Gjest Catwoman Skrevet 3. mars 2006 #21 Skrevet 3. mars 2006 Jeg har tidligere fått tak i tartex i sånn "leverpostei"boks, så de finnes i enklere innpakkning enn den tuben! Kan sikkert spørre i helsekosten om de kan ta inn det også. Tartex er digg!! joda, det vet jeg. Men den har pleid å være mye dyrere.
Iceglow Skrevet 3. mars 2006 #22 Skrevet 3. mars 2006 Ganske ofte: Linsepostei. Peanøttsmør. Melkefritt sjokoladepålegg. Syltetøy. Gryterett og andre middagsrester. Ketchup. Faktisk ganske ok. Guacemole om samboeren lager det. Sjeldnere: Hummus om jeg tar meg tid til å lage det. Men det blir ofte til at lager jeg en porsjon, så forsvinner den litt for fort I perioder vegetabilsk margarin og det jeg finner rundt i kjøkkenet. Tartex om det er på salg. Nutana pateer (jalapeno chili varianten er god). Soyaost et par ganger i året.
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2006 #23 Skrevet 3. mars 2006 må det være brød? hadde akkurat wraps med salat, agurk, mais og røde bønner, litt rømme og litt dressing, kan jo styre unna dressingen og bruke noe annet (salsa?), kjempegodt, og trenger slett ikke være kun til middag.
Gjest Sukkerert Skrevet 4. mars 2006 #25 Skrevet 4. mars 2006 Honning Grov sennep og salat Geléer, f eks ripsgelé på glass
Gjest GreenSky Skrevet 4. mars 2006 #26 Skrevet 4. mars 2006 Honning ← Det er mange veganere som ikke spiser honning. Men ellers var tipsene fine.
Gjest Sukkerert Skrevet 4. mars 2006 #27 Skrevet 4. mars 2006 Det er mange veganere som ikke spiser honning. Men ellers var tipsene fine. ← Åh ja. Tenkte ikke på at det kommer fra et dyr/insekt.
Gjest GreenSky Skrevet 4. mars 2006 #28 Skrevet 4. mars 2006 kom på en ting til: Jeg bruker lys sirup som alternativ til honning. Bruker det en sjelden gang som pålegg på f.eks loff, men det er ikke ofte jeg har lyst på det.
Gjest GreenSky Skrevet 4. mars 2006 #30 Skrevet 4. mars 2006 Ja, hvis du er vegetarianer. Det er egg i majonesen. Men, det går selvfølgelig an å lage den selv med eggefri majones.
Gjest Catwoman Skrevet 5. mars 2006 #32 Skrevet 5. mars 2006 Revne gulrøtter med eggfri majones oppå brødskiven er veldig godt.
Gjest piaf Skrevet 12. mars 2006 #33 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Til middagen i går laget jeg en kald saus, eller dip, som kalles romesco. Romesco er veldig godt, helt vegetabilsk og har konsistens omtrent som hummus eller guacamole. Derfor kom jeg til å tenke på denne tråden - romesco må være et bra tips til pålegg i et vegansk kosthold. Kan også brukes til grønnsaksdip. Viktigste ingredienser: Grillet rød paprika, ristede mandler (evnt + hasselnøtter), chili, hvitløk, noen stekte loffterninger (kan sløyfes), olivenolje, rødvinseddik, salt og pepper. Omtrentlige mengder: 3 middels paprikaer, 100 gram mandler, (1 loffskive), 1-2 fedd rå hvitløk, 1 rød chili (eller etter smak), 4-5 ss olivenolje, 1-2 ss vineddik. For å gjøre det enklere kan man evnt bytte ut de grillede paprikaene med syltet paprika fra glass. I tillegg bruker jeg 2-3 soltørkede tomater (noen oppskrifter sier friske tomater), røkt paprikapulver og litt safran (jeg serverer nemlig sausen til fisk). Alle ingrediensene blandes i foodprocessor til man får en grov pasta, tynnes ut til ønsket konsistens med litt vann, evnt mer olivenolje. Her er et knippe romesco-oppskrifter. Enjoy! Endret 12. mars 2006 av piaf
Gjest Catwoman Skrevet 12. mars 2006 #34 Skrevet 12. mars 2006 Det hørtes spennende ut Piaf, og helt nytt for meg. Tror aldri jeg har vært borti det der før.
Gjest piaf Skrevet 12. mars 2006 #35 Skrevet 12. mars 2006 (endret) Det hørtes spennende ut Piaf, og helt nytt for meg. Tror aldri jeg har vært borti det der før. ← Sausen/dipen er relativt ny for meg også, har laget den 3-4 ganger nå. Den er egentlig katalansk, etter det jeg har skjønt - fant den i en spansk kokebok jeg har. Jeg er jo ikke vegetarianer selv (men spiser endel vegetarmat), så jeg vet ikke hvor vanlig romesco er blant vegetarianere. Men googlet litt nå og fant romesco sammen med andre veganske/vegetariske oppskrifter ihvertfall en del steder. Det fine med romesco er at mandlene/hasselnøttene gjør den "substansiell" på samme måte som hummus og guacamole. Og så har den masse smak pga grillingen av paprikaen og ristingen av mandlene (dvs skoldede mandler ristes på 200 g i ovnen til de er lysebrune og lukter himmelsk ). Endret 12. mars 2006 av piaf
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #36 Skrevet 12. mars 2006 Hva i all verden er alle disse påleggene? Jeg er ikke glad i kjøttpålegg, er ikke veganer eller vegetarianer eller noe som helst, men syns bare ikke det er sånn utrolig godt. Hva er tartex?
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #37 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skjønner mindre og mindre av dette med å være veganer jeg Kan noen gi en kort forklaring på hva dere i hovesak ikke spiser og hvorfor?
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #38 Skrevet 12. mars 2006 Jeg skjønner mindre og mindre av dette med å være veganer jeg Kan noen gi en kort forklaring på hva dere i hovesak ikke spiser og hvorfor? ← Veganere spiser ikke produkter fra dyr, inklusive egg, melk, osv
Gjest Gjesta Skrevet 12. mars 2006 #39 Skrevet 12. mars 2006 Veganere spiser ikke produkter fra dyr, inklusive egg, melk, osv ← Ok, så derfor blir sirup greit fordi det kommer fra trærne, det er ikke biene som lager det? :klø: Jeg hørt for mange år siden at veganere bare spiser nedfallsfrukt og "selvdøde" grønnsaker og sånn jeg, derfor trodde ikke jeg sirup var greit, ettersom man jo skjærer i trærne (borrer).
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #40 Skrevet 12. mars 2006 Ok, så derfor blir sirup greit fordi det kommer fra trærne, det er ikke biene som lager det? :klø: Jeg hørt for mange år siden at veganere bare spiser nedfallsfrukt og "selvdøde" grønnsaker og sånn jeg, derfor trodde ikke jeg sirup var greit, ettersom man jo skjærer i trærne (borrer). ← Er frukterianer du tenker på Sirup er det ingen problemer med (Annet enn hull i tennene )
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå