AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #41 Del Skrevet 9. desember 2024 Det er en ganske høy andel som har vært i kontakt med helsetjenester i forkant. Da jeg hadde en tung periode var det ingen som visste, og jeg tror det ville vært som lyn fra klar himmel for de fleste hvis jeg hadde gjort det, men det var likevel noen tegn tenker jeg (mye negativt tankesurr, mer fraværende på jobb). Jeg ville aldri fortalt om de mørkeste tankene til de nærmeste, det ville vært en stor påkjenning for dem. Og det handler ikke nødvendigvis om at man ikke har noen som bryr seg, av og til er bare smerten man bærer på for stor. Jeg delte det til slutt likevel med en profesjonell og i ettertid var det nok hjelpen jeg fikk da som gjorde at jeg kom ut av det igjen. Anonymkode: 6cdd4...6a7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 9. desember 2024 #42 Del Skrevet 9. desember 2024 Min erfaring: Min barndomsvenn valgte selvmord. Først var det litt som lyn fra klar himmel, men egentlig var det bare et sjokk. Da jeg fikk tenkt litt bakover i tid, var det mange signaler. Men mange av signalene var uklare for meg, vage. Dette har vært kilde til mye bebreidelse av meg selv. Jeg burde sett mer og gjort mer. Jeg har lært at det å se menneskene rundt oss er viktig. Sjekke inn med dem i ny og ne. Være ærlig og åpne med hverandre. Det er 6 år siden nå og jeg tenker på min venn hele tiden. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 9. desember 2024 #43 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er unormalt å ikke ha selvmordstanker. Når de undersøker de som har tatt seøvmord, så er det desidert flest menn. Det er også mange av de som har hatt kontakt med PH i løpet av det siste året de levde. Anonymkode: 6472a...1ef Unormalt å ikke ha selvmordstanker? Mener du virkelig det? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #44 Del Skrevet 9. desember 2024 Det hadde nok vært et sjokk for min familie og venner, ja. Utad er jeg blid, sprudlende og har mye livsglede. Inni meg har jeg det helt forferdelig. Har de siste 3 årene hatt veldig mange vurderinger som kunne gått den veien. Heldigvis kommet meg ut av verste depresjonen nå, og har ikke daglig slike tanker mer. Anonymkode: df248...07f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #45 Del Skrevet 9. desember 2024 Maskinfører skrev (8 timer siden): Ja gjør det og derfor er det viktig og inkludere enslige familiemedlemmer rundt bordet på juleaften 😉 Noen VIL være alene. Anonymkode: 15d67...766 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #46 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er det så himla mange selvmordstråder akkurat på dagen jeg har mye selvmordstanker sånn plutserlig? Kan du som lager dem serriøst ta å så slutte? Noen kan ta det som et tegn, noe det ikke er. Anonymkode: f158c...bbc Det er veldig mange som sliter nå i høytiden. Du vil nok se mer om denne alvorlige tematikken jo nærmere vi kommer jul. Det vil også kanskje komme noen minneord om Ari Behn, i pressen og på sosiale medier. Det er ikke noe tegn, det er desverre bare den tiden på året 💔 Anonymkode: d636f...928 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #47 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvorfor er det så himla mange selvmordstråder akkurat på dagen jeg har mye selvmordstanker sånn plutserlig? Kan du som lager dem serriøst ta å så slutte? Noen kan ta det som et tegn, noe det ikke er. Anonymkode: f158c...bbc Det er vanlig at man ser mer av det man er veldig opptatt av. Når man ønsker å bli gravid så føles det ofte som alle er gravide rundt en og det kryr av barnevogner. Hjernen legger ekstra merke til det og bryr seg lite om at fødetallene er på vei ned. Har du noen du kan snakke med slik at du ikke trenger å være alene? Trenger ikke være noen du kan snakke med problemene dine om. Noen ganger er selskap nok. Jeg har hatt selvmordstanker av og på de siste 30 årene. Det som hjelper meg mest er å ikke stenge meg inne med meg selv. Er det virkelig ille så må du kontakte helsevesenet ❤️ ønsker deg alt godt❤️ Anonymkode: 8e4b6...295 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #48 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har tilbakevennende depresjon og vært suicidal flere ganger i løpet av livet. De rundt meg vet lite, selv mannen jeg har levd med i snart 25 år vet lite. Jeg vil ikke belaste han med tankene mine, så jeg sier ingenting. Jeg vet også at jeg får ikke hjelp om jeg går til fastlegen i morgen, så det er ikke noe vits. Så da sitter jeg her med tankene mine da. (jeg står fast på antidepressive medisiner. Med hjelp så mente jeg hjelp fra psykisk helse) Jeg tror nok at mine nærmeste ville ha opplevd det som et lyn fra klar himmel om noe skjedde. Jeg har en ting her i livet jeg er skikkelig godt på og det er å late som ingenting og holde maska. Anonymkode: f82ec...676 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #49 Del Skrevet 9. desember 2024 For å svare på TS sitt spørsmål så er det både og. Noen tar spontant selvmord i forbindelse med kjærlighetssorg. Det kommer ofte helt ut av det blå. Andre er svært flinke til å holde alle problemene for seg selv, da kommer det også overraskende på de rundt. Det er ofte sånn at man leter etter tegn etter det har skjedd og da finner man jo gjerne noen uten at det egentlig var særlig tydelige tegn på forhånd. Det er ikke så mange som sier ifra og er tydelig på at de sliter. Det er også litt vanskelig for de pårørende å være tilstede for de med langvarige selvmordstanker. Det er mange som ikke vet helt hvordan de skal håndtere det og derfor trekker seg litt unna. Det er vondt for alle de involverte. Jeg har heldigvis en venninne som jeg kan snakke med dette om. Som også har dårlige perioder innimellom. Da kan vi bare være der for hverandre når det er tungt uten at vi er ansvarlige for å holde den andre i livet på en måte. Da må vi kontakte helsevesenet for det ansvaret burde man ikke gi til familie og venner. Anonymkode: 8e4b6...295 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #50 Del Skrevet 9. desember 2024 Kan kun snakke av egen erfaring, og det kom som lyn fra klar himmel. Ingen av vennene eller familie så noen tegn, selv ikke i ettertid har det kommet opp noen ting som tilsier at han slet. Eneste jeg kan si var at han hele livet var veldig omsorgsfull og tok vare på alle andre rundt seg, så kanskje han bare valgte bort omsorgen for seg selv.. Anonymkode: d7448...50b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #51 Del Skrevet 9. desember 2024 Irak skrev (39 minutter siden): Unormalt å ikke ha selvmordstanker? Mener du virkelig det? Ja, det mener jeg. Jeg hadde aldri turt å ta selvmord selv, men tanker om det er helt normalt. Det er også stort fokus i media på de høye overdose og selvmordstallene. Anonymkode: 6472a...1ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 9. desember 2024 #52 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, det mener jeg. Jeg hadde aldri turt å ta selvmord selv, men tanker om det er helt normalt. Det er også stort fokus i media på de høye overdose og selvmordstallene. Anonymkode: 6472a...1ef Ja det er sikkert mange som har selvmordstanker. Det kan jeg forstå. Så er det sikkert mange som også ikke har det. Begge deler er normalt tenker jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 9. desember 2024 #53 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Noen VIL være alene. Anonymkode: 15d67...766 Ja mange vil det men er lov å tilby ? 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #54 Del Skrevet 9. desember 2024 Maskinfører skrev (9 timer siden): Mest sannsynligvis så har det vært ett tegn men man har bare ignorert det Nei i mange tilfeller finnes det ingen tegn og det kommer som lyn fra klar himmel. Anonymkode: b0eec...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #55 Del Skrevet 9. desember 2024 BlackSunshine skrev (1 time siden): Min erfaring: Min barndomsvenn valgte selvmord. Først var det litt som lyn fra klar himmel, men egentlig var det bare et sjokk. Da jeg fikk tenkt litt bakover i tid, var det mange signaler. Men mange av signalene var uklare for meg, vage. Dette har vært kilde til mye bebreidelse av meg selv. Jeg burde sett mer og gjort mer. Jeg har lært at det å se menneskene rundt oss er viktig. Sjekke inn med dem i ny og ne. Være ærlig og åpne med hverandre. Det er 6 år siden nå og jeg tenker på min venn hele tiden. Jeg tror du må tilgi deg selv. Om du så hadde blitt overbevist om at han skulle ta livet sitt, så er det ikke sikkert han ville ønsket din hjelp. Kanskje ville han bare skjøvet deg vekk, blitt sint? Og fått det enda vanskeligere, fordi du forsøker å ta vekk kontrollen hans over eget liv. Mange med selvmordstanker er overbevist om at familien og venner får det bedre uten dem. Hvis han visste at familie og venner er bekymret for han ville det muligens blitt enda tyngre bør å bære for han. Pykisk helsevern kan heller ikke sperre inn alle med selvmordsplaner. Det ville forhindret selvmord med 24/7 tilsyn, men hva slags liv ville det blitt for dem? Å ta folk sin autonomi er en alvorlig inngripen. Terapi er lite hjelpsomt på tvang. Gode intensjoner er ikke nok. Anonymkode: 5ec2d...f30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #56 Del Skrevet 9. desember 2024 Da bestevenninna min prøvde å hoppe foran en lastebil, så visste jeg at hun hadde dyp kjærlighetssorg. Heldigvis klarte jeg å reagere raskt nok, og fikk halt henne bort fra veien. En venn fortalte at han hadde prøvd å ta livet sitt noen måneder tidligere, og at han ville prøve igjen senere. Jeg prøvde å overtale ham til å la være og til slutt sa han at han skulle droppe det. Dessverre så hadde han fått meg til å sverge på å ikke fortelle om det til noen og jeg holdt det løftet. Så det kom nok totalt overraskende på alle andre da han etter en tid ble funnet død. Om jeg noensinne har kommet over det? Aldri. Jeg visste at sønnen min hadde det ille på ungdomsskolen og var i utallige møter med ledelsen om det. Men den gangen visste jeg ikke at han gikk med selvmordstanker. Det fortalte han først etter at han ble voksen. Heldigvis prøvde han aldri å gjennomføre det. Anonymkode: d3821...7aa 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #57 Del Skrevet 9. desember 2024 Jeg har slitt med selvmordstanker og hadde en plan for å gjennomføre det når å hvor. Vært sammen med mannen i 20 år og det er først nå jeg har fortalt han alt, så tok meg over 20 år før jeg fortaltedet til noen. Jeg virker blid å trivelig og er imøtekommende, er ingen som kan se det på meg hvor mye jeg sliter. Så hvis man vet at noen har slitt en stund og virker nedbrutt, men plutselig blir i godt humør så kan dette være ett tegn på at de ha bestemt seg og da føler de seg på en måte mer fri. Så ingenting kommer som lyn fra klar himmel, man må bare vite hvilke tegn man må se etter. Anonymkode: 4ec86...930 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #58 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ofte er det ikke mange fortegn. Den som velger å ta livet sitt lever som normalt, og holder maska oppe for alle de rundt. Ofte er en dato satt, ofte mange år fram i tid. Så holdes maska på plass fram til dette. Er noe i det, at de som truer med å ta livet sitt ikke er de som gjør det. Anonymkode: 1318c...aad Stemmer det virkelig at de som truer med å ta livet sitt ikke er det som gjør der til slutt? Anonymkode: 3c961...53b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #59 Del Skrevet 9. desember 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Stemmer det virkelig at de som truer med å ta livet sitt ikke er det som gjør der til slutt? Anonymkode: 3c961...53b Nei, det trenger ikke å stemme. Faren til en venninne truet mange ganger med å ta livet sitt. Til slutt gjennomførte han det. Anonymkode: d3821...7aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2024 #60 Del Skrevet 9. desember 2024 Har en person i familien som sliter med dette, den personen har alltid vist tegn og vi har alltid visst den personen har tanker om det. Vist veldig mange tegn. Heldigvis ikke gjennomført det enda, og håper ikke det kommer til å skje heller. Det har nesten skjedd flere ganger😞 Anonymkode: d619a...79d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå