanke. Oftest noe de vil sette pris på. Ellers er det jo hyggelig med et julekort, bilde av familien o.l 🎄 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teoretisk sett Skrevet 8. desember #5 Del Skrevet 8. desember Det høres litt ugrei ut men jeg synes du skisserer en god løsning. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 8. desember #6 Del Skrevet 8. desember Nå er det ikke alle som er like opptatt av gaver og ting og kanskje ser foreldrene dine at samboeren din har det han trenger? Jeg kan skjønne det litt også, det er ikke alltid så lett å gi folk noe de trenger og bruker og det blir fort sånn at man gir fordi det er tradisjon. Mange er blitt mer kritiske til overforbruk og det å gi noe til noen som egentlig kjøper seg alt de trenger selv. Det sagt så tenker jeg at de kan gi ham en flaske vin når dere er der på julaften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #7 Del Skrevet 8. desember Fighter83 skrev (1 minutt siden): Jeg forventer selv ingen gave fra voksne i familien, gaver er for barna i grunn. Gavene til andre voksne fra voksne er mest en hyggelig gest av omtanke. Oftest noe de vil sette pris på. Ellers er det jo hyggelig med et julekort, bilde av familien o.l 🎄 Er dette ment som en moralpreken eller hva? Anonymkode: 1d9ec...3cc 11 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8. desember #8 Del Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er dette ment som en moralpreken eller hva? Anonymkode: 1d9ec...3cc ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruR Skrevet 8. desember #9 Del Skrevet 8. desember (endret) Altså jeg ville prata med foreldrene dine om de har noe i mot samboer hvis jeg var deg. En ting er hvis de gir ikke dere noe og dere gir ikke de noe. Helt innafor hvis voksene avtaler at de ikke vil gi hverandre gave men her høres det ut som de gir til deg og andre men ikke til din samboer og det blir helt feil. Jeg tror jeg at jeg hadde sagt tydelig fra at jeg var skuffa over hvordan de behandler samboer og ekskluderer han. Også hadde jeg sagt at du heller ikke skal ha presang og kommer heller ikke til å gi til de. Endret 9. desember av FruR 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #10 Del Skrevet 8. desember Be om en felles gave. Anonymkode: 63058...a69 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet 8. desember #11 Del Skrevet 8. desember AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Vi feirer annenhver jul med hans og min familie, i år er vi sammen med min familie. Vi har vært samboere i 5 år og har barn sammen. Forholdet er altså seriøst. De har før gitt julegaver, men ganske kjipe gaver til min samboer. Nå i år sier familien min at de ikke kommer til å kjøpe gave til min samboer. De mener det er unødvendig, at han har mer enn nok fordi han har mye penger selv og han har det han trenger. Jeg synes det likevel blir feil at han ikke får noen gaver når vi feirer sammen. Av min samboer sine foreldre får jeg gave til flere tusen kroner uavhengig om vi feirer jul sammen eller ikke. Jeg er lei meg på samboer sine vegne og han vet ikke dette enda. Jeg vurderer å si at de ikke trenger kjøpe gave til meg heller, når samboer ikke får. De kan bare konsentrere seg om gave til barna. Hva tenker dere? Er dette liksom greit av min familie? Familien min har ikke dårlig råd, så ikke det som det står på. Anonymkode: 78b19...5e0 Veldig rart. Ville sagt at du ikke vil ha heller. I min verden gir vi gaver til de vi feirer med, 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #12 Del Skrevet 8. desember Fighter83 skrev (10 minutter siden): Jeg forventer selv ingen gave fra voksne i familien, gaver er for barna i grunn. Gavene til andre voksne fra voksne er mest en hyggelig gest av omtanke. Oftest noe de vil sette pris på. Ellers er det jo hyggelig med et julekort, bilde av familien o.l 🎄 Det er vel egentlig litt irrelevant hva du forventer/tenker rundt gaver i din familie…? Poenget her er jo at TS sin familie tydeligvis gir gaver til alle - både voksne og barn unntatt samboerens hennes. Som er både ekskluderende og kjipt av dem. Anonymkode: 60ca5...b05 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #13 Del Skrevet 8. desember Fighter83 skrev (10 minutter siden): ? Der var jo ikke noe svar eller sammenheng med HI. Anonymkode: 1d9ec...3cc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 8. desember #14 Del Skrevet 8. desember dere bor sammen, og har barn sammen, får dere ikke felles gave da? Men selv om det høres merkelig ut ja, så er det helt opp til dine foreldre hvem de gir til, men er greit å ta en prat med de og høre hva tanken rundt det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 8. desember #15 Del Skrevet 8. desember TS spør etter hva vi tenker ang denne situasjonen. Alle har litt forskjellige relasjoner og hvordan man forholder seg til disse relasjonene. Mulig foreldrene ikke kjenner svigersønnen godt nok til å vite hva han vil sette pris på? Kanskje svigersønnen sitter mye med mobilen når familiene er sammen? Eller jobber veldig mye og ikke er så inn i familien som foreldrene ønsker for sin datter? Kan være mye rart som er grunnen men tenker at å ikke gi gave fordi mennesket har god råd er en dårlig grunn. Det handler som regel om mangel på kjennskap til personen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #16 Del Skrevet 8. desember Er det som den gamle og kjente historien om at mannen din ikke er bra nok for dine foreldre? Vel, du greier deg sikkert uten julegave fra dem i år ? Om du får så gjemmer du den og leverer den tilbake i en passende anledning. Er vel vanlig at en får en felles gave som par også? Anonymkode: 820fd...d67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #17 Del Skrevet 8. desember Noen familier er bare kjipe med gaver. Tilfeldigvis er det min familie som gir dyre gaver til min mann og meg, jeg har på de 26 årene vi har vært sammen knapt fått noe. De spør aldri hva vi ønsker oss heller. De årene de gir litt mer enn vanlig til mannen min som det året han fikk dyrt superundertøy så fikk jeg et par for små bomullsvanter (til barn) Vi har to tenåringer og svigers kjenner meg, tilbringer ferier og feiringer sammen, så de gidder bare ikke julegaver. Anonymkode: eebb3...bc3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #18 Del Skrevet 8. desember Det syns jeg er å være ekkel. Selv om han kan kjøpe seg det han vil selv så kjøper man en gave bare for at det skal være en gave der, det gjør jeg, omså det er ei flaske vin eller noe lignende. Anonymkode: 73c45...1d1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #19 Del Skrevet 8. desember Jeg hadde selvfølgelig ikke feiret jul med noen som oppførte seg ufint mot partneren min. Anonymkode: b870c...89d 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. desember #20 Del Skrevet 8. desember Jeg ville snakket med foreldrene mine direkte, om jeg var i din situasjon, ts. Jeg ville spurt dem om de har tenkt gjennom følgene av å droppe å gi gave til én person, hvilke signaler de da sender denne personen på selveste julaften? Om de ikke ser at de ved å droppe gave kun til ham også forteller at de ser på ham som ikke fullstendig medlem av familien. Å sitte der og være den eneste som ikke får gave fra dine foreldre, det synes jeg faktisk ikke at du skal utsette ham for. Om du sier at da vil du ikke ha gave heller, så risikerer du at de likevel kjøper til deg. Sier du at de heller får kjøpe noe til dere begge to så må du vurdere om du stoler nok på dem til at de da faktisk kjøper noe som passer til dere begge to (ikke bare deg). Om foreldrene stod på sitt hadde jeg sagt at da feirer vi hjemme i år, for jeg forventer at min familie også ser på min mann som fullverdig familiemedlem, og ikke velger å vise ham det motsatte når alle er samlet på julaften. Og jeg hadde ikke diskutert avgjørelsen om å være hjemme hos oss selv mer med dem i år. Anonymkode: 02e91...ee3 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå